George Michael - Listen Without Prejudice, Vol. 1 (1990)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Praying for Time (4:41)
  2. Freedom 90 (6:30)
  3. They Won't Go When I Go (5:06)
  4. Something to Save (3:18)
  5. Cowboys and Angels (7:15)
  6. Waiting for That Day (4:49)
  7. Mothers Pride (3:59)
  8. Heal the Pain (4:41)
  9. Soul Free (5:29)
  10. Waiting [Reprise] (2:25)
  11. Freedom '90 [Live] * (6:02)
  12. Fastlove [Live] * (5:12)
  13. I Can't Make You Love Me [Live] * (5:55)
  14. Father Figure [Live] * (6:19)
  15. You Have Been Loved [Live] * (5:55)
  16. Everything She Wants [Live] * (5:13)
  17. The Strangest Thing [Live] * (6:00)
  18. Older [Live] * (5:47)
  19. Star People [Live] * (6:15)
  20. Praying for Time [Live] * (5:29)
  21. Don't Let the Sun Go Down on Me [Live] *

met Elton John

22. Fantasy * (4:02)

met Nile Rodgers

23. Soul Free [Special Radio Edit] * (4:25)
  24. Freedom '90 [Back to Reality Mix] * (6:16)
  25. Freedom '90 [Back to Reality Mix Edit] * (4:07)
  26. Fantasy * (5:02)
  27. Freedom '90 [Edit] * (5:21)
  28. Cowboys and Angels [Edit] * (4:36)
  29. If You Were My Woman * (4:06)
  30. Too Funky [Single Edit] * (3:50)
  31. Crazy Man Dance * (6:00)
  32. Do You Really Want to Know * (4:49)
  33. Happy * (4:09)
  34. Too Funky [Extended] * (5:39)
  35. Too Jazzy [Happy Mix] * (5:55)
  36. Fantasy '98 * (4:32)
  37. Heal the Pain * (4:45)

met Paul McCartney

38. Desafinado * (3:21)

met Astrud Gilberto

avatar van iggy
Zo te zien voor de corona tijd.

avatar van Marco van Lochem
Eerste Kerstdag 2016 zal ongetwijfeld voor velen een zwart en somber begin van van die Kerstdagen zijn geweest, omdat die ochtend bekend werd gemaakt dat de Engelse superster George Michael was overleden. De zanger/componist had al een aantal jaren problemen met zijn gezondheid en af en toe kwamen verhalen in de media over overmatig drank en drugsgebruik.
Gelukkig zijn al die vervelende verhalen naar de achtergrond verdwenen en blijft overeind staan dat Michael een ongekend groot talent was en een geweldige zanger. Vanaf het begin jaren ’80 scoort hij met Andrew Ridgeley in het duo Wham! een reeks tophits, zoals “YOUNG GUNS (go for it)”, “WHAM RAP”, “CLUB TROPICANA”, “WAKE ME UP BEFORE YOU GO GO” en “THE EDGE OF HEAVEN”. Met de als solo single verschenen “CARELESS WHISPER” (verschijnt overigens wel op het tweede Wham! album), ruikt de op 25 juni 1963 geboren Georgios Kyriacos Panayiotou voor het eerst aan een solocarrière.
Deze wordt na het grootse Wham! afscheid in het Wembley Stadion in Londen eind juni 1986 een feit. In 1987 brengt hij de millionseller “FAITH” uit, waarvan maar liefst 6 singles in de Nederlandse Top 40 komen. Na een korte rust periode, verschijnt op 3 september 1990 album #2, “LISTEN WITHOUT PREJUDICE VOLUME 1”, een album waarvoor George Michael geen promotie wil doen. Hij vindt dat de muziek voor zich spreekt en creëert hiermee bewust, dan wel onbewust, een strijd met zijn platenmaatschappij Sony, dat uiteindelijk resulteert in een scheiding met die maatschappij. Met een wereldwijde verkoop van ruim 20 miljoen exemplaren van “FAITH”, ligt er dan ook wel druk op de Engelsman, maar hij weigert om een kopie van dat succesalbum te maken en komt met een 10 nieuwe songs, waarvan het overgrote deel rustig van tempo zijn. Slechts “FREEDOM ’90” en “SOUL FREE” zijn uptempo en dansbaar, de rest in sferisch, zeer melodieus en geweldig gezongen en gespeeld.
“PRAYING FOR TIME” was de eerste single en deze sferische midtempo ballad is een prachtig nummer. De als 2e verschenen single “FREEDOM 90” geeft een link aan met de gelijknamige hit uit 1984 van Wham! hit, zonder de toevoeging 90 overigens. Het voortdreinende tempo geeft het nummer een dansbaar karakter en de toetsen/pianopartijen zijn prachtig. In 1974 bracht Stevie Wonder zijn album "FULFILLINGNESS' FIRST FINAL" uit en één van de toppers van die plaat is “THEY WON’T GO WHEN I GO” en Michael maakt van dit nummer een fenomenale cover. Geweldig gezongen en een heerlijke gospel sfeer door de koortjes...wat was het toch een fantastische zanger! Het iets meer dan 3 minuten durende “SOMETHING TO SAVE” is weer een rustig nummer met de akoestische gitaar als basis.
“COWBOYS AND ANGELS” werd ook als single uitgebracht, zij het in een edit versie. Dit ruim 7 minuten durende jazzy liedje is uitgegroeid tot een George Michael klassieker en opnieuw is de stem van de toen 27 jarige zanger een genot om naar te luisteren. De volgende topper op dit prachtige album is “WAITING FOR THAT DAY”, een midtempo liedje waar ingenieus "YOU CAN’T ALWAYS GET WHAT YOU WANT" van de Rolling Stones doorheen is geweven. Briljant, niets meer en zeker niets minder. “MOTHERS PRIDE” is een beklemmende ballad, mooie toetsen arrangementen en de zangpartijen, gaaf. “HEAL THE PAIN” werd ook op single uitgebracht en is weer een midtempo, sfeervol popliedje en “SOUL FREE” begint met een reggae achtig ritme en ontwikkelt zich tot een heerlijk dansbaar nummer. Met “WAITING (reprise)” komt het album op passende wijze tot zijn einde, gitaar, zang, George Michael op zijn best.
Gelukkig is de status van hem de laatste jaren groter geworden en zijn meer critici de absoluut aanwezige kwaliteiten van hem gaan zien/horen en waarderen. Als zanger stond hij op eenzame hoogte en ook als componist heeft hij pareltjes afgeleverd. Zonder vooroordelen luisteren was ruim 30 jaar geleden voor een grote groep moeilijk, tegenwoordig gelukkig niet meer. Des te jammer dat hij er niet meer is...een groot gemis!

