Lana Del Rey - Norman Fucking Rockwell! (2019)

Alternatieve titel: NFR!

Label: Polydor

1. Norman Fucking Rockwell (4:08)
  2. Mariners Apartment Complex (4:07)
  3. Venice Bitch (9:37)
  4. Fuck It I Love You (3:38)
  5. Doin' Time (3:22)
  6. Love Song (3:49)
  7. Cinnamon Girl (5:00)
  8. How to Disappear (3:48)
  9. California (5:05)
  10. The Next Best American Record (5:49)
  11. The Greatest (5:00)
  12. Bartender (4:23)
  13. Happiness Is a Butterfly (4:32)
  14. hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but I have it (5:24)
avatar van WoNa
Na de toch wel domper van haar vorige album, 'Lust For Life', had ik Lana Del Rey eigenlijk afgeschreven. De overstap naar de categorie popmeisjes leek te zijn gezet en Lana werd volgster in plaats van leidster. Want als mij de afgelopen jaren iets is opgevallen, dan is het hoeveel producties Lana's 'Ultraviolence' als uitgangspunt nemen.

Het is des te verrassender dat Lana teruggrijpt op haar eerdere stijl, maar nog meer dat zij hier nog een aantal stappen in weet te zetten. Alles klinkt superieur en dat is de winst die zij behaalt samen met producer Jack Antonoff. Samen tekenen zij voor vrijwel alle liedjes. (Een nummer heeft liefst negen "vaders" waaronder vele verrassende namen. Het is dan ook een supercover, als variant of supergroep.)

Norman fucking Rockwell! Een plaat titel die in de V.S. doorgaans tot het einde van een carrière leidt en de plaat dan ook nog beginnen met het woord 'Goddamn'. Voor de zekerheid toch enkel NFR! op de hoes gezet, zo blijf je in Walmart in de Midwest in de schappen en als grap LDR er naast.

Natuurlijk, het moet nog blijken of dit album echt beklijft en een klassieker wordt zoals 'Ultraviolence', maar de voortekenen zijn goed. Het album heeft het in zich om het beste van Lana Del Rey te worden. De blauwdruk waarmee alles in de toekomst vergeleken gaat worden en instappers als eerste zullen aanschaffen.

Een nieuw album staat al aangekondigd voor volgend jaar. Voor iemand die qua uitstraling het idee wekt altijd in de Californische zon te zitten, dan wel er voor te schuilen met een zonnebril op en een jaren 50 sjaal over haar haar, maar altijd met een cocktail in de hand, heeft ze een bijzonder hoog werkethos.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van Mastroianni
Een fijne verrassing. Dit is de eerste keer dat een album van Lana Del Rey mij helemaal overtuigt.
Prachtige plaat!

avatar van swoon
Cinnamon girl is zo verschrikkelijk mooi. Wow, zag dit album ook niet aankomen. Dikke 4.5* met favoriete tracks Venice Bitch, Cinnamon Girl en the Greatest

avatar van jrn
jrn
swoon schreef:

Eens, ik waan me op een wolk in de zevende hemel wanneer dat nummer langskomt.

avatar van Cherubini
Iedereen is zo lyrisch over deze plaat dat je toch enigszins in de war raakt omdat her kwartje maar net echt wil vallen dit keer. En dat terwijl de vorige platen altijd een aantal nummers hadden die deden opveren.En nu niets. Best aangenaam, maar te veel gaat het ene oor in en het ander weer uit,En er is ergernis over de bloedirritantie synthesizer in Venice Bitch of het flauwe gestotter in Barttttender. Alleen het allerlaatste nummer, dat raakt mij dan wel; Goed dat ik er op bleef hopen. But I had it...

avatar van Pinsnider
Mja, seem hier... Tot nu toe vond ik deze dame alleen bij sommige liedjes de moeite waard en op basis van de recensies hierboven kreeg ik goede hoop dat het nu dan eens een volle plaat genieten geblazen zou gaan worden. Temeer omdat ik het apartment complex echt weergaloos vind. Maar ik merk, net als de spreker hierboven, de ergernis toenemen naarmate de plaat vordert. Met name het eenvormige geluid, eerder hierboven meermalen geroemd, gaat me tegenstaan. En Venice Bitch duurt mij bijvoorbeeld echt 6 minuten te lang... Ik ben bang dat Lana altijd een one-hit-per-LP-wonder zal blijven voor mij....

