Grateful Dead - Workingman's Dead (1970)

Rock / Country
Label: Warner Bros.

1. Uncle John's Band (4:42)
  2. High Time (5:12)
  3. Dire Wolf (3:11)
  4. New Speedway Boogie (4:01)
  5. Cumberland Blues (3:14)
  6. Black Peter (5:41)
  7. Easy Wind (4:57)
  8. Casey Jones (4:24)
  9. New Speedway Boogie [Alternate Mix] * (4:10)
  10. Dire Wolf [Live] * (2:31)
  11. Black Peter [Live] * (9:07)
  12. Easy Wind [Live] * (8:09)
  13. Cumberland Blues [Live] * (4:52)
  14. Mason's Children [Live] * (6:32)
  15. Uncle John's Band [Live] * (7:57)
avatar van BoyOnHeavenHill
Boy voelt zich gevleid, maar de eerlijkheid gebiedt hem te zeggen dat Workingman's dead en American beauty samen precies 66⅔% vormen van de actieve kennis die hij aan het Dead-oeuvre heeft, dus voor eventuele vervolgstappen ben je op de capabele handen van Bolus en consorten aangewezen...

avatar van Mssr Renard

Heb ik in mijn te luisteren lijst gezet. The New Riders had ik inmiddels wel al 1 lp van, en die vind ik ook erg lekker.

avatar van Droombolus
Mssr Renard schreef:
Ik zal deze band blijven proberen tot het kwartje goed valt, en daar gaan Droombolus en BoyOnHeavenHill mij gewoon bij helpen, want op papier zou deze band mij helemaal moeten liggen.

Da's geen makkelijke opgave want Workingman's Dead en American Beauty zijn de meest toegankelijke studio albums. De eerste elpee is ook nog behoorlijk aards maar daarna barst het hippie-geweld los en wordt het voer voor vogels. Ik vind het prachtig, maar ben er dan ook mee opgegroeid.

De 3 albums na American Beauty ( Wake Of The Flood, Mars Hotel en Blues For Allah ) zijn ook nog prima maar gaan meer richting prog, daarna raken ze nogal van het padje ............

Mssr Renard schreef:
Misschien dat iemand mij nog wat kan uitleggen over The Bakersfield Sound?

Ik had die vraag eerder verwacht bij de Flying Burrito's want Gram en Chris waren fans

Het is een pop-gerichte stijl van country ( zeg maar elektriese honky-tonk zonder piano ), het eerst gebracht door Buck Owens, die zich vooral kenmerkte door het samenspel van de ( Fender Telecaster ) gitaar van Don Rich en de pedal-steel van Tom Brumley.

avatar van harm1985
Mssr Renard, pedal steel is geen vast onderdeel van de sound van Grateful Dead. Ik zou ook vooral Wake of the Flood en Blues for Allah proberen.

De echte kracht ligt bij live materiaal, waarvan er zat is. Verwacht evengoed geen perfecte zang of spel, maar zoals men wel eens zegt, Grateful Dead zijn niet het beste in wat ze doen, ze zijn het enige in wat ze doen.

'Live' albums, met wat overdubs die erg toegankelijk zijn, zijn Skull & Roses en Europe 72.

'Pure' Live albums die de moeite waard zijn, zijn Sunshine Daydream, Barton Hall 5/8/77, Two From the Vault en Dick's Picks volume 4.

Maar goed, ik ben een vrij kritiekloze fan

avatar van Mssr Renard
harm1985 schreef:

Maar goed, ik ben een vrij kritiekloze fan

Wat jij bent van the Dead, ben ik van the Allmans, hahaha.