Rammstein - Rammstein (2019)

Duitsland

9. Weit Weg (4:19)
  10. Tattoo (4:10)
  11. Hallomann (4:09)
avatar van WoNa
Eerste indruk is heel simpel: dit is Rammstein en ja 'Mutter' en 'Reise Reise' zijn beter. Dat feit maakt 'Rammstein' geen slechte plaat. Integendeel. Echte oordeel moet nog komen.

avatar van krosnicky
Kort gezegt hij is goed Maar de 1ste 4 albums blijven de beste

avatar van Erikpol
JVT schreef:
Auslander is wel heel erg slecht

Dit is zeker niet hun stevigste plaat, er staan maar weinig echte knallers op. Maar dat is voor mij op zich niet erg. Maar ik geloof wel dat er hier mensen op afhaken.
Hoogtepunten zijn voor mij , Deutschland, Puppe en Zeig Dich.
Weinig knallers en toch een 4. dat is best opmerkelijk.

avatar van behangplakker
Puppe is wel fantastisch hoor

behangplakker schreef:
Puppe is wel fantastisch hoor

ja lekker he! Dat heerlijk gefrustreerde, agressieve, overspannen geschreeuw van Till. Genieten!!

avatar van Wolfmother
Vandaag 1e luisterbeurt.
Deutschland blijft een favorietje en Tattoo klinkt echt als typisch Rammstein.
Radio vind ik daarentegen erg matig en verder springt Puppe er op een aparte manier bovenuit.
Natuurlijk gaat de plaat komende weken op repeat, maar durf niet te zeggen of het nou het wachten waard was.
Impact van Liebe Ist Fur Alle Da was toch velen malen heftiger, ook veel hardere plaat lijkt het wel.
Maar goed, tijd zal het leren...

avatar van WoNa
Er maar alvast een halfje bij gedaan. Ik geloof dat ik hem echt goed ga vinden.

Wat mij opvalt is dat Rammstein tegenwoordig zoveel gebruik maakt van echt kinderlijk Duits. "Ich reise viel, ich reise gern. Fern und nah und nah und fern" of "
"Hallo kleines Mädchen, wie geht es dir?
Mir geht es gut, sprich nicht zu mir
Steig einfach ein, ich nehm' dich mit
Und kaufe dir Muscheln mit Pommes Frites".
Tenenkrullend bijna...
Het lijkt wel, nu de groep internationaal helemaal is doorgebroken, dat iedereen hun Duits moet verstaan, en al zeker de gemiddelde Amerikaan. Ik vond hun teksten vroeger toch veel interessanter. Vroeger heetten hun songs Sehnsucht, Laichzeit of Herzeleid. Je moest al eens opzoeken waarover de songs gingen. Tegenwoordig is het Radio, Sex, Diamant, Tattoo...Ik vond ze vroeger ook wat scherper klinken. Gevaarlijker en spannender. Maar dat zullen de jaren zijn zeker...
Geen hoogtepunt in hun carrière dus deze plaat, maar slecht is het zeker niet...
Vroeger was 't beter

avatar van Peterx
Album nu paar keer beluisterd op LP en ik moet zeggen hij wordt voor mij steeds beter,
Van de week de setlist gezien voor het concert in de kuip Rotterdam en die ziet er goed uit.

avatar van WoNa
Raar verhaal. Ik was in Leiden en dacht ik loop even bij Plato naar binnen. Daar was geen exemplaar van Rammstein te vinden. Dus loop door naar Velvet. Wel de LP voor € 35, maar geen cd. Wat blijkt? De plaat wordt maar mondjesmaat geleverd. Hij bestelde 20 cds (waar is de tijd gebleven dat een platenzaak dozen vol had staan van de nieuwe plaat van een hele grote band, 20!) en kreeg er 4. Bestelde dezelfde dag er weer 20 en kreeg er 2. Wat een slecht verhaal. Voor platenzaken die het al niet makkelijk hebben dan. Waarom? Voor 25 euris had ik de LP zo meegenomen, maar heb daar voor mijzelf de grens gelegd en de cd is niet in voorraad. Gevolg, ik ga op Bol.com kijken. Dat zegt de volgende dag te kunnen leveren. (Klopt niet altijd, dat weet ik.)

Kunstmatige schaarste creëren lijkt mij niet de oplossing om de platenverkoop en de -zaken te bevorderen. Het zwarte scenario is natuurlijk dat het niet meer uitmaakt die fysieke verkoop.

Peterx schreef:

Bedoel jij de setlist van het rehearsal concert in de Veltins Arena? Ik zie dat ze daar op Weit Weg en Halloman na de overige 9 nummers spelen van dit album.

WoNa schreef:

Echter: kort geleden was er ook online geen cd meer te krijgen op Amazon.de: alles uitverkocht. Dat gebeurt daar niet snel. Dus mogelijk zijn ze ook ingehaald door het succes van dit album.

west schreef:

En bedankt voor de spoilers.....

lennon schreef:

En bedankt voor de spoilers.....

Dat is toch nauwelijks een verrassing te noemen? Overigens was het een rehearsel en is het de vraag hoeveel nummers ze spelen van het nieuwe album per concert lijkt mij. En de rest van de set is juist een verrassing.

Wacht maar... nog 2 weken en dan zal ik het hele concert hier even reviewen.

lennon schreef:
Wacht maar... nog 2 weken en dan zal ik het hele concert hier even reviewen.

