The Chemical Brothers - No Geography (2019)

Dance / Electronic
Label: Virgin EMI

1. Eve of Destruction (4:40)
  2. Bango (4:07)
  3. No Geography (3:10)
  4. Got to Keep On (5:16)
  5. Gravity Drops (4:30)
  6. The Universe Sent Me (6:03)
  7. We've Got to Try (3:35)
  8. Free Yourself (4:21)
  9. MAH (5:36)
  10. Catch Me I'm Falling (5:28)
  11. Fantai * (6:48)
  12. MAH [Electronic Battle Weapon Version] * (7:52)
  13. Got to Keep On [Extended Mix] * (7:05)
avatar van citizen
Maarre.... die hoes...?
Exact, maar dan ook exact hetzelfde als de afbeelding op pagina 8 van het boekje bij Godley and Creme's vergeten meesterstuk Consequences uit 1977...
Ik mag toch hopen dat dit ergens wordt vermeld in de credits? Anders bel ik de heren even

citizen schreef:
Maarre.... die hoes...?

In het boekje staat de regel 'With thanks from Tom and Ed to ... Kevin Godley for the cover image concept'.

avatar van Kos
Kos
Op de 1 of andere manier komt het album erg on -Chem. Brothers over maar toch wel erg lekker.

avatar van FunkStarr
Sommige nummers hebben wel wat weg van Underworld en/of Orbital. Tot nu toe vind ik het afgezien van een paar nummers geen verkeerd album. Klinkt in ieder geval al beter dan Born in the Echoes (2015), Further (uit 2010 alweer) en We Are The Night (2007). Eindelijk weer eens een degelijk album van de heren. Het 'zeurende' en valse gebeuren, wat ze wel vaker doen gaat hier niet irriteren en de nummers hebben iets "catchy". De vocals zijn vaak wat slap en eentonig maar overheersen gelukkig niet.

avatar van FunkStarr
Bango, No Geography, Got To Keep On, en The Universe Sent Me vind ik de sterke nummers, met No Geography als uitschieter. Verder toch wat magertjes, maar zoals al gezegd als geheel beter dan hun voorgaande albums tot Push The Button. Jammer van het eerste nummer vind ik niet zoveel. De singles MAH en Free Yourself vind ik ook nog niet echt denderend. Afsluitnummer is wat minder ook. Al met al toch dikke voldoende. De Bonustracks staan toch alleen op de Japanse release? Heb die ook beluisterd maar mis er niets aan t.o.v. het reguliere album.

avatar van coldwarkids
Ik vind het niet echt een typische The Chemical Brothers plaat.

coldwarkids schreef:
Ik vind het niet echt een typische The Chemical Brothers plaat.

kompleet mee eens. Het voelt als een Crystal Method plaat. Die gasten maken al sinds jaar en dag platen die het nét niet zijn. Hun werk voelt als een poging zijn tot het benaderen van de kwaliteit en diepgang die de CB albums bieden. Begrijp me niet verkeerd, ze maken zeker hier en daar een vette track, maar de constante kwaliteit die de Chemical Brothers decennia lang neerzetten in hun abums halen ze bij lange na niet.
Ik kan nog niet concreet maken waarom ik dat gevoel heb bij No Geography. Kans bestaat dat het ook niet aan t album ligt, maar dat ikzelf een nostalgische ouwe zak begin te worden

avatar van Ponty Mython
De Chemical Brothers zijn juist richting de sound van The Crystal Method geschoven het laatste decennia, ipv vice versa. Daarbij is TCM nu een éénmansband. Over die 'constante kwaliteit' van de CB albums zijn de meningen iig verdeeld. Ik heb TCM nog niet kunnen betrappen op troep zoals A Taste of Honey, This is Not A Game, Do It Again en The Salmon Dance.

troep zoals A Taste of Honey, This is Not A Game

touché!

[quote]Eis-T schreef:

De constante kwaliteit op het album Vegas, wat in zijn geheel een beter en constanter album is dan welk CB album dan ook. Zowat alleen maar voltreffers staan daar op. Dus dat net niet ben ik niet met je eens. Ok misschien vandaag de dag, maar Vegas was in 97 wel een klapper.

avatar van Ponty Mython
In '97 werd Vegas vooral gezien door de Nederlandse muziekpers als het Amerikaanse antwoord op Big Beat en werd het album redelijk lauw ontvangen. De populariteit is met de jaren gegroeid.

avatar van Eis-T
ik weet het goed gemaakt: ik zal binnenkort Vegas weer eens opzetten!

On topic: Is het gek dat ik het album niet echt voel, maar wat ik van hun liveshows voorbij heb zien komen spectaculair vind?

avatar van Erikpol
Die track MAH is niet echt nodig toch? Je eigen track remaken...

Erikpol schreef:
Die track MAH is niet echt nodig toch? Je eigen track remaken...

Welke track?

Welke track?
track 9 MAH

Erikpol schreef:
track 9 MAH

Waar is dit een remake van?

Ponty Mython schreef:

Waar is dit een remake van?

Ja ik ben gaan zoeken nav je post maar ik weet toch zeker dat die lyric "Mad as hell etc" eerder al voorbij kwam... Ik ga zoeken.

avatar van Ponty Mython
Ik heb geloof ik wel zo'n beetje alle CB tracks geluisterd en ben 'm nog niet eerder tegengekomen. Niet in de war met Kraak & Smaak? Zij hebben ook een nummer genaamd Mad As Hell met dezelfde sample.

avatar van Bert Wasbeer
citizen schreef:
Maarre.... die hoes...?

De keuze voor deze hoes is dan wel een opvallende zet. Ik kende het album niet maar ik heb wiki er op nageslagen en het schijnt een dystopisch conceptalbum te zijn waarin de wereld ten onder dreigt te gaan door veranderingen in het weer (al dan niet door mensen gemanipuleerd) . "the story of man's last defence against an irate nature". Dat ze hier leentjebuur bij spelen past dus prima bij de overkoepelende donkere thema's op deze plaat.

avatar van trebremmit
Matig album van de Brothers, meeste nummers beginnen wel aardig maar verzanden allemaal in saaiheid en vlakheid, niets springt er bovenuit maar ook niets is echt slecht.