Alva Noto - Xerrox Vol.1 (2007)

Duitsland
Electronic
Label: Raster-Noton

1. 10-22-38 Astoria (0:19)
  2. Haliod Xerrox Copy 4 (3:53)
  3. 03-10-06 Astoria (0:38)
  4. Haliod Xerrox Copy 3 (Paris) (11:17)
  5. 03-10-06 Astoria 2 (0:36)
  6. Haliod Xerrox Copy 2 (Airfrance) (5:07)
  7. Haliod Xerrox Copy 6 (6:40)
  8. 05-10-06 Astoria (0:22)
  9. Haliod Xerrox Copy 11 (3:40)
  10. Haliod Xerrox Copy 1 (9:16)
  11. 02-10-06 Astoria 1 (0:52)
  12. Haliod Xerrox Copy 111 (Iner) (7:56)
  13. 09-10-19 Astoria (0:18)
  14. Haliod Xerrox Copy 9 (11:04)
avatar van Lux Aeterna
Mooi minimalistisch album van Alva Noto. Dit is het soort muziek die je op zet in het vliegtuig wanneer je een plek aan het raam hebt bemachtigd, het werkt overigens ook uitstekend als achtergrond muziek. Haliod Xerrox Copy 3 (Paris) is werkelijk prachtig.

avatar van Jazper
Opzetten in het vliegtuig bij een plek aan het raam, achtergrondmuziek. Ik kan me er maar weinig bij voorstellen als ik deze muziek hoor. Ik heb dan ook nog weliswaar niet geprobeerd.

De muziek heb ik wel geluisterd. En die is erg mooi, het moet allemaal nog wel een plekje krijgen, ga hem dus zeker nog vaker beluisteren. Een sterretje of 4 zit er toch wel in denk ik.

Ik Doe Moeilijk
Een boeiend album. Zowel conceptueel als de uitwerking. Het concept van de Xerrox serie(dit is het eerste deel) is duplicatie. Eigenlijk de degeneratie van de kopieen ten op zichte van het origineel. Nicolai neemt een sample(veldopname) en kopieert deze tot het onherkenbaar verschilt van het origineel, uit de neven-effecten van dit proces wordt ook muziek gehaald. Opzich dus niets nieuws, maar door zijn eigen ontworpen Xerrox software wel degelijk boeiend uitgevoerd.

avatar van John Doe
Heerlijk album met mooie kilheid/warmte contrasten, waarbij warmte lekker de overhand heeft. Inderdaad uitstekend voor op de achtergrond, dus muziek waarvoor Brian Eno de term ambient oorspronkelijk bedoeld heeft.

Voor als mensen het willen weten, de muziek bestaat uit gruisgeluiden en zachte dronende akkoordjes/geluidjes, en die dingen zijn uitstekend bij elkaar geplaatst om tot een album te komen.

Voor een nog iets mooier licht vergelijkbaar album raad ik deze aan

avatar van sander.
Dit is goeeed. Ik heb dit album geluisterd in het vliegtuig: dat is echt heerlijk. Hoeveel je wel niet met ruis kan doen. Paris en Air France zijn zo mooi, daar kan ik heerlijk bij wegdromen. Geschikt voor op de achtergrond, maar ook heel erg goed om gewoon door je koptelefoon te horen.

avatar van sander.
Ik zag gister een exemplaar van dit meesterwerk liggen in een CD winkel in Utrecht. Ik leg de CD op de toonbank, ik hoor de verkoper tegen zijn collega een beetje melig mompelen 'da's nooit weg'... Vervolgens kunnen ze de hele CD niet vinden. Balen, want ik heb hem tot nu toe nergens anders kunnen vinden.

avatar van OldRottenhat
Jeetje, hier ben ik weer even stil van Muziek die kruipt waar het niet gaan kan! Haliod Xerrox Copy 3 (Paris), Haliod Xerrox Copy 2 (Airfrance), Haliod Xerrox Copy 6 en Haliod Xerrox Copy 1 behoren tot de favorieten!

Gallow
Wat een prachtige album hoezen brengt deze kerel uit Enkel daarvoor ga ik het een poging wagen.

avatar van Near
Haliod Xerrox Copy 1 is werkelijk van een on-ge-kende schoonheid.. De rest is ook bijzonder mooi, maar bij nummertje 10 krijg ik toch steeds weer kippenvel..

avatar van popstranger
Heb het geprobeerd met dit album maar om een of andere reden krijg ik alleen maar hoofdpijn van de hoge tonen van de ruis en hoor ik daarom niet verder dan dat.

avatar van Koenr
Koen's sonische reizen - deel #953

Vol.4 komt over enkele weken uit. De perfecte timing dus om eens in Alva Noto's Xerrox serie te duiken. En waar beter te beginnen dan bij Vol.1.

