Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966)

Folk / Rock
Label: CBS

1. Rainy Day Women #12 & 35 (4:33)
  2. Pledging My Time (3:42)
  3. Visions of Johanna (7:27)
  4. One of Us Must Know (Sooner or Later) (4:53)
  5. I Want You (3:06)
  6. Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again (7:04)
  7. Leopard-Skin Pill-Box Hat (3:50)
  8. Just Like a Woman (4:39)
  9. Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine) (3:22)
  10. Temporary Like Achilles (5:03)
  11. Absolutely Sweet Marie (4:46)
  12. 4th Time Around (4:26)
  13. Obviously 5 Believers (3:30)
  14. Sad Eyed Lady of the Lowlands (11:19)
avatar van alifib
Hoe dom van mij BoyOnHeavenHill! Moest natuurlijk Robbie Robertson zijn die hier meedoet. Mike Bloomfield is hier natuurlijk in geen mijlen te bekennen. Bedankt voor je opmerkzaamheid, zal het meteen aanpassen.

avatar van Droombolus
BoyOnHeavenHill schreef:
Mike Bloomfield is op dit album niet te horen, alifib, zoals ook op de platenhoes wordt vermeld. De elektrische gitaren op Leopard-skin pill-box hat zijn van Dylan, Wayne Moss, Joe South en Robbie Robertson, met een solo van de laatste.

Met een solo van de eerste bedoel je toch ? Zie de credits op die platenhoes: Bob Dylan - lead guitar on Leopard-Skin Pill-Box Hat

avatar van BoyOnHeavenHill
Dat van die credits klopt natuurlijk helemaal, Droombolus, maar ik baseer me weer op het boek van Daryl Sanders dat ik in mijn bericht van 22 mei noem. Een paar citaten over de opname van Leopard-skin pill-box hat :

"After Dylan refreshed everyone's memory of the song, Robertson made some suggestions regarding the riff Dylan should play, to which Dylan responded, 'Oh,' and played the riff. 'That?' he asked. // Robertson said, 'Right.' // Dylan responded, 'OK.' "

Daarna suggereert producer Bob Johnston:

" 'Hey, Bob, why don't you start off on your guitar yourself?' // 'OK,' Dylan said. // 'Yeah, play a lead kind of thing to start it off,' the producer added."

En daarna begint het nummer, met een beschrijving van wat de verschillende muzikanten spelen,

"but the moment belonged to Robertson. The guitarist shined brightest on the song, playing some blistering lead over [Wayne] Moss's boogie groove and [Joe] South's complementary trills, then he really stepped to the front on the song's long instrumental outro."

En als de opname is afgelopen zegt McCoy:

'Robbie, the whole world'll marry you on that one.'

Dus het lijkt erop alsof Dylans "lead guitar" van de hoescredits niet de sologitaar is die er gewoonlijk onder wordt verstaand, maar de "begingitaar" die de andere muzikanten het nummer in moet leiden, "a lead kind of thing to start it off".

avatar van Droombolus
OK, ik zit gekorriesjeerd ! Ik vind de solo afschuwelijk kwa geluid dus ik had de hoes info als zoete koek genomen.

avatar van BoyOnHeavenHill
Dat woordje dus in jouw bericht ... Nee, ik ben er ook niet kapot van.

avatar van niels94
Het is zo'n fijn proces: van die platen die je al heel wat jaren kent en die je, terwijl je er met tussenpozen naar luistert, steeds meer gaat koesteren. Dit is zo'n album dat met de tijd steeds meer geheimen heeft prijsgegeven, om intussen minstens evenveel nieuwe mysteries op te roepen.

De muziek klinkt haast achteloos, alsof alles ter plekke en als vanzelf uit Dylan en de band is gestroomd. En tegelijkertijd zo mystiek, alsof er lagen en lagen af te pellen zijn, terwijl goeddeels onduidelijk blijft wat je dan precies zou aantreffen. Dat maakt het mede zo heerlijk: er blijft heel wat over voor de verbeelding. Visions of Johanna is het perfecte voorbeeld hiervan, en wat mij betreft ook een van de hoogtepunten uit Dylans oeuvre.

Hoe dan ook een waanzinnig gevalletje van de juiste personen op de juiste plek in de juiste tijd, lijkt me. Dit is een indrukwekkend muziekuniversum om je af en toe een dik uur in te begeven. Ik denk dat ik dit toch wel Dylans beste vind.