Vampire Weekend - Father of the Bride (2019)

Label: Spring Snow

1. Hold You Now (2:33)

2. Harmony Hall (5:08)
  3. Bambina (1:42)
  4. This Life (4:28)
  5. Big Blue (1:48)
  6. How Long? (3:32)
  7. Unbearably White (4:40)
  8. Rich Man (2:29)
  9. Married in a Gold Rush (3:42)

10. My Mistake (3:18)
  11. Sympathy (3:46)
  12. Sunflower (2:17)

met Steve Lacy

13. Flower Moon (3:57)

met Steve Lacy

14. 2021 (1:38)
  15. We Belong Together (3:10)

16. Stranger (4:08)
  17. Spring Snow (2:41)
  18. Jerusalem, New York, Berlin (2:54)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)

Komt het album dan enigszins in de buurt van het onovertroffen debuut?
Op het eerste gehoor, zeg ik nee.

avatar van Mark17
Father of The Bride biedt dezelfde intense eerste luisterervaring als Modern Vampires of the City dat voor elkaar kreeg in 2013. Voorlopig hoogtepunt: Married in a Gold Rush. Gloedvolle samenzang, alles ademt zomer uit.

avatar van vinylbeleving
JVT schreef:
Dat gebruik van autotune had idd niet gehoeven.

Autotune ( hoe minimaal ook) had niet gehoeven, sowieso begint dat in de muziekwereld echt een irritant hip stijlmiddeltje te worden. Vraag me ook wel af wanneer het momentum van de autotune voorbij is. Wat mij betreft liever vandaag dan morgen.

Dan het album: Zo op het eerste gehoor wel een aangename zomerse plaat. De Graceland vibe die Minneapolis noemt onderschrijf ik wel, al kan dit album dat meesterwerk natuurlijk nooit evenaren. Al was het maar omdat Vampire Weekend 'gewoon' leuke en goede muziek maakt, maar wat mij betreft nooit in de buurt komt van een artiest van het kaliber Paul Simon.
Dat maakt Father Of The Bridge er niet minder om, de plaat mag er zijn!

avatar van NERD
vinylbeleving schreef:

Wat mij betreft doet de stijl van VW überhaupt wel denken aan Graceland, dat is niet specifiek voor dit album. Beide over het algemeen goede vrolijke muziek met soms een kritische/donkere ondertoon en een tropische tint. Helemaal niets mis mee, een hele mooie balans zelfs wat mij betreft.

avatar van mattman
Een mooi kleurboek van een album is dit geworden zeg. De country invloeden op de duetten met het Haim zusje zijn erg geslaagd vind ik.

Goede releasedag: naast die ge-wel-dige plaat van Big Thief ook deze erg leuke van VW.

avatar van joko150
Wat een heerlijk zomers gevoel krijg je bij deze plaat.
De nummers met Danielle HAIM en Steve Lacy klinken ook lekker fris.
Het nummer Sunflower is zo catchy met dat gitaar loopje heerlijk!

En ja die autotune trend is een raar iets waar ik nooit achter zal staan.

avatar van Appels123
vinylbeleving schreef:

Dat maakt Father Of The Bridge er niet minder om, de plaat mag er zijn!

Ik vind Graceland juist maar een simpel plaatje in vergelijking met FOTB - alhoewel ik dit zeker niet de beste van Vampire Weekend vind. Hoewel er hier goede nummers opstaan, mist het mijn inziens wel een echt prijsnummer a la Hannah Hunt. Desondanks een prima plaat weer.

avatar van philtuper

Komt het album dan enigszins in de buurt van het onovertroffen debuut?

Ik persoonlijk heb aan het debuutalbum voldoende. Heb opvolger Contra destijds ook al niet meer gekocht. Deze wil ik wel nog een draaibeurt geven overigens maar wat ik tot nu toe gehoord heb lag voor mij in de lijn van de vertrouwde Vampire Weekend sound.

avatar van vinylbeleving
Appels123 noem je Graceland nou serieus een simpel plaatje, in vergelijking met deze laatste worp van Vampire Weekend?
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind dat je daar Graceland echt te kort mee doet. Al was het maar om de doodeenvoudige reden dat Paul Simon met die plaat naast zijn muzikaliteit, zoveel durf en lef toonde door een blend van Afrikaanse melodieën tegenover meer bekendere popstructuren te zetten. Het klinkt misschien nu wat gedateerd, met name door de typische 80's drums, maar verder heeft het album de tand des tijds toch prima doorstaan. Wat mij betreft heeft Graceland meer impact gehad op de popmuziek, dan het hele ouvre van Vampire Weekend bij elkaar. Het album kan dus je smaak niet zijn, maar om het simpel te noemen, daar doe je bijna de geschiedenis mee te kort.

