The God Machine - Scenes from the Second Storey (1993)

Label: Fiction

1. Dream Machine (5:25)
  2. She Said (4:42)
  3. The Blind Man (5:58)
  4. I've Seen the Man (2:39)
  5. The Desert Song (5:13)
  6. Home (5:20)
  7. It's All Over (5:55)
  8. Temptation (5:14)
  9. Out (5:10)
  10. Ego (3:36)
  11. Seven (16:39)
  12. Purity (8:56)
  13. The Piano Song (3:07)
avatar van Saldek
Muziek die je binnenstebuiten doet keren. Heftig, aggressief, melancholiek (en niet zo ernsig ook), zwaar en opdwepend. Erg onbekende band, maar in het undergroundcircuit zeer gerespecteerd. Van de zwaardere (grunge-)rockbands is dit album mijns inzien altijd ongeevenaard gebleven. Luister 'm nog altijd, en 't gaat geen seconde vervelen.
'Purity' doet 't 'm helemaal bij mij. Zowel teks, intro en opbouw van het nummer gaat voorbij mijn verstandsverbijstering.

avatar van dynamo d
Lekkere plaat. Hier moet je op z'n hardst naar luisteren. Vooral nummers als She Said, The Desert Song en Purity zijn goede rock songs. Jammer dat deze band er niet meer is. Maar ben wel blij dat ik nog een exemplaar van dit album heb kunnen bemachtigen.

avatar van Snappy
Ik zou deze plaat graag hard willen draaien. Maar deze plaat is geen mogelijkheid meer aan te komen!

avatar van dynamo d
Ik heb deze 2 week geleden nog op internet via Amazon voor een redelijke prijs gekocht. Het kan dus wel. Tweede album is daarentegen alleen tegen bizar hoge prijzen te verkrijgen.

Ik had nog nooit van deze groep gehoord, maar Musicmeter bracht daar verandering in.
Scenes... heb ik 2-3 keer beluistert en het wordt alsmaar beter. Een zéér constant album dat van begin tot einde weet te boeien.
Dat ander album moet ik ook maar eens dringend gaan beluisteren.

Scenes... krijgt van mij 4 en een halve ster.

Ik heb zo'n uurtje geleden nog een exemplaar gevonden in een lokale cd-winkel Metalzone genaamd! Natuurlijk heb ik deze maar meteen gekocht.
Voor 19,95 €...

Sietse
netjes...

Ik ken weinig platen/cd's die mij 14 jaar na dato nog koude rillingen kunnen bezorgen. Maar deze doet 't.

avatar van Saldek
He-le-maal mee eens. Heb ik werkelijk niets aan toe te voegen.

avatar van Nightrider
ik vind dit een goede cd, maar moet met 4* toch het gemiddelde omlaag halen. het enige nummer dat ik blijf draaien is purity, die misschien wel de beste opbouw kent die ik gehoord heb. ik zal het album nog een paar keer luisteren om te kijken of mijn stem nog in positieve (of negatieve) zin veranderd kan worden!

wolverine77
Een geweldige band. Alleen jammer dat ze zo kort hebben bestaan.

avatar van andré
Ik ken dit album nu ongeveer een maand. Ongelofelijk dat deze band compleet langs mij heen gegaan is in de 90's. Ach, beter laat dan nooit natuurlijk, maar ik denk dat de impact toen nog groter was geweest dan nu, begrijp me goed: dit is écht een fantastisch album, neigt zelfs naar top-10 materiaal. 'Overdonderend, heftig, meeslepend, zwaar en aggressief' lees ik hierboven onder andere, en dat is het ook. Een optelsom van bands waar ik in in die tijd van hield: Smashing Pumpkins, Jane's Addiction, Monster Magnet en Helmet bijvoorbeeld. Maar ook huidige bands als Trail Of Dead en The Secret Machines zijn zeker schatplichtig aan deze goddelijke machine.

Dit album blijf ik de komende tijd nog wel even draaien.

avatar van Saldek
Heb 'm nu imme player zitten........wat-is-dit-een-juweel..., niet normaal

avatar van Nightrider
Je hebt 'm nu in je player zitten en je wist niet vantevoren dat dit een juweel is? Dan ben ik erg benieuwd waar en tegen welke prijs je dit gekocht hebt...

avatar van Paalhaas
Ooit van een mp3-player gehoord?

avatar van mathias
Nightrider schreef:

Er staat ook nergens dat dit de eerste keer was dat hij 'm draaide hé

Paalhaas schreef:
Ooit van een mp3-player gehoord?

