Lana Del Rey - Norman Fucking Rockwell! (2019)

Alternatieve titel: NFR!

Label: Polydor

1. Norman Fucking Rockwell (4:08)
  2. Mariners Apartment Complex (4:07)
  3. Venice Bitch (9:37)
  4. Fuck It I Love You (3:38)
  5. Doin' Time (3:22)
  6. Love Song (3:49)
  7. Cinnamon Girl (5:00)
  8. How to Disappear (3:48)
  9. California (5:05)
  10. The Next Best American Record (5:49)
  11. The Greatest (5:00)
  12. Bartender (4:23)
  13. Happiness Is a Butterfly (4:32)
  14. hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but I have it (5:24)
mattman schreef:
Gek, ik heb deze plaat amper afgezet sinds hij uit is.

Misschien is een platenspeler met automatische afslag dan iets voor je

Hier True Colors: What You Should Know About Black vs. Color Vinyl | Discogs - blog.discogs.com wat info over kleurpersingen.

avatar van DjFrankie
Ik ga het gemiddelde wat omlaag halen. Nee album is gebaseerd op haar stem. En klinkt voor mij helaas veel te saai. Na het laatste nummer was ik echt toegaan een portie Cramps.

avatar van mattman
En zo komt deze plaat plotseling helemaal bovenaan de rotatielijst.

Dat het album gebaseerd is op haar stem, hoor ik trouwens helemaal niet. De echte hoofdrolspelers op deze plaat zijn de melodieën die gewoon heel sterk zijn. En dan de heel (smaak)volle muziek eromheen.

avatar van Fathead
Zo is het maar net, retteketet.

Eerste 5* van dit jaar. De jankerd in mij wil allerlei pathetische en melodramatische kreten slaken, maar ik beheers me - ik ben potdorie bijna 40.

Weergaloos, plaat van het jaar.

avatar van Cor
Cor
Echt een mooi album met intieme en broeierige pop noir. Fraai gezongen zonder effectbejag. De plaat ademt een tijdloze sfeer uit, waarbij eigenlijk alle decennia vanaf de jaren '60 wel voorbij komen. En toch is het een album uit één stuk. Toch wel één van de opvallende en spraakmakende platen van 2019.

avatar van NotFadeAway
Goed album? Ja. Beste album van het jaar? Hmm... Kweenie. Het laatste album van Vampire Weekend vond ik ook geweldig. Waarom ik dat album aanhaal is omdat beide albums mijns inziens lijden aan dezelfde kwaal: overdaad schaadt.

Waar het album van Vampire Weekend echt álle kanten op schiet (ook wel de charme van de plaat) is dit album van Lana del Rey het tegenovergestelde daarvan: het is wel heel veel van hetzelfde. Op zich allemaal goed, maar op een gegeven moment heb ik het wel gehoord. En da's toch jammer, want afzonderlijk zijn het allemaal sterke composities. Alles achter mekaar toch een tikkie een overkill voor mijn oren.

Met een stuk of 3 liedjes minder was dit echt een briljante plaat geweest, en zonder meer de plaat van het jaar. Less is more Lana.

avatar van Edgar18
NotFadeAway schreef:
Het is wel heel veel van hetzelfde. Op zich allemaal goed, maar op een gegeven moment heb ik het wel gehoord. En da's toch jammer, want afzonderlijk zijn het allemaal sterke composities. Alles achter mekaar toch een tikkie een overkill voor mijn oren.
Een terecht punt van kritiek. Ik vind het een mooi album, maar na een nummertje of vijf is het voor mij wel weer even genoeg. Deze hele plaat achter elkaar is me echt te veel van het goede.

avatar van Wrathchild1
De lengte / duur van het album in combinatie met de eentonigheid doet dit album voor mij ook voor een groot deel de das om.

Wrathchild1 schreef:

Volledig mee eens.

avatar van Rudi S
Lana Del Rey wat een naam, met zo iemand ga je backpacken in Afghanistan, tussen de krokodillen zwemmen in de nijl en de locale motorbende op hangplekken in de buurt benaderen (Lana loopt voorop).
Een naam die in mooi het rijtje van Thor, Iron Man en Captain America past, sterker nog met Lana Del Rey was End game part II nooit nodig geweest.

