T.C. Matic - T.C. Matic (1981)

België
Label: Parsley

1. Bye Bye Till the Next Time (3:22)
  2. L'Union Fait La Force (2:32)
  3. With You (4:10)
  4. Stop Rock (3:37)
  5. The Parrot Brigade (3:55)
  6. I'm Not Like That (2:27)
  7. Give Them a Leader (4:54)
  8. Viva Boema (4:18)
  9. O La La La (3:16)
  10. Pitié pour Lui (3:14)
  11. Still on the Loose * (3:03)
  12. Willie Willie * (3:16)
  13. O La La La [Remix] * (4:52)
  14. Femme Femme * (3:37)
  15. Modern Noise * (2:06)
  16. Bazooka Joe * (3:20)
  17. Take It Easy * (3:53)
  18. White Rhythm * (4:34)
  19. Willie [Demo] * (3:47)
  20. With You [Demo] * (5:23)
Ohlalala....

Moet ik nog meer zeggen ?

avatar van FisherKing
Nee

Ik doe het toch

ElMeroMero
Gisteren hoorde ik Theo Maassen bij 'Zomergasten' praten over gecontroleerde waanzin. Als onverbetelijke muziekgek begon ik natuurlijk meteen bij mezelf te denken welke plaat in mijn bezit aan dat criterium zou kunnen voldoen.

Hüsker Dü('Land Speed Record') en Jesus Lizard('Liar') vielen om duidelijke redenen meteen af.

Toen moest ik denken aan deze plaat van die rare kwibus Arno Hintjens die begin jaren '80 geenszins die reputatie als veelvuldig geëerde en gelauwerde chansonnier bezat die hij vandaag de dag geniet. Als hij al bekend was, was dat al een opstandige volksbengel die achter de vrouwtjes zat, hectoliters alcohol verzette en duivelse bluesmuziek met het combo Tjens-Couter maakte.

Maar toen kwam daar T.C. Matic plots uit de lucht vallen.

Gevuld met grommende rockmuziek, tegen elkaar opklotstende melodiepartijen en de kermende en ijle gitaarmuziek van Jean-Marie Aerts leverde TC Matic meteen haar visitekaartje af om zo de alternatieve muziekscene in België tijdens een groot deel van de jaren '80 te domineren.

Pareltjes van tekstuele aard hoeft men op deze plaat evenwel niet te verwachten: de teksten raken immers kant nog wal. Maar het levert wel een prikkelende mengelmoes van schor geschreeuwde Franse, Oostendse en Engelse tekstflarden, zoals dat te horen is in het (in België althans) overbekende Ohlalala en het met "petatten méh sauccisse" gedrapeerde Viva Boema.

Ook laten ze zelfs Gekke Dolfje uit Duitsland tijdens Give Them A Leader zijn zegje doen.

De tekstuele waanzin wordt strak ingekaderd door de monotone ritmesectie. De basgitaar blijft uitermate 'cool' en beheerst klinken terwijl het tegendraads klinkende gitaarwerk van de onvolprezen JM Aerts toch op zijn eigen manier strak in het gareel blijft zitten.

Kortom, dit is Mafheid in een dwangbuis van baslijnen en drumpatronen die tot het einde moeiteloos hectisch en opgejaagd blijft klinken zonder het muzikale kaderwerk geweld aan te doen.

Toch zomaar even 4,5*.

avatar van Zachary Glass
ElMeroMero schreef:
Ik doe het toch

Gelukkig maar Schitterend bericht, kerel

Zat vorige winter in een tea-room in Oostende samen met m'n ouders, wie komt daar binnen samen met z'n twee kinderen? Den Arno!

Begint-ie daar op z'n duizend gemakskes nen "dame blanche" te verorberen

In het naar buiten gegaan toen even gezegd: "dank u voor de muziek!"

avatar van c-moon
ElMeroMero: ik kon het niet beter zeggen!!!

TC-MATIC was absolute top avant-gardistische rock.. TOPKLASSE.. Een van de beste rockbands die ons landje gekend heeft!

Arno solo moet ook niet onderdoen trouwens!!!!