Referend naar het woordje " 'm ", zie ik het verband niet

avatar van Paalhaas
'm slaat terug op het album. Ik heb hier ook erg veel albums op mijn schijfje staan hoor. Maar misschien houden we beter op en vertelt Saldek eens wat hij bedoelt.

avatar van Nightrider
Nouja goed ik heb altijd losse nummers op mijn mp3speler en zelfs een album bestaande uit mp3's zou ik geen album noemen, maar wat doet het er toe. Saldek, wat bedoel je nou?

avatar van Saldek
Allememachies, een discussie over een mogelijke player? Och..., welnu, ik noem m'n cd-speler ook wel eens een player.....gewoon.......omdat het speelt. Er zit niets achter en heb ook geen speciale editie van het album (of is het misschien wijs 'cd' te schrijven?) Toen ik de cd kocht (moet in '93 geweest zijn ofzo) was deze, net als het latere 'One last laugh....' gewoon in elke 'FRS' te krijgen. Tis voor mij dan ook niet meer dan een stukje muziek, welk ik overigens absurd goed vind, op cd. Verbaas me ook nogal om het feit dat het album (de cd) zo ongelooflijk duur is. En al die heisa......maar toch aan de andere kant...
Van de wat stevigere rocksoorten vind ik deze toch wel ongeevenaard. Nu veertien jaar later is het nog steeds een masterpiece!

avatar van mstb
Juist van iemand deze groep gekregen nadat ik mijn favoriete groepen had gezegd, misschien toch maar eens proberen zeker als ik zie dat deze cd al 4 sterren gemiddeld krijgt.

avatar van Gajarigon
Hoog inzetten met een 3,5*. Een vrij zware trip dit album, maar meesterlijke rock.

avatar van Dudeness
Klein vraagje: is er hier iemand die live opnames heeft van deze band? Ik ben dringend op zoek naar een impressie hoe ze live klonken.

Ik herinner me dat ik ze gezien heb op Pukkelpop (ik denk 1993) als eerst band 's morgens en herinner me dat ik danog onder de indruk was van de muur van geluid...

Ik zou dus nu, jaren later, eens willen verifieren of ik dit nog steeds vind...

avatar van Gajarigon
youtube... voor de rest ben ik nog niets tegengekomen.

avatar van dix
dix
ha

heb ze nog zien spelen op london calling - jawel london calling ....

was goe-oed .....

iedereen jaloers ?

voltazy
dix schreef:
iedereen jaloers ?

stinkend

Snappy schreef:

Staat nu op ebay voor 24.95 dollar. Met de huidige koers geen rib, zou ik zeggen. Zeker niet als je weet wat je er voor terug krijgt.
Een van mijn favorieten in ieder geval.

Zelf in Rome op plaat voor 25 euro in mijn handen gehad. Laten liggen en Trumans water gekocht. Stiekem toch spijt van, ondanks dat ik hem al op CD heb........

avatar van Saldek
Ik heb een live registratie op tape van een één of ander festival. Torhout/Werchter? Ik weet het niet zeker. Wel kan ik je verzekeren, Dudeness, dat je je mening voor wat je toen gehoord hebt op Pukkelpop (ik jaloers? Welnee ) niet hoeft bij te schafen. De tape is van matige kwaliteit, maar hoe verdomd goed toch te horen is dat ze live van een hoge klasse waren: je hoort de power, sterk vocaal, een machtig geluidsimperium. Wat een band............
btw: gisteren had ik deze weer eens opgezet. En hoe verbazingwekkend dat nu, na een zestien jaar, het album nog fier overeind staat, niets heeft ingeboet en dat ik me grondig wist te verwonderen over de ongekende kracht en schoonheid van dit album.

Destijds dit gekocht omdat de lui zelf aangaven dat dit art rock was gemodelleerd naar de epische stukken van Jane's addiction en inderdaad, maar dit is dan meer een kruising tussen Jane's, the cure en iets als neurosis. Dreinende beklemmende opzwepende herrie. Hier kon ik me echt immens kut bij voelen en dat was net wat ik nodig had als teenage angstende puistenpuber. Topper.

By far de mooiste, beste plaat in zijn genre. Zo fraai, emotioneel, zwaar en krachtig. Ik heb beide albums en luister ze nog geregeld.