King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)

Alternatieve titel: An Observation by King Crimson

Label: Island

1. 21st Century Schizoid Man (7:24)
  2. I Talk to the Wind (6:00)
  3. Epitaph (8:52)
  4. Moonchild (12:15)
  5. The Court of the Crimson King (9:20)
  6. Moonchild [Full Version] * (12:13)
  7. I Talk to the Wind [Duo Version] * (4:54)
  8. I Talk to the Wind [Alternate Mix] * (6:34)
  9. Epitaph (Backing Track) * (9:02)
  10. Wind Session * (4:28)
avatar van Paalhaas
Je zet 21st century schizoid man toch zeker niet af wegens saaiheid?!

avatar van thyson
ZERO schreef:
Ik lees wel eens dat Toolfans dit ook goed zouden moeten vinden. Waar ligt de vergelijking dan juist? Ik heb vaak de neiging om na 3 minuten liedjes af te zetten wegens "saai". Misschien moet ik héél de cd maar eens een kans gunnen, maar voorlopig komt het er precies niet van...

Misschien als ik de overeenkomst met Tool snap (die vind ik erg goed)... Iemand?

Dan wordt eerder gewezen naar albums als Lark's Tongues, Starless and Bible Black en vooral Red, waar de sound een stuk rauwer overkomt en meer gelijkenissen vertoont met tool

avatar van Gajarigon
ZERO schreef:

'Red'

En nogmaals: 'Red' .

avatar van ChrisX
Voor Tool-fans is Red misschien een beter beginpunt en anders zou ik zeker de jaren 80 albums (die niet zo heavy zijn maar wel de complexiteit van Tool kennen) eens proberen. En tja, natuurlijk dan ook het recentere werk van King Crimson. Ik trek het niet meer wat ze tegenwoordig maken maar tot en met Three Of A Perfect Pair vind het bijna allemaal ijzersterk.

avatar van schizodeclown
Zoals eerder vermeldt nogal onthullende teksten deze plaat uit 1969 over de tijd waar we nou in leven, de titel van de eerste nummer moet mij samen met (naar schatting) 1% van de wereldbevolking aanspreken ( )

Het nummer zelf is natuurlijk heerlijk progrock,ook lekker geschreeuwd wat ik nou heel erg kan waarderen,vooral als je er journaalbeelden bij inbeeldt.
De rest in natuurlijk ook ijzersterk, de weemoedige sfeer van Epitaph, het beeldschone juweeltje I talk to the Wind,
en de visueel briljant inbeeldbare titelnummer kan niet minder dan een 5* van mij krijgen

Deze plaat spreekt me in zijn geheel aan op Moonchild na, die ik overigens wat meer begin te waarderen op dat gepingel na dan, een klassieker voor mij

avatar van bonothecat
Ik probeer deze cd nu zeker voor de derde keer. En voor de derde keer kom ik tot de conclusie.."hier is niet doorheen te komen". Het rommelt maar wat aan, wordt in mijn beleving nooit spannend. En daarbij heb ik ook nog een soort gevoel van ik moet dit mooi vinden.....niet dus. 2,5* maximaal.

[edit] 2,0 sterren van gemaakt...om mijzelf er aan te herinneren dat ik dit echt niet moet gaan luisteren [/edit]

bonothecat schreef:
Het rommelt maar wat aan

Er wordt hier (op de freak-sessie in Moonchild na misschien) nooit of te nimmer aangerommeld. Alle nummers zitten superstrak in elkaar en worden virtuoos uitgevoerd.

Paalhaas schreef:

Vreemde conclusie inderdaad

avatar van Herr Meijer
Het titelnummer zit ergens halverwege in de nieuwe Cuarón, Children of Men. Fantastisch. Kippenvel, wederom. Dus het album maar weer eens opgezet.

avatar van TomvanderHeuvel
Zelfs STASH heeft voor hun SADNESS goed naar deze plaat geluisterd
tom van der heuvel

Davez
moonchild is echt wel een dom nummer. Dat dan ook net het langste nummer is van een anders wal aangename cd is belachelijk. Wat een keuze.

Het openingsnummer is wel heel goed net zoals de afsluiter. Schizoid man klinkt heel experimenteel. Moest ik niet weten dat het van 69 is ik had het niet doorgehad.

3.5*

Davez schreef:
moonchild is echt wel een dom nummer.