Erh.. TC-MATIC kwam "niet zomaar uit de lucht vallen" hoor.. De TC in TC Matic komt trouwens nog van 'Tjens' 'Couter', en dat kwam dan weer van HinTJENS en De COUTER

4,5/5

eigenlijk hoort deze in mijn top 10 allertijden, maar ja zo zijn er wel een stuk of 20 lp's en ik wilde per artiest slechts 1 notering plaatsen.

Waarschijnlijk allerbeste album ooit wat Arno betreft. De rifs van JM Aerts waren rauw en puur! Gewoonweg klasse!

avatar van CWTAB
Enkele weken geleden is de "T.C. Matic - 25th anniversary collector edition" uitgekomen van deze cd.

In een mooi digipack, met 10 bonus nummers, volledig geremasterd en met een dvd met bijna 2 uur aan muziek, zeer zeker een aanrader en helemaal niet gedateerd

Huh een tc matic dvd ???? waar o waar ???

avatar van c-moon
Ik heb ondertussen de "25th anniversary collectors edition" in huis.. en ik kan wat CWTAB zegt alleen maar beamen: prachtig.. fantastisch !! Het is de moeite.. en idd. een DVD.. met clips en veel liveopnamen!!! Olé!!
Viva Boema!!!! Oh la la la !!!

EVANSHEWSON
Had van TC Matic enkel de compilatie "Compil Complet" die overigens schitterend en vrij compleet is samengesteld, maar vond deze afgelopen vrijdag in Fnac Gent voor amper 5.90 € (in een serie van 5 voor 25 €, dus eigenlijk maar 5 €) en wou wel eens een originele TC MATIC plaat in huis hebben, de cd ligt momenteel op en klinkt fantastich, misschien moet ik toch die "25th anniversary" editie eens in huis halen want aan de reacties hier te horen geweldig de moeite door bijgeleverde dvd van live concerten ??
Deze cd klinkt in ieder geval zeer EDGY en lekker !

avatar van Martijn Jonkers
Wat een geweldige CD is dit nog steeds. Geweldige rauwe, hoekige wave achtige muziek. Mijn absolute favoriet is al jaren: With You. Een fantastische opbouw, een doorlopende spanning en de ongepolijste stem van Arno. Een subliem hoogtepunt van een zeer bijzondere CD!

EVANSHEWSON
Prima album. Ik zit even alleen in huis, de buurvrouw is ook op stap, ik kan hier in dit gebouw niemand op stang jagen, dus wat doe ik dan ;

Dit album met de versterkerknop een enorme draai naar rechts en

knàllen maar, en lààt den boer maar dorsen, haha !

Deze plaat knalt hier uit de machtige speakers en dat doet wreed deugd !

4.5 sterren en ja With You is een schitterende track.

Mààr de intro van Oh La La La is de allerbeste der allerbeste intro's die ik ooit heb gehoord! (sorry voor nummer 2 : Paranoïd van Black Sabbath!)

****1/2

Feeder
With You is waarlijk meesterlijk

Verder is natuurlijk heel de cd lichtjes fantastisch, om knetterstoned van te worden.

avatar van freddze
With You is het beste nummer van de beste plaat van de beste Belgische band ooit!

With you I don't want to be bothered by anyone but you
I love you like I never loved one else before
I know all this sounds cliché
Moar mijn grootvader zei dat al tegen mijn mémé
I think I love you...
I love you!!

Kippevel! Beste liefdesliedje ooit!!

O la la la, da's best een gedurfde uitspraak.

Onlangs nog eens laten draaien, ik ken deze LP al van de dag dat hij uitkwam. Onwaarschijnlijk hoe fris en hoe tijdloos deze muziek over alle genres heen heeft stand gehouden. De LP was indertijd blijkbaar ver op zijn tijd vooruit. Strakke muziek doorspekt met het patois van de legendarische Arno. Een meesterwerk. 5*

perfume
Inderdaad een meesterwerk. Die unieke klaagstem van Arno Hintjens een geweldige bass, beat en het gitaarwerk van Jean Marie Aerts is natuurlijk van een subliem niveau. Een geweldige band die nooit gedateerd klinkt maar gewoon zoals een echte klassieker betaamt tijdloos is! Laat de whiskey maar vooraan staan en het liefst zonder ijs! Luister en huiver! PRACHTIG

avatar van Lens
Al van 1981 en nog steeds een regelrechte bom!
T.C. Matic met withete stadsfunk was nooit straffer, nooit beter als op dit debuut.
Ook live (meer dan 10 x gezien) was dit du jamais vu en jamais entendu. Zonder veel complimenten bliezen ze sporthallen en concertzaaltjes op met een kracht en een presence die daarna niet vaak meer vertoond is.
Hier staat geen enkel slecht nummer op.
Arno le plus beau!