2006 en 2007 waren mijn jaren van de electronische muziek. Deze 2 jaar vormden electronic de hoofdmoot van mijn muzikale dieet, met daarin een hoofdrol voor EDM, Deephouse, Ambient en Breakcore. Na die 2 jaar trad er een soort tijdelijke verzadiging op en namen andere genres het over. Electronic verdween wat naar de achtergrond, maar de liefde is altijd gebleven.

'Gruizig en prettig' is een term die destijds is geïntroduceerd op de website. Ik denk door Sietse. Deze term is altijd blijven hangen. Een omschrijving van het grijze gebied ergens tussen ambient en industrial. Warme geluidsgolven die bedekt worden met dekentjes van ruis, knisper, geratel, glitch, etc. Het contrast zorgt voor een rijke luisterervaring. Dit specifieke subgenre is altijd een favoriet gebleven bij mij, vooral tijdens het studeren, lezen en schrijven. De ruis filtert omgevingsgeluiden weg en zorgt ervoor dat ik me goed kan concentreren, beter nog dan met pure ambient. Echter, elke nieuwe plaat zal zich moeten meten met oude favorieten. De hoogtepunten uit het genre. In mijn geval zijn dat Gridlock en Yasume.

En deze plaat komt een aardig eind. De stukken (g)ruis, ik zal het de bovenste laag noemen, vind ik hier heel erg tof. Ze zijn erg sfeervol, gevarieerd, en vormen een afwisselend geheeld met enkele donkere drones en stukjes glitch en geratel. De stukken waar deze gruizige laag de boventoon voert zijn mijn favoriete stukken op de plaat. De warme ambient-laag - de 'onderste' laag - vind ik iets minder speciaal op deze plaat. De ambient is wel mooi, maar de momenten waarop het de boventoon voert zijn mijn minst favoriete stukken. In Haliod Xerrox Copy 3 (Paris) zitten enkele momenten waar de ambient zodanig aanzwelt dat het geheel behoorlijk dramatisch wordt. Hier neemt het effectbejag het voor mijn gevoel over van de muziek, en dan verlies ik mijn interesse een beetje. Het is wel erg mooi hoe de ambient-laag op het einde wegvalt en er een soort holle, resonerende galm overblijft. Met Haliod Xerrox Copy 6 heb ik een soortgelijke ervaring, alhoewel de ruis hier aanweziger blijft.

Haliod Xerrox Copy 2 (Airfrance) is mijn favoriete nummer op de plaat. Het geruis en gepiep neemt hier vrij snel de overhand en de ambient-laag voelt een beetje als stroken zonlicht die af en toe even door al het stof en gruis op een zolderkamer lijken te schemeren, om vervolgens toch weer uit zicht te verdwijnen. Ongrijpbaar, maar ontzettend fijn dat je er toch steeds even een glimp van op kan vangen. Deze 5 minuten zijn voor de volle speelduur fascinerend.

Haliod Xerrox Copy 11 is een ander hoogtepunt. Het samenspel tussen ruis, drone en ambient is hier erg boeiend en levert een behoorlijk dreigend sfeertje op. Bijna als een stuk muziek voor een duistere scene uit Twin Peaks. Mijn derde favoriet is afsluiter Haliod Xerrox Copy 9. Dit nummer begint heel erg fraai om na 2 minuten even helemaal stil te vallen en dan ineens op te bloeien in een prachtige mix van ruis & ambient. Het voelt als een trip aan boord van een ruimteschip waar de signalen niet altijd even goed doorkomen, en het geeft me hele sterke Déjà Vu’s naar een eerdere ervaring, maar ik kan er helaas niet opkomen welke ervaring dat is. Een game denk ik. Hopelijk kom ik er nog achter. Ook de korte intermezzo's tussen de langere composities zijn allemaal erg fraai.

Live zou ik hier heel goed op gaan denk ik. Heerlijk wegdromen een uur lang. Thuis vind ik een uur iets te veel van het goede voor een actieve luisterervaring als de verschillende lagen niet bijzonderder zijn dan hier het geval is. Dat klinkt misschien kritisch, maar het is enkel de reden dat mijn score niet hoger uitvalt, want verder is dit wel een erg fraaie, gruizige ambient plaat waar ik al een behoorlijk aantal fijne luisterbeurten mee heb doorgebracht, zowel op de voorgrond als op de achtergrond.

avatar van Barney Rubble
Warme ambient heeft oppervlakkigheid als risico, hetgeen de ruis hier prettig ondervangt. Ondanks het aangename, behagelijke karakter kent deze muziek namelijk veel reliëf. Bovendien bemerk je, achter de aangename voorgrond, een kruipende isolatie. Het album heeft hierdoor een bittere afdronk; het is past inderdaad goed bij een serie als Twin Peaks. Horror die sluimert onder gemoedelijke komedie.