En nu is er dan een nieuw album genaamd NFR! en die titel is ook al niet mis.

Er staan geen slechte nummers op want die maakt Lana immers niet.
Een grote foei voor zij die hier wat anders beweren.
Dus vanaf die mooie met piano versierde opener Is het een groot feest.
En via pareltje Mariners Apartment Complex komen wij bij het grote wonder Venice Bitch een prachtige longtrack mooi gezongen en daar tussen prachtige melodietjes en zangstukjes, kijk Yes, Gustaf Mahler en John Coltrane zo maak je een lang muziekstuk.
Wat volgt is een trip vol ontroering en via het mooie California en The Greatest (Lana had bij het maken van dit album al iets door)
komen wij bij het intens mooie Happiness Is a Butterfly vol met prachtige zinnen.
Na Dylan moet Lana nu ook een Nobelprijs winnen.
"hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but I have it" sluit het album stemmig en volmaakt af
Dit album duurt zoals wij allen begrijpen ook geen tel te lang en is ook in tijdsduur helemaal perfect.
Dit meesterwerk is enkel te vergelijken met iconen als Abbey Road , Trout Mask Replica , My Beautiful Dark Twisted Fantasy en ja eigenlijk alles van Radiohead.
Dit moet wel de plaat van de eeuw zijn, nee van alle eeuwen en mogelijk zelfs mij plaat van dit jaar.

Rudi S schreef:

En nu is er dan een nieuw album genaamd NFR! en die titel is ook al niet mis.

Er staan geen slechte nummers op want die maakt Lana immers niet.
Een grote foei voor zij die hier wat anders beweren.
Dus vanaf die mooie met piano versierde opener Is het een groot feest.
Na Dylan moet Lana nu ook een Nobelprijs winnen.

5 sterren van mij ook voor deze..... ironie......

avatar van Erikpol
Snap ook niet dat men hier zo mee wegloopt. Niet mijn kop thee.

avatar van Ludo
veel te lang, natuurlijk. Maar wel de eerste van Lana del Rey die me aardig bekoord. Niemand zingt kleine scheldwoorden zoals zij

avatar van medellia_of_the_gray_skies
Ik vind het album eerder te kort, het kan me niet lang genoeg duren.
Het zegt genoeg dat dit album op 1 staat in de rotatielijst terwijl normaal gesproken toch de meer alternatieve platen bovenaan staan. Ik ben zelf in tijden niet zo geraakt door een album als door dit album.

EHartmann
Ik heb de reviews van diverse popjournalisten gelezen met betrekking tot dit album; die van VS bodem zijn laaiend enthousiast..... Ik vind de reviews van UK bodem wat reëler.

Lana een beetje een one-trick-pony....., but what a beautiful trick it is.....(?).

Mij gaat het album al snel vervelen na de eerste 4 nummers. Muzikaal hier en daar best goed. Wat mij vies tegenvalt is de diepgang van de meeste lyrics, ..... die is er niet. Van het titelnummer vooral. Ik word niet Blue, blue, blue van de titeltrack noch het album als geheel.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Slowchat en offtopic berichten verwijderd, discussie over stemgedrag verplaatst naar Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

EHartmann schreef:

Ik weet ff niet meer of het nu in een recensie van een Belgisch of Nederlands muziekblad stond. Er werd de classificatie 'Edelkitsch' gebruikt. Daar sluit ik me volledig bij aan.

Jan uit Berlijn schreef:

Dat is nog eens een goede, tja sites vinden die alles buiten atonale of experimentele jazz rommel vinden moet toch lukken.
Het enige jammere van die classificatie vind ik de term edelkitsch, liever had ik daar uberkitsch gezien.
Tja ook eerder gemaakte opmerkingen over nuancering in de pers zie ik meer als cherry picking want de muziekpers is in het algemeen behoorlijk enthousiast:
Norman Fucking Rockwell! by Lana Del Rey Reviews and Tracks - Metacritic

Je moet je dan natuurlijk altijd nog afvragen of het met dit soort Himmel hoch jaugende reviews ook echt goed is, in dit geval is het antwoord, ja.

