Rammstein - Rammstein (2019)

Duitsland

10. Tattoo (4:10)
  11. Hallomann (4:09)
avatar van Kramer
E-Clect-Eddy schreef:
Kramer Radio doet me gewoon denken aan dat nummer van KISS.

Alhoewel ik dat vandaag al weer minder heb dan bij de eerste beluistering.
Als ik heel erg mijn best doe, hoor ik het ook inderdaad.

avatar van Jelle78
Beide vrijgegeven nummers vind ik wel OK, maar het voegt maar weinig toe aan het oeuvre van Rammstein. Nu hoeft dat stilistisch ook niet, maar ook kwalitatief zijn deze twee nummers minder dan veel van hun voorgaande werk.
Dat had ik ook al met Liebe ist fur alle da. Waarom dat album draaien als je ook Mutter, Herzeleid of Reise, Reise kunt luisteren? Alle drie stilistisch precies hetzelfde, maar kwalitatief veel beter dan Liebe wist fur alle da.
Ik hoop echt dat er nog een paar knallers ala Links 2, 3, 4, Meil Teil of zelfs maar Benzin op de komende plaat zullen staan.

avatar van snarf349
Jelle78 schreef:

Misschien omdat Radio erg aanstekelijk is?

avatar van nclo
Jelle78 schreef:
Hier ben ik het niet mee eens, Rammstein heeft met deze twee releases niet alleen gekozen voor een ander geluid maar ook voor een ander uitgangspunt om zichzelf tekstueel te uiten. Zowel Deutschland als Radio verwijzen naar het obscure verleden van hun eigen natie en reflecteren dat knap naar de hedendaagse wereld en in welke mate de bandleden zich hiermee moeten verhouden. Het is een logisch gevolg van de postmoderne ontwikkeling die Rammstein al jaren doorgaat in zijn muziek. Als je afzet waar Rammstein van Herzeleid tot Mutter tot dit album is gekomen kun je niet zeggen dat er geen baanbrekende veranderingen binnen de muziek en de aangesneden onderwerpen van de band zijn plaatsgevonden.

avatar van Jelle78
nclo schreef:

Tekstueel heb je een punt, maar muzikaal hoor ik echt niet wat er anders of baanbrekend aan Deutschland en Radio moet zijn ten opzichte van hun eerdere werk. Ik hoop echt dat de nummers nog gaan groeien voor mij en dat het hele album sterk zal zijn, want ik ben absoluut een fan.

avatar van KingMetal
Beide nummers gehoord, Deutschland beter dan Radio. Geen bijzondere nummers, na paar keer helaas wel gehoord. Pre order gelijk geannuleerd. Rammstein album maar eens beluisteren op Spotify van de maand.

avatar van Mr. Sunset
Eerste twee nummers klinken heerlijk. Erg aanstekelijk en sterkte teksten. Heb deutschland al in de les gebruikt. Kijk enorm uit naar dit album

avatar van permafrost
weet iemand of hier ook een jewelcase uitvoering van komt ?

avatar van namsaap
permafrost schreef:
weet iemand of hier ook een jewelcase uitvoering van komt ?

Volgens mij alleen twee Digi-pack varianten....

Puppe, Tattoo, Was ich liebe, Weit weg, nu al redelijk verslavend!

Till Lindemann lijkt in de video voor Radio een fatsige Marilyn Manson

avatar van KingMetal
Klinkt allemaal erg glad en commercieel. Heb pre order geannuleerd. Zal nog eens paar keer beluisteren maar voorlopig vind ik album erg glad.

avatar van Martin Zeeman
Hoor er veel van Kraftwerk in.

avatar van JVT
JVT
Auslander is wel heel erg slecht

Dit is zeker niet hun stevigste plaat, er staan maar weinig echte knallers op. Maar dat is voor mij op zich niet erg. Maar ik geloof wel dat er hier mensen op afhaken.
Hoogtepunten zijn voor mij , Deutschland, Puppe en Zeig Dich.

avatar van pos
pos
Zeig Dich heeft vooral een heel sterk refrein. Puppe, Sex, Tattoo klonken ook prima. Het klinkt redelijk gladjes met toch wel een aantal sterke songs.

avatar van mattman
Is de rest van het album beter dan die 2 eerste, heel zwakke singles? Vooral Radio werkt enorm op de lachspieren. Het zal allemaal niet zo serieus bedoeld zijn, maar toch.

avatar van mattman
nclo schreef:

Is dit tekstje een grap?

