Thom Yorke - ANIMA (2019)

Electronic
Label: XL

1. Traffic (5:17)
  2. Last I Heard (...He Was Circling the Drain) (5:06)
  3. Twist (7:03)
  4. Dawn Chorus (5:23)
  5. I Am a Very Rude Person (3:44)
  6. Not the News (3:57)
  7. The Axe (6:59)
  8. Impossible Knots (4:19)
  9. Runwayaway (5:56)
  10. (Ladies & Gentlemen, Thank You For Coming) * (4:58)
avatar van Johnny Marr
coldwarkids schreef:

Doet me trouwens aan Moderat denken, nog iemand?

Jan uit Berlijn en mezelf.

Jan uit Berlijn schreef:
Ik denk dat Thom Yorke gewoon eens iets moet doen met Modeselektor of Apparat. Met Moderat dus. En dan gratis optreden in het fenomenale Mauerpark. Mooier kan het niet.

Zou gaan.

avatar van Koston
Bugno schreef:

Zou gaan.

Zou zot gaan.

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit is een hypnotiserend mooi album.

avatar van Corporal Clegg
De eerste luisterbeurt van een Thom Yorke soloplaat is altijd een moeilijke. Pas na meerdere keren luisteren merk je een diepgang van jewelste. Prachtige droommuziek voor een herft/winteravond met je koptelefoon.

avatar van yorkethom
Straks op Rock Werchter te zien! Wordt wat.

avatar van beaster1256
1,5
Fantastisch bij Radiohead , solo verre van....

beaster1256 schreef:
Fantastisch bij Radiohead , solo verre van....

Ik vind dit album interessanter dan de laatste Radiohead worp eerlijk gezegd.

Maar het blijft persoonlijk. Ik vind zijn 1e 2 solo albums wel ok maar ook minder boeiend. Dit album vind ik zijn beste solowerk.

avatar van Niek
Hier had ik meer van verwacht. Een paar prachtige stukken muziek maar ook veel dat voorbij kabbelt zonder dat het raakt of intrigeert. Denk dat ik Eraser beter vind. En - om op voorgaande posts in te gaan - sowieso alles van Radiohead sinds '97 ook. Ik sluit echter niet uit dat er nog een kwartje vast zit want vroeg of laat kan vallen. Hopen maar. Voor nu kom ik echt niet verder dan een goede voldoende maar onder de maat voor iemand met een staat van dienst als dat van Thom Yorke.

avatar van thetinderstick
Sterke plaat van Thom Yorke, die bij mij wel enige tijd nodig had om echt te groeien. Anima klinkt wat minimalistischer dan The Eraser (dat ik nog steeds zijn beste solo album vind). De percussie/beats zijn wat minder 'druk' en de bassen klinken wat dieper. Door met koptelefoon te luisteren hoor je veel meer details en dan begint dit album echte te 'leven'. Het is weer heel onheilspellend en distopisch qua thematiek hier, zoals we van Thom gewend zijn (volgens mij gaat 'Traffic' over mensenhandel?). Maar nummers als 'Twist' en 'The Axe' (waarin Thom de machines te lijf gaat) zijn toch ook wel heel mooi op een bepaalde manier. Meteen mijn favorieten hier.
Ook 'Not the News' en 'I Am a Very Rude Person' vind ik erg goed. Iedereen noemt 'Dawn Chorus' als hoogtepunt, maar ik weet het nog niet zo met dat nummer, het weet me nog niet helemaal te pakken (saai wil ik het niet noemen, maar er staat echt wel betere nummers op deze plaat).
En die bas in 'Impossible Knots' mag ook niet onvermeld blijven, doet me denken aan het werk van Flea op Atoms for Peace. 4*