Hammerhedd - Essence of Iron (2018)

1 stem

Label: Eigen beheer

1. Restoration (6:46)
  2. Disturbance (5:59)
  3. Primitive (7:03)
  4. Rhythmic Succession (4:46)
  5. Essence of Iron (7:53)
avatar van Eddie
Bij stom toeval kwam ik deze jongens op YouTube tegen. 3 broers van amper 16 jaar (volgens mij) die beuken als grote jongens. Lang geleden dat ik een groepje hoorde wat zo puur klonk. als een stel jonge honden wordt de ene na de andere speed-riff om je oren gesmeten! Heerlijk, enig puntje van kritiek is dat alle nummers bestaan uit een simpele opstapeling van (goede) riffs, aan de opbouw mag gesleuteld worden, net als aan de vocalen overigens. Nu maar hopen dat ze op hun eerste volledige release niet stuk geproduceerd worden, maar dit lekkere pure geluid houden!

avatar van Kondoro0614
Haha tof! Eindelijk hun eigen EP, die gooi ik straks even op. Zag de jongens langs komen op inderdaad YouTube met een garage 'concert' en inderdaad ze klonken echt super tof, hopelijk gaat dit wat worden voor de toekomst van de metalwereld !

avatar van Eddie
Ik kwam inderdaad de video van dat 'garage-concert' tegen. De EP is zeker de moeite waard. Hij passeert deze week een aantal keer per dag de revú. Ik snap trouwens niet waarom ze dit als EP bestempeld hebben. Ik ken legio (legendarische) platen die korter, of slechts een fractie langer zijn en toch als volledige plaat uitgebracht zijn; (Reign in Blood (korter), Panzer Division Marduk (korter), Darkness Descends (maar 3 minuutjes langer), Morbid Visions (net zo lang), Battles in the North (iets langer) enz. enz...)
Ik ben bij dit soort platen ook altijd bang dat wanneer het langer gaat duren, het gaat vervelen, en er een hoop van de energie verloren gaat. Juist de korte speelduur draagt bij aan de impact van de plaat, het is afgelopen voor je murw gebeukt, en uitgeteld bent. Wanneer het langer als een half uur of 40 minuten duurt dan moet het song materiaal wel erg goed zijn wil dit genre blijven boeien (Master of Puppets is hier zo'n voorbeeld van).