Editors - An End Has a Start (2007)

Label: Kitchenware

1. Smokers Outside the Hospital Doors (4:49)
  2. An End Has a Start (3:47)
  3. The Weight of the World (4:20)
  4. Bones (4:08)
  5. When Anger Shows (5:47)
  6. The Racing Rats (4:19)
  7. Push Your Head Towards the Air (5:46)
  8. Escape the Nest (4:45)
  9. Spiders (4:02)
  10. Well Worn Hand (2:56)
  11. Smokers Outside the Hospital Doors [Demo] * (3:19)
  12. Banging Heads * (3:42)
  13. A Thousand Pieces * (3:41)
  14. The Racing Rats [Live] * (6:11)
  15. Open Up * (3:40)
Ik heb hem nu gedownload, ga hem vanaf nu een paar keer grondig beluisteren (wel jammer dat hij maar uit 10 nummers bestaat)

avatar van andré
In eerste instantie vind ik het album toch tegenvallen, en laat ik eerlijk zijn: het lijkt ontzettend op het vorige album (die ik overigens prima vind). Editors-moeheid denk ik. Een tijdje links laten liggen, en wie weet valt over een half jaar het kwartje nog...

Het is wel een leuk album, maar ik vindt dat het niet kan tippen aan hun debuutalbum.

De eerste 3 singles zijn zeer lekker, maar vanaf dan wordt het steeds slechter naarmate het dichter bij nummer 10 komt.
Het album begint dus op zijn hoogtepunt en loopt dan langzaam af, en das jammer

*3,5

avatar van bonothecat
Het is voor mij een hele zit dit album. Ik was voor hun debuut meteen als een blok gevallen, maar dat is met dit album na een aantal luisterbeurten zeker nog niet gebeurd. Het is vergeleken met het debuut toch meer doorsnee. Voorlopig 3*, en het zou daar heel goed bij kunnen blijven.

*Laura*
Ik ben eeeeiiindelijk dit album aan het beluisteren, zit nu bij nummer drie en ben totaal overdonderd. The weight of the world, wat een prachtig nummer!

aERodynamIC schreef:
Op dit soort nummers vind ik het stemgeluid van Tom Smith er toch voor zorgen dat ik deze plaats in de categorie 'niet zo bijzonder'. Het nummer kent te weinig spanning of opwinding en dan redt Smith het met zijn stem al helemaal niet.

Oei. De stem van Tom vind ik net het prachtigste aspect van Editors.

Geweldig album, en heel fraai concert gisteren in een afgeladen Melkweg. Duurde helaas maar een uur inclusief toegiften, de helft ongeveer van de nieuwe CD, maar was prachtig. Iets minder strak als eerdere concerten in Paradiso, maar gelukkig wel weer een erg goed geluid (= niet zoals soms steeds harder, met piepende oren tot ver in de volgende dag[en]).

avatar van titan
titan (crew)
Ga er maar eens aanstaan om een overrompelend debuutalbum als The back room op te volgen. Gelukkig hebben de Editors deze klus redelijk goed volbracht. De reeds bekende in vloeden (Interpol, Joy division) zijn gebleven, maar daarnaast zijn er subtiel enkele nieuwe (U2, Coldplay, Snow patrol) toegevoegd zonder dat de band haar eigen karakter heeft verloren.

Het grootste verschil met het debuut is hooguit dat men de liedjes meer lucht geeft door ze minder vol te proppen met gitaarrifs en door wat ballads toe te voegen. Dit is zeker niet ten koste gegaan van de kwaliteit. Editors is wel een blijvertje vermoed ik.

avatar van UndahCovah
Ik vind juist dat de ballads en piano-stukjes Editors zeker niet ten goede komen. Waar ik vooral van genoot op hun debuut waren de ontzettend scherpe en rauwe gitaarrifs zoals in bijvoorbeeld Munich, Someone Says en Blood. Gelukkig hoor je dit soort rifjes terug in de eerste paar nummers van dit album. Daarna zakt het album in omdat ze dan met slome pianootjes komen. Op zich kunnen slome pianootjes leuk zijn maar in het geval van Editors niet. Met Editors wil ik gewoon hard rocken...

