King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)

Alternatieve titel: An Observation by King Crimson

Label: Island

1. 21st Century Schizoid Man (7:24)
  2. I Talk to the Wind (6:00)
  3. Epitaph (8:52)
  4. Moonchild (12:15)
  5. The Court of the Crimson King (9:20)
  6. Moonchild [Full Version] * (12:13)
  7. I Talk to the Wind [Duo Version] * (4:54)
  8. I Talk to the Wind [Alternate Mix] * (6:34)
  9. Epitaph (Backing Track) * (9:02)
  10. Wind Session * (4:28)
Sgt. Pepper is wel degelijk proto-prog. Het heet natuurlijk niet voor niets proto, niemand heeft dan ook gezegd dat Sgt Pepper als echte progplaat gezien moet woorden. Wel was het een conceptplaat met veel ge-experimenteer en heeft het vele progressieve artiesten van later beinvloedt.

avatar van thyson
Je haalt me de woorden uit de mond, obsessed!

Heb dit album nu een week in huis en al 4/5 keer gedraaid.
Ik vind het een prachtige cd met super mooie riffs en hele goede geluidseffecten. De beroemde nasleep van Moonchild duurt wellicht een tikkeltje te lang, maar dat is ook het enige minpunt op dit, voor de rest, weergaloos goede album! Zo, ik heb weer een prachtige Sympho-Rock cd aan mijn collectie toegevoegd.
King Crimson

avatar van Waldo Jeffers
Voor mij toch de allereerste symfo-plaat & zal het altijd blijven... Tout court een schitterend album eigenlijk. 4,5

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Dit album is zo historisch dat je het eigenlijk onrecht aandoet door enkel en alleen in 2006-context naar de liedjes te kijken. Doe je dat wel, dan is Moonchild toch een wat vervelende bak gefröbel en I talk to the wind doet me ook niet zoveel. Staat wel het schitterende Epitaph tegenover en het openings- en slotnummer zijn ook vrij briljant. Ik geloof dat ik 4* wel een adequate score vind.

avatar van The Scientist
Ik vind Moonchild en I Talk To The Wind de laatste tijd de mooiere nummers van het album worden, de andere drie nummers zijn wat pakkender ja, maar Moonchild en I Talk To The Wind hebben er toch net een tikje meer creativiteit inzitten vind ik. Maar eigenlijk wil ik geen enkel nummer het beste van het album noemen, omdat het allemaal gewoon geniaal is.

avatar van i.Ron S.
Veel muzikale emotie en passie in deze plaat, vooral in de nummers 21st Century Schizoid Man en Epitaph welke mijn favorieten zijn.
Bij Moonchild moet ik altijd aan die film van Vincent Gallo denken, Buffalo '66. De scene is prachtig en waarschijnlijk wel speciaal gemaakt voor het nummer.
Dit album is waarschijnlijk voor enorm veel artiesten van alle soorten en vormen een inspiratiebron vanwege de creativiteit en de passie die ervanaf druipt.

avatar van ChrisX
i.Ron S. schreef:

Misschien wel maar dan durven ze er niet voor uit te komen want zo vaak word het niet genoemd bij interviews. Dit in tegenstelling tot bijv. Beatles' Sgt. Peppers album. Maar ja, dat is dan ook echt een album geweest dat de deuren heeft geopend voor velen incl. King Crimson.

avatar van ACole_20
Ik heb deze pas "ontdekt" en hij is echt super.

Ik zie echter net in de biografie van de band, dat bij elk album er zo ongeveer weer een nieuwe bezetting was. Dat ontneemt me eigenlijk de zin om me eens flink in deze band(s?) te verdiepen.
Is dat een enorme fout? Zijn er nog andere typische Crimson albums die ik ooit gehoord MOET hebben?

Larks Tongues in Aspic

...Red!!

Joy
juist die diversiteit maken king crimson aantrekkelijk, want ondanks die wisselingen blijft de muziek even uniek in zijn soort

als aanrader: B'Boom, ijzersterke live plaat

avatar van ACole_20
OK, dank jullie!

Laat ik met onderstaande 3 maar beginnen dan...

avatar van Gajarigon
... en zo kwam het album de top 250 binnen. Eindelijk, zou ik zo zeggen.

