menu

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
Kronos schreef:
(quote)

Ik zie eigenlijk niets anders dan wat hier al veelvuldig door anderen is gepost, namelijk een woordje uitleg bij elk cijfer.

Ik doelde eerder op de methode hoe sommigen aan hun cijfer komen. Zoals bv. rekening houden met de live uitvoering, de invloed dat het album heeft op de muziek geschiedenis of zelfs het karakter van de artiest.
Ik heb dit onderwerp volledig doorploegt (jaja ik zit te veel op mume) en heb er toch wel enkele (voor mij) bizare dingen gelezen. Ik heb ook wel lekker kunnen lachen.

En ik vind het tof dat je deric verdedigd

deric raven
Ik snap ook niet goed waarom je aan het zeuren bent over een bericht van mij van ruim 10 jaar geleden.
Ik zie hier niet het nut van in, blijkbaar voel je jezelf meer dan anderen.

Hoi deric raven neem het niet zo serieus. Ik heb je nergens zitten afzeiken en zeker niet kansloos. Dat was i.i.g. niet de bedoeling.
Ik geeft toe dat het allemaal wat uitdagend en spotterig was.
Maar vooral die eerste zin, tja ik kon het gewoon niet laten, sorry.
Ik verontschuldig me dus ook.

deric raven

Cellulord schreef:

Ik doelde eerder op de methode hoe sommigen aan hun cijfer komen. Zoals bv. rekening houden met de live uitvoering, de invloed dat het album heeft op de muziek geschiedenis of zelfs het karakter van de artiest. Ik heb dit onderwerp volledig doorploegt (jaja ik zit te veel op mume) en heb er toch wel enkele (voor mij) bizare dingen gelezen. Ik heb ook wel lekker kunnen lachen.

En ik vind het tof dat je deric verdedigd

Hou es effe vast Mamaloe - even inzoomen.

1. eenieder heeft volstrekt het recht - vrijheid van meningsuiting - zijn eigen beoordelingscriteria te hanteren. Al wil ie meewegen dat de plaat lang niet te krijgen was in Boerenkoolstronkeradeel - zijn/haar recht en daar kunnen wij anders over denken.

2. "rekening houden met de live uitvoering" - nix mis mee. Menig bands zetten bepaalde gewilde songs nou eenmaal in als afsluiter van het concert, wanneer vaak alle druk al van de ketel is geweken, zodat het nummer volkomen relaxt wordt gespeeld.

3. de invloed dat het album heeft op de muziekgeschiedenis: again, nix mis mee; vanuit cultuurhistorisch perspectief kan dat best zo zijn en iemand kan dat mee willen wegen - ik doe dat ook wel eens. (bijv bij The Sex Pistols -al zal ik het album niet gauw meer draaien)

4. zelfs het karakter van de artiest: again: so what, nix mis mee. Als je een stevige rocker opeens een akoestische ballad hoort brengen kan dat heel verfrissend werken.

Zelf hanteer ik een 5tal wegingsfactoren: doet het me iets (kan ik ermee verbinden), is het verrassend/vernieuwend, is het goed uitgevoerd, is het goed geproduceerd en hoe past het binnen het totaaloeuvre.

Mjuman schreef:
(quote)

Ik geloof dat ik weet waar jij heen wilt, maar of je er ook komt is de vraag: want met die methodiek die jij beschijft - vrienden wakker maken in het holst van de nacht om hen muziek te laten horen; rekening houdend met het gegeven dat als je eenmaal een bepaalde kaap hebt gerond, je niet eens meer wakker bent te porren voor een portie stevige lichamelijke inspanning voor 2 p. in 1 bed - zou ik kunnen begrijpen dat je heel veel hier op MuMe uithangt, omdat je weinig vrienden hebt overgehouden. Ik geef er de voorkeur aan met mijn vrienden een glas te drinken, lekker te eten, te praten - goede muziek erbij (rekening houdend met hun smaak).

Natuurlijk heb je gelijk. Ik hang (te) veel uit op MuMe. Daarom neem ik elk jaar ook minstens een 2 maand break. En nu ben ik bijna een maandje terug sinds ik in augustus de stekker eruit getrokken had. Maar ja, tis zo'n beetje als stoppen met roken. De drang blijft en na enkele maanden denk je van nu kan ik wel een sigaretje aan, maar voor je het weet ben je weer volop aan't roken.

