Editors - An End Has a Start (2007)

Label: Kitchenware

1. Smokers Outside the Hospital Doors (4:49)
  2. An End Has a Start (3:47)
  3. The Weight of the World (4:20)
  4. Bones (4:08)
  5. When Anger Shows (5:47)
  6. The Racing Rats (4:19)
  7. Push Your Head Towards the Air (5:46)
  8. Escape the Nest (4:45)
  9. Spiders (4:02)
  10. Well Worn Hand (2:56)
  11. Smokers Outside the Hospital Doors [Demo] * (3:19)
  12. Banging Heads * (3:42)
  13. A Thousand Pieces * (3:41)
  14. The Racing Rats [Live] * (6:11)
  15. Open Up * (3:40)
avatar van stoepkrijt
Die gitaarriff onder het refrein van Escape the Nest Prachtig! Dit stukje vind ik zelfs nog beter dan de (eveneens geniale) intro.

Ook Spiders heeft recht op een paar lovende woorden, want wat een prachtige tekst heeft dat nummer!

With you back to the wall
You've got one place to fall
Sometimes it's all
Better unknown

Het nummer gaat over iemand die op sterven ligt. Eenmaal op je sterfbed sta je met je rug tegen de muur: Je kunt maar een kant op, richting de dood, en je weet dat er geen weg terug is. Zulke gedachten kunnen slopend zijn en daarom is het soms maar beter om niet te weten wat je te wachten staat, zodat je niet in angst hoeft te leven. Sometimes it's all better unknown...

MindRuler
Je doet me reikhalzend uitkijken naar de beluistering van dit album, stoepkrijt.
Ik denk dat ik 'm straks even in de discman stop op weg naar huis.

avatar van blur8
stoepkrijt schreef:

With you back to the wall
You've got one place to fall
Sometimes it's all
Better unknown

.....

Dat is grappig, ik denk altijd dat Tom "Better on your own" zingt.
Wat de bedoeling van de tekst direct volledig verdraaid.
Maakt voor de song niets uit. Spiders is mijn meest favoriete track van de Editors.

Murdoc023 schreef:
Lekker album, al vind ik wel dat erg veel nummers op elkaar lijken.

Dat heb ik dus ook.
De eerste 2 nummers zijn knallers van jewelste, daarna blijft het album een beetje in dezelfde sfeer hangen en krijg ik ook het "heb ik al eens gehoord"-gevoel.
Misschien is dit weer zo'n groeibriljant? In elk geval moet ik hem toch nog wat vaker beluisteren want indien ik nu punten zou geven, zouden het maar 3* zijn.

avatar van stoepkrijt
Toen ik dit album pas kende was ik ook nog niet razend enthousiast. Ik begrijp goed dat sommige mensen vinden dat alles op elkaar lijkt, want dat had ik in het begin ook. Vooral de rustigere nummers bleven maar moeilijk hangen en uit elkaar houden kon ik ze al helemaal niet.

Nu staat dit album op 2 in mijn top-10. En waarom? Omdat ik ben blijven luisteren. Naar verloop van tijd leer je de nummers beter en beter kennen en ontdek je de kracht van ieder afzonderlijk nummer: Bij de een is dat de tekst, bij de ander een intro of een gitaarriffje. Uiteindelijk krijgt ieder nummer vanzelf zijn eigen herkenningspunten, zijn eigen houvast.

Als je eenmaal zover bent kun je van ieder los nummer intens genieten en is dit album als geheel helemaal prachtig. Hoewel dit laatste natuurlijk lichtelijk subjectief is

MindRuler
Een groeibriljant dus. Als dat het geval is, zal deze ongetwijfeld ooit in mijn Top 10 opduiken want daar staat nu met Vapor Trails van Rush ook zo eentje in.
Het is trouwens zelden of nooit dat ik meteen over de streep wordt getrokken.
Recentelijk konden enkel Simple Minds dit met hun Black & White - 050505
Een album dat mettertijd ook wel eens in mijn Top 10 zal belanden.

avatar van pim556
Ik vind dit geen groeibriljant.
Natuurlijk moet je dit album een paar keer luisteren voordat je het album kent, maar het is niet zo dat ik dit album vaak moest luisteren voordat het kwartje viel.
Persoonlijk vind ik dit nu ook weer niet de meest ingewikkelde of unieke muziek, dus aan de stijl hoef je ook niet te wennen.

Maar het is wel een erg mooi album natuurlijk

MindRuler
Blijkbaar hebben we dan een andere definitie van de term "groeibriljant".
Het hoeft geen ingewikkelde muziek te zijn die je pas na 10 luisterbeurten "snapt" of aangrijpt.
Een simpele popplaat kan je eerst bagger vinden maar jaren later kan het toch zijn dat hij ineens wel gaat meevallen, zelfs zo goed meevallen dat het een favoriet wordt.
An End Has A Start is niet ingewikkeld maar veel nummers lijken op elkaar, hebben dezelfde sfeer waardoor ik even niet meer bij de les ben. Dit album moet ik meerdere keren beluisteren om een definitief oordeel te vellen. Push Your Head Towards the Air vind ik bijvoorbeeld véél te traag.
Eerste rating: 3,5 * maar wordt wellicht hoger na enkele weken.
Dan plaats ik ook mijn review.
Voorlopige favorieten: Smokers, An End Has A Start en Bones.