avatar van pmac
Venice bitch, I am the greatest en Doin time zijn juweeltjes. De rest klinkt wat minder boeiend maar kan nog groeien. Fraaie stem en fraaie arrangementen. Zou idd wel de plaat van 2019 kunnen worden.

avatar van LucM
De plaat van 2019 zal het voor mij niet worden maar ik vind het een sterk album. Inderdaad fraai gezongen met karakteristieke zang en sfeervolle, wat ruimtelijke en duistere arrangementen. Niet alle songs vind ik top en dat geldt voor haar vorige albums maar Venice Bitch, Doin' Time, How to Disappear en Bartender zijn wel prachtige songs.

avatar van WoNa
Vandaag een halfje erbij. Inmiddels heb ik de LP in huis en geniet ik steeds meer van deze plaat. Met de optie de verschillende plaatkanten te beluisteren, komt de ware rijkdom van het geluid steeds weer sterk naar voren. Ook het nostalgische gevoel naar mijn heel erg kleine versie als mijn moeder een single van Debbie Reynolds of Doris Day speelde, komt terug, ondanks dat ik daar bijna geen echte herinnering aan heb, maar wel het gevoel en ook al was twee of drie, ik weet nog precies waar het pickupje in huis stond en dat ik hem kapot maakte. Lana zingt alsof ze in de jaren 50 thuis hoort en weet dat uiterst succesvol te vertalen naar 2019.

avatar van pmac
Toch maar besteld op cd. Misschien is niet alles goed maar hier lijkt Del Rey en haar producer elkaar blindelings aan te voelen. Ergens doet het me denken aan Sufjan Stevens; erg Amerikaans en een donkere en soms neerslachtige stemming maar wel bloedje mooi.

avatar van trebremmit
Vandaag nog weer eens opgezet maar helaas, ik kan er niks mee, vreselijk saai dit.

Op RYM las ik dit commentaar bij het album en dat vat het wel aardig samen wat mij betreft.

Am I missing something? Did I get slipped the wrong album or what? This is a starbucks OST. Norman Fucking Rockwell is a lengthy collection of monochrome, generic, pillowy love songs that are so painfully uninteresting and desperate to be shoved into the background that she needed 2 fucks and 1 bitch in the track list just to catch eyes.

Reviews of Norman Fucking Rockwell! by Lana Del Rey (Album, Singer/Songwriter) [Page 16] - Rate Your Music - rateyourmusic.com

avatar van mattman
En ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit de plaat van het jaar is.

Oké, Nick Cave moet volgende week nog komen.

(En dan is er die tweede Big Thief plaat waarvan die eerste single sterk is.)

avatar van mr-mucho
Na een tijdje vooral vermoeiend. Eigenlijk hoor je niet zoveel ontwikkeling sinds video games. Zelfde lome en melancholische voordracht met de Californische luchten als achtergrond. Na het zoveelste nummer niet meer relevant.

Af en toe prima om een los nummertje van mevrouw te beluisteren. Een heel album blijft teveel van het goede.

avatar van joko16
Mooi puur. Lana groeit met elk album.
Ik had de franse lp persing via Bol gekocht.
Deze teruggeven. Slechte persing, veel gerommel in de groeven bij sommige nummers.
Nu de cd dan maar

avatar van davevr
Ik vind t beetje veel van hetzelfde maar Happiness is a butterfly is bloedmooi. Heeft zo 70s Elton vibe.

Met dank aan m'n vrouw al jaren bekend met deze dame.
Vond ik het wat? Och een nummertje was wel leuk maar dan was het ook goed.
Maar nu....nu is ze er de één of andere manier erin geslaagd me een album lang te intrigeren.

avatar van DargorDT
Apart dat deze mierzoete eentonige zwijmelpop zoveel mensen aanspreekt. Een heerlijk warm bad, maar daar stap je na 10 minuten ook gewoon uit. Je kleedt je aan en hervat je leven. Na vier nummers heb ik het wel gehoord. Het is te eenvormig. Jammer, ik had er meer van verwacht.

DargorDT schreef:

Ja maar ik heb zo'n badkamerspeaker vd Hema en speel dan heel het album af in bad, heerlijk.