Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966)

Folk / Rock
Label: CBS

1. Rainy Day Women #12 & 35 (4:33)
  2. Pledging My Time (3:42)
  3. Visions of Johanna (7:27)
  4. One of Us Must Know (Sooner or Later) (4:53)
  5. I Want You (3:06)
  6. Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again (7:04)
  7. Leopard-Skin Pill-Box Hat (3:50)
  8. Just Like a Woman (4:39)
  9. Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine) (3:22)
  10. Temporary Like Achilles (5:03)
  11. Absolutely Sweet Marie (4:46)
  12. 4th Time Around (4:26)
  13. Obviously 5 Believers (3:30)
  14. Sad Eyed Lady of the Lowlands (11:19)
avatar van Ducoz
Queen Bitch schreef:
Een van de mooiste nummers ooit geschreven vind ik trouwens: sad eyed lady of the lowlands

Daar ben ik het mee eens!

avatar van devel-hunt
Ik Sara, maar daar komt sad eyed lady of the Lowlands ook in voor.

I can still hear the sounds of those Methodist bells
I'd taken the cure and had just gotten through
Staying up for day in the Chelsea Hotel
Writing "Sad-Eyed Lady of the Lowlands" for you.

avatar van Ducoz
Klopt, daar moest ik ook direct aan denken. Ik heb 'Desire' al 3 jaar in bezit, maar lusiterde hem van de week pas voor het eerste eigenlijk...

avatar van Slowgaze
Dat krijg je er van als je zoveel cd's koopt hè, Duco.

avatar van IJH15
Zevende album van Dylan, uit een periode dat het hem goed ging en dat is te horen.

De opener is wat melig, maar voor een keer best leuk (ook voor de variatie). Met het bluesy ‘Pledging My Time’ heb ik minder. ‘Visions of Johanna’ heeft me lange tijd niet weten te pakken, maar recent viel dan toch het kwartje, hoewel ik het nog steeds geen topsong vind. Vervolgens volgt een drietal toppers met aanstekelijke melodieën en zelfs meezingrefreinen, afgesloten door wat mij betreft Bobs beste nummer ooit: ‘Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again’, een nummer dat naast een verrukkelijke melodie door Bob gezegend is met een fenomenale tekst. Ook de volgende twee nummers mogen er zeker zijn. Daarna komt er echter een aantal nummers, met ‘Absolutely Sweet Marie’ als uitzondering, waar ik vrijwel niets mee heb. Niet dat ik gelijk zin heb om ze te skippen, maar ze doen me ook niks. Het album sluit uiteraard ijzersterk af met nog zo’n nummer dat ik pas zeer recentelijk echt ben beginnen waarderen. Dat trage tempo in zo’n lang nummer trok mij op de een of andere manier nooit zo, maar nu ben ik toch gevallen voor de mooie muziek, de tekst en de prachtige voordracht van Dylan.

Vijf onbeduidende nummers tegenover een deel van het beste wat Bob voortgebracht heeft (Dan denk ik: had die vijf eraf gelaten en we hadden een topalbum gehad, maar daar zullen anderen ongetwijfeld heel anders over denken). Van mijn kant vier sterren (wat uiteraard prima is).

avatar van dreambrotherjb
Well Shakespeare, he's in the alley.

Waarom vind ik die zin zo geweldig?

avatar van Stalin
Because of Bob Dylan, when you Google “blonde on blonde,” first thing you are led to is not lesbian pornography

Artikel

avatar van Kronos
Blonde on Blonde is een oude bekende natuurlijk. Maar momenteel nog eens onder de aandacht in het topic 1001 albums.

Chobani Mixes a Bear With Bob Dylan in Its Super Bowl Ad

As the beast creates a mess and a racket, a female cashier cowers on the floor behind the checkout counter. Even before the rampage begins, though, you hear the strains of Bob Dylan's 1966 classic, "I Want You."

Link

Video

Official Chrysler and Bob Dylan 2014 Super Bowl Commercial

avatar van Boermetkiespijn
"I Want You", alleen al voor dat nummer verdient deze plaat een plekje in je platenkast...

avatar van heartofsoul
Sorry, Jeroen, ik kan je enthousiaste commentaren op de verschillende albums niet altijd rijmen met je "ratings". ** is toch zwaar onvoldoende?

avatar van Droombolus
En nou met z'nalleh: everybody must get stoned !

avatar van Riesdude
Alleen al om het prachtig zeurderige Stuck Inside Of Mobile..... en het onovertroffen vrolijkmakende I Want You is dit album 5 sterren waard

avatar van spinout
Deze staat op nummer 19 in de album top 100 van de jaren 60 editie 2014 van Chevy93.

avatar van Stalin
Bob Dylan: Blonde On Blonde (released May 16, 1966)

Link

avatar van Droombolus
Kom over 2 jaar nog maar eens terug ......

avatar van Stalin
Mooie alternatieve versie van Visions Of Johanna.