Spelen ze deze nummers tegenwoordig nog, want naar ik begrijp is er maar 1 oorspronkelijk groepslid meer over?

ACole_20 schreef:
Zijn er nog andere typische Crimson albums die ik ooit gehoord MOET hebben?

"Larks' Tongues In Aspic", "Starless And Bible Black" en "Red" worden stuk voor stuk beschouwd als essentiële Crimson-platen. Ik zou echter ook "Discipline" en "The Power To Believe" eens proberen.

avatar van musicfriek
Wat mij betreft grote kanshebber om te winnen in de Hoezen KO. Echt een prachtige hoes is dit.

Gajarigon schreef:

Af en toe...

avatar van ChrisX
Omayyad schreef:

Af en toe...

Van dit album? Ik kan het mis hebben maar als het gaat om oud werk komt volgens mij alleen Red nog wel eens voorbij, tenminste als je praat over de Fripp / Belew / Levin / Mastellotto band.

Joy
king crimson is eigenlijk robert fripp in ze uppie, bijgestaan door oude en nieuwe leden en dat veranderd dan ook regelmatig

Welkom in mijn top-10.
Progressive Rock zoals het gespeeld dient te worden, weergaloos goed!

avatar van Status Seeker
Ik kwam net een weirde Japanse versie van 21st Century Schizoid Man tegen

Joy
die jappen kunnen wel wat meer dan rembrandjes kopieren

knap

avatar van Gajarigon
Haha, ja fantastische cover eigenlijk. Spijtig vzan de zang. Al de rest is echt puik.

Door het succes van dit album in het topic Last Album Standing heb ik dit album maar weer eens onder het stof vandaan gehaald. Ik snapte nooit zo goed waarom men dit album nu zo geniaal vond.
Na herbeluistering snap ik dat nog steeds niet. Ik vind het een ijzersterk album, waar ik enorm van kan genieten en waar een paar juweeltjes op staan. Maar geniaal is bij mij 5 glitters.
Wel vind ik dat de 3,5 die er stond wel erg karig en onterecht was; dus bij deze een ophoging naar een stevige 4*.
Maar wie weet wat er na nog wat poetsbeurten nog kan gaan gebeuren met deze cd

avatar van Lukas
Geweldig album, stond al lang op de lijst 'nog te beluisteren', en ik ben blij dat dat er vandaag van gekomen. Met name Epitaph en In the Court of the Crimson King zijn geweldig. Enige minpuntje vind ik dat gepiel op Moonchild. Heb ik niet zo veel mee. 4.5*

avatar van musicfriek
Dit album heb ik nog niet zo heel veel gedraaid, maar wat Aero zegt: het is mooie muziek, maar het geniale kan ik er (nog) niet uit halen eigenlijk. Titeltrack vind ik wel geniaal trouwens.

Dankzij dat nummer ook wel nieuwsgierig geworden naar dit genre

Epitaph is goede 2e bij mij. Fantastisch opgebouwd nummer.

Weet trouwens niet zo goed welk album ik het beste na deze kan nemen. Larks Tongues in Aspic heb ik ook, maar kan daar moeilijk aan wennen eigenlijk.

Iemand tips?

musicfriek schreef:
Iemand tips?

Plaat nummer twee, want die lijkt mijns inziens het meest op dit debuut.

avatar van Jochempie
Geniale cd, ik ken de rest van deze band niet echt goed maar ik vind deze cd erg goed. Een echte klassieker.

avatar van ZERO
Ik lees wel eens dat Toolfans dit ook goed zouden moeten vinden. Waar ligt de vergelijking dan juist? Ik heb vaak de neiging om na 3 minuten liedjes af te zetten wegens "saai". Misschien moet ik héél de cd maar eens een kans gunnen, maar voorlopig komt het er precies niet van...

Misschien als ik de overeenkomst met Tool snap (die vind ik erg goed)... Iemand?

avatar van Lukas
ZERO schreef:

Tja, dit wordt wel gezien als een van de eerste progrockalbums, een genre waar Tool (progmetal?) ook uit voortvloeit. Ik vind dit erg mooi (net buiten mijn top10) maar kan Tool niet uitstaan.