The God Machine - One Last Laugh in a Place of Dying... (1994)

Label: Fiction

1. The Tremelo Song (4:02)
  2. Mama (2:53)
  7. The Life Song (4:41)
  8. The Devil Song (5:05)
  9. The Hunter (7:57)
  10. Evol (4:06)
  11. The Train Song (4:27)
  12. The Flower Song (5:42)
  13. Boy by the Roadside (5:48)
  14. The Sunday Song (8:33)
avatar van Koekebakker
Dit is waarschijnlijk het meest depressieve album dat ik ken. Direct al bij eerste beluistering sloeg het in als een bom. En nog altijd zuigen zowel de overdonderende, noisy uitbarstingen van gitaargeweld als de met heerlijk zoete strijkers gearrangeerde ballades me mee in een treurig, maar schitterend muzieklandschap.

avatar van Snappy
Ik ken depressiever albums. Voor de rest kan bovenstaand "betoog" helemaal volgen. Een beetje gerespecteerd "rocker" heeft dit album in zijn bezit. Lekkere eerlijke rauwe gitaar geluid!!! Top album! Verdient eigenlijk meer dan 5,0!! Maar ja wie ben ik????

Snappy schreef:
Een beetje gerespecteerd "rocker" heeft dit album in zijn bezit.

...die zich daarmee ook in materiele zin tamelijk rijk mag rekenen. Dit album schijnt tegenwoordig zo'n 100,- euro op te brengen.

avatar van Snappy
Dat meen je niet!! Goede tip, maar ik verkoop hem niet!!

avatar van Koekebakker
Ik ook niet hoor, geen denken aan zelfs.

Maar op ebay is-ie een tijdje terug voor 130,- euro verkocht. En op eil.com (site voor obscure albums) kost-ie op het moment 108,75 euro.

Sietse
hmm volgens mij hebben ze hem gewoon voor 20€ bij Get Records staan hoor, maar misschien is het de vinyl versie, want die is wel heel moeilijk te krijgen...zijn er maar iets van 1000 van ofzo, of 500 misschien zelfs maar. Volgende keer als mijn broer in Italie is misschien maar 2 exemplaren mee laten nemen...hij heeft hem daar in zijn handen gehad (vinyl dus) maar niet gekocht omdat ie de cd al had.

avatar van Koekebakker
Mmm... mijn verhaaltje gaat wel gewoon over de cd. Maar die is natuurlijk pas 100,- euro waard als je bij dat bedrag een koper vindt

En het zou natuurlijk kunnen dat op ebay twee mensen waanzinnig tegen elkaar op hebben geboden en misschien probeert eil.com je wel een poot uit te draaien? Of Get Records weet niet wat voor bijzonders ze in huis hebben..

Sietse schreef:

Voor de nieuwsgierigheid Get records gemaild met de vraag of de cd's voorradig zijn! Antwoord : "hallo Marco, deze twee cd's zijn al een jaar of 10 niet meer leverbaar. en
>gezien het aantal mensen dat naar deze twee cd's zoekt gaat je dat
>tweedehands ook niet snel lukken denk ik. sorry... gr. p"

Lijkt me duidelijk! Die cd is dus vrij uniek!

Sietse
goed, dan haal ik hem door de war met een andere, mijn excuses. Iig mijn broer heeft hem dus wel en al vrij lang ook...was al toen wij beide nog thuis woonden...(jaar of 10 terug dus) en hij heeft hem deze zomer op vinyl vast gehad (in Rome in een winkeltje) en hem niet gekocht, dat terwijl hij maar 25 tot 30 euro was (ofzo)

heb hem trouwens op gemm ook nog ff opgezocht...inderdaad vrij prijzig...in de categorie Slowdive - Pygmalion... :/

avatar van deek
Ik heb hem, ik heb hem, prachtig album....

deek schreef:
Ik heb hem, ik heb hem, prachtig album....

Deek, wel even stemmen op dit prachtige album. Misschien een idee om de God Machine toe te voegen in jouw top tien. Overigens je top tien lijst bekeken, ziet er goed uit!

fastpulseboy
mooi dat over die prijzen..........ik heb mijn exemplaar gewoon uit de tweedehandsbak gevist voor 5 gulden....
prachtige plaat.
pygmalion van slowdive heb ik ook op vinyl, is die zoveel waard?

Sietse
yep, zoek maar eens op op www.gemm.com[/url]

zal er trouwens ook wel voor minder staan hoor...die prijzen gaan echt op en neer alsof het niks is.

fastpulseboy schreef:
prachtige plaat.
pygmalion van slowdive heb ik ook op vinyl, is die zoveel waard?

Des te gemotiveerder wordt het om toch te blijven snuffelen in de pak van de "afdankertjes". Ze zeggen weleens dat geld op straat ligt, inderdaad dat klopt!

la-fleur schreef:
luister eens naar echte muziek "gary Numan

Wou je beweren dat The God Machine geen echte muziek is???? Overigens Gary Numan is mij onbekend. Volgens mij ook vergelijking die slaat als een k*t op een drumstel.