MindRuler schreef:
Push Your Head Towards the Air vind ik bijvoorbeeld véél te traag.

Dat vond ik eerst ook. Sterker nog: ik vond het een draak van een nummer! Gelukkig ben ik inmiddels wat bijgedraaid, maar een van mijn favorieten zal het nooit gaan worden.

MindRuler schreef:

Dat herken ik wel.
Dat was ook wat ik bedoelde toen ik zei dat de meeste albums wel een paar luisterbeurten nodig hebben.
Daarom is dit voor mij dus geen groeibriljant.

Maar ik snap nu in ieder geval jouw defintie van "groeibriljant".

avatar van Screenager
pim556 schreef:

Dat herken ik wel.
Daarom is dit voor mij dus geen groeibriljant.

Maar ik snap nu in ieder geval jouw defintie van "groeibriljant".

Jap, eerste keer dat ik die cd beluisterde, dacht ik echt dat die al paar keer opnieuw was begonnen Maar na een paar luisterbeurten, ... meesterwerk imo. Nog beter dan the back room (geweldig debuut) en hun laatste nieuwe plaat (die nochtans ook te smaken is).

avatar van DjFrankie
Verhoogt naar 5 sterren, tjeesus wat is dit goed. Dit klinkt zo lekker allemaal dat 4,5 sterren echt te weinig zijn.

DjFrankie schreef:

Je kunt er uiteindelijk gewoon niet meer omheen Wel jammer dat nog niet iedereen dit inziet...

Charlotte S
Editors - An End Has A Start

Editors, een band die muziek maakt die het daglicht niet verdraagt.
Zwart, zwarter, Editors.
Hun muziek is donker, maar door hun melodieën wordt het niet loodzwaar.
Vraag me niet waarom ik zo van donkere muziek hou, want ik weet het zelf niet
Een band waar thema's zoals de dood, angst & verdriet centraal staan.
Een album dat groeit met ouder worden, dat je pas leert te appreciëren eens je wat luisterbeurten achter de rug hebt.

The Back Room, hun geweldig debuut.
Maar hun opvolger mag er zeker zijn!

When Anger Shows, toch wel met stip mijn favoriet van dit album.
Angst staat hier centraal & de stem van frontman Tom Smith doet dit nummer alle eer aan.
Live ook heerlijk om te zien, hoe Tom zichzelf bijna verliest in dit nummer, hoe hij er volledig in opgaat.
These thoughts I must not think of.
Dreams I can't make sense of.
I need you to tell me it's okay.

Escape The Nest, voor mij persoonlijk één van de donkerste op dit album. Een nummer die me steevast rillingen bezorgd, heerlijke gitaren & wat een tekst..
I'm drained and I'm empty, I've still got love in me.
Een nummer waar ik naar kan blijven luisteren.

Zo zijn er ook veel zinnen die blijven hangen in mijn hoofd, die me tot nadenken zetten;

'We've all been changed, from what we were. Our broken parts, smashed on the floor'.
Uit hun opener Smokers Outside The Hospital Doors. Hoe mensen veranderen door situaties die ze doorheen hun leven mee hebben gemaakt.

In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
Het mooie aspect van de liefde, en eens deze tot een einde komt, de pijn die dan door je heen gaat.

Keep a light on those you love. Uit het mooie The Weight of the World. Een nummer dat over de 'lasten van het leven' gaat, als mensen deze niet meer kunnen dragen ze terugvallen op hun dierbaren.

Een album die blijft boeien van begin tot eind.

avatar van Don Cappuccino
Ik heb dit nooit zware muziek gevonden. Ik vind het juist heel toegankelijk. Zwarter, Zwarter, Editors. Nee, dat vind ik eerlijk gezegd onzin. Eerder: Zwarter, Zwarter, Swans. Dat is pas donkere muziek.

Maar wel een erg goede review.

Charlotte S
Het zijn de teksten die het zwart maken, hun melodieën toegankelijk

avatar van kobe bryant fan
Vermakelijke plaat, wat me vooral opvalt is dat ze een erg goede drummer hebben.
Het wordt nergens geniaal maar echte minpunten kent deze plaat ook niet.

avatar van Slow
Charlotte S schreef:

gaat.

