Opeth - In Cauda Venenum (2019)

geen stemmen

9. Continuum
  10. All Things Will Pass
  • vanaf 27 september te koop

avatar van buso
Volgens Aardschok mag je die releasedatum van eind september al vergeten (problemen met artwork voor de cd-versie) en zal het ergens in het najaar zijn.

avatar van Johnny Marr
Mooi artwork. Maar dat is bij Opeth sowieso wel bijna altijd het geval.

avatar van Barney Rubble
Over het artwork- erg kitscherig IMHO- verschillen we van mening, maar Opeth staat doorgaans wel garant voor enige kwaliteit. Erg benieuwd!

avatar van Jake Bugg
Zeer benieuwd welke richting ze hiermee uitgaan.
Zijn daar al ergens interviews over gegeven die ik dan toch over het hoofd heb gezien?
Want voorlopig is het tasten in het duister.

avatar van Leptop
Ze zouden een deel in het Zweeds zingen heb ik begrepen. Da's toch weer wat anders.

avatar van Edwynn
Er zullen twee versies verschijnen. Een Zweedstalige en een Engelstalige, zo valt te lezen in het artikel dat de Sir met ons deelde. Fijn sfeervol artwork overigens. Fuck al die mathematische tekeningetjes uit het mooie allbumhoezen topic.

avatar van Kronos
De hoes lijkt een soort combinatie van King Diamond's Abigail en "Them".

En de titel; die nodigt de nostalgici uit om te speculeren dat op het eind van het album weer een grunt te horen zal zijn?

Hoe dan ook, nog steeds iets om naar uit te kijken, een nieuwe van Opeth. Hebben we straks bij het treuren omdat de zomer- en vakantiedagen voorbij zijn een perfecte soundtrack klaarliggen.

avatar van GrafGantz
Edwynn schreef:

Ik voel me nu toch ietwat aangesproken

Vreselijke kitsch-hoes overigens, maar dit terzijde...

avatar van coldwarkids
Op hun site staat volgens mij het gehele plaatje van de artwork. Mooie sfeer.

avatar van trebremmit
Na Watershed zijn hun hoezen wat mij betreft verschrikkelijk lelijk, daarvoor vond ik ze wel mooi.
Ik hoop in ieder geval dat ze hier weer wat meer de metal kant op gaan, want ook muzikaal vind ik ze na Watershed niet zo boeiend meer.

avatar van Barney Rubble
trebremmit schreef:
Watershed niet zo boeiend meer.

Het geluid van Opeth is erg aangenaam doordat het zo'n spannende balans vindt tussen metal, folk en symfo. Pale Communion vind ik nog een heel sterke plaat, maar niettemin heb ik zelfs daar het gevoel dat er iets ontbreekt, wat wel aanwezig was bij Ghost Reveries of Blackwater Park.

avatar van Leptop
Klopt, een fatsoenlijk geluid.
Maar verder vind ik Pale Communion erg goed.

avatar van Leptop
Ik denk dat deze nieuwe weer wel eens wat heel anders kan gaan worden.

avatar van sp00kjj
Heart in Hand is vandaag verschenen in zowel de Zweedse als de Engelse versie. Op het eerste gehoor typisch Opeth, weinig vernieuwend maar wel weer een stap voorwaarts na Sorceress wat mij betreft. Ben benieuwd naar de andere nummers. Pre-order is inmiddels ook beschikbaar. Wel erg jammer dat er geen 2cd + blu-ray versie is, blu-ray zit alleen bij de boxset (die nogal aan de prijs is).

avatar van Johnny Marr
Heart in Hand klinkt goed, mooie solo's. Ben benieuwd naar de rest.

avatar van Jake Bugg
Heb mijn twijfels bij ‘Heart in Hand’
Dit had naar mijn gevoel gewoon op Sorceress kunnen staan.
Niet het nummer dat me doet preorderen.

avatar van Jelle78
Ik ben helaas ook niet enthousiast na het horen van Heart in Hand. Een matig nummer dat niet blijft hangen. Het spel is geweldig, maar een goed nummer schrijven lijkt Akerfield wel te zijn verleerd. Want ook de voorgaande platen zijn totaal niet blijven hangen bij mij. Erg jammer en hopelijk is dit gewoon één van de mindere nummers van de plaat.

avatar van Kronos
Het lijkt wel alsof Åkerfeldt hoe langer hoe irritanter gaat klinken sinds hij (denkt dat hij) echt kan zingen.

avatar van Edwynn
Mooie sfeervolle song. Niks mis mee wat mij betreft.

avatar van Jelle78
Kronos schreef:

Dat ook nog eens inderdaad.

