Tool - Fear Inoculum (2019)

Rock / Metal
Label: Volcano

1. Fear Inoculum (10:20)
  2. Pneuma (11:53)
  3. Litanie contre la Peur * (2:14)
  4. Invincible (12:44)
  5. Legion Inoculant * (3:09)
  6. Descending (13:37)
  7. Culling Voices (10:05)
  8. Chocolate Chip Trip (4:48)
  9. 7empest (15:43)
  10. Mockingbeat * (2:05)
  11. Recusant Ad Infinitum * (6:42)
totale tijdsduur: 1:19:10 (1:33:20)
Nick Cave zei ooit dat hij al blij was als er maar drie mensen zouden zijn die zijn album goed vonden.

Dus ratings van anderen: whatever.

Vreemde kritieken: die dienen soms gewoon te worden beantwoord.

avatar van pmac
Ik begrijp het gewoon niet. Heb net in alle rust Tempest nog eens gedraaid....... en ik begrijp het nog steeds niet. Ik onthou me vooralsnog van een stem.

avatar van tonvanhoof
Alsof ze niet een miljoen jaar gestopt zijn geweest, kwalitatief nog steeds van hoge kwaliteit. Maar toch: 4 sterren want te weinig verrassingen om hoger uit te komen...

avatar van ProGNerD
horizon schreef:

Dus ratings van anderen: whatever.

Vreemde kritieken: die dienen soms gewoon te worden beantwoord.

Dat helpt me over de streep om de nieuwe Nick Cave & The Bad Seeds toch maar 's een luisterbeurt te gunnen...

avatar van mattman
ProGNerD schreef:

Zeker doen. De meest intense muziek die ik in een lange tijd gehoord heb. Mijn God wat is die Cave plaat sterk.

Ik ruil ga ik deze nog maar eens een kans geven.

Pneuma is zo ongekend goed......

Tool - Pneuma (REACTION!!!) - YouTube

avatar van vanrippestein
Puntje eraf. Hoe meer ik er ove nadenk hoe beroerder het wordt. Veel te lang uitgerekt: alsof er eerst besloten was hoelang het moest duren en daarna pas een invulling aan de tijd is gegaan. De zanger heeft ook nooit eerder zo flauwtjes en ongeinspireerd gezongen: soms zelfs 1 op 1 met een riffje mee! Het klinkt ontzettend overgeproduceerd terwijl er tegelijkertijd geen enkele hook of boeiend idee in zit. de tekst kan je zo terug lezen in een new age tijdschrift. Ook de genante hoeveelheid jatwerk-uit-eigen-catalogus maakt dit voor mij pijnlijk duidelijk hoe op de koek van Tool is...

avatar van Lachende derde
1,5
De koek van Tool. Assoneert zalig. Hookloze koek van Tool. Ik vind em goed gevonden, vanrippestein.

avatar van Kronos
Mark86 schreef:
Pneuma is zo ongekend goed......

Misschien wel het beste nummer van het album voor mij, gevolgd door Invincible.

vanrippestein schreef:
Het klinkt ontzettend overgeproduceerd terwijl er tegelijkertijd geen enkele hook of boeiend idee in zit...

Zelden een CD gehoord die zo goed geproduceerd is. Ik heb het album vandaag weer gedraaid en genoten van de vele hooks en originele ideeën. Draai nu 7empest nog eens: vol met geweldige gitaren en solo's.

mattman schreef:

Mijn God, wat heeft Nick Cave met Tool te maken? Net zo weinig als Lana del Rey.

Overigens vind ik dit Fear Inoculum met gemak de meest intense muziek van dit jaar.

avatar van mattman
west schreef:

Helemaal niks, nee. Ik gaf alleen een comment op iemand die over Cave begon. Dat ik een extra luisterbeurt van die laatste Cave plaat aanraadde, en dat ik in 'ruil' nog eens die van Tool zou proberen.

avatar van NotFadeAway
Ik zal dit niet -zoals één van mijn voorgangers deed- betitelen als metalmuzak. Ik heb dit album twee keer geprobeerd, waarbij dit overigens mijn kennismaking met Tool is - de (positieve) hype rondom dit album maakte me nieuwsgierig, en ik moet concluderen dat ik deze muziek gewoon niet begrijp.

Dat neemt niet weg dat ik kan begrijpen waarom mensen dit mooi vinden, ik hoor ook hoe vernuftig het in elkaar steekt, maar het doet me werkelijk niks. Wat te doen met de sterrenmatige beoordeling in zo’n geval? Omdat het aan mij ligt en niet aan de muziek zal ik me onthouden van het geven van een cijfer.

avatar van Lachende derde
1,5
De enige reden waarom men dit album ophemelt is dat men ongelofelijk lang heeft moeten wachten en smachten op en naar wat uiteindelijk een schabouwelijke brol is gebleken: een deceptie waarop niet gerekend was. Wat nu?Cognitieve dissonantie doet gekke dingen met mensen.

Lachende derde schreef:

Generaliseren is geen kunst natuurlijk.

Fear Inoculum klinkt als tool is tool en blijft tool. Maar dan met een evolutie ten opzichte van de oude albums. Misschien gemakkelijk maar daar waar vorige cd's een moment van zwakte kenden ontbreekt dat nu.

Jammer voor jou een deceptie. Maar dat kan.
En laten we wel zo bezien. Je vond het wel de moeite waard om op dit album een stem uit te brengen.

avatar van Jake Bugg
Lachende derde schreef:

Ik ga deze dwaze stelling van je meteen ontkrachten.
Ik luister pas naar Tool sinds een 2-tal maanden dus heb ik niet lang moeten wachten op deze FI.

avatar van smash016
Weer een halfje erbij. Zet 'm nog steeds vaak op. Descending ontpopt zich tot ware klassieker... Als Maynard op het eind nog een keer maximaal had uitgehaald, was-ie perfect geweest.

Zanglijnen van Culling Voices blijven ook telkens door m'n hoofd spoken, vooral met dat karakteristieke melisme.

En de lead-partijen van Adam Jones zijn bijzonder effectief in hun eenvoud.

Alleen de drumsolo + Tempest pakken me nog niet echt. Maar zwakke eindes zijn een terugkerend probleem bij Tool-platen.