Rammstein - Rammstein (2019)

Duitsland

9. Weit Weg (4:19)
  10. Tattoo (4:10)
  11. Hallomann (4:09)
avatar van lennon
Yes. Na 10 jaar is het dan eindelijk zover.

De nieuwe clip doet meteen stof opwaaien. En dat is Rammstein ten top.

Ik denk dat t over de hele geschiedenis van Duitsland gaat. Ja... het zijn joden... ja ik zie een ster... en een ss pet (zal allemaal wel net iets anders zijn, maar ook een DDR logo... dat is ook geschiedenis.... en als ze dat in een film mogen gebruiken... waarom niet in een clip. De ophef en verwarring ligt denk ik in dat men denkt dat t een verheerlijking van Duitsland is...en als je dan dat beeld erbij ziet. Tja... men moet de tekst eerst maar eens goed luisteren.

Ik ga ze zien in München (pak altijd een thuisland concert ) en Rotterdam. Kijk er erg naar uit net als naar dit album

Lekkere vage titels overigens...

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Dat is de wereld waarin we tegenwoordig leven. Meteen moord en brand schreeuwen als iets ons niet bevalt, vaak zonder in de inhoud te verdiepen. Ik word soms echt schijtziek van al die lange tenen. Bovendien staat de vrijheid van meningsuiting zwaar onder druk door al die hysterische mensen.

Muzikaal gezien vind ik Rammstein niet zo boeiend. Af en toe een oude klassieker opzetten zoals Du Hast en dan heb ik mijn portie wel weer gehad. Het nieuwe nummer klinkt wel aardig, maar zal mijn mening over Rammstein niet veranderen ben ik bang.

avatar van trebremmit
Mooi nummer wel, goeie clip en tekst ook. Verder eens met lennon.

Rudi1984
Na 10 jaar terugkeren met een single die je al 20 keer eerder hebt geschreven; ik weet het niet hoor. Het is natuurlijk maar een eerste single en dat zijn over het algemeen niet de meest verrassende nummers, maar titelloze albums getuigen in de praktijk vaak van creatieve armoe.

avatar van Sater
De ophef over de clip was vooral gebaseerd op de teaser, waar alleen de concentratiekampbeelden te zien waren, zonder de context (en tekst) van het uiteindelijke product. Lijkt me een doelbewuste - en geslaagde - provocatie van de heren Rammstein. Buiten dat heb ik niemand horen zeggen dat Rammstein dit niet mag doen, maar wel dat sommige mensen dit een overschrijding van de goede smaak vinden, wat ook vrijheids van meningsuiting is.

Nieuwe nummer ligt lekker in het gehoor, maar Is wel een redelijk formulewerkje. Benieuwd naar de rest van het album.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Sater schreef:

Je hebt gelijk dat er in dit geval nog geen gevolgen aan vastzitten. Maar geregeld volgt een oproep tot boycot/verbod, vaak een kwestie van tijd. De 'goede smaakpolitie' heeft er een handje van om zijn eigen mening door te drukken. Ik ben meer van de houding 'als het je niet bevalt, ga je wat anders kijken'.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Daar gaan we weer met de hoofdletters ...

avatar van E-Clect-Eddy
Rammstein zoekt wel bewust die "goede smaakpolitie" op door te provoceren want ze weten dat er dan veel aandacht is voor het nummer .... en dan rinkelt de kassa !!!

Overigens kan je de tekst van DEUTSCHLAND (bewust?) op meerdere manieren interpreteren. Het slimme van de tekst is dat velen zich hierin kunnen herkennen of juist herkennen als iets wat je verafschuwd bij/aan anderen. Juist door dat minimalistische / staccato, ontbreekt een uitgebreide context (die alleen visueel worden toegevoegd).

