John Coltrane - Blue Train (1957)

Jazz
Label: Blue Note

1. Blue Train (10:41)
  2. Moment's Notice (9:09)
  3. Locomotion (7:13)
  4. I'm Old Fashioned (7:57)
  5. Lazy Bird (7:05)
  6. Blue Train [Alternate Take] * (9:57)
  7. Lazy Bird [Alternate Take] * (7:12)
  8. Blue Train [False Start] *
  9. Blue Train [Alternate Take 7] *
  10. Moment's Notice [Alternate Take 4] *
  11. Lazy Bird [Alternate Take 1] *
  12. Blue Train [Alternate Take 8] *
  13. Moment's Notice [Alternate Take 5A Incomplete] *
  14. Lazy Bird [Alternate Take 2] *
Kronos schreef:
Opgenomen in 1957 maar uitgebracht in 1958. Hoort dat jaartal hier dan niet te staan?

Ja, dat klopt. Er was 'vroeger' een gewoonte op Musicmeter sat de sessie-datum werd aangehouden. Dat systeem is (gelukkig) inmiddels losgelaten. Een combinatie van wikipedia en discogs levert ons de datum van de eerste officiele release. Ik heb er inmiddels tientallen albums al aangepast.

avatar van Kronos
Volgens wikipedia uitgebracht in januari 1958, volgens discogs in november 1957.

Kronos schreef:

Niet voor het eerst dat wikipedia er naast zit (ze geven als bron een boek en een krantenknipsel aan), hier uitsluitsel: John Coltrane Catalog - jazzdisco.org

De beste bron die er is. Vooral qua sessies (datums, muzikanten, op welke platen songs van die sessies zijn terechtgekomen). Erg gedetailleerd en uitgebreid.

Kronos schreef:

Is dat dan niet een gevalletje 'Musicmeter', waar jazz ineens als release de opname datum kreeg wat gebruikelijk is bij jazz albums, maar duidelijk iets anders dan de release datum wat op deze site gehanteerd wordt? Genoeg jazz die in de jaren '60 is opgenomen maar bijvoorbeeld pas in de jaren '80 een release kreeg. Op Discogs is het ook maar handwerk van mensen die het invoeren net als op Musicmeter

De hoes klopt hier trouwens ook niet

aERodynamIC schreef:

Klopt, maar wel duizenden mensrn meer. En de controle is ook in de handen van die duizenden mensen. Daarbij wordwn ook heel vaak bronnen gebruikt, zoals ik postte. Het blijft altijd lastig consensus te vinden. Uiteindelijk klopt het hier volgens mij wel, volg mijn link maar eens.

Mssr Renard schreef:
Uiteindelijk klopt het hier volgens mij wel, volg mijn link maar eens.

Ik zie op deze site helemaal geen releasedatum. En via jouw link kan ik het zo snel niet zien eerlijk gezegd.

Van Gelder Studio, Hackensack, NJ, September 15, 1957 staat er, maar is dat de opname datum of de release datum?

aERodynamIC schreef:

De datum van de sessie, en de release toevallig ook.
Dit staat er: "John Coltrane - Blue Train (Blue Note BLP 1577) 1957"

John Coltrane - Blue Train (Blue Note BLP 1577) 1957

Ja leuk, maar is dat de opname datum of de release datum?

Aangezien dit een jazz georiënteerde site is lijkt mij dat ze de opname data hanteren toch?! En daarmee hebben we dan nog steeds geen antwoord op de vraag van Kronos.

aERodynamIC schreef:

Ja leuk, maar is dat de opname datum of de release datum?

Als je doorklikt kom je in het hele overzicht van releases (met jaartal van release): John Coltrane Catalog - album index - jazzdisco.org

Want bijvoorbeeld The Ultimate Blue Train heeft dezelfde (plus meer) opnamen uit 1957 maar is uitgebracht in 1997.

Mssr Renard schreef:

Want bijvoorbeeld Blue World heeft opnamen uit 1957 maar is uitgebracht in 2019.