Want? Het is zinloos gefreak? Mag ik dan even vertellen dat ik het wél goed vind?

avatar van schizodeclown
Alleen de laatste 10 minuten van Moonchild horen gewoon niet op deze plaat,maar het nummer zelf is natuurlijk wel apart en het enige vrolijke nummer eigenlijk wat de plaat zelf toch wel weer wat meer kleurt.
Dat vindt ik trouwens ook zo fijn aan ITCOTCK;elk liedje heeft zijn eigen 'kleur'

Davez
Paalhaas tof dat jij het goed vindt hoor.
Ik vind het maar niets, de eerste 2 minuten beloofden nochtans iets leuks.

Ach leuk album hoor.

avatar van Darkshines
Het eerste nr. is meteen het geweldigste, het raast als een trein door, met zeer ongebruikelijke muzikale lijnen/maatverdelingen. Echt een apart nr.
Vanaf hierna gaat de cd een heel andere kant op, wat ingetogener, Epitahp vind ik nog een sterk nr. maar moonchild stelt me wat teleur, met name natuurlijk door die freaksessie, waar ik echt niks mee kan.
Het laatste nr. maakt het dan wel weer helemaal goed, geweldig filmmuziek-achtig deuntje, dat helaas wel erg vaak word herhaald. Maar al met al een cd, die alleen maar beter lijkt te worden. 4*

avatar van Darkshines
Halfje erbij, hij groeit steeds meer, jammer van die freaksessie, het begin van het lied vind ik wel erg sterk, vooral het percussie-werk van de drummer op de bekkens maakt het erg apart.

Darkshines schreef:
jammer van die freaksessie, het begin van het lied vind ik wel erg sterk

Inderdaad,en dat blijft voor eeuwig gebakken in deze plaat helaas.
Maar goed,gelukkig hebben we de skip-knop en kunnen we fijn overslaan naar de laatste nummer van deze prachtige meesterwerk,en laten we blij zijn dat King Crimson ons hier toch mooi 33 minuten prachtmuziek heeft meegegeven.

Davez
Moest ik een top 100 beste songs ooit samenstellen zou het openingsnummer mss wel in de top 100 geraken.
Dat is niet zeker natuurlijk want er zijn ontelbaar vele prachtnummers.

schizodeclown schreef:

Inderdaad,en dat blijft voor eeuwig gebakken in deze plaat helaas.

Skippen is heiligschennis!

Die freaksessie hoort er gewoon bij, al was het maar omdat het epische slotstuk daardoor een stuk beter uit de verf komt.

moonchild is een prima fripp nummer . Ok je dient het een aantal keren gehoord te hebben...

avatar van schizodeclown
Dat zou heerlijk zijn als ik dat ook kon waarderen zoals jullie, maar dat gaat gewoon niet omdat het gewoon niet het niveau haalt als de rest van het album no matter hoe vaak ik het hoor

Ik vind het ook wel minder dan de rest, maar ik zou dit album niet zonder Moonchild willen beleven...

Nou moe, mensen haken wel gauw af als ze het even niet kunnen volgen en het geen hap-slik-weg nootjes zijn.

Er zijn mensen die doorzappen naar de freak-stukjes, jazeker.

Vraag me af wat deze mensen vinden van Neubauten e.d.

In ieder geval zit er meer persoonlijkheid in dan in Pink Floyd (wat kan dat depri-doorzeuren zeg), of nog erger Alan Parsons of Kraftwerk.

milus schreef:

Inderdaad.

fredpit
Moonchild is een prachtig nummer...het dwingt je te luisteren, Je kruipt als het ware in de muziek..vol aandacht, negeren is voor mij tenminste onmogelijk...na het ingetogen "gepingel" volgt de harde opening van The Court of the Crimson King
knap in elkaar gestoken album..wel een beetje zwaar.een van de weinige albums waar ik na beluisteren echt behoefte heb aan iets los en luchtigs...Pink Floyd ofzo

avatar van Gajarigon
TomvanderHeuvel schreef:
Zelfs STASH heeft voor hun SADNESS goed naar deze plaat geluisterd
tom van der heuvel

Aja?

avatar van Arno
Ik zie ook geen opmerkelijke gelijkenissen zo direct.

avatar van weasel
Dit blijft toch de plaat der platen he..
Als ik 6 sterren kon geven, deed ik 't

milus schreef:

Er zijn mensen die doorzappen naar de freak-stukjes, jazeker.

Vraag me af wat deze mensen vinden van Neubauten e.d.

Ik hoop dat je het niet over mij hebt want dan heb je echt geen persoonlijkheid

avatar van poepsieske
lekkere tijdloze zweverige sound waar ik steeds bij wegdroom