ElMeroMero schreef:
Als er zoiets bestaat als een plaat met een dubbele bodem, dan is dit het lichtende voorbeeld daarvan.
De beste man staat achteloos een banaantje weg te kauwen op de hoesfoto

Genoeg munitie om de ideeën over dubbelzinnigheid te verdedigen
Ik meende vertrouwd te zijn met deze plaat (eind jaren '80/begin jaren '90, was mijn vader nogal tuk op deze lp) ... maar bij de openingsnoten van
First We ... dacht ik te luisteren naar een soloproject van de Spandau Ballet-drummer ... een hyperkenetisch basloopje, tweedehands Pink Floyd-synthesizerklanken, Albert Heijn-percussie, ... het contrast met de lyrics kon niet groter wezen:
They sentenced me to twenty years of boredom ...
We zijn (om Freud aan te halen) aanbeland op het eurosongfestival van de Grote Gevoelens ...
Ain't no cure for love ... een nachtelijke saxofoon bij de inzet, smeuïg wegzingende backing vocals, een tatatata-percussie ... is een met lipgloss beklad doekje voor het bloeden ...
Everybody knows kruipt in de buurt van wat Cohen tot Cohen maakt: een monotome stem die met uitgestreken timbre gruwelijke feiten achteloos bezingt ... muzikaal vlak, maar de angel wordt aangereikt door een spaarzame flamencogitaar ... het geheel krijgt iets onweerstaanbaar komisch, zeg maar
Chronisch lethargisch kun je
I'm Your Man noemen ... een country-deun voor de in bed gelegerde cowboy die van de deligance tuimelde ...
Niets van die beduimelde grapjasserij is er te traceren in
Take This Waltz. Vol grandeur die iedere met Heineken volgestouwde kruipkelder transformeert in een statige Hoofse Liefde-kerk
Jazz Police ... snel vergeten maar
Ikea Hawaiiklanken vormen de fundering van
I Can't Forget ... alweer een aardig parodiedeuntje ...
... Cohen zendt ons terug de nacht in met
Tower of Song als handdruk, een verdraaid stevige handdruk ... het soort nummer dat je draait wanneer je absoluut geen behoefte hebt aan wat vrijblijvende popmuziek
Drie moordnummers, zes grimlachende parodieën: 3.5*