MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
Kom de laatste tijd weer veel bagger albums tegen waar toch een goede track op staat. Geef dan een lage waardering maar geef specifiek aan dat er toch iets leuks op staat.

Dat je vanuit de zetel hier ‘puntjes’ mag uitdelen, van 0,5 tot 5 is de grote attractie, dan telt het mee, dan doe je mee. Voor de een een uiting van emotie, voor de ander support of afkeuring en voor de ware muziekmeter met de meetlat die denkt alles te kunnen beoordelen het summum. En iedereen mag meedoen, vooraf luisteren is niet verplicht, het proberen te begrijpen hoeft ook niet. Resultaat wordt hier nogal serieus genomen, het beste dat telt is voor althans mij de dood in de pot als het om muziek en ook andere maak en breekbare zaken gaat.

Roxy6, dat album van Coldplay afserveren als bagger noem je infantiel. Er staat genoeg genietbaars op wanneer je je verwachtingen bijstelt, zo stel je. Maar dat zegt natuurlijk vooral iets over jouw beleving en smaak. Door de mening van anderen als infantiel en trollen af te serveren was je weldegelijk over smaak aan het twisten. Of als ik even nonchalant het woord gebruik als jij zou ik je commentaar op de 0,5* stemmen ook trollen kunnen noemen.

vivalamusica schreef:
Dat je vanuit de zetel hier ‘puntjes’ mag uitdelen, van 0,5 tot 5 is de grote attractie, dan telt het mee, dan doe je mee. Voor de een een uiting van emotie, voor de ander support of afkeuring en voor de ware muziekmeter met de meetlat die denkt alles te kunnen beoordelen het summum. En iedereen mag meedoen, vooraf luisteren is niet verplicht, het proberen te begrijpen hoeft ook niet. Resultaat wordt hier nogal serieus genomen, het beste dat telt is voor althans mij de dood in de pot als het om muziek en ook andere maak en breekbare zaken gaat.

Je schrijft: vooraf luisteren niet verplicht, …..

Dat zouden de crew leden hier ook nooit af kunnen dwingen. Daarbij is het natuurlijk niet of nauwelijks na te gaan of iemand daadwerkelijk de moeite heeft genomen om een album in zijn geheel te beluisteren.

Van Oud MM schrijvers (die hier al langer dan 10 jaar schrijven heb ik altijd begrepen dat het wel de bedoeling is dat je een album helemaal beluistert alvorens dat met een cijfer te beoordelen.
Er zijn er bij die daar behoorlijk fel op zijn. Op zich vind ik het zelf ook geen vreemde voorwaarde.
wat betreft de resultaten: zo maar wat rond toeteren kan natuurlijk iedereen, zoals dat ook gebeurt na sommige voetbalwedstrijden, maar hoe serieus wil je dat nemen?

Ik heb in het verleden wel eens gelezen dat er ook een reglement hierover bestaat, heb even gekeken maar kan het niet direct terugvinden.

Op zich heb ik totaal géén moeite met lage -tot ultra lage scores- maar wanneer met een hoog cijfer geeft wordt er vrijwel altijd melding gemaakt waarom het zo hoog wordt gewaardeerd vaak met een aanstekelijk enthousiasme..

Andersom gebeurt het heel vaak dat de -vaak laagste- score wordt uitgedeeld zonder duidelijke motivatie waarom. Terwijl juist dan het goed is om te weten waarom een album dit teweeg brengt.

Dat zou MM een goed en waardevol medium maken voor de serieuze muziekliefhebber. (ongeacht smaak -gender-leeftijd- etc.)

Roxy6 schreef:
(quote)

Je schrijft: vooraf luisteren niet verplicht, …..

Dat zouden de crew leden hier ook nooit af kunnen dwingen. Daarbij is het natuurlijk niet of nauwelijks na te gaan of iemand daadwerkelijk de moeite heeft genomen om een album in zijn geheel te beluisteren.

Van Oud MM schrijvers (die hier al langer dan 10 jaar schrijven heb ik altijd begrepen dat het wel de bedoeling is dat je een album helemaal beluistert alvorens dat met een cijfer te beoordelen.
Er zijn er bij die daar behoorlijk fel op zijn. Op zich vind ik het zelf ook geen vreemde voorwaarde.
wat betreft de resultaten: zo maar wat rond toeteren kan natuurlijk iedereen, zoals dat ook gebeurt na sommige voetbalwedstrijden, maar hoe serieus wil je dat nemen?

Ik heb in het verleden wel eens gelezen dat er ook een reglement hierover bestaat, heb even gekeken maar kan het niet direct terugvinden.

Staat gewoon in de gedragsregels:

"Het is alleen toegestaan te stemmen op albums die je in zijn geheel hebt gehoord en die je dus als geheel kunt beoordelen. Het is niet toegestaan te stemmen aan de hand van de verwachting van een album, een aantal losse nummers, een uitgebrachte single of fragmenten (samples) van nummers."

Mods verwijderen ook gewoon stemmen als duidelijk wordt dat iemand niet het hele album heeft gehoord.

Arrie schreef:
(quote)

Staat gewoon in de gedragsregels:

"Het is alleen toegestaan te stemmen op albums die je in zijn geheel hebt gehoord en die je dus als geheel kunt beoordelen. Het is niet toegestaan te stemmen aan de hand van de verwachting van een album, een aantal losse nummers, een uitgebrachte single of fragmenten (samples) van nummers."

Mods verwijderen ook gewoon stemmen als duidelijk wordt dat iemand niet het hele album heeft gehoord.

