Opeth - In Cauda Venenum (2019)

1 stem

Zweden
Rock / Metal
Label: Moderbolaget

1. Garden of Earthly Delights (3:28)
  2. Dignity (6:35)
  3. Heart in Hand (8:29)
  4. Next of Kin (7:08)
  5. Lovelorn Crime (6:34)
  6. Charlatan (5:29)
  7. Universal Truth (7:29)
  8. The Garroter (6:45)
  9. Continuum (7:22)
  10. All Things Will Pass (8:33)
  • vanaf vrijdag 27 september te koop
legian schreef:
Ik zou de tweede helft zelfs saai durven te noemen.

Vervelende muzak, in mijn oren. Op basis van dit nummer schaf ik het album gewoon niet aan. Maar mogelijk weet de rest wel te overtuigen.

avatar van Houn
legian schreef:

Ze doen ergens ook denken aan Dream Theater in het feit dat ze veel krachtpatserij laten horen om maar te laten zien dat ze iets complex kunnen maken. Maar ze vergeten daarbij even om een goed nummer te schrijven. De zweedse versie hadden ze van mij weg kunnen laten trouwens, daar is de zang voor mij echt een storende factor.

Exact dit heb ik dus ook, tevens ook bij DT. Men wil te graag laten horen hoe goed ze zijn en wat ze allemaal beheersen, waardoor een "normale" niet te funky opbouw te simpel voor ze is.
Ik ben heb na watershed geen album meer van ze gekocht. Helaas.

avatar van Leptop
Ik zal Opeth de komende tijd eens anders gaan luisteren, want ik hoor niet terug wat hier bovenstaand wordt geschreven. Ik ervaar Opeth de laatste albums eerder eenvoudiger dan complexer of technischer.

avatar van Kronos
Volgens mij combineerde Opeth altijd al complexiteit met eenvoud. Ik heb Heart in Hand vier dagen geleden twee keer beluisterd en de veel herhaalde zanglijn zit nog steeds in mijn hoofd. Omdat het neigt naar simplisme. Als een goed nummer ontbreekt dan vallen technische hoogstandjes, zoals de gitaarsolo's van Fredrik Åkesson, in het water.

avatar van Leptop
Enfin, net de engelse versie geluisterd. Niks mis mee.

Geen grunts, geen folky deuntjes, geen onnavolgbare tempowisselingen, bruut geweld oid. en ja: het had op Sorceress kunnen staan. Maar er zit een lekkere groove in en ja: de mannen kunnen spelen. Prima toch?

avatar van Jake Bugg
Leptop schreef:
Enfin, net de engelse versie geluisterd. Niks mis mee.

Waar ik de nummers die Opeth bij Sorceress al zot had gespeeld voordat het album uitkwam heb ik dit nummer al een aantal dagen gewoon niet meer opgezet omdat het me veel te weinig doet.
Ik wil meegesleept worden bij een nummer van Opeth. Dat doet dit nummer spijtig genoeg niet.

avatar van Aladdin
Huh, een nieuwe Opeth!? Maar begrijp uit wat posts hierboven dat het teleurstellend is.

Hoor hem nu voor het eerst, in het Zweeds, en het bevalt me prima. Vind niet dat Opeth vervalt in gefreak à la DT (ooit een favoriet) of dat het saai is. Mijn kritiek zou eerder zijn dat het geluid dat ze sinds Heritage hebben laten horen z'n grenzen begint te naderen. Zou wel weer een andere kant op mogen.

Kijk desalniettemin uit naar deze plaat, Opeth stelt mij nooit teleur. Al zijn mijn favorieten, geldt vast voor meer mensen hier, van wat verder terug.

avatar van Jake Bugg
Nieuw nummer ‘Dignity’ op Spotify.
Eerste meerdere keren beluisteren vooraleer ik een opmerking maak.

avatar van legian
Ik durf het wel aan om na 2 keer luisteren wat neer te zetten. Hetzelfde als bij de andere single: muzikaal klinkt het allemaal goed, maar het pakt niet. Het kabbelt wat voort, er wordt wat gelachen, er wordt wat stevigs gespeeld, maar het gaat allemaal nergens heen.

Aladdin schreef:

Dit geeft het eigenlijk wel goed aan, al zou ik willen stellen dat ze de grens al bereikt hebben en er nu te lang tegenaan blijven hangen.

avatar van Kronos
En dan te bedenken dat Heritage zelf al een beetje lauw ontvangen werd. Ik vind het nog steeds een prima album maar onlangs Watershed nog eens beluisterd. Dat is verdorie toch andere koek. Met Sorceress is mijn interesse echt wel verminderd en In Cauda Venenum lijkt helemaal niks te gaan worden. Mogelijk het eerste album van Opeth dat ik niet (meteen) aanschaf. Seffens dat nummer Dignity eens opzoeken. Of zou ik gaan voor Svekets Prins?

avatar van Kronos
Dit nummer stemt me toch een beetje hoopvol. Boeiender dan Heart in Hand. En de Zweedse versie is zowaar beter.

avatar van freitzen
Dignity bevalt mij ook beter dan Heart in Hand.

In de omschrijving zie ik nog heel hoopvol 'Rock / Metal' staan. Nou denk ik toch dat je voor de metal echt naar hun liveshows moet blijven gaan (oeh wat was Into the Grave weer lekker afgelopen weekend...).

avatar van Leptop
Ik heb Sorceress gisteren maar eens opgezet. Met de live ervaring van enkele van deze nummers achter de rug vind ik het toch geen verkeerd album. Zwak blijft nochthans de productie, dat was vroeger sowieso een stuk beter. Ook op de 2 nieuwe nummers is het net niet en dat heeft wel effect op de totaalbeleving en mijn score. Minimaal een halfje minder. Afwachten wat de rest doet.

avatar van vielip
Dignity gisteren 2 maal geluisterd. Klinkt toch wel lekker hoor! Ik hoor weer wat van de oude stijl op sommige momenten. Afwachten op de rest uiteraard maar dit nummer stemt me voorlopig hoopvol.

avatar van Leptop
Ik luister beide nummers regelmatig en die bevallen steeds beter. Ik word onderussen wel benieuwd naar de rest.

avatar van Hoedijk
Op basis van twee nummers kan ik nog niet oordelen, maar van wat ik heb gehoord word ik niet enthousiast. Opeth blijft wat hangen in die oude jaren zeventig sound. Ik snap dat Mikael Åkerfeld niet meer grunt (wat wel jammer is, ik vond zijn grunts en de afwisseling met zang echt fijn om te horen), maar echt verrassen doet Opeth mij al een tijdje niet meer. Maar wie weet wat de rest van de nummers ons nog brengt. Las net wel een positieve recensie in iOpages.

avatar van Kronos
Voor wie het nog niet gemerkt zou hebben, de Zweedse versie staat ook al even op de site. Eigenlijk had die er beter eerst op gestaan want zo is het aanvankelijk opgenomen en bedoeld. Akerfeldt vertelt zelf dat hij uit schrik dat teveel fans zouden afhaken ook een Engelstalige versie opnam. Ik haak sowieso af waarschijnlijk want eerst viel Dignity me nog mee, maar de tweede keer kon ik het al niet meer aanhoren.