John Coltrane - Blue Train (1957)

Jazz
Label: Blue Note

1. Blue Train (10:41)
  2. Moment's Notice (9:09)
  3. Locomotion (7:13)
  4. I'm Old Fashioned (7:57)
  5. Lazy Bird (7:05)
  6. Blue Train [Alternate Take] * (9:57)
  7. Lazy Bird [Alternate Take] * (7:12)
  8. Blue Train [False Start] *
  9. Blue Train [Alternate Take 7] *
  10. Moment's Notice [Alternate Take 4] *
  11. Lazy Bird [Alternate Take 1] *
  12. Blue Train [Alternate Take 8] *
  13. Moment's Notice [Alternate Take 5A Incomplete] *
  14. Lazy Bird [Alternate Take 2] *
avatar van Reijersen
Mijn inziens het beste werk van Coltrane, maar ik ken natuurlijk niet alles van deze man. Fantastisch werk en prachtige jazzsongs.

4,5 ster.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Een heerlijke jazz plaat van deze oude legende waar ik, tot mijn spijt, tot voor kort niet eens 1 plaat van in de kast had staan.

Favorieten zijn niet aan te wijzen; deze plaat is net één groot sprookje die je van begin tot eind moet uitzitten!

4.5*

avatar van thelion
John Coltrane's carriere begint eigenlijk als hij tijdens zijn dienst periode bij een marine kapel speelt, daarna heeft hij in veel bands gespeeld vnl big band music. In 1949 komt hij in aanraking met Dizzy Gillespie waarmee hij 2 jaar rond tourde. In de jaren er na tourde hij nog met Earl Bostic, Johnny Hodges en Jimmy Smith.
In 1955 kwam hij in aanraking met Miles Davis en begon opnames te maken met Davis en Paul Chambers. Na door Davis weer aan de kant gezet te zijn en in 1957 ook eindelijk zijn heroine en alcohol verslaving onder controlle te hebben gekregen, kreeg hij de mogelijkheid om een album op te nemen voor Blue Note.

Blue Train is zijn eerste album voor het roemruchte Jazz label.

Op dit album werkt Coltrane samen met oa. Lee Morgan (Trompet), Curtis Fuller (Trombone) en Philly Joe Jones (Slagwerk), de productie is in handen van Alfred Lion en alles word opgenomen in de studio van Rudy van Gelder (die naar men zegt "ook nog wat aan de knoppen heeft gedraaid"). Hoewel de regerende Jazz stijl Hardbop was in die dagen begint coltrane op dit album al variaties aan te brengen in de Hardbop. Hij geeft het allemaal wat meer harmonie en samenhang mee.
De composities zijn allemaal erg ritmisch en up-tempo en nog steeds diep geworteld in de Hardbop en Bebop, maar de eerste tekenen van "verlichting" zijn hier aanwezig.

Met dit Album baant hij voor zichzelf de weg naar zijn grote meesterwerk A Love Suprime.

Niet zijn beste werk, maar zeker een zeer interesante opmaak voor wat er de jaren er na nog ging komen.

avatar van HugovdBos
Voordat John Coltrane uitgroeide tot de legendarische jazz saxofonist en componist kende hij een traumatische jeugd. Hij groeide op in North Caroline en verloor op 12-jarige leeftijd in korte tijd zijn grootouders, tante en vader. Onder de hoede van zijn moeder speelde hij in 1943 voor het eerst op de alto saxofoon. Gedurende zijn middelbare schooltijd speelde hij in kleine bandjes, maar kort daarna volgde zijn eerste professionele ervaring met de cocktail lounge trio (1943), gevolgd door een hoofdrol in een muziekband tijdens de tweede wereldoorlog (1945). In hetzelfde jaar nog zag hij Charlie Parker spelen, een moment waardoor zijn ogen voor zijn eigen composities werden geopend. De jaren daarna speelde hij met King Kolax en Eddie Vison, voordat hij samen met componist Dennis Sandole jazz studeerde. In 1955 ontving hij een telefoontje van Miles Davis, of hij in zijn band wilde meespelen, het resulteerde in enkele albums zoals Cookin’ en ‘Round About Midnight. Na zijn samenwerking met Thelonious Monk nam hij een aantal albums op, waarvan Blue Train uitgroeide tot één van de meest verfijnde jazzwerken uit de jaren 50.

Het album werd opgenomen in de studio van Rudy van Gelder en bevat vier eigen composities en als afsluiter een standaardwerk uit de jazz. De hard bop van die tijd werd als insteek genomen voor de muziek van het album, waar onder andere trompettist Lee Morgan en trombonist Curtis Fuller op te horen zijn. De energieke openingstrack Blue Train toont direct de klasse van Coltrane en de band aan, sublieme saxofoonpartijen gevolgd door het fijnzinnige van Lee Morgan’s trompetspel. Elke individu krijgt zijn moment om de kneepjes van het vak te tonen in de muzikale klanken. Een ballad als I’m Old Fashioned past prima binnen het plaatje van het album, ontspannen en wonderschoon. Een vroeg hoogtepunt uit Coltrane’s carrière, want er zouden nog veel meesterwerken van zijn hand komen (A Love Supreme, Giant Steps, My Favorite Things).

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van madmadder
Ik zou graag het hele stuk hier posten, maar het is zo'n 1600 woorden lang en dat ziet er hier op het forum niet uit (en het is niet zo lief voor de gebruikers die geen zin hebben om die hele lap te lezen en uren moeten scrollen om bij de andere berichtjes te komen).

John Coltrane - Blue Train (1958) (of over hoe ik jazz leerde waarderen)

Ik ben zo langzaamaan bezig met een ontdekkingstocht binnen het oeuvre van John Coltrane (en binnen de jazz als geheel) en hij heeft me nog geen enkele keer teleurgesteld. Sterker nog: ik denk dat deze jazzsaxofonist misschien wel op weg is om één van mijn favoriete muzikanten te worden. Had me dat tien jaar eerder verteld en ik had je in je gezicht uitgelachen. Jazz, daar werd je toch alleen maar zenuwachtig en doodmoe van, jazz, dat was toch van die muziek waar je met je ratio bij moest zien te komen, dat had toch helemaal niks met gevoel en emotie te maken? Ja, ik had heus wel op een paar jazzalbums gestemd, maar dat was vooral om erbij te horen in mijn tienerjaren, maar stiekem begreep ik er niets van.

Lees verder