Editors - An End Has a Start (2007)

Label: Kitchenware

1. Smokers Outside the Hospital Doors (4:49)
  2. An End Has a Start (3:47)
  3. The Weight of the World (4:20)
  4. Bones (4:08)
  5. When Anger Shows (5:47)
  6. The Racing Rats (4:19)
  7. Push Your Head Towards the Air (5:46)
  8. Escape the Nest (4:45)
  9. Spiders (4:02)
  10. Well Worn Hand (2:56)
  11. Smokers Outside the Hospital Doors [Demo] * (3:19)
  12. Banging Heads * (3:42)
  13. A Thousand Pieces * (3:41)
  14. The Racing Rats [Live] * (6:11)
  15. Open Up * (3:40)
avatar van RadioMad
Na een paar luisterbeurten weet ik het zeker.
Ik ben bang dat Editors binnen een jaar in een vol HMH zal spelen.

avatar van Boris1
Je hoeft je wat mij betreft niet te verschuilen hoor, Aero, met je mening over Smokers. Ik had exact hetzelfde idee bij beluistering. Verder hoor ik in deze single wel heel erg de invloed van de producer (Jacknife Lee) door, dit nummer had ook op de nieuwe Bloc Party of Snow Patrol kunnen staan.

avatar van Ward
Ik moet bij het nieuwe album ook meerdere malen aan Coldplay en U2 denken. Het is allemaal erg groots. De vergelijking met Interpol vind ik bij dit album veel minder opgaan dan bij het debuut. Ik ben benieuwd wat mijn mening is over dit album na wat meer luisterbeurten. Tot nu toe valt het mij niet tegen, maar blaast het me ook niet van mijn sokken.

avatar van UndahCovah
Waar kun je het totale album downloaden? hij staat zelfs nog niet op oink.co.uk

avatar van Joy4ever
Smokers Outside the Hospital Doors vind ik een briljant nummer. An End Has a Start is ook erg sterk maar doet in het begin nog veel denken aan the Back Room. Ik ben erg benieuwd naar het gehele album. The Back Room beluister ik na een aantal luisterbeurten niet meer. Prima album maar niet verslavend genoeg. Wie weet dat dit nieuwe album wel een blijvertje wordt!

Gister hoorde ik de eerste single op 3fm, en ik vond het wel nice klinken. Maar ik moet het nog wel wat meer luisterbeurten geven

twinnyt14
Die dekselse Jacknife Lee, dacht ik het niet.

'He's the man who turned Snow Patrol into U2, Bloc Party into Snow Patrol and U2 into a slightly less crap version of themselves.' [NME]

De Editors kunnen nu ook worden toegevoegd aan het rijtje bands wiens authenticiteit door deze man deels is afgenomen. Ik zet liever het debuut op want vind deze plaat na een paar luisterbeurten helaas teveel op het grote (en vaak gezapige) geluid leunen al is de single waarvoor deze termen ook opgaan toch fijn.

Joy4ever schreef:

Escape The Nest is nog zo'n 'groots klinkend' nummer. Wel erg lekker though

Gewoon helemaal gelijk

avatar van Omsk
1,5
Niet echt lief van Editors om het Obstacle 1 rifje van interpol te jatten.

avatar van Raydo
@ twinnyt14: Jacknife Lee produceerde het eerste album toch ook al?

Wat een tegenvaller na 1x luisteren, ben bang dat dit ook niet gaat veranderen. Vind de hele plaat erg monotoom. Geen plaat om even lekker op te swingen.

Hij voldoet aan mijn verwachtingen.

4****

Wat een sterke plaat! Weliswaar niet veel vernieuwends, maar zeker niet minder goed dan The Back room. Top nummers: An end has a start en Racing Rats. Van deze band gaan we nog veel horen.

avatar van UndahCovah
Een prima plaat. Niet zo goed als 'The Backdoor' maar dat had ik opzich ook niet verwacht. Goede debuutplaten hebben zelden opvolgers die net zo goed zijn (uitzonderingen hier en daar altijd mogelijk!). Vooral 'Smokers', 'An End Has a Start' en 'Bones' zijn zeer goed. Op het end van de cd word het veel te rustig, dat ben ik niet gewend van de Editors. Deze rustigheid vind ik niet erg leuk. Beter maken de Editors gewoon lekkere snelle indie-rock. Al met al toch niet onaardig, 3.5*

vondeich
Sterke tweede van deze band. Maar zal het niet halen bij The Back Room. Simpelweg omdat op The Back Room ''All Sparks'' staat en een dergelijke track vind ik hier niet. Maar goed, het blijft een sterke plaat met als uitschieter voor mij ''An End Has A Start''.