Jij gaat toch naar München? Alvast veel plezier!

avatar van james_cameron
Een soort greatest hits album met allemaal nieuwe nummers, zo kun je deze plaat wellicht omschrijven. Weinig nieuws onder de zon in ieder geval. Veel van wat de band hier laat horen klinkt als een herhaling van zetten, soms geïnspireerd en intens (Puppe), soms helaas ook geforceerd en flauw (Ausländer). Een mengelmoesje dus. De meeste songs zijn best de moeite waard en het album klinkt weer eens als de welbekende klok, maar na een hiatus van tien jaar mag je toch wel iets meer verwachten.

james_cameron schreef:

Maar wat verwacht je dan eigenlijk? Een totaal andere muziek stijl ofzo?
Dit is Rammstein, ze doen waar ze goed in zijn. Ik vind het altijd heel bijzonder, als een band een nieuwe weg in slaat is het heel vaak ook niet goed. Doen ze wat vertrouwd is, is het ook niet goed.

Maar ze doen geen van beiden.

Ik hoor hier eigenlijk een band die als Rammstein probeert te klinken.
Het is allemaal een beetje veilig. Weg zijn de scherpe en tot denken aanzettende teksten van b.v. Mutter. Ook op muzikaal vlak is het allemaal wat tam. Puppe zou een B-kant kunnen zijn van Mutter, en lijkt tot nu toe de enige enigzins positieve uitschieter.
Produktioneel lijkt ook wel alsof de loudness war heeft toegeslagen bij Rammstein.

Ik zal het album nog een paar keer luisteren.

Reise, Reise vond ik ook een flinke stap terug na Mutter. Fijn dat ze de moeite genomen hebben om met nieuw werk te komen. Nu Tool en The Cure nog dit jaar.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)

deric raven schreef:
Reise, Reise vond ik ook een flinke stap terug na Mutter.

Ik vind Reise, Reise na Mutter hun beste album, gevolgd door dit Rammstein en Sehnsucht.

avatar van Sanderzzz
Ben heel positief tot nu toe. Er zitten weer een aantal verslavende songs tussen.

Rudi1984
Heel degelijk, veilig en lekker. Met uitzondering van PUPPE, wat een geweldige instant classic is dat.

Nooit de behoefte gehad me te verdiepen in Rammstein, maar als al het andere nog beter is (wat me sterk lijkt), moet het nu maar gaan gebeuren.

Als niet kenner ben ik volledig weggeblazen door Deutschland en Ausländer. Daarbij aangetekend dat dit met ondersteuning van de videoclips is gebeurd.

avatar van spoiler
En weer een bijzonder prettig weg luisterend plaatje van Rammstein. Inderdaad geen vernieuwingen, maar hun typische stijl gehounden. Deze gaat de komende weken nog met regelmaat op de platenspeler liggen.

avatar van WoNa
En zo geeft Rammstein zijn fans de lucifer om zelf eens de zaak in de hens te zetten. Op de plaat doet de band het zeker. Ja, ik heb me afgevraagd of ik zo blij ben met 'Rammstein' omdat er na 10 jaar eindelijk nieuw werk ligt of dat 'Rammstein' echt goed is. Na meerdere luisterbeurten kom ik tot de conclusie dat het echt het tweede is. Hoeveel platen ik in het verleden na een lange pauze vond tegen vallen, zijn niet op de vingers van een hand te tellen. Vaak is het een herhaling van zetten, maar dan gewoon minder. Hier klopt heel erg veel. 'Puppe' rukt de kop van de plaat af, met 'Diamant' voegt Rammstein een prachtige ballad toe aan aan het oeuvre en met 'Radio' een pop song. Zo kan ik nog wel doorgaan. Met 'Deutschland' heeft de band er een heuse klassieker bij.

Met 'Mutter' maakte de band een behoorlijke indruk op me. Uit het niets had ik ineens een metal band onder mijn favorieten. Dat paste eigenlijk niet. Wat mij echt inpakte waren de fantasievolle melodieën die overal doorheen liepen. Bijna altijd uit het keyboard dat dartelt over de loodzware drums, bas en gitaren. Dat element komt ook weer heel sterkt terug op 'Rammstein'. Voor mij is dat het verschil met andere bands in dit genre. Rammstein kent een zekere lichtheid, die prachtig mixt met de loodzware realiteit van alledag.

Er is veel geschreven over de mindere teksten op 'Rammstein'. Ik hoor zelfs een aantal pure herhalingen. Ja, ik sluit me erbij aan dat het minder is, maar als ik iets wil lezen koop ik een boek. De teksten zijn het sluitstuk van alles daaronder, -boven en -tussen. Laat dat nu juist de sterke punten van Rammstein zijn. Met geweldige teksten en waardeloze muziek laat ik een plaat toch rustig aan me voorbij gaan. Met 'Rammstein' heeft Rammstein er weer een klassieker bij. Mijn score is zojuist met een halfje omhoog gegaan.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

Ik ben geen Rammstein aanhanger maar wist hun platen toch altijd goed te smaken tot reise reise, daarna vind ik het allemaal veel minder en deze nu, 10 jaar voorbij en na de uitstekende opener Deutschland is er geen enkele song die daar nog kan aan tippen, een gemiste kans vind ik.

avatar van The_CrY
Geen heel bijzonder album voor Rammstein, ondanks de lange pauze na Liebe Ist Für Alle Da, maar wel gewoon een goede. De songs staan op zichzelf, zijn op zijn minst onderhoudend, en af en toe wordt je wakker geschud door een opleving, zoals de zang in het refrein van 'Puppe' of de in eerste instantie frons-opwekkende tekst van 'Hallomann'. Enkel het refrein van 'Radio' vond ik verschrikkelijk toen ik het voor het eerst hoorde, en dat vind ik na meerdere luisterbeurten nog steeds.

avatar van WoNa
De cd is, eindelijk, in huis. Het klinkt allemaal nog veel indrukwekkender zo. Die 4,5 * is volkomen terecht.