avatar van Ghans
iedere dag wordt hij een stukje beter, mennnnnnn

*Laura* schreef:

Dat was ik ook, en track 3 is idd prachtig, maar na track 3 zwakt het helaas af........

avatar van Rudedadude
Qua stijl is er niet zoveel veranderd ten opzichte van het eerste album, maar het is al weer een tijdje geleden dat ik een nieuw beluisterd album zo vaak achter elkaar geluisterd heb. Erg verslavend!

avatar van oruiz
ik vond ze gister avond toch vrij hard komen bij Later with Jools Holland. Toch maar deze nieuwe plaat gaan beluisteren. Hun debuut vond ik erg goed. De nummers die ze gisteren speelden klonken eigenlijk níet zo als de liedjes op hun 1e plaat; de nieuwe nummers klonken veel bombastischer.

avatar van miak
Erg leuke opvolger van The Back Room. Niet veel nieuws, hooguit een pianodeuntje af en toe en dat doet het album goed.
Single Smokers Outside the Hospital Doors is het beste nummer op de plaat samen met de titelsong. Heerlijke gitaren en een goed postpunk geluid. Er staan ook wat nummers op die me wat minder weten te overtuigen, zoals Spiders. Ik ben ook bang dat deze plaat straks ook weer de kast in gaat en er eigenlijk nooit meer uit komt, net als het debuut.
Maar nu kan ik er nog van genieten en krijgt het 3,5* van me.

Afgelopen woensdag ook erg verwachtingsvol naar het concert gegaan. Ik had de Editors nog nooit live gezien; jammer dat het allemaal zo snel voorbij was; dat had wellicht ook iets te maken met het voorprogramma dat blijkbaar te lang duurde (op een gegeven moment werd er letterlijk de stekker uit getrokken..en dat vond ik niet erg; een irritant in een oosters warreltaaltje zingend zangeresje)
Al met al een heel aardig concert waarbij het publiek terug viel in stilte wanneer er nieuwe nummers van dit album werden gezongen.
Nu ik het album beluister herken ik de nummers van het concert en beginnen ze toch meer in muzikaliteit te betekenen. Voor mij voorlopig een 3,5.. (Overigens op basis van gedownloade matige mp3's; heb de cd besteld bij cdwow voor 11 euro..; ik wil de originele versie; dat istie zeker waard!)

Kid A(cid)
Raydo schreef:
Jacknife Lee produceerde het eerste album toch ook al?

Hij produceerde de single "Bullets" waarin inderdaad al dat grootse te horen valt.

avatar van starsailor
gewoon weer een steengoed album.
Snap niet dat iedereen het maar over nummers 1 t/m 3 heeft.
Nummer 4 'Bones' is een absolute kraker.
Nummer 8 is erg sterk en nummer 9 'Spider' heeft dezelfde schoonheid als "open your arms'' van The Back Room.
Iets beter je best doen mensen!

Super album...

De eerste 3 nummers zijn inderdaad heel erg goed. Smokers is een heel andere stijl editors dan je gewend bent en end has a start voelt heel groots aan.

Dan nummer 3, heel goed nummer, maar hij is al oud. Het was oorspronkelijk een b-side met de naam every little piece of your life
Dat stukje komt ook nog een paar keer in het nummer voor.

Bones is wat minder, maar zeker niet slecht... de drie nummers die daarna komen zijn allemaal geweldig. Vooral the Racing Rats. Het grootse geluid in dat nummer is echt super verslavend en de voornaamste reden dat ik de editors zo goed vindt.

Jammer genoeg vind ik de laatste 2 nummers wat tegenvallen. Editors zijn nu eenmaal veel beter in het maken van uptempo nummers.

avatar van Coentje
Ik had The Racing Rats al live gezien bij jools, op een filmpje dan, maar nu ik de albumversie hoor, dan denk ik dat dit één van de beste nummers van het jaar is. Wat een heerlijk, krachtig nummer

avatar van Omsk
1,5
Degelijk album. Geen klassieker, daarvoor hebben ze misschien iets meer lef nodig, wel een dikke *3,5.