Kid A(cid)
Hier kijk ik ontzettend naar uit.

avatar van Nautilus
An End Has a Start is een sterke opvolger van het debuut, maar het blijft een beetje een album met twee gezichten voor mij.

Aan de ene kant onstijgt de plaat diens voorganger met hoogtepunten When Angers Shows, The Racing Rats en Escape the Nest, aan de andere kant staan er tracks op waarvan ik nog niet zo goed weet wat ik ermee moet, Push Your Head Towards the Air en Spiders.

Toch vind ik het over de gehele linie sterk genoeg voor een voorlopige 4*.

avatar van Koston
De lek is van matige kwaliteit, ik oordeel pas wanneer ik de nummers in deftige kwaliteit heb gehoor.

avatar van Nautilus
Ik baseer mijn oordeel dan ook niet op 'de' lek.

Smokers... is een kippevelnummer van jewelste, hun beste nummer tot nu toe.

Ben benieuwd naar de volledige cd.

avatar van geert88
Wat een fantastisch album: Vooral de tracks Escape the Nest en Smokers Outside the Hospital Door blijven in je hoofd zitten! De cd bevat prachtig gitaarspel! 4,5*

aERodynamIC schreef:
Ik ga nu iets zeggen waarmee ik waarschijnlijk alle Editors-fans op de kast krijg.

Gehehe. Elke mening telt ook al kan ie afwijkend zijn he?

Smokers... Lekker nummer. Zet gelijk al de goede toon van dit album. Refrein heeft wel de snelheid van Clocks (ik mats je aERodynamC) maar verder houdt de vergelijking wel helemaal op.

An End... You said it. Hoewel ik de vergelijking Interpol vs Editors niet helemaal kan maken. Interpol heeft toch wel een afwijkend muziekspel. Zo'n nummer zou Interpol toch niet echt snel maken. Ik kan het verschil niet echt benoemen.

The Weight... Goede opbouw nix mis mee.

Bones... Een echt Editors nummer. Opzwepend, strak en dito refrein wat te onthouden is tjidens het meespringen.

When Anger... Rustig tussendoortje. Tot iets na halverwege het nummer een dreigend toontje er tussen door komt. Dat maakt het ineens een heel lekker ander nummer van. Geweldige vondst. Een van mijn favo's.

The Racing Rats.. een andere favo van mij. Lijkt een voortzetting van het vorige nummer na die voormelde ommekeer. Heerlijke stemuithalen!

Put Your Head... Lekker ingetogen nummer en ik kan er zelf vaak niet aan ontkomen om mee te hummen. Kan een nummer zijn om tijdens liveconcerten nog aan te sleutelen. Het einde kan idd ook anders afgemaakt worden. Wie weet!

Escape The Nest. Topnummer!! Toch het diamantje van de cd wat mij betreft. Volgens mij ben ik gezegend om Echo en zijn konijnhoofdjes niet te kennen. Geen vergelijking te maken;-). Blijft lekker van die opbouwende muzikale climaxen door het nummer.

Spiders. Geen uitschieter en zeker geen mislukking. Is een neutraal nummer wat mij betreft. Erg rustig zonder het gejaagde erdoor. Wel slim van The Editors. Tijdens liveconcerten kan iedereen (publiek en de band) even op adem komen.

Well Worn Hand. Gewoon een fijn afsluitnummer om bij te komen van al het up-tempo-gitaargeweld. ] begint rustig op piano. Dit nummer zal ook blijven draaien ron

Op zich ligt deze cd wel in het verlengede van hun vorige cd. Er zitten wel wat vernieuwing in maar ze weten dondersgoed, wat goed scoort... moet je niet al te veel veranderen. Dat kun je een paar cd's doen dan moet een band wel iets meer gaan vernieuwen. Ben benieuwd hoe het volgende cd gaat zijn. Tot die tijd genieten van de huidge cd's van the Editors. Ik ben nog meer benieuwd hoe ze het gaan doen op Lowlands! De cd scoort een 4,5 bij mij!

avatar van van elst
een bom van een plaat... 2 stappen vooruit tov hun prima debuutplaat.

Omsk schreef:
Niet echt lief van Editors om het Obstacle 1 rifje van interpol te jatten.

Dan zal je wel niet weten hoe die van Interpol ga

Jazzthieve
Wel dit klinkt wel heel erg bekend, niet echt vernieuwend te noemen...

avatar van Migo
Wel weer mooie nr's, maar hun sound begint af en toe wel erg op andere bands te lijken. Ik ben benieuwd hoe lang deze me blijft boeien.

Voorlopig 3,5 *

Ik ga het album nu downloaden Ben benieuwd, de nieuwe single is in ieder geval ouderwets lekker, aan die nieuwe single te horen is in ieder geval te horen dat hun sound niet veranderd is.