Opeth - In Cauda Venenum [English Version] (2019)

Zweden
Label: Moderbolaget

1. Garden of Earthly Delights (3:28)
  2. Dignity (6:35)
  3. Heart in Hand (8:29)
  4. Next of Kin (7:08)
  5. Lovelorn Crime (6:34)
  6. Charlatan (5:29)
  7. Universal Truth (7:29)
  8. The Garroter (6:45)
  9. Continuum (7:22)
  10. All Things Will Pass (8:33)
Lachende derde
Sir Spamalot schreef:
...The Garotter vind ik verschrikkelijk...

Gewoon een kwestie van wat meer je jazzgehoor trainen. Hoe breder je appreciatie van diverse muziekstijlen, hoe meer je ook de verschillende muzikale schakeringen op een album als dit kunt waarderen.
Begin eens met iets van Miles Davis. Of iets van Lee Morgan. The Cooker is een topalbum bijvoorbeeld.
Vanuit een beperkt muzikaal perspectief - oogklepjes netjes op hun plaats - ontstijg je nimmer het waarderen van de verwachting. Het onverwachte, ongekende is niet verschrikkelijk. Jouw oren moeten nog wennen. Zo simpel is het.

avatar van Kronos
Ja Sir Spamalot, wat meer jazz beluisteren. Miles Davis bijvoorbeeld, waar je nog maar zo'n zestig albums van hebt beluisterd. Ik denk bij The Garroter aan het gitaargeluid van Pat Metheny. Maar 't is niet omdat er wat jazzinvloeden in het nummer zitten dat het geen saai nummer is. Ook niet zo geweldig is dat Åkerfeldt op de vier laatste albums heel vaak een zin in hetzelfde neergaande melodielijntje laat eindigen. Het weerspiegelt een beetje de neergaande lijn in stemgemiddeldes.

avatar van Edwynn
Persoonsanalyses van de koude grond. Altijd leuk.

avatar van THEMARSVOLTA
1,5
Ik vind het maar een saai album. Heel wat luisterbeurten achter de rug maar het blijft leuk als achtergrondmuziek. Elk album hoop ik weer op grunts, maar helaas.. Het is ook nergens spannend zoals een Ghost Reveries of een ietswat vergelijkbaar album: Damnation, het kabbelt maar wat voort. Een 1,5 voor de wat leuke ideeen zoals de eerste anderhalve minuut van Continuum, Dignity en de zweedse versie van het album.

Als ik t album luister heb ik zin om de oudere albums(voor Heritage) weer op te zetten of naar de nieuwste CoL of Tool te luisteren. Hopen dat het volgende album weer flink steviger wordt.

avatar van Ayreonfreak
Tussen mij en Opeth is de liefde nooit echt opgebloeid. En dat ligt volledig aan mij, want het bevat veel elementen die mij echt bekoren. Toch lukt het nooit echt met deze band. Dit album vind ik wederom wel lekker, maar ik heb nog nooit de neiging gehad een Opeth album spontaan op te zetten. Zo van; "he, effe een keer weer naar Opeth luitsteren!' Komt gewoon niet voor in mijn luistergedrag. En dat geldt dus ook voor deze cd. Net of het allemaal nét iets te doordacht is. Net of de benadering van de muziek naar de kunstzinnige kant uitvalt. maar goed, zal ongetwijfeld aan mij liggen.

Nietemin wil ik de liefhebbers uitnodigen eens te luisteren naar Crone - Godspeed (2018) - MusicMeter.nl te luisteren. Dikke kans dat je dat ook gaat waarderen, veel elementen in de muziek van beide bands overlappen elkaar..

avatar van Leptop
Het album is sterk gegroeid de afgelopen weken en blijft me boeien. Dat had ik niet verwacht op het eerste gehoor. Ik vind het muzikaal erg sterk met allerlei muziekstijlen in elkaar verweven. Vooral de refreinen zijn catchy. Stevig op zijn tijd, maar ook jazzy en proggy. Het heeft ook iets mystieks. Geen grunts nee, dat is vvt bij Opeth. Helemaal niet erg, deze band is lekker eigenwijs.

avatar van pos
pos
Vooral opvallend dat de Zweedse versie 0,39 punt hoger scoort. Die ook maar een keer opzetten dan.

avatar van namsaap
pos schreef:

Ik denk dat dit te verklaren is doordat de Zweedse versie door veel luisteraars wordt genegeerd en vooral door liefhebbers van deze band wordt geluisterd en beoordeeld.

namsaap schreef:

En daarbij zou de Zweedse versie ook zomaar beter kunnen zijn natuurlijk.

avatar van namsaap
Kronos schreef:

En daarbij zou de Zweedse versie ook zomaar beter kunnen zijn natuurlijk.

En dat natuurlijk . Ik moet toegeven dat ik ook een lichte voorkeur voor de Zweedse versie heb.

avatar van Leptop
Ik heb geen voorkeur. Allebei goed. Wel is de Zweedse versie origineler. Dat zeker.

avatar van DargorDT
De Zweedse beter? Dat vind ik toch een beetje te ver gaan. Zouden dan alle Zweedse metalbands voortaan maar gewoon in het Zweeds moeten zingen? Zou dat werken?

Ik heb beide versies gehoord, maar de muziek is natuurlijk gewoon identiek. De Engelse versie voelt voor mij het meest vertrouwd, maar ik zou beide albums gewoon hetzelfde aantal sterren geven.

avatar van Kronos
Opeth is geen metalband op dit album. En van mening zijn dat de Zweedse versie van In Cauda Venenum beter is dan de Engelse zegt niets over wat alle Zweedse metalbands zouden moeten doen.

avatar van legian
DargorDT schreef:

Als ze in het Zweeds beter zingen dan in het Engels zeker wel. En dat is hier ook het geval. In ieder geval voor mij. Qua muziek is het inderdaad hetzelfde, maar de Zweeds talige intermezzo's op de achtegrond passen beter bij de Zweedse zang dan bij de Engelse. En zo gaat de Zweedse versie veel meer leven terwijl de Engelse versie meer gaat storen.

Dat maakt een Engelse versie trouwens niet direct slecht. Doch zou ik hem hier zeker met en halve ster minder beoordelen. Puur en alleen vanwege de taal dus.

Echt een groeiplaat!
In het begin had ik wel wat moeite met dit album, en kwam het weinig gefocust over.
Maar dat is wellicht de charme van dit album... Een mooi palet aan muzikale stijlen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Zweedse versie overigens. Je kan écht horen dat de Engelse versie achteraf nog 'gemaakt' is. De Zweedse versie is het album zoals het bedoeld is, en dat hoor je duidelijk aan de 'flow' van de teksten.
Bij de Engelse versie lopen die gewoon niet lekker op de muziek.

Nyarlathotep schreef:
Echt een groeiplaat!

Bij de Engelse versie lopen die gewoon niet lekker op de muziek.

Inderdaad een groeiplaat. Heb slechts de laatste 3 cd's van Opeth , maar deze laatste is wel heel goed. De jongens tonen hun technisch hoog speelniveau, maar ik hoor zeer fraaie melodielijnen en muzikaliteit. De heren mogen op deze weg blijven voort timmeren.