Het onderwerp 'ons land heeft een duister verleden' niet bepaald frisse materie hé. Al zeker niet voor een metalband. Toen ik hoorde dat ze een liedje gingen uitbrengen met de naam 'Deutshland', hoopte ik echt dat ze niet heel clichématig zo'n klachtsong richting hun land werd, maar dat ze eens met iets originelers op de proppen komen. Niet dus. En dan blijkt de muziek zelf nog clichematiger te zijn.

Het album bevalt me wel met Puppe als hoogtepunt.
Het riffje in SEX doet me overigens aan Muse- Psycho denken.

Aardig albums maar hun LIVE werk ( LIVE in Berlin) straalt meer uit is mijn mening.

Gewoon lekker

avatar van joko150
toch een beetje een tegenvaller dit helaas.

avatar van namsaap
mattman schreef:

Wellicht kun je jouw betoog ondersteunen met wat voorbeelden waaruit blijkt dat 'Deutschland' clichématig is qua thema en wijze waarop zij dit invullen?

avatar van Mr. Sunset
Oké. Korte review: typisch Rammstein: melig, hard, grof, flauw. Het heeft weer alles wat ik van Rammstein wil horen. Is dit het beste werk? Nee, maar het klinkt allemaal wel erg, erg lekker. Glad, maar lekker.

avatar van E-Clect-Eddy
Diamant klinkt mooi ingetogen maar komt ook over als nog niet af.

Veel mensen hebben het bij Rammstein nog over (heavy) metal, ik zag het nog bij een recensie in de krant staan. Maar op Discogs zie ik dat er vanaf Rosenrot in 2005 geen heavy metal meer vermeld staat. Daar kan je over discussiëren natuurlijk, maar als ik naar dit nieuwste album luister hoor ik toch vooral stevige elektronische hardrock. Met bijvoorbeeld veel meer melodie dan op hun debuutalbum. Die trend was er eigenlijk al op mijn favoriete plaat Mutter. En deze vind ik daar wel bij aansluiten, alleen is 'ie net wat minder. Dat is dus best positief, want Mutter maak je maar één keer.

Er staan toch heel wat sterke songs weer op dit album, waarvan de teksten weer doorspekt zijn met harde/lugubere/flauwe humor. Zelf vind ik opener en single Deutschland erg lekker en tegelijk maatschapijkritisch, net als Ausländer natuurlijk. Is Zeig Dich niet nu al een live klassieker? Ik hoop dat ze 'm spelen in De Kuip, want wat een geweldig nummer is dat! Met als uitblinkers het koor en de gitaar.

Sex heeft inderdaad iets van Muse. Het refrein van Puppe is bijna over the top, maar het is toch wel een gaaf en gestoord nummer tegelijk. Was Ich Liebe is ook ijzersterk, net als Tattoo. Diamant is echt erg mooi. En Hallomann is werkelijk luguber en komt keihard binnen. Bijna naar om naar te luisteren, dus knap gedaan. Net als deze gelijkname plaat van Rammstein. Klasse Jungs!

avatar van Metalwou
Eerste luisterbeurt zit erop. Momenteel nog niet helemaal overtuigd maar dat kan nog komen. Eerste deel tot aan PUPPE vind ik erg sterk, daarna een stuk minder.
Weet iemand waar de albumhoes voor staat of is het gewoon een “stekske”?

avatar van E-Clect-Eddy
Vind juist het tweede deel mooier...

avatar van gigage
Altijd leuk om je Duits weer een beetje op te halen. Geleerd van Fernsehen van toen de ARD zich nog op kanaal 3 bevond. Er zit in ieder geval nog geen sleet op de teksten. Op de muziek? Da's een ander verhaal.

avatar van CWTAB
Metalwou ik dacht dat ik gelezen had dat het inderdaad een lucifer is, en dat de band daarmee voor eenvoud gekozen heeft(gezien vuur een integraal onderdeel is van hun live optredens)

Ik vind het simpelweg weer een heerlijke plaat van de mannen.. 10 jaar wachten is het waard geweest.

Na ruim 25 jaar is het nieuwe er wel vanaf en de klagende mensen dat t allemaal t zelfde klinkt moeten geen wonderen verwachten. Dit is Rammstein op en top en net als de voorganger is ie lekker hard.

Ik geniet echt met volle teugen.

8 juni ga ik ze zien in München en daarna de 25e nog eens in Rotterdam. En nee ik ben geen fanboy,maar ze live zien in Deutschland is echt heel gaaf.