A+S+Ä+D+R = ausländer ? ook dit is provocatief genoteerd (semi-verborgen) als ze +US++NDE+ hadden gebruikt was het veel moeilijker om te raden.

avatar van Fathead
Aan de songtitels te zien heeft Bon Iver zijn medewerking verleend?

avatar van lennon
Ze deden het al eens eerder,maar dan met sterretjes,op het vorige album; B********

avatar van spoiler
Het klinkt ouderwets heerlijk

dix
Tsja, zo af en toe moet aan Rammstein fans duidelijk gemaakt worden waar dat geluid en artwork toch vandaan komen.

avatar van GrafGantz
dix schreef:

Ik ken je goed, wist 100% zeker dat dit een link naar Laibach zou zijn

Rudi1984
Lijkt als twee druppels water ja, dat artwork...

Rudi1984 schreef:
Lijkt als twee druppels water ja, dat artwork...

Ja ik verbaas me er ook over, Hoe durven ze!

avatar van Kondoro0614
Heerlijk nieuw nummer. Zat te kijken tijdens de première op YouTube en zat weer lekker met open mond te genieten. Altijd al fan van de band, 'vroeger' wat fanatieker dan nu maar blijf genieten van de heren!

lennon schreef:

Ja ik verbaas me er ook over, Hoe durven ze!

probeer dit

avatar van esteban
Not buying it, noch de vormgeving noch het geluid zijn gelijkaardig.

Uitstekende nieuwe single en meteen ook één van mijn favorieten dit jaar (tot nu toe). Dit terwijl ik niet eens een Rammstein-fan of dergelijke ben. Ik zet hun muziek eigenlijk nooit spontaan op, die valt bij mij eerder in de categorie : Leuk als die voorbij komt. Zonder meer.

avatar van Sater
Laibach does not believe in originality... Therefore, Rammstein could not 'steal' much from us. They simply let themselves get inspired by our work, which is absolutely a legitimate process. We are glad that they made it. In a way, they have proven once again that a good 'copy' can make more money on the market than the 'original'. Anyhow, today we share the territory: Rammstein seem to be a kind of Laibach for adolescents and Laibach are Rammstein for grown-ups.

esteban schreef:
.. noch de vormgeving.. .
Tsja, als je dat logo niet wenst te herkennen dan houdt het wel op.

avatar van lowieke

tAttOO (4:11)
+ALL++ANN (4:11)

avatar van esteban
dix schreef:
Tsja, als je dat logo niet wenst te herkennen dan houdt het wel op.

Oh, maar het is geen kwestie van wensen hoor. Ik zou de eerste zijn om te wijzen, want zo'n dingen vind ik altijd bijzonder leuk om te spotten. Maar met de beste wil ... Als je dát al hetzelfde gaat noemen, kunnen we wel héél ver gaan en komt er geen einde aan. Nuja, het doet er uiteindelijk niet toe.

Toch wel benieuwd naar de rest van de plaat, terwijl ik vóór de nieuwe single eigenlijk weinig interesse had.

avatar van Hedser

+IA+AN+ (2:34)
WE++ WE+ (4:20)
tAttOO (4:11)
+ALL++ANN (4:11)

Op Wikipedia kwam ik deze tracklist tegen

Deutschland
Diamant
Weit Weg
Tattoo
Tallymann

Heerlijk nummer trouwens, Deutschland.

avatar van DargorDT
Jammer dat het mysterie van die titels zo snel is opgelost. Het leek me wel een leuke puzzel eigenlijk, al had ik er tot nu toe ook weer niet te veel aandacht aan geschonken. Ausländer lag er trouwens wel erg dik bovenop...

avatar van Kos
Kos
Wat een ophef om niks weer. Best mooie video, maar de muziek blijft net zo bombastisch suf as usual.

Ik hoorde DEUTSCHLAND daarnet voor het eerst op de radio en dacht bij de intro dat ze Anne Clark met Our Darkness nog eens gingen draaien... Niet dus.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Nu ook met de juiste hoes.

avatar van E-Clect-Eddy
KISS had I Was Made For Loving You en Rammstein heeft de boem-tjak in Radio verpakt met een snufje Kraftwerk.

avatar van Kramer
E-Clect-Eddy schreef:
Deze moet je me even uitleggen.

avatar van E-Clect-Eddy
Kramer Radio doet me gewoon denken aan dat nummer van KISS.

Alhoewel ik dat vandaag al weer minder heb dan bij de eerste beluistering.