King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)

Alternatieve titel: An Observation by King Crimson

Label: Island

1. 21st Century Schizoid Man (7:24)
  2. I Talk to the Wind (6:00)
  3. Epitaph (8:52)
  4. Moonchild (12:15)
  5. The Court of the Crimson King (9:20)
  6. Moonchild [Full Version] * (12:13)
  7. I Talk to the Wind [Duo Version] * (4:54)
  8. I Talk to the Wind [Alternate Mix] * (6:34)
  9. Epitaph (Backing Track) * (9:02)
  10. Wind Session * (4:28)
avatar van beaster1256
klein meesterwerk , nauwelijks gedateerd, en een prachtig voorbeeeld hoe ze aan de wieg stonden van de prog rock

avatar van aslan
aslan (crew)
groot meesterwerk ! ! !

erwku
Moeder aller progressieve rockplaten, verplichte kost voor liefhebbers van het genre,

avatar van thyson
21st Century Schizoid Man is het enige echte "rock"nummer op de plaat. En wat voor één! Indien je je ma de kamer wilt uitsturen, smijt dan dit nummer op, succes gegarandeerd . De rest is zeer clean geproduced maar toch blijven steeds die onrustige drumpatronen voor dreiging zorgen, een meesterlijke zet!

avatar van Wolter
Eeuwige Klassieker!

Wow.dit.is.goed.

Waarom ontdek ik dit nu pas?

moviefreak#1
Geweldig album. Ik ben iets minder fan van het eerste nummer waardoor ik eigenlijk nooit verder ben gaan luisteren naar de rest van het album waardoor geweldige songs als In the Court of the Crimson King en Epitaph me nooit eerder zijn opgevallen. Gelukkig nu wel en ik ga deze plaat nog veel beluisteren de komende tijd

Het eerste nummer is juist het best

Alleen Moonchild is wat minder. Het is eigenlijk zelfs een beetje achterhaald geneuzel, bij vlagen. Verder wel 5* waard voor mij.

herman schreef:

Een 'minder' goed voorlaatste nummer is de manier van King Crimson om het laatste nummer een des te mooier einde te laten zijn. Kijk maar eens naar Red met Providence en Starless..

Ik vond Red sowieso niet zo'n pakkende plaat. Weet je wat, ik zet hem meteen op. Mijn huidige CD is toch net afgelopen.

avatar van IMPULS
Gajarigon schreef:

Nou dat lijkt me nou ook wel weer uit de lucht gegrepen...
Kijk maar eens naar In The wake of Poseidon, Lizard, Islands en Lark's Tongues in Aspic en (ook) Starles and Bible Black.....

Geweldig album!! nergens mee te vergelijken.. Dit is tot nu toe het eerste album wat ik van king crimson heb, maar dat zal niet lang duren! heeft iemand een suggestie met welk album ik verder kan gaan?

Ik zou In The Wake Of Poseidon doen en de hele discografie chronologisch afwerken. Zelf ben ik meteen met Red begonnen, maar het heeft lang geduurd, voordat ik die op waarde kon schatten.

avatar van musicfriek
The Court Of The Crimson King

Een van mijn favoriete nummers ALLER tijden. Briljant gewoon!

musicfriek schreef:
The Court Of The Crimson King

Een van mijn favoriete nummers ALLER tijden. Briljant gewoon!

Bevat trouwens de (imo) beste drumbreak aller tijden, heeeleemaal op het einde (net voor de fade out komt ): een prachtige tomrol die om de een of andere reden ongelooflijk goed aanvoelt.

avatar van bonothecat
Ik ben toch wel een liefhebber van prog rock, maar de begin periode van dit genre kan ik toch maar heel slecht waarderen. Te veel gefreak en te weinig muziek. Maar misschien moet ik er in groeien net zoals Herman....

avatar van Brain Stew
Tja, dat gepingel van Moonchild, ik weet niet of ik er ooit grip op zou krijgen. maar als je er dan doorheen bent, wordt je wel beloond met (ja, ik vind het ook) het beste nummer ooit. Kipppenvel.
Deze plaat staat als een huis, en blijft ook zo staan. Net als in mijn top 10.

