John Coltrane - Blue Train (1957)

Jazz
Label: Blue Note

1. Blue Train (10:41)
  2. Moment's Notice (9:09)
  3. Locomotion (7:13)
  4. I'm Old Fashioned (7:57)
  5. Lazy Bird (7:05)
  6. Blue Train [Alternate Take] * (9:57)
  7. Lazy Bird [Alternate Take] * (7:12)
  8. Blue Train [False Start] *
  14. Lazy Bird [Alternate Take 2] *
avatar van Kos
Kos
MdoubleU schreef:
Blue Train is wat mij betreft typisch een album dat overgewaardeerd wordt. Het zijn vooral de solo’s van Coltrane zelf die tot de verbeelding spreken maar echte samenhang is bij dit sextet niet of nauwelijks te ontdekken.
Daar sluit ik me aan. En omdat het geregeld niet perfect is gaat het zelfs irriteren. .

avatar van HiLL
Daar waar ik bij sommige Coltrane composities behoorlijk de zenuwen kan krijgen, mij vaak te improviserend, snel, 'rommelig', vind ik dit toch echt een briljante plaat! Is ook gegroeid, begon ik eerst met een 3,5 ster, nu een dikke 5!

avatar van LeRoi
Erg herkenbaar: hou ook van deze plaat omdat er 'lijn' in zit terwijl ik die bij veel ander platen van Coltrane toch (nog steeds) niet uithaal...hoeft natuurlijk ook niet...maar voor mij wel (anders haak ik toch af)!

avatar van HiLL
Precies, ik wil er toch een vaste lijn, rode draad hoe je het ook wilt noemen in hebben. Anders haak ik snel af.

eazyfan
Dit is volgens mij een redelijk persoonlijke plaat, grote kenners hier als Paalhaas bv. die vinden dit nu gewoontjes. Kos e.d. komen met hun stem ook mooi maar niet fantastisch hoog zoals anderen. Misschien ligt het aan het feit dat ik een jazz nOOb ben die alles wel gewoon wat te simpel bekijkt en het gewoon allemaal erg lekker klinkend vind. (Ik ben zelf vrij zeker dat het daaraan ligt.), maar wat deze plaat betreft: Coltrane's solo's zijn stuk per stuk pareltjes vind ik, fantastische begin/eind-deuntjes, Lee Morgan vind ik echt héél goed, Curtis Fuller speelt ook niet slecht, Coltrane is wel zoals verwacht dé man hier. En nog het feit dat dit de 'Blue Note' van Coltrane is Heeft wel iets speciaals, ik kan er van de eerste seconde tot de laatste van genieten, binnenkort dit album nog eens opleggen, maar ik acht de kans érg klein dat mijn stem verlaagd.

Misschien moet ik gewoon wat véél scherper naar Jazz-platen beginnen kijken/luisteren/oordelen .

avatar van HiLL
Paalhaas een groot kenner?

HiLL schreef:
Paalhaas een groot kenner?
Ik dacht van wel En trouwens jij ook hoor, mooi om te zien dat er andere kenners dit wél fantastisch vinden dus neem mijn bericht hierboven niet al te persoonlijk of negatief op. Ik had het voor alle duidelijkheid meer over mezelf.

avatar van HiLL
Nee ben geen kenner eazy, echt niet geloof me.

Ken mezelf nauwelijks, laat staan de prachtige klanken van John C.

avatar van Paalhaas
eazyfan schreef:

Misschien gaat het wel prima zo. Je bent lekker je eigen weg aan het zoeken (en vinden) in de jazz. Ik zie geen reden daar verandering in te brengen.

Feeder
Zal ik het als volstrekt normaal beschouwen dat ik deze cd keer na keer opnieuw beluister?

'Blauwe Trein'

Iedereen trouwens aan boord voor deze leuke luisterervaring?

Naar mijn mening een reis door een Jazz met een fantastisch Coltrane-sextet, Coltrane's solo's zijn stuk per stuk erg geslaagd, Lee Morgan vind ik ook erg goed op dit album (moet Totem Pole toch maar eens sneller uit de kast halen dan gedacht), Curtis Fuller ken ik niet echt, paar dingen gelezen over zijn Impulse-periode. Het nummer 'Blue Train' heb ik al grijs gedraaid, een van mijn favoriete Coltranenummers, de rest kent ook stuk per stuk aardige momenten.

Van de paar Coltrane-Cd's die ik ken vind ik deze tot nu toe de meest toehankelijke. Alles klinkt nog simpel en met structuur maar toch merk je al Coltrane's talent in zijn fantastische solo's zonder dat het echt zijn specialiteit 'Free Jazz' moet zijn (wat misschien voor beginners moeilijk zou kunnen zijn).

Maar zoals ik 'My Favorite Things' verlaagde of gewoon op 4* zette ga ik dat hier ook doen, 1 nummer steekt echt uit en de rest klinkt gewoon erg leuk, naar mijn mening is het algemene niveau van deze plaat geen 4,5*-waard, gewoon een erg sterke Coltrane die elke minuut tof klinkt.

****

wcs
Dit is gewoonweg geniaal,fantastisch,geweldig,prachtig,formidabel,...
Ik heb denk ik een nieuwe favoriete jazzplaat

Feeder
Ik denk het ook

Coltrane op z'n toegankelijkst, zonder aan kwaliteit te hoeven inboeten. Iedereen die klaagt over z'n latere werk, en zijn vakkundigheid op de saxofoon in twijfel trekt, dient na het horen van deze plaat de mond gesnoerd te worden.

avatar van Reijersen
Mijn inziens het beste werk van Coltrane, maar ik ken natuurlijk niet alles van deze man. Fantastisch werk en prachtige jazzsongs.

4,5 ster.

Social_Mask
Blue Train is 1 van mijn favoriete Coltrane nummers. Heel het album klinkt erg relaxed, maar het gekke is dat ik de energie van Coltrane hier en daar wat miste.. Vreemd, gezien ik dat anders vaak "storend" vind.

wcs
Wie is de pianist op dit album? zijn solo's zijn echt super

Kenny Drew.

wcs
En heeft hij zelf cd's gemaakt die de moeite waard zijn?

eazyfan
Voor wie dit album nog niet zou hebben, momenteel