Beloftevolle band vond ik dat 2 jaar geleden. Maar albumgewijs sprong de band me er nog niet echt uit. We hebben immers ook interpol al.Benieuwd naar de 2e poging.Single is alvast zeker geslaagd.

avatar van Spliffy McGreen
0,5
Live is de band echt geweldig. en ik denk dat ze het daar ook mee moeten doen. ik vind hun op album behoorlijk saai. op een of ander manier komt hun muziek niet over in m'n huiskamer. ik heb dit album nog niet beluisterd maar zal het snel even opzoeken. en een paar luister beurten geven. dan oordeel ik verder.

avatar van otherfool
Op het 1e en 2e gehoor een uitstekende plaat. Vooral The Racing Rats is erg fijn...

avatar van Ward
Reikhalzend keek ik uit naar de nieuwe plaat van de Editors. Ik had al ergens gelezen dat deze grootser ging klinken, maar ik probeerde geen vooroordelen te hebben. Toen ik hoorde dat de plaat gelekt was ben ik meteen naar de Calvé-fabriek gegaan.
Na de eerste luisterbeurt was ik weinig overtuigd, want er was eigenlijk niks blijven hangen op de eerste twee nummers, die ik al kende, na. Toch had ik meteen het gevoel dat als ik het album wat vaker zou luisteren, het me wel meer zou grijpen. Vele luisterbeurten later kan ik concluderen dat mijn gevoel klopte.

Het album opent met de single Smokers Outside The Hospital Doors, het tempo is wat naar beneden gegaan in vergelijking met het debuut en het klinkt een stuk minder donker. Het nummer is grootser en meer bombastisch (er wordt zelfs een koor ingezet op het einde) dan het hele debuut bij elkaar. Net als aERo moest ik bij dit nummer meteen aan bands als U2 en Coldplay denken. Toch bedoel ik dit niet negatief, want het nummer zit sterk in elkaar en is een van mijn favorieten van het album.
Na die magistrale opener komt meteen een andere favoriet van mij: An End Has A Start. Het nummer heeft het gejaagde van het debuut en Tom Smith klinkt meer bevlogen dan ooit. Een zin als: ‘You came on your own, that’s how you’ll leave’ vind ik typisch Smith. De gitarist tovert daarbij heerlijke gejaagde klanken uit zijn gitaar, zoals hij dat ook op het debuut deed.
Als daarna dan de drums beginnen van The Weight Of The World denk ik altijd dat Just Like Honey van The Jesus and Mary Chain begint. Dit nummer deden ze al een tijdje bij optredens. Bij dit nummer moet ik voor het eerst echt aan Joy Division denken, waar de band altijd mee vergeleken wordt. Het nummer is weer erg sterk en je zou bijna gaan denken dat ze het debuut gaan overtreffen. Net als bij de vorige twee nummers klinkt het toch wat hoopvoller dan het debuut, ook al is het bij dit nummer vooral op tekstueel vlak. De troostende woorden van Smith raken mij wel.
Het niveau van die eerste drie nummers weten ze toch niet vast te houden met het wat mindere Bones. Want dit vind ik toch iets teveel voortborduren op het geluid van het debuut. Het nummer is niet slecht, maar ik vind het toch een van de mindere nummers op het album.
Over When Anger Shows ben ik positiever. In het openingsnummer was al een piano te horen, in dit nummer is die piano nog iets duidelijker aanwezig. Erg sterk in dit nummer vind ik de drums, die het nummer spannend houden. Zoals al door iemand anders gezegd slaat het nummer halverwege om van een vrij rustig hoopvol nummer naar een donker, dreigend nummer.
The Racing Rats lijkt weer wat meer op het debuut en is gewoon een lekker gejaagd up-tempo nummer, waarin de piano weer een grote rol speelt. Het gitaarwerk is weer om van te smullen en ook de stem van Tom Smith vind ik een genot voor het oor.
Put Your Head Towards The Air is een rustige ballad, die op het einde een beetje naar een climax toewerkt. Na ongeveer 20 luisterbeurten ben ik er nog steeds niet uit wat mijn mening over dit nummer is. Het gebaar is hier wel erg groots, misschien iets té.
Daarna het laatste hoogtepunt van het album: Escape The Nest. Een van de beste nummers van het jaar misschien wel. De ene climax naar de andere. Het is weer erg groots met soms U2-achtige gitaarpartijen, maar God wat een nummer. Ik ben echt benieuwd hoe dit nummer live gaat klinken.
Na dit meesterwerkje klinkt Spiders een beetje schraal. Ik vind het nummer niet slecht, maar het is net als Bones toch een van de mindere nummers wat mij betreft. Ik moet juist bij dit nummer heel sterk aan Echo & The Bunnymen denken, maar daar komt qua niveau niet bij in de buurt. Toch luistert het nummer lekker weg.
Waar op het debuut Distance al geen sterke afsluiter vond, is het einde van dit album met Well Worn Hand wel heel magertjes. Een slappe piano-ballad, die mijn aandacht totaal niet weet vast te houden. Erg jammer dat een sterk album zo moet eindigen.

