T.C. Matic - T.C. Matic (1981)

België
Label: Parsley

1. Bye Bye Till the Next Time (3:22)
  2. L'Union Fait La Force (2:32)
  3. With You (4:10)
  4. Stop Rock (3:37)
  5. The Parrot Brigade (3:55)
  6. I'm Not Like That (2:27)
  7. Give Them a Leader (4:54)
  8. Viva Boema (4:18)
  9. O La La La (3:16)
  10. Pitié pour Lui (3:14)
  11. Still on the Loose * (3:03)
  12. Willie Willie * (3:16)
  13. O La La La [Remix] * (4:52)
  14. Femme Femme * (3:37)
  15. Modern Noise * (2:06)
  16. Bazooka Joe * (3:20)
  17. Take It Easy * (3:53)
  18. White Rhythm * (4:34)
  19. Willie [Demo] * (3:47)
  20. With You [Demo] * (5:23)
Alle nummer kunnen mij op één of andere manier boeien (zoals 2 berichten naar boven mooi staat beschreven). Die Arno is volgens mij toch echt een wandelend muzikaal brein. In een aflevering over TC Matic op canvas een dikke jaar terug (ik geloof dat het programma BelPop noemde ofzo) legde hij uit hoe hij aan zijn hits kwam. Alsof het niets was, blijkbaar. Zeker en vast 5* waard en een nipte top 10 notering!

avatar van STaRS
T.C.Matic is een echt mijlpaal in de Belgische rockgeschiedenis. L'apache en Choco had ik thuis al op LP gevonden en beluisterd, en met dank aan Dazzler heb ik nu ook hun debuut T.C.Matic beluisterd, wat ik ook meteen hun beste album vind.
Op dit debuut volgen de topsongs elkaar in razendsnel tempo op. Viva Boema en O La La La hebben geen woordje uitleg nodig, bij zijn legendarische nummers. Andere toppers op dit album zijn het intense Give Them a Leader en L’Union fait la force, maar het beste nummer op it album naast O La La La is het mooie liefdesliedje With You.

Stijn_Slayer
Arno solo kan ik redelijk waarderen, maar dit laat ik graag aan me voorbij gaan, ondanks alle positieve reacties.

avatar van freakey
Stijn_Slayer schreef:

Kan ik me voorstellen Stijn, gezien je leeftijd kun je dit ook niet meegemaakt hebben... je moet er bij zijn geweest zal ik maar zeggen....

Het klinkt anno nu ook redelijk ouderwets... was toentertijd echt opzienbarend, ik was een jaar of 17 toen ik TC Matic voor het eerst live zag en de opwinding daarvan hervoel ik nog elke keer als ik Arno live zie spelen.... magnifieke kerel....

(3 hoeraatjes voor d'n Arno)

btw ik heb deze cd nu opstaan....

avatar van Oldfart
Op zich wel een interessant gegeven dat het je niet raakt Stijn.
Dat gevoel van opwinding wat freakey beschrijft herken ik namelijk heel goed.
Je verdiept je genoeg in "oude" muziek, daar kan het dus niet aan liggen...kun je omschrijven wat het is: is het je genre niet of is het iets anders?

Stijn_Slayer
Ik heb niet zo heel erg veel met new wave, al ontdek ik langzamerhand de krenten uit de pap in dat genre. Daarnaast staat de klankkleur van het album me niet echt aan. Het klinkt zo leeg, kil en zelfs wat mechanisch, en ik heb het gevoel dat er een soort vreemde humor in de muziek zit die niet aan mij besteed is. Zo is er dat nummer, de naam schiet me even niet te binnen, waarin steeds van dat gejodel te horen is, afschuwelijk...

Tenslotte is Arno een artiest die zich aan veel genres waagt, maar zijn stem kan niet elk genre aan.

Stijn_Slayer
Over dat jodelen: dat was een nummer van Tjens Couter i.p.v. T.C. Matic.

T.C. Matic
Made in Belgium.

Ik denk nog steeds het beste Belgische new wave album ooit gemaakt. Ik vond dit beginjaren tachtig erg goed en nu anno 2011 vind ik het nog steeds prima muziek met die oh zo bijzondere stem van Arno. Of het nu gedateerd is of ouderwets klinkt interesseert mij niet. Alle muziek van dertig jaar geleden is eigenlijk gedateerd maar so what. Beste nummers vind ik nog steeds O La la La en 'L' Union Fait la Force' maar de rest is ook van hoog nivo.
De CD van dit album heb ik tijdens een Music Meeting voor slechts € 2,50 gekocht van een andere MM muziekfanaat. Zijn naam ben ik helaas vergeten.

avatar van dazzler
wibro schreef:
T.C. Matic
Made in Belgium.

Ik denk nog steeds het beste Belgische new wave album ooit gemaakt.

Ik durf dat te betwijfelen, al bestond de Belgische new wave scene hoofzakelijk uit ep's en mini-albums.

België heeft een reputatie op new wave vlak.
Een schat aan nog te ontdekken muziek uit de periode 1979-1984.
Jammer genoeg moeilijk of zelfs onvindbaar op CD.

dazzler schreef:

België heeft ene reputatie op new wave vlak.

Wil ik zonder meer geloven. Behalve T.C. Matic ken ik van de Belgische new wave bands eigenlijk alleen Allez Allez en Luna Twist. Luna Twist heb ik in 2008 nog zien spelen op de Grote Markt in Ieper. Ze speelden toen hoofdzakelijk nummers van hun debuutalbum uit 1982 "A Different Smell...". Voor de rest is de Belgische new wave voor mij nog onbekend gebied.

avatar van dazzler
wibro schreef:

Wel, in feite heeft Luna Twist maar één album en een handvol singles gemaakt.
Al hun releases zijn terug te vinden op die ene verzamelaar uit de Master Serie.

