The God Machine - Scenes from the Second Storey (1993)

Label: Fiction

1. Dream Machine (5:25)
  2. She Said (4:42)
  3. The Blind Man (5:58)
  4. I've Seen the Man (2:39)
  5. The Desert Song (5:13)
  6. Home (5:20)
  7. It's All Over (5:55)
  8. Temptation (5:14)
  9. Out (5:10)
  10. Ego (3:36)
  11. Seven (16:39)
  12. Purity (8:56)
  13. The Piano Song (3:07)
avatar van matthijs
In de 90's cassette grijsgedraaid. Deze week voor 5 euro (gesealed) gekocht bij de Plato in Leiden!!!

avatar van milesdavisjr
matthijs schreef:

Prima deal voor 5 euro. Tijdloos album.

avatar van ElroHirtje
Een belachelijk goede plaat, een belachelijk goede songschrijver. Plaat met maximale impact. Een en Een is Drie plaat. Die worden zelfden gemaakt.
Emotioneel zwaar geladen, al zou ik de engelse taal niet machtig zijn dan nog begrijp ik de nummers volledig, de taal van het voelen wordt je op deze plaat onderwezen. In die zin is the God machine hier professor in.
Opvoedmateriaal dit, verplicht op 18 jarige verjaardag van je kinderen aanbieden.

Had graag gewild dat ik deze band (samen met de Swans) in die tijd had begrepen. Maar (helaas) zat ik vast in het Seattle-web. Enkele jaren later, te laat voor liveshows, ontdekt. Je zult begrijpen dat ik blij ben met Sophia en de revival van de swans de afgelopen jaren. Al houd ik er een klein 'ik moet het ermee doen-gevoel' aan over.

Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat zijn concerten met Sophia nu nog steeds zo slecht bezocht worden.
Nooit is het uitverkocht, er zijn keren dat ik met een half lege zaal sta. Als het concert dan liep (lees: een zaal die aandacht had en daarmee Robert Shepherd tevreden stelt, mijn god wat is hij daar gevoelig voor) dan kreeg je dezelfde vibe als de God machine op plaat laat horen. Memorabele bijeenkomsten geweest (ook de keren dat Shepherd wel last had van het publiek, kreeg je een heel ander soort spanning ).

avatar van schizodeclown
Ik wil een speciale vermelding maken voor ''The Blind Man''
Qua emotionele belevenis is dit namelijk het beste nummer ooit voor mij.
Die teksten... de opbouw... de riffs...de climax... het is eigenlijk gewoon perfect.
Dat The God Machine maar 2 albums heeft gemaakt met zo'n wereldnummer erin, is het helaas alleen maar gissen wat voor legendarisch materiaal er meer gemaakt zou worden, maar goed liever dit dan niks natuurlijk, een nummer dat op eenzame hoogte steekt, wat ben ik blij dat ik hierachter ben gekomen.

schizodeclown schreef:
Ik wil een speciale vermelding maken voor ''The Blind Man''
Qua emotionele belevenis is dit namelijk het beste nummer ooit voor mij.
Ik hoor en voel erg veel emotie in deze muziek, op een zo sprekende manier die ik niet vaak tegenkom. Blind Man is een goed voorbeeld ja!

avatar van matthijs
Ik krijg net een melding "De tracklist van The God Machine - Scenes from the Second Storey is zodanig gewijzigd, dat je markeringen van favoriete tracks helaas verloren zijn gegaan" en dacht "yesss, een jubileumeditie met bonustracks!!! Maarre, ik zie geen veranderingen in de tracklist. Iemand een idee?

avatar van Castle
matthijs schreef:

Hetzelfde hier, zal zo mijn tracklist met de update vegelijken, vreemd

avatar van SirPsychoSexy
Ik zie ook niet wat er veranderd is. De tracklisting was correct voordien en is dat nu nog steeds.

Van sommige muziek is het onvoorstelbaar dat je het pas na 26 jaar vindt. Aan de andere kant heeft dat ook weer zijn charme. Dit album is zo verschrikkelijk lekker en rauw dat het diep bij me binnenkomt. Ergens ook wel een beetje cliché maar dat zal vooral komen door de verwarde tijdsgeest. Dit zal ik voorlopig wel blijven luisteren, wie weet of het verder gaat ontwikkelen of wegzakt in de massa.