Feeder
Ik draai deze al een paar weken non-stop.

Man man man wat een ongelofelijk goeie cd

Zigstar
Dit is da shit! Wat een plaat! Heb hem gisteren aangeschaft en luister er constant naar! Ik begin bij 4 sterren. België heeft dan toch iets om fier op te zijn (en voor de belgicisten/flaminganten/whatevers onder ons... tis maar om te lachen hé)

perfume
Belgie heeft naast TC Matic geweldige bands voortgebracht: Siglo XX, Front 242, The Neon Judgement, Spiral Of Silence o.a.

Dit is en blijft een moordplaat!!

avatar van orbit
Diverse plaat, voorop gesteld, maar dat betekent tevens goeie als minder goede nummers. Dat gaat voor TC Matic helaas ook op. Sommige dingen zijn bijna briljant, zoals O La La La en With You of Pitie Pour Lui, maar sommige nummers irriteren me alleen maar zoals I'm Not Like That of die papegaaien brigade.. Muziek die me wel fascineerd, maar ook weer terugplaatst in de modus waarin ik nu eenmaal zit: cynisch en verwend. Misschien dat dit me toenmaals allemaal meer zou doen, maar nu moet ik nuances aanbrengen. Toch een belangrijke plaat in het hele alternatieve circuit. Er was weinig wat zich hiermee kon vergelijken toendertijd. punt. 3,5* genoeg? Tijd zal het leren..

perfume
In elk geval veel beter dan The Top van The Cure orbit!

avatar van orbit
Vind ik dus niet perfume.. sorry hoor. Maar ik mag mijn zegje doen hierover, er staan zeker nummers op die ertoe deden, maar tegelijkertijd ook niet. Dit is geen één op één vergelijk met iets anders, gewoon mijn eigen visie.

beaster1256
debuut van arno en zijn gang, wat een krachtplaat in die tijd , de electriciteit stiemt er vanaf, geweldige mokerslag van een lp, viva arno , viva t c matic , viva boema !!!!!!!!!!!!

avatar van dazzler
TC MATIC 1981

Eén brok graniet, als fondant chocolade zo zwart.
Slijpende gitaren, beukende bas en broeierige synths.
Arno Hintjens schraapt zijn keel en bezweert de menigte.

In zekere zin doet dit ijzersterke debuut me
aan de eerste langspeler van Killing Joke denken.
De opzwepende ritmes, de loodzware flarden funk.

Bye Bye Till the Next Time staat krom van de ironie.
L'Union Fait la Force blijft brandend actueel Belgisch.
With You is één grote spanningsboog op synthesizer.
Stop Rock kwispelt als een dartel tussendoortje.
The Parrot Brigade funkt als een opgewonden wekker.

I'm Not Like That zindert vastberaden kant 2 op gang.
Give Them a Leader knipoogt ook inhoudelijk naar Killing Joke.
Viva Boema verheft aardappelen met worst tot de Europese keuken.
O La La La is TC Matics onsterfelijke new wave klassieker.
Pitie Pour Lui strompelt als een manke Prodigy avant la lettre.

En de jubileumeditie doet er nog heel wat extra lekkers bij.
Still on the Loose (b-kant O La La La) experimenteert naast het album.
Willie Willie was de zwaar onderschatte single tussen twee elpees.

Tracks 14-18 bevatten de integrale eerste studio sessie uit 1980.
Vier nummers verschenen dat zelfde jaar nog op EP in eigen beheer.
Bazooka Joe kwam op een belpop sampler en opende deuren.

Track 13 is een recentere remix en mocht voor mijn part
ingeruild worden voor Do the Kangaroo van Lala, een studiograp
van Arno Hintjens en Jean-Marie Aerts uit 1981 (een cultsingle).

waarom staat deze klassieker niet in de top 250 ??? een schande !