Ondanks die nare nasmaak van dat laatste nummer vind ik dit een erg sterk vervolg op het debuut. Of het dat album overtreft durf ik niet te zeggen, omdat beide albums hun eigen charme hebben. Ik denk dat voor veel mensen dit album wel als een teleurstelling komt omdat het allemaal wat minder donker en grootser klinkt. Ze zijn meer de U2 kant op gegaan, maar dan wel een veel scherpere versie ervan. Maar mij hoor je niet klagen en ik ben heel benieuwd naar het optreden op Lowlands dit jaar, want live vind ik de band echt geweldig. Ik geef 4* voor deze bevredigende opvolger.

Leuk om weer eens zo'n uitgebreid stuk te lezen.

avatar van Pinsnider
..en ik kan me er ook wel aardig in vinden!! Mooi stuk!!
Mooie plaat ook trouwens: ik was wat sceptisch over de nieuwe Editors en na de eerste keer luisteren had ik zoiest van: mwâh...

Maar net als bij The Back Room sloeg de vonk pas over na minstens tien keer luisteren en dan springen de pareltjes er uit: het openingstrio, racing rats(!!! wereldnummer !!!) en escape the nest. Top!! De rest ivind ik sfeervol, maar niet meer...

En iemand anders merkte al op dat er nu ook andere invloeden hoorbaar zijn behalve Joy Division: als enorme Kent-fan hoor ik ook veel van mijn favoriete band terug!! Maar da's een compliment

avatar van Koston
Dat laatste nummer is pure kippenvel, zo mooi! Ze hadden beter dat als eerste nummer gezet want als afsluiter is ie maar een beetje duf.

avatar van djarend
Ben weer heel blij met deze nieuwe cd. Betere nummers als de eerste cd. Deze band gaat het helemaal maken, mis ze niet op Lowlands.
Enige minpunt is dat ik na een aantal nummers het gitaargeluid wel ken en hoop niet dat hun derde cd ook zo gaat klinken.
Dan komen ook nog eens stijlgenoten Interpol over 2 weken met een nieuwe cd en ook al Lowlands, we kunnen onze lol op wat dat betreft.
Nog een beetje sluikreclame, of mag dat niet, bij Velvet Music krijg je er een tof t-shirt bij als je de cd koopt

avatar van Daaf
The saddest thing that I'd ever seen were smokers outside the hospital doors..

Geweldig gewoon...

Deze ga ik zeker halen

avatar van Spliffy McGreen
0,5
djarend schreef:

Dit is toch een goeie tip.

ik weet waar ik hem haal!

avatar van UndahCovah
Bij mijn vaste platenzaak hebben ze me ook een T-shirt beloofd