En dat met die vrienden wakker maken was meer metaforisch bedoeld. Het is toch een uitdrukking dat men je wakker kan maken als men iets geweldigs heeft gevonden (dat je interesseert). Daarom staat bij 4.5* ook dat ik pas 'smorgens kom. (en bij 4* kom ik waarschijnlijk pas 'smiddags .
Hoeveel vrienden, echte vrienden, heeft een mens nodig om gelukkig te zijn. Een handje vol echte vrienden waar je 100% op kan rekenen/vertrouwen is (voor mij) meer dan genoeg. Ben van nature sowieso een echte loner. En nu dat ik hier in een open huis leef met steeds (20, 30) mensen rondom mij, weet ik ook waarom
Een avond met vrienden/mensen die ook iets leuks of zinnigs te zeggen hebben is altijd meegenomen.

Mjuman schreef:
(quote)

Hou es effe vast Mamaloe - even inzoomen.

Natuurlijk heeft iedereen volop het rechtom een album te beoordelen zoals hij dat zelf wil. Hij/zij kan zelfs de stand van de sterren/maan enz... enz... erbij betrekken. Daarom zei ik ook (al spottent) dat ik mijn methode de beste vind.
En eigenlijk is het heel handig om te weten hoe iemand tot zijn stem komt, dan weet ik ook of ik met die stem rekening moet houden

deric raven
Stemmen zijn momentopnames, hoe dan ook.
Zelf hecht ik er steeds minder aan, maar als ik een recensie schrijf moet ik een plaat ook beoordelen.
Ik geef tegenwoordig bijna nooit meer lager dan 3*, heeft er ook mee te maken dat een artiest er de nodige tijd in gestopt heeft, wat heb ik er aan om iemand af te kraken.
Ik vind het wel een mooie uitdaging om iets zinnigs over een plaat te zeggen, ook al ligt deze mij niet.
Een artiest leest zelf graag een goede recensie, is op langer termijn waardevoller dan het aantal sterren. Ook als je hem later spreekt blijkt dat vaak.
Kortom, er spelen zoveel factoren mee.
Iedereen heeft weer andere dingen die hij mee neemt in de beoordeling, dat is een persoonlijk gegeven.

Zo, hier mag inhoudelijk zeker op gereageerd worden

Cellulord schreef:
Daarom zei ik ook (al spottent) dat ik mijn methode de beste vind.

Als je het woord spottent (sic) niet goed kan schrijven kan je beter niet spotten met anderen.

Cellulord schreef:
(quote)

Natuurlijk heeft iedereen volop het rechtom een album te beoordelen zoals hij dat zelf wil. Hij/zij kan zelfs de stand van de sterren/maan enz... enz... erbij betrekken. Daarom zei ik ook (al spottent) dat ik mijn methode de beste vind.
En eigenlijk is het heel handig om te weten hoe iemand tot zijn stem komt, dan weet ik ook of ik met die stem rekening moet houden

De tijd dat ik op de fiets sprong, album in platentas, sjaal erdoor, om de nek en dan onder de jas (met platentas aan het stuur ging het ooit eens fout), om naar een vriend te fietsen, ligt al even achter me.

Anderen kennis willen laten maken met muziek is wel gebleven - al is dat natuurlijk wel lastig in een omgeving waar Coldplay, Bloc Party, Sigur Ros al als gewaagd worden gezien

Maar je moet natuurlijk wel blijven proberen om iemand zijn spottent uit te lokken En hier duurde het ook even voordat bepaalde albums konden landen. Waardering voor een band of muzieksoort is immers geen constante - al viel het me bijv helemaal niet tegen toen ik van de week Achtung Baby (onlangs geript naar NAS) weer eens draaide, na jaren …

Kronos schreef:
(quote)

Als je het woord spottent (sic) niet goed kan schrijven kan je beter niet spotten met anderen.

Ach mijn Nederlands is niet meer wat het was, het word steeds erbarmelijker. Buiten MuMe gebruik ik het nog zelden.
Ik woon in Frankrijk maar het zit hier vol met Spanjaarden en lezen/internet/cultuur doe ik in Engels. En soms is het een echte hutsepot.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:26 uur

geplaatst: vandaag om 09:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.