Afkomstig van de bootleg Thin Wild Mercury Music.

avatar van henk01
mathias schreef:
dit is echt een groeier... hoe meer je luistert hoe mooier hij wordt. Bij de eerste luisterbeurt ging ik hem niet meer dan 3,5 geven... toen wer d dat vier en nu zit ik al aan 4,5... waar gaat dat eindigen

Een 4 dus

Cured
Als het over hoezen en 'blondes' gaat, ga ik voor deze Rod Stewart - Blondes Have More Fun (1978) ,hoewel ik me meende te herinneren dat het haar van die die vrouw blond was en niet 'black'

Qua muziek BOB voor het meeste.

avatar van davevr
Flashback :

Het is het jaar 1990. Ik ben 15 jaar. Ik hou van vinyl, meisjes en skateboarden. Ik heb net mijn eerste bas gekocht, heb mijn eerste echte vriendinnetje en op mijn platenspeler ligt afwisselend Daydream Nation, Surfer Rosa en Disintegration. Mijn stiefpa weet dat ik van muziek hou en geeft me (in een poging tot “male bonding”) Blonde on Blonde op LP . Ik luister er naar en leg hem aan de kant, saaie oude country met een zaagstem.

We zijn ondertussen 25 jaar later, veel bassen (en vriendinnetjes) later ligt de 180 grams reissue van “Blonde on blonde” meer en meer op mijn platenspeler, de oude was in de loop der tijden letterlijk grijsgedraaid. Van begin tot einde, alles vind ik ondertussen goed. Zelfs dat nummers met die 70.000 refreinen, laat het maar komen. En als ik er nu naar luister voel ik wat hij bedoelt met

"This is what salvation must be like after a while "

Dylan de bard verlaat zijn folk paden en kruist zo de mijne. En hij doet dat goed.

Epiloog :

Het is nog goed gekomen tussen mij en mijn stiefpa, maar daar had de voorbije landstitel van La Gantoise meer mee te maken dan deze plaat. Maar toch, merci Ronald!

avatar van adri1982
Er zijn twee albums van Bob Dylan, die ik thuis in de platenkast heb staan. 'Highway 61 revisited' uit 1965 (met daarop het legendarische 'Like a Rolling stone) en deze 'Blonde on blonde', dat een dubbel-lp moet zijn geweest.
'Blonde on blonde' is een album, die heel goed klinkt als je s'avonds thuis achter de pc te chatten of bezoek hebt. In ieder geval, zo ervaar ik het. Er staan vrijwel alleen maar goede nummers op, met bijna altijd rakende teksten. Vooral 'I Want you' en 'Just like a woman' zijn hele mooie liedjes, en ook 'Visions of Johanna' en 'Stuck inside of Mobile with the Memphis Blues again' mogen er zeker zijn.
Net niet 'Highway 61 revisited', maar toch een openingsstem van 4,0* voor dit zeer goede album.

avatar van Funky Bookie
Met Dylan onderhoud ik altijd een wat moeizame relatie. Ik vind het een zeer begenadigd componist, maar als uitvoerder vind ik allemaal wat minder. Toch moest ik deze klassieker aan mijn collectie toevoegen.
Het begin is een positieve verrassing met een paar lekkere bluesnummers, daarna wordt het meer wat ik verwacht van Dylan. Stuck Inside is een echte singer/songwiter klassieker. De afsluiter kan me ook zeer bekoren zodat ik uiteindelijk positief terugkijk op dit album.
Ik ben wel benieuwd of mijn waardering tijdens toekomstige luisterbeurten nog gaat toenemen.

avatar van Bento_1991
Dit album is een warme radiator onder een groot raam waarachter het sneeuwt.

avatar van kort0235
Ik ben weer al mijn Dylan platen aan het beluisteren. Ja, vinyl natuurlijk!
En weer kom ik tot de conclusie dat Blonde on blonde het allerbeste werk is van Dylan. als ik dan weer Sooner or later hoor, ben ik helemaal gelukkig, wat een prachtnummer!
Maar alle andere nummers, behalve Rainy Day woman, zijn van een ongekend hoog niveau.
Ik heb hem nu ook op CD gekocht, om dit album in de auto te kunnen horen.

avatar van Johnny Marr
Rainy Day Women is ook van een torenhoog niveau hoor. Wat heeft iedereen toch tegen dit nummer?

avatar van teus

Iedereen ? Staat bij mij aangevinkt als een van de favotracks mister Marr

avatar van Johnny Marr
teus schreef:

Iedereen ? Staat bij mij aangevinkt als een van de favotracks mister Marr

Niet iedereen natuurlijk, maar ik hoor die opmerking toch regelmatig van mensen. Bij mij staat ie ook aangeduid trouwens

Johnny Marr schreef:

En ook bij mij aangevinkt als favoriet. Die blazer's zijn echt ge-wel-dig!

Johnny Marr schreef:

De single-edit vind ik prima maar de album uitvoering zeikt gewoon te lang door. Dat is wel zoals het hoort bij een zatte "met-z'n-allen" kroegen-meezingert, mijn probleem is dat ik niet hou van dat genre .