Zeker het proberen waard zijn Arbeid Adelt!, 2 Belgen, Nacht Und Nebel,
Lavvi Ebbel, Pas De Deux, Red Zebra, Jo Lemaire (in haar beginperiode),
The Kids, Neon Judgement, Front 242, maar ook de wat meer poprock gerichte
groepen als De Kreuners, The Machines en The Bet zijn het ontdekken waard.

Een aantal van hen komen, weliswaar snel, in de New Wave KO voorbij.
Ik broed al een tijdje op een 80s belpop topic dat niet zozeer focust op de bands,
maar op de losse nummers, de pareltjes zeg maar.

Voor wat achtergrondinfo over bands kan je hier terecht.
Genres >> Rock >> BELPOP (the fradzler files)
Een topic dat omwille van de niet compatibele agenda's wat is doodgebloed.

dazzler schreef:

Wel, in feite heeft Luna Twist maar één album en een handvol singles gemaakt.

Dat klopt en dat album (op vinyl) heb ik toevallig wel in mijn bezit. Volgens mij heb ik dat toen ergens in de uitverkoop gekocht. Daarom vond ik dat concert op de Grote Markt in Ieper waar ik heel toevallig was best wel interessant. Verder heb ik gisteren nog dat bekende nummer uit 1981 van Jo lemaire + Flouze beluisterd. Het kwam toevallig voorbij in de KO singels 1981. Best mooi nummer trouwens.
Van T.C. Matic moet ik trouwens het album L' Apache nog eens gaan beluisteren. "Le Java" vond ik destijds best wel een mooi nummer.

avatar van Cabeza Borradora
freakey schreef:

Het klinkt anno nu ook redelijk ouderwets... [...]

btw ik heb deze cd nu opstaan....

Heb hem nu ook opstaan, maar ik zou het eerder "als een klassieker" klinken noemen dan "ouderwets"

Blijf hem af en toe uit de kast halen, en de klasse blijft me altijd weer verbazen. Wereldplaat.

avatar van freakey
Cabeza Borradora schreef:
....en de klasse blijft me altijd weer verbazen. Wereldplaat.

Laat daar geen twijfel over bestaan!!

avatar van frolunda
Een paar jaar geleden nog de 25th anniversary collectors edition gekocht en het viel me meteen op hoe fris dit album nog steeds klinkt.Euro wave/rock waar de energie nog steeds vanaf spat en met een sound waarbij geen andere band in de buurt komt.Elke keer als ik nummers als Viva Boema,Bye bye till the next time of O la la la weer hoor veer ik weer op en denk ik ;Wat een geweldige plaat is dat toch.

avatar van JJ&Joan
Troef1: "O La La La" hoort bij de beste momenten van de Belgische Pop/Rockmuziek en is nog steeds razend populair.
Troef2: de 'Sound' van dit album ( dank zij JM Aerts?). Eindelijk klinkt belgische rock krachtig.

WPE
Het beste album dat TC Matic ooit gemaakt heeft. Alhoewel hun live-reputatie geweldig was, ze speelden in die tijd hele zalen plat. Helaas heb ik dit zelf niet mee mogen maken, maar op dit album werd wel duidelijk hoeveel energie ze uitstraalden.
Overigens heb ik Arno in (ik meen) 1995 nog wel een keer op zien treden in 013 in Tilburg, wat ook een hele happening was.

avatar van sheep67
frolunda schreef:

Fantastische sound ja.....maar was ook een remastered versie van hun debuutalbum uit 1981.
Maar een heel mooi document!!! Zonde dat Arno & co vaak verguisd werd door het grote publiek. Maar de band was zijn tijd ver vooruit met hun so-called Europese Rock. Was het publiek nog niet klaar voor en wie herinnert zich niet de taferelen die de band moest ondergaan als voorprogramma van The Simple Minds (naam zegt het al)? Ik zie het nog steeds als één van de voornaamste oorzaken van de breuk op, om precies te zijn, 06-03-1986

Onder het mom: beter laat dan nooit? Vanaf het begin 1 van mijn favoriete LP's/CD's. Heb de opgepoetste, 25th Anniversary, versie een aantal jaren geleden aangeschaft en ben blij met de bonus-tracks. Heb de groep 2x live gezien, waarvan 1x in de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen (wie is er niet geweest :-P). Ik schat in ,dat de meesten geen idee hadden, wat hun te wachten stond. Maar Arno c.s. hadden er zin in, en het was mooi, om de gezichten van de aanwezigen te zien, bij het horen van deze "herrie"?. In korte tijd was de zaal behoorlijk leger?.

avatar van DeWP
Een geweldig album, volgens mij het beste dat ze ooit gemaakt hebben. Wat een dynamiek en een kracht gaat er van uit. Geweldig!

avatar van Rainmachine
Waanzinnig debuutalbum van een bijzondere band. Live was deze band nog beter dan op plaat maar dat mag de pret niet drukken. Deze plaat lag bij mij regelmatig op de draaitafel in de jaren 80 en is mijn favoriete TC Matic plaat. Vooral L'Union Fait La Force, het slepende Give Them A leader en The Parrot Brigade zijn fantastisch. En O La La La is natuurlijk een Benelux klassieker

avatar van Knoracle
Vorige week in de gelukkige omstandigheid een zgan origineel vinyl exemplaar op de kop kunnen tikken. Wat. Een. Muziek. Klinkt absoluut niet gedateerd maar urgent als wat. Later meer.