avatar van van elst
nog eens geprobeerd: het geheel blijft een eenvormige brij zonder variatie met heel vol songs die de sfeer van leonard cohen of nancy sinatra proberen na te bootsen, maar in wezen eentonige doodlopende straatjes zijn. De lyrics zijn een wanhopige poging om edgy of "diep" te klinken, maar veelal een geval van "trying a little bit too hard". Lana dropt 7 of 8 keer het F-woord op deze plaat, gewaagd!!! Slotsom: zero fucks are given and don´t believe the hype.

avatar van Jake Bugg
van elst schreef:

LDR sarcastisch gewaagd noemen terwijl je zelf afkomt met uitingen als ‘zero fucks given’.

Kzal meedoen: The hype is real! ( voor mij persoonlijk dan toch )

avatar van yorkethom
Fraai album.

Wat zeg ik? Meesterwerkje. Lang niet meer zo'n bloedstollend mooie plaat gehoord. Goede, slimme, soms grappige lyrics ook.

avatar van MDekens
Absoluut een heel sterk album.

Ik kan mij goed voorstellen dat sommige hier niet helemaal lekker doorheen komen door de eentonigheid van het ritme en de monotonie van haar manier van zingen. Voor mij werkt dit juist als een verslaving en pakte me eigenlijk wel vrij snel bij de keel en laat dat voorlopig niet los. Venice Bitch is sowieso een dikke voltreffer. Bartttttttender vind ik overigens wel verschrikkelijk.

Ook live-opnames van haar gezien, dit laat nog wel een beetje te wensen over. Het is niet de muziek wat geschikt is voor festivals.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
MDekens schreef:
Het is niet de muziek wat geschikt is voor festivals.
Helemaal mee eens. Ik heb haar een keer op Werchter Classic gezien en los van het feit dat ze voor Bruce Springsteen speelde (waar uiteraard iedereen voor kwam), komt de muziek niet goed tot zijn recht als het wordt uitgestort over een festivalweide. Daar is de muziek van Lana te klein, te intiem voor. Derhalve verheug ik mij extra op het concert in Ziggo, waar, zo is mijn verwachting, de muziek vele malen beter tot zijn recht gaat komen. Ook zeker de nummers van NFR!.

avatar van MDekens
Alsof de ZD een intieme kelderbar is...

Nee, zeer zeker niet. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat de ZD wel meer werkt dan een festivalweide waar iedereen constant door elkaar loopt te praten en 75% van de bezoekers voor het hitje komen. Ik verwacht dat bij de ZD iedereen zijn mond wel (in ieder geval het meerendeel) houdt en geniet van de show.

Edit: Mijn quote is verplaatst, schijnbaar

avatar van Jasper'sLament
Lana heeft een visueel drieluik voor "Norman F*cking Rockwell", "Bartender" & "Happiness is a Butterfly" bevestigd voor Oktober.
De muziekvideo teller staat dan op 8 van de 14. Ik zou dit album graag compleet visueel opnieuw uitgebracht zien worden rond de kerstdagen.

avatar van Hoedijk
west Uiteindelijk ook op de groene vinyl uitgekomen, dus bedankt voor de tip. Verder heeft het album sinds de release me nog geen seconde verveeld. Soms vallen alle puzzelstukjes precies op de juiste plaats. Da's m.i. bij dit album ook het geval. Ik ga dan ook voor de volle 5 punten.

avatar van Jake Bugg
Deze heeft ervoor gezorgd dat ik de nieuwe Tool zeer weinig opzet...
Ik krijg maar geen genoeg van deze plaat

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Slowchat verwijderd

avatar van Cannabooze
Jake Bugg schreef:
Deze heeft ervoor gezorgd dat ik de nieuwe Tool zeer weinig opzet...
Ik krijg maar geen genoeg van deze plaat