Maar terug naar het album. Er zitten voor mij wel wat skip momenten op Father Of The Bridge.
Zo vind ik How Long echt een vervelend liedje waar Ezra's stem ook wat te ziekerig en huppelig wordt. Ook vind ik de plaat in z'n algemeenheid teveel de knip, plakwerk benadering hebben.
Al met al een voldoende, maar echt een topper vind ik dit album nochtans niet.

avatar van swoon
De Hans Zimmer sample gaf me direct kippenvel. Eén van mijn lievelingsfilms, en zo prachtig gebruikt!! En dan die intro van Harmony Hall

avatar van joko150
Als This Life speelt dan moet ik steeds denken aan Dan Auerbach's Shine on Me.

IsAllGoodMan

Komt het album dan enigszins in de buurt van het onovertroffen debuut?

Nee, het gaat er wat mij betreft ruimschoots overheen.

Moffel
Ben bezig met beluisteren. Eerder werk van deze band nooit beluisterd. Eerste indruk is dat lichtvoetigheid troef is. Wel muzikaal, en gevarieerd. Schat in dat het album bij mij een 3 sterren gaat scoren, maar eerlijk is eerlijk, eerst even helemaal beluisteren. ☺

avatar van 123poetertjes
Twee luisterbeurten erop zitten nu. Al bij al is dit plaatje best een rommeltje. Een erg leuk rommeltje dat wel, maar niet het perfect harmonieus gesmede album dat de voorganger was. Modern Vampires blijft hun meesterwerkje en het was ook eigenlijk niet te verwachten dat ie overtroffen zou worden. En ook FotB is gewoon heel sterk met een paar heul sterke songs.

avatar van Minneapolis
Mark17 schreef:

Laat ik dat nou net het minste nummer vinden. Samen met My mistake en We Belong Together (met een irritant deuntje).

avatar van philtuper
IsAllGoodMan schreef:

Nee, het gaat er wat mij betreft ruimschoots overheen.
Daar ben ik het absoluut mee oneens. Wordt van deze worp eerlijk gezegd niet warm of koud. Het debuut overdonderde, deze niet. Kan misschien ook niet maar los van het fraaie Harmony Hall overtuigen ze me hier niet mee.

avatar van lowieke
Geweldig, als geheel is MVOTC hun beste plaat. Als losstaande nummers is het dit album. Wat een geweldige nummers, geen cohesie maar wel stuk voor stuk heerlijke nummers.

Ik word er bijzonder gelukkig van.

Moffel
Zo,... album beluisterd, zelfs 2 maal. 1 maal met koptelefoon en 1 maal over de speakers. Mijn zoon vroeg me: 'Is dit de soundtrack van een nieuwe Spongebob film?'

Bijna sprakeloos antwoordde ik: 'Nee, ze moeten de film dan nog wel maken.'

Wel humor van mijn jongste zoon. Vind ik.

Uhh, 3 sterren? Nee, geef mij maar een krabburger.

avatar van Appels123
vinylbeleving schreef:

Al met al een voldoende, maar echt een topper vind ik dit album nochtans niet.

Ik zal zeker niet ontkennen dat Graceland meer impact heeft gehad op muziek dan Vampire Weekend ooit zal hebben - mijn inziens opende die plaat voor het eerst serieus de deuren voor redelijk gewaagde interculturele popmengsels, iets waar we vandaag de dag nog steeds veel plezier aan beleven. Gewaagd zou ik de plaat zelf echter niet willen noemen - verstopt onder haar Afrikaanse elementen zitten wat mij betreft erg simpele popnummers. Zeker niet verkeerd, maar qua muzikaliteit mijn inziens niet erg interessant, ook niet in de tijd dat het uitkwam. FOTB is zeker geen fantastische plaat, maar in de meeste nummers zit wel een diepere laag die ik helaas nooit hij Paul Simon ontdekt heb. Geschiedenis vind ik ook geen argument - er zijn tal van artiesten die nieuwe, interessante deuren openden met wanstaltige projecten. Bedenk maar eens welke geweldige bands/artiesten niet hadden bestaan zonder AC/DC, Vanilla Ice of Boney M. Invloedrijk, maar kwalitatief gezien voor mij niet erg spannend. Paul Simon staat natuurlijk wel boven zulke acts, maar dat terzijde.