The Scientist schreef:

Moonchild is een erg mooi nummer, het had alleen wat mij betreft wel 3 minuten minder mogen duren. Het wordt aan het einde een beetje té.

Doe maar 9 minuten en in de plaats 1 of 2 minuutjes van het échte nummer, of anders misschien een wat vlottere jamsessie.

Ik meen eens te hebben gehoord dat 21st century schizoid man een first-take opname is... Wat mij vrij onwaarschijnlijk lijkt. Dat zot start/stop gedeelte lijkt me om het zacht uit te drukken 'wreed lastig' om te spelen.

avatar van ChrisX
Gajarigon schreef:

Euh.. dan word het tijd dat je het live-boxje getiteld Epitaph even gaat luisteren want daar staan maar liefst 4 opnames van dit nummer van deze eerste bezetting van King Crimson en het word gewoon met grootste gemak gespeeld. En het verbaasd me overigens helemaal niet als het inderdaad een one-take opname zou zijn juist omdat ze het nummer voor het opnemen al zo vaak live hadden gedaan.

Overigens: als het goed is moet er ergens nog een tape liggen met opname sessies van King Crimson voor het Decca label onder leiding van de Moody Blues producer Tony Clarke. De band zelf was er niet zo over te spreken en uiteindelijk ging men dus niet met Decca in zee maar hield het heft in eigen handen qua productie. Als Moody Blues liefhebber ben ik toch wel benieuwd hoe die opnames klinken.

Wat een fantastische progrockplaat! Alle nummers zijn gewoon fascinerend, die ritmes, de gitaar van de grote meestervirtuoos Robert Fripp, de dwarsfluit, de drijvende baslijnen... elk nummer is goed, bevalve natuurlijk de 10 laatste minuten van Moonchild. Prachtig gezongen in het begin, maar die eneverende outro is oersaai... toch echt het dieptepunt. Tien minuten van de 43 gaan verloren, dus moet ik het album toch maar 4* geven.

avatar van Music4ever
Heb deze plaat besteld van de vaders van de Sympho-Rock. Ik ben erg benieuwd geworden nadat ik veel positieve berichten had gelezen en wat ik op bol hoorde klonk ook erg goed! Dit is dus het allereerste Symphonische Rock album ooit wat gemaakt is, daarom is het eigenlijk al verplichte kost voor liefhebbers van dat genre.

avatar van Toon1
Music4ever schreef:
Dit is dus het allereerste Symphonische Rock album ooit wat gemaakt is

Wie zegt dat?

avatar van platedraaier
Ze worden wel de uitvinders van de progressieve rock genoemd.

Tja, progressieve rock is zo'n brede term. Je kan onmogelijk 1 album verantwoordelijk stellen voor het ontstaan. Desalniettemin is dit album natuurlijk zeker een mijlpaal geweest.

avatar van thyson
Tegenwoordig is er ook zoiets als proto-prog, met albums als Days of Future Passed (The Moody Blues) en Sgt. Pepper (The Beatles) als belangrijk(ste)e vertegenwoordigers. Fripp mag dan misschien wel één van de belangrijkste progfiguren zijn, het genre zelf werd niet "uitgevonden" door King Crimson. Het is gewoon een trend/wave die in 1969 zijn volle wasdom bereikt en in de jaren daarna een genre op zich wordt, met alle - fantastische - gevolgen van dien...

Joy
ik wil hier graag aan toevoegen dat je wel lef hebt als je dit covered

Voivod durfde het aan , en het is minstens zo strak, knap:)

avatar van Paalhaas
thyson schreef:

avatar van Toon1
Paalhaas schreef:

Days of Future Passed is toch vroege prog rock, maar wat Sgt.Pepper daar doet weet ik niet.

avatar van Paalhaas
Die van de Moody blues ken ik niet, dus ik had het inderdaad ook vooral over Sgt. Pepper.