Ik heb ze beide op vinyl en die gaan NOOOOIIIITTT weg. Ben wel op zoek naar de cd's, allang trouwens. Die aardige meneer van Velvet vertelde me dat met mij nog een paar miljoen op zoek zijn naar die cd. Binnenkort naar een Sophia concert. Misschien heb ik daar geluk.

la-fleur schreef:
luister eens naar echte muziek "gary Numan

Mwah, ik heb hier nog wat Tubeway Army ......... ook leuk maar heel anders. Geen vergelijk dus

avatar van orbit
Vrij depressief album inderdaad.. volgens mij deels ter nagedachtenis van een overleden bandlid. Ik heb dit album destijds gekocht (en nog steeds in huis!) nadat ik het debuut op bandje al erg lekker vond. Deze is nog veel beter echter!
Ik heb de plaat al minstens 7 jaar niet meer in de cd-speler gehad, dus ik zou het eens wat moeten herbeluisteren om weer te horen wat de beste nummers ook alweer waren etc..

orbit schreef:

nee, dat kwam pas later met Sophia. Dit album is eigenlijk nooit helemaal afgemaakt, juist net door het overlijden van het Jimmy Fernandez. In eerste instantie wouden ze het album helemaal niet meer releasen, maar uiteindelijk toch gedaan...

Met het eerste album van Sophia hoor je duidelijk terug dat Robin Propper Sheppard (opf hoe je die naam ook schrijft) nogal moeite heeft gehad het verlies te verwerken van Fernandez, een band lid, maar ook goede vriend...dat is dan ook nog veel depressiever als je het mij vraagt. Maar neemt niet weg dat dit een super album is.

avatar van Saldek
Sophia heb ik nooit echt geluisterd.....Met Godmachine vergelijkbaar?. Hoe dan ook: 'One last laugh...' heb ik onlangs weer eens uit de kast getrokken en toen voor het eerst pas hoorde ik dat de stem van Robin P. S. op de tweede werkelijk gekrenkter klinkt dan op 'Scenes...'! Hoewel ik beide albums ondertussen kan dromen, was me dat nog niet eerder opgevallen. 'Scenes...' vind ik beter, maar daartegenover staan er op 'One last laugh...' weer ballads die me flink weten te roeren, met als fave 'Boy by the roadside'.

ccmalloc schreef:

Afgelopen maand heb ik ze beide cd's gevonden op e-bay en heb beide veilingen ook gewonnen. Prijzen vielen opzich nog wel mee, voor Scenes van ik 37 Euro kwijt en voor One Last Laugh 49 euro. Ik heb ze nu dus op vinyl en op cd

Voor degene die er naar opzoek zijn en er wat voor over hebben, op E-bay maak je nog kans

fastpulseboy
wow ik heb beide cd's
kopen?

Mwah fatpulseboy, je kan beter het vinyl hebben dat levert echt wat op. Ik heb ze al gezien voor 200 euro stuk

Sietse
mijn broer heeft one last laugh in italie op vinyl vast gehad...tweede hands natuurlijk. weet niet zeker of ie hem heeft gekocht, dacht het niet, maar ben niet zeker. Zal het eens navragen (hij was aan het twijfelen of ie hem misschien aan mij kon geven voor mijn verjaardag, maar als ie hem heeft gekocht heeft ie hem voor zichzelf gehouden )

avatar van orbit
Heb hem gister weer eens geluisterd.. Sommige nummers zitten nog een beetje teveel in het helmet/quicksand en andere bandjes van die tijd jargon, maar af en toe komt er een juweeltje bovendrijven (vooral in opbouw van de nummers), vooral nummers 7 en 9 zijn erg mooi. Een meesterwerk vind ik het nog net niet, maar blijft een mooie plaat, zeker in dit genre

avatar van dynamo d
One Last Laugh in a Place of Dying is pure, eerlijke rockmuziek met subliem gitaar- en slagwerk. Vooral The Tremelo Song, The Love Song, The Live Song, The Train Song en The Flower Song vind ik schitterend.
One Last Laugh in a Place of Dying is opgedragen is aan wijlen Jimmy Fernandez. Weet iemand of de titel van dit album daarmee verband houdt? Fernandez was de bassist van de band. Hij overleed aan een hersentumor. Hij heeft overigens nog wel meegewerkt aan One Last Laugh in a Place of Dying. Na het overlijden van Fernandez waren de overige 2 bandleden blijkens berichten dermate verdrietig dat ze besloten niet met The God Machine door te gaan. Robin Proper-Sheppard richtte toen de band Sophia op. Eveneens erg goed.
Dit album is zeer moeilijk te verkijgen maar gelukkig heb ik er toch nog één via internet kunnen bemachtigen. YEAH!
One Last Laugh in a Place of Dying: 4,5*

avatar van Nightrider
dit album is niet alleen officieel (bijna) onmogelijk te verkrijgen, ik kan m zelfs nergens pindakazen.. weet iemand misschien waar ik dit kan downloaden (of kopen natuurlijk!)?

Sietse
ja downloaden dat lukt wel...kopen is moeilijker...

avatar van dynamo d
Vandaag voel ik me zwaar klote. En deze plaat moet dan op. Dat helpt wel....En daarvoor is muziek ook. Ik verhoog dit album naar 5*