Om on-topic te blijven: veel nummers op dit album voelen wat mij betreft als interludes. Dit niet alleen vanwege de duur, maar sommige nummers voelen op een bepaalde manier onaf - helemaal in vergelijking met MVOTC. Ook de nummers met een country-insteek liggen mij minder en Danielle Haim's inbreng vind ik vrij onnodig. Desondanks wel een prima plaat - 3*.

avatar van blur8
Heb een meesterlijk 3-luik gevonden:
Rich Man
My Mistake
Sympathy
Inventief, warmbloedig en uitdagend ritmisch.

Vrees tegelijk dat ik met het album als geheel opvallend weinig kan. Het Is geen eenheid
maar een rommeltje van song die te kort zijn, onaf of met oerleleijke fades. Dat is toch onbegrijpelijk,
voor een artistiek product waar zo veel tijd is in gestopt en dat boordevol muzikale kleinnoden zit.
Wel leuke klus om die paar parels er tussen uit te graven.

Volgens mij wint dit album aan kracht als het korter geweest zou zijn.

avatar van van elst
Een duidelijke terugval tegenover Modern Vampires. De creativiteit in songwriting die Modern Vampires nog had wordt hier ingewisseld tegenover een avontuurlijke productie. Het grotendeels doordeweekse songmateriaal wordt hier niet door gered. De duetten zijn ongemakkelijk en geforceerd, de resem korte songs zijn, met uitzondering van Bambina en 2021, vulsel en compleet verwaarloosbaar. Het ding duurt ook bijna een uur, maar overschrijdt zijn houdbaarheidsdatum eigenlijk al na een goed half uur.

Wat overblijft zijn de echte goede single "harmony hall" en het catchy "this Life".

Eindconclusie: Rostam come back!

avatar van Johnny Marr
aERodynamIC schreef:
Volgens mij wint dit album aan kracht als het korter geweest zou zijn.

Dit. Het is een lekker album, maar net iets te lang.

avatar van ArthurDZ
Wel een ideale lente(vampieren)weekendplaat hoor. Wat een frivoliteit! Met veel vintage Vampire Weekend-liedjes, en de nodige verrassingen die dan weer eens goed (Sympathy schiet me als eerste te binnen) en dan weer eens minder goed uitpakken.

En zo lijken we van de universiteit (Vampire Weekend, Contra), via een jachtig, drukkend leven in hartje New York City (Modern Vampires) uiteindelijk in Upstate New York beland te zijn met deze plaat, ergens in een houten huisje op een zonovergoten groene heuvel. Benieuwd wat de volgende halte gaat worden, al hoop ik niet dat we daarvoor nog tot 2025 moeten wachten deze keer 2021 lijkt me dan toch gepaster Tot die tijd blijf ik genieten van Father Of The Bride... al had ie inderdaad wel net iets korter gemogen.

avatar van Johnny Marr
ArthurDZ schreef:

Ezra woont al jaren in LA, dit ter info

avatar van ArthurDZ
Johnny Marr schreef:

Ezra woont al jaren in LA, dit ter info

Kan goed zijn, dat gequote stukje was meer een metafoor voor de evolutie van de band zoals ik het ervaar, geen poging om Ezra's woonplaats te linken aan het geluid van hun platen

Iemand al opgevallen dat het refrein van Married in a Gold Rush iets doet denken aan Ome Jan? :’-D

avatar van Sven Vermant
Het album haalt het niet bij het debuut en de vorige. Maar er staan wel weer een aantal lekkere nummers op zoals This Life en Married in a Goldrush. Ik blijf hem nog wel even draaien.

4* is op zijn plaats.

avatar van Rain King
van elst schreef:

Eindconclusie: Rostam come back!

amen

avatar van SilverGun
Big Blue is een heerlijk klompje popgoud van nog geen twee minuten. Zo’n typische ondergewaardeerde song vanwege de plaatsing tussen twee grotere broers.