Volgens mij wordt deze zin juist andersom bedoeld. Als ik het even uit m'n hoofd vertaal krijg ik deze zin:
'Uiteindelijk is het enige waar je op kan hopen dat alle liefde die je gevoeld hebt alle pijn compenseert.'
Dus niet een chronologisch verloop van liefde > pijn, maar meer een soort conclusie. Voor mij maakt die interpretatie dat deze zin een stuk meer hoop in zich draagt.

avatar van oceanvolta
Ik interpreteer die zin zoals Charlotte doet. Het enige waar je op hoopt is dat de liefde het 'waard' was omdat je uiteindelijk de pijn zal voelen van het wegvallen ervan. Mooie zin inderdaad.

avatar van wisselstroom
Vanochtend deze cd beluisterd, en bij afsluiter Well Worn Hand vielen me de lyrics op. Ik moest meteen aan Joy Division denken, wellicht ook door sfeer, bandgeluid en thema's, maar misschien ook een bewuste knipoog?

Editors - Well Worn Hand
I don't want to go out on my own anymore
I cant face the night like I used to before
I'm so sorry for the things that they've done
I'm so sorry about what we've all become

Joy Division - Isolation
Mother I tried please believe me,
I'm doing the best that I can.
I'm ashamed of the things I've been put through,
I'm ashamed of the person I am.

Verder: toffe plaat. De wat tragere nummers doen me niet zoveel, het klinkt mij een beetje overdreven (fake) melodramatisch. Editors moet het voor mij toch meer van de uptempo nummers en het bombasme (zoals de bridges in de openingssong en Racing Rats) hebben.

avatar van pim556
Natuurlijk is Joy Division een belangrijke (directe en/of indirecte) inspiratiebron voor Editors, maar toch moet ik niet zo vaak aan Joy Division denken bij het beluisteren van deze plaat. Deze plaat is veel positiever en lichtvoetiger dan het werk van Joy Division.

Bij het voorbeeld dat jij geeft heb je wel een vrij zware song voor Editors-begrippen gebruikt, maar de vergelijking met Isolation zie ik niet: dat nummer heeft wat mij betreft een bepaalde agressie, en dat hoor ik in Well Worn Hand niet.
Thematisch en tekstueel zie ik ook weinig overeenkomsten eigenlijk. Je zou kunnen zeggen dat niet meer de deur uit willen (Editors) door een vorm van schaamte (Joy Division) kan worden veroorzaakt, en dat dit tot Isolation van de samenleving leidt, maar ik vind het erg vergezocht.

avatar van wisselstroom
Met de vergelijking bedoelde ik puur bovenstaande lyrics. Toen ik die laatste zinnen van Well Worn Hand hoorde, moest ik meteen aan Isolation denken. Dit heb ik verder uit de context van de rest van de lyrics en de sfeer van het nummer gerukt

avatar van pim556
Oké, vandaar. Voor de duidelijkheid: het eerste stukje tekst dat ik hieronder schreef was ook meer algemeen bedoeld.

Maar toch: zoals ik al zei vind ik die laatste zinnen van Well Worn Hand niet in verband met Joy Division en ook niet met jouw voorbeeld staan. Beide teksten hebben het over onzekerheid en vervelende gebeurtenissen, maar bij Editors zie ik bijv. geen schaamte en bij Joy Division wel. Dus overduidelijke overeenkomsten of zelfs een knipoog zie ik er niet in.

Overigens is Well Worn Hand wel mijn favoriete nummer van deze plaat. Maar helaas gaat al het werk van Editors me steeds meer tegenstaan. Nieuwe muziek leren kennen en smaakverandering hebben ook hun nadelen...

avatar van IllumSphere
Persoonlijk vind ik dit album beter dan The Back Room. Het klinkt allemaal beter. Favorieten zijn Smokers Outside the Hospital Doors, The Racing Rats en Well Worn Hand.

avatar van Jean Renault
Even een tip voor de muzikanten onder ons, voor zover die hier zijn: ga vooral NIET nummers van Editors spelen. Ik begon ermee en ik kan nu niet meer luisteren naar deze plaat. Vooral Racing Rats vind ik erg saai geworden. Jammer...

avatar van Don Cappuccino
Jean Renault schreef:

Compleet niet mee eens. Ik speel het album erg graag mee op drums, heerlijke en opzwepende ritmes! Ook op bas speelt hij heel lekker mee.

avatar van XtReM3 SkILLz
Goed live concert op Rock Werchter 2012: YouTube - Editors @ Werchter 2012 Full

avatar van Screenager
XtReM3 SkILLz schreef:
Goed live concert op Rock Werchter 2012: YouTube - Editors @ Werchter 2012 Full

Inderdaad! Die hebben toch mooi gebruik gemaakt van hun headliner-wage! Was best wel spectaculair!

avatar van Eveningguard
Zelfde als bij het debuut, alleen word hier plaats gemaakt voor pop. Het is gewoon goede muziek. Niet iets wat jaren meegaat maar nu is het prima vertier.

avatar van sierrra
Zoveel verschil in stijl zit er volgens mij nu ook weer niet tussen dit album en het debuut, en waarom zou dit niet jaren kunnen meegaan?