Toch grappig de laatste regel. Ik ga dat eens uitproberen, nee we weten heus wel waar de schoen wringt. Maar goed het is niet anders. Ik zou dan als voorwaarde stellen, probeer je cijfer altijd te onderbouwen, dat maakt de site veel waardevoller. Cijfers zeggen mij niets.

vivalamusica schreef:

Toch grappig de laatste regel. Ik ga dat eens uitproberen, nee we weten heus wel waar de schoen wringt. Maar goed het is niet anders. Ik zou dan als voorwaarde stellen, probeer je cijfer altijd te onderbouwen, dat maakt de site veel waardevoller. Cijfers zeggen mij niets.

Dat is exact wat ik ook betoog in mijn reactie op jouw eerste bericht

Roxy6 schreef:
(quote)

Dat is exact wat ik ook betoog in mijn reactie op jouw eerste bericht

Daarbij aantekenend dat het mij zelf niet eens om het cijfer en de onderbouwing gaat, of wat ik ervan vind. Ik wil graag anderen ergens op attent maken, luister hier eens naar. Of luisterervaringen delen of wetenswaardigheden over iets, een kleine persoonlijke noot. Dat gecijfer kan ik zelf niet goed verenigen met mijn passie voor muziek, het doet er afbreuk aan. Dat vind ik ook het zwakke aan deze site, het aantal sterren is er te dominant, maar dat zie je wel op meer plaatsen, het is consumentengedrag.

vivalamusica schreef:
Daarbij aantekenend dat het mij zelf niet eens om het cijfer en de onderbouwing gaat, of wat ik ervan vind. Ik wil graag anderen ergens op attent maken, luister hier eens naar. Of luisterervaringen delen of wetenswaardigheden over iets, een kleine persoonlijke noot. Dat gecijfer kan ik zelf niet goed verenigen met mijn passie voor muziek, het doet er afbreuk aan. Dat vind ik ook het zwakke aan deze site, het aantal sterren is er te dominant, maar dat zie je wel op meer plaatsen, het is consumentengedrag.

Dat die cijfers een 'te' dominante rol spelen ben ik met je eens.
En juist daarom vind ik het ook fijn te lezen wat mensen ervaren bij het horen van diverse soorten muziek.
Dus ook bij mij is de motivatie, de drive en de bezieling belangrijker.

Ik beoordeel albums als volgt:

<2 sterren: beoordelingen lager dan 2 sterren geef ik niet. Ik vermoed dat 95% van de huidige radio muziek in deze categorie zou passen. Ik heb geen tijd om dermate slechte muziek zorgvuldig te beluisteren.

2 sterren: Zeer zwak. Dit is mijn ondergrens. Soms tref ik bij het zoeken naar nieuwe muziek, albums waar ik bijna niet doorheen kom. Albums met (bijna) alleen maar slechte nummers, vaak in combinatie met een zanger die op m'n zenuwen werkt, lopen het risico op 2 sterren. Na zo’n beoordeling negeer ik meestal de artiest verder. Ik vind het niet netjes om kleine artiesten met weinig stemmen hiermee te belasten, daardoor geef ik deze score maar incidenteel (aan grote artiesten). Ik probeer een negatieve score altijd te onderbouwen, dat vind ik wel zo netjes.

2,5 sterren: Zwak. Als ik een plaat als onvoldoende beoordeel, volgt meestal deze score. Deze score gebruik ik voor albums met weinig plezierige momenten (een ware worsteling om doorheen te komen). Ook bij deze score probeer ik mijn oordeel te onderbouwen in de comments.

3 sterren: Voldoende. Dit zijn vaak platen die een paar goede/acceptabele nummers bevatten, maar grotendeels teleurstellen. Daarnaast komen hier ook platen terecht die ik technisch knap vind, maar die me verder helemaal koud laten.

3,5 sterren: Ruim voldoende. Categorie voor vermakelijke platen. Bevatten voornamelijk acceptabele nummers, en mogelijk een aantal goede nummers. Geen hoogvliegers deze platen, maar ik kan er wel van genieten. Deze platen zijn ook de moeite waard om af en toe te herhalen. Voor mij, als kritische luisteraar die niet snel tevreden is, bevat deze categorie de meeste stemmen.

4 sterren: Goed. Albums waarvan (bijna) alle nummers goed en sommige nummers uitmuntend zijn. Het album als geheel is erg mooi.

4,5 sterren: Zeer goed. Dit zijn albums die ik het vaakst beluister. Ik twijfel hierbij vaak of albums niet 5 sterren moeten hebben. Bijna alle nummers zijn uitmuntend, waarbij bijvoorbeeld één nummer net niet het niveau van de rest haalt. In deze categorie vind je vooral albums van artiesten de me het meest dierbaar zijn, zoals Neil Young, Bob Dylan en John Coltrane etc.

5 sterren: Excellent. Dit is buitencategorie van een zeer select groepje albums. Alle nummers op deze albums zijn uitmuntend en het geheel is perfect in balans. Daarnaast hebben deze albums vaak een bijzondere betekenis voor mij en zijn verbonden met emotionele momenten in mijn leven, hoewel sommige platen ook enkel vanwege mijn bewondering voor de kwaliteit 5 sterren hebben gekregen. Deze platen luister ik bewust zo weinig mogelijk. Op melancholische avonden wil ik af en toe nog wel eens één van deze platen beluisteren. Ik luister deze albums alleen op vinyl, omdat muziek voor mij op die manier het beste tot zijn recht komt.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:16 uur

geplaatst: vandaag om 13:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.