Ik ervaar precies hetzelfde! Verslavende plaat.

avatar van Hoedijk
Cannabooze Jake BuggDat ervaar ik precies hetzelfde. Ik wachtte met smart op dat Tool album, maar dit is inmiddels m'n verslavende zomer/herfstplaat, lekker melancholisch (als je ervan houdt natuurlijk). En kan ik ook nog beluisteren op dat prachtig groene vinyl (met dank aan de tip van west), verkregen via haar eigen website (maar volgens mij nu uitverkocht).

avatar van medellia_of_the_gray_skies
Ik heb het nieuwe album van Tool niet gekocht omdat ik de fysieke versie veel te duur vindt. Misschien maar goed ook want of ik het album veel zou draaien i.p.v de nieuwe Lana del Rey....
Denk het niet

avatar van Mastroianni
Nog steeds in de ban van Lana. Ik ga voor het eerst dit jaar naar vijf sterren.

avatar van medellia_of_the_gray_skies
Nog even en Norman Fucking Rockwell stijgt naar de eerste plek in de rotatielijst. Nog maar 15 punten verschil met Tool.
De plaat blijft maar groeien en groeien. Magistraal zou ik het inmiddels willen noemen.

avatar van kever007
Hoedijk schreef:

Ik heb de lime green versie ook net binnen via de website. Dit gaat een klassieker worden. Side D staat nu op repeat

avatar van Zwaagje

Zeker een goede recensie en mooie achtergrond info. Thx

avatar van EttaJamesBrown
Ik stap voorzichtig in: de eerste beluistering leverde mij geen enthousiaste superlatieven op. We zullen zien.

medellia_of_the_gray_skies schreef:
Naar mijn mening een goede recensie hier: (tpo)

Dat was nou echt een geweldige recensie. Eigenlijk meer dan dat. Een soort van essay over deze plaat.

avatar van Zwaagje
EttaJamesBrown schreef:

Voor mij erg herkenbaar, maar ik ben de plaat als het ware ingezogen. Heeft wat tijd gekost, maar dan heb je wel wat.

avatar van yorkethom
Ik was heel sceptisch aan deze plaat begonnen. Zo van 'jaja, goede plaat, het zal wel. Dat ze het maar eens bewijst!'. Ik klik het eerste nummer aan en wordt direct in een rare Blue Velvet achtige wereld gezogen waar alles schijn is en iedereen er (te) perfect uitziet. Heerlijk.

Maar: dit is een Lana Del Rey plaat, dacht ik. Het moet wel eens beginnen vervelen. Dat... gebeurt niet, puur doordat die nummers stuk voor stuk zo knap zijn. Het voelt aan als een warm bad waarin je, wanneer het water lauw dreigt te worden, de warmwaterkraan weer eventjes opendraait.

Doin' Time, The Greatest, How To Disappear, California, hope is a dangerous thing, echt elk nummer voelt aan als dat ene nummer die je als artiest een keertje in je carrière wil gemaakt hebben. Maar hier staan er een stuk of 8-9-10 van zulke nummers op. Op één album. Lana fcking Del Rey, wat heb je gedaan. Wat een plaat.

avatar van Mssr Renard
Uit nieuwsgierigheid op de videoclips geklikt.
Ik hoopte wel op iets bijzonders. En de eerste song klonk veel belovend met mooi pianowerk en een retrosfeertje.

Maar na een paar liedjes realiseerde ik me dat naar een jonge vrouw in schaarse kleding zat te kijken die met haar kont draait. Ook muzikaal gebeurde er niets. Het schijnt allemaal geheel om haar verschijning te draaien.

Het doet me allemaal erg denken aan bijvoorbeeld Susanna Hoffs. En nu lijk ik preuts en een oude zeur, dus ik houd er maar bij.

Wel jammer, ik ontdek graag leuke nieuwe muziek. Vooral als zoveel mensen zo enthousiast zijn.

avatar van Slowgaze
Mssr Renard schreef:

Welke video is dat? Ik vraag het voor een vriend.