Het zal aan mij liggen denk ik, ik klik me suf, maar ik zie nergens de opname datum naast de release datum staan in dit geval. Om welke dag en maand zou de release dan gaan en welke dag en maand de opname? Ik zit je niet te trollen hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig en kijk er denk ik echt overheen of vind de site nogal chaotisch of zo.

Blijkbaar houden ze daar alleen van een jaartal, maar geen exacte releasedatum (vaak ook niet meer bekend als het om zulk oud werk gaat).

avatar van Mssr Renard
De site vind ik ook wat moeilijk te volgen. Wat ze doen is proberen de sessies chronologisch te rangschikken en dan de songs te verdeken over de platen waarop ze terecht zijn gekomen.

In dit geval één sessie, opgenomen in 1957 en uitgegeven in 1957. Maand en dag van uitgave geven ze niet aan (helaas).

Mssr Renard schreef:
Maand en dag van uitgave geven ze niet aan (helaas).

Nee daarom. En dan denk ik: ze geven het maar een jaartal dus wie zegt mij of het 1957 is of 1958 zoals Wiki dan weer aangeeft.

Iemand sowieso een idee waarom ze bij jazz altijd de opname datum gebruiken? Is dat omdat je dit soort verwarring hebt? Oude opnames die vaak veel later een release krijgen? Nou ja, laten we het gewoon maar op 1957 houden (anders moet ik mijn jaarlijstjes weer gaan aanpassen)

aERodynamIC schreef:

Ik pas dit overal aan, want het klopt gewoon niet. Maar ik hoorde van Soledad dat dit inderdaad vroeger deal was hier. Maar het klopt niet. Releasedatum = releasedatum.

Hier trouwens de volledige info over deze sessie, met bijbehorende albums: John Coltrane Discography - jazzdisco.org

aERodynamIC schreef:

Misschien wel. Ik heb in mijn database (geëxporteerd van Discogs) voor Coltrane nu in ieder geval ook het jaar en de maand van opname gebruikt om te sorteren (ook in de platenkast), gewoon omdat er dan muzikaal gezien meer lijn in zit.

Mssr Renard schreef:

Ik weet niet wat Soledad met vroeger bedoelde maar ik heb nooit anders geweten dat Stellar Regions het jaar van release heeft op deze site. Dus dat zou dan van voor 2008 zijn.

avatar van Mssr Renard
In een platenkast doe ik dat trouwens ook, met name de liveplaten, daar is de opnamedatum vaak bekend. Platen met samengeraapt spul is lastiger.

Kronos schreef:

Ik heb van Blakey, Shorter, Morgan, Brooks, McLean en nog wat anderen heel wat correcties ingestuurd (artiestnaam zoals op hoes, originele hoes, releasejaar, waar ik het kon achterhalen zelfs releasemaand/dag, labels heb ik ook vaak aangepast). Ik ben te pietluttig om het niet aan te passen. Maar ik wil het ook wel laten. Dan gebruik ik wel een andere site. Ook prima.

Kronos schreef:
Ik weet niet wat Soledad met vroeger bedoelde

Op deze site hanteren we de release datum. Bij jazz werd dat niet gedaan, daar werd de opname datum altijd doorgevoerd en dat is natuurlijk vreemd, want waarom voor jazz een uitzondering maken? Dan kan je een hoop pop en rock ook wel gaan aanpassen. Maar bij jazz is het blijkbaar gebruikelijk om dat zo te doen.

Uiteindelijk vond iedereen dat er 1 lijn getrokken moest worden en is het aangepast. Ongetwijfeld dat er hier en daar nog wat opname data staan genoteerd i.p.v. release datum.

avatar van Mssr Renard
Nu heb ik deze als dubbel-lp met boekwerk in stereo als Tone Poet-heruitgave. Klinkt stil en warm. Het geld meer dan waard. En de uiterlijke verzorging is fantastisch.