Minneapolis schreef:

Beroemde foto van Weegee.
Het is een flinke crop van een veel grotere menigte (dagje strand op Coney Island in 1940):

Ah, vandaar! Ik dacht altijd al: het lijkt meer op het strand dan op een popfestival. En wat een aparte badmode hadden ze daar rond 1990.

Ik zat al helemaal in de cd's in 1990, dus ik heb dit Listen Without Prejudice, Vol. 1 helemaal 'grijs' gedraaid op cd. Gelukkig heb ik sinds kort ook de lp, al is het al voor de fraaie hoes. Met dus een menigte op het strand van Coney Island in 1940. Nog fraaier is de muziek van George Michael en zijn stem waarmee hij het zo prachtig vertolkt. De muziek is een mooie mengeling van pop, soul, funk en rock wat wij hier voorgeschoteld krijgen. Een aantal songs zijn voor mij wel heel erg geslaagd: openingssong Praying for Time, funky Freedom 90, soul-/gospelsong They Won't Go When I Go, het wonderschone soulful jazzy Cowboys and Angels, popsong Waiting for That Day (met op het einde 'You Can't Always Get What You Want') & Heal the Pain. Een juweel van een plaat.

George Michael, tja, helaas veel te vroeg dit aards bestaan verlaten. En ja, in mijn omgeving was het een verhaal van echt goed vinden of compleet ruk, de laatste in de meerderheid, helaas. Onterecht ook. Met Faith, laat staan Wham, had ik resp. niet zo veel/compleet niks. Edoch Praying for time werd de ether in gezonden. Dacht nog, is dat die Wham man, neen, kan niet. Edoch yes, kon en kan. Prachtige sfeervolle song, mooie instrumentatie, prima gezongen, ja, want zingen, ja, dat kon ie dus echt. Nou de cd kwam en hoppa, blind aangeschaft. Enkele jaren terug dan ook het vinyl aangeschaft. En ja, eerlijk ware eerlijk, een dijk van een plaat. Werkelijk geen enkel minder nummer met sws enkele fenomenale uitschieters. Ik noem dan Praying for Time, Cowboys and Angels, Waiting for that Day, Waiting reprise. Absolute topnummers m.i. Schitterend gezongen, prachtige muziek, zeker het akoestische element bij beide Waitings. Draai 'm nog vaak, geniet nog altijd en denk dan, een onbegrepen figuur met een machtige stem is ons ontvallen. Met de muziek dan nu als nalatenschap.

avatar van Funky Bookie
Ik heb altijd gedacht dat George Michael alleen een goede zanger was. Nu blijkt hij echter ook een uitstekend componist en zelfs een aardige muzikant. Dit album toont volwassenheid na Faith en laat horen dat George meer is dan een knappe kop met een dijk van een strot.

avatar van Minneapolis
Funky Bookie schreef:

Fijn dat je zonder prejudice gelistened hebt. Wat ik ook best bijzonder vind is hoe verschillend deze en Older (tenen een sterk album) klinken. Jammer dat hij zo weinig albums gemaakt heeft wel.