En sfeervol, daar koop ik niks voor. Ik wil een song met hooks en melodielijnen die blijven hangen en een spannende opbouw. Dat hoor ik allemaal niet in Heart in Hand.
Ik hoop echt dat het nummer nog gaat groeien bij mij en dat ik dit over een paar maanden teruglees en denk, wat een onzin kraamde ik toen uit zeg, In Cauda Venenum is een prachtig album geworden.

avatar van Kronos
Daar hoopte ik ook op bij Sorceress maar de teleurstelling ging nooit helemaal weg. En als ik nu dit nummer hoor denk ik meteen weer aan Era met zijn te vaak herhaalde oninteressante zanglijnen gezongen door de man die zichzelf, in mijn oren althans, als zanger is gaan overschatten. Het focust allemaal zo veel op de 'cleane' zang maar die is niet meer zo authentiek als op Damnation, waar met minder zangtechniek meer emotie verklankt werd.

En dan dat Zweeds. Niet bepaald een sterke zangtaal. Maar in die taal is het album oorspronkelijk bedoeld. De Engelse versie kwam er bij omdat Åkerfeldt toch schrik kreeg dat veel fans zouden afhaken. Dat is goed ingeschat lijkt me. Ik betwijfel in ieder geval of ik die Zweedse versie ga aanschaffen.

avatar van jurado
De in het Zweeds gezongen uitvoering van Heart in Hand vind ik veel geslaagder dan de "cup of tea-prog" Engelse versie.

Het klinkt natuurlijker en minder geforceerd. Over het algemeen kan ik goed luisteren naar Zweedse bands die in hun moedertaal zingen.

De Zweedse versie ga ik zéker een kans geven en het zou zomaar kunnen dat dit het eerste Opeth album wordt waar ik geen jeuk van krijg.

avatar van Don Cappuccino
jurado schreef:

Kan me hier alleen maar bij aansluiten. Bij de Engelstalige versie vind de vocalen behoorlijk ergerlijk, maar de Zweedse versie vind ik vele malen aangenamer en vooral warmer klinken qua zang. De track vind ik een van de meest overtuigende tracks van de band sinds Pale Communion. Vooral het einde is erg mooi.

avatar van Edwynn
De Zweedse variant heeft ook mijn voorkeur. Ofschoon ik me in het geheel niet stoor aan de zang van Akerfeldt in Engels of Zweeds. Maniertjes had ie toch altijd al.

En wie weer eens wil dat het allemaal gemakkelijk blijft hangen, zou eens een poosje naar Maroon 5 oid moeten luisteren. Dat krijg je je kop tot krankzinnigheid an toe niet meer uit.

avatar van Kronos
Het blijft voor mij juist veel te makkelijk hangen. Net als bij Era blijft Åkerfeldt maar hetzelfde saaie zanglijntje herhalen. Ik snap de lol daar niet van. En waar ik me verder aan stoor is dat hij zich niet meer bewust lijkt te zijn van zijn beperkingen als zanger. Vroeger hield hij het altijd klein genoeg. Nu meent hij te moeten uithalen als was hij Pavarotti. Het klinkt vreselijk.

Verder is het opvallend dat Heart in Hand hier in het Zweeds de voorkeur krijgt. Als ik me goed herinner is dat juist het nummer waarvan in Aardschok te lezen stond dat Åkerfeldt blij was ook een Engelse versie te hebben opgenomen, omdat die volgens hem beter is dan de Zweedse.

avatar van Rudi1984
Als we dan toch aan het klagen zijn: waarom moeten die nummers altijd zo lang duren? Als ik 8:30 zie staan en er in de eerste minuut al niks gebeurt, heb ik direct zoiets van: laat maar.

Niet dat ik per se iets tegen lange nummers heb hoor. In het verleden benutte Opeth die lengte goed en leidde het tot spannende epossen. Nu zijn ze gewoon langgerekt for the sake of it.

avatar van Kronos
Misschien verander ik straks nog van gedacht maar voorlopig schaar ik mij in het kamp van de klagers. Opeth lijkt alleen nog maar uit maniertjes te bestaan. Zoals dat getrommel van Martin Axenrot. Op Watershed deed hij het prima maar sinds Opeth de grunt en metal heeft laten varen is hij een one-trick-pony geworden. De albums onderling verschillen alleen nog wat in sfeer, muzikaal inhoudelijk is er sinds Pale Communion 0,0 progressie.

Mmm . Net Heart in Hand beluisterd. Veelbelovend. Ik moet wel zeggen dat ik Opeth pas volg sinds hun laatste 2 albums ( Sorceresss en Pale Communion ).

avatar van legian
Tja, muzikaal klinkt het allemaal best goed, maar toch pakt het niet. De zang klinkt wat te zeurderig en het duurt en duurt maar. Ik zou de tweede helft zelfs saai durven te noemen.

Ze doen ergens ook denken aan Dream Theater in het feit dat ze veel krachtpatserij laten horen om maar te laten zien dat ze iets complex kunnen maken. Maar ze vergeten daarbij even om een goed nummer te schrijven. De zweedse versie hadden ze van mij weg kunnen laten trouwens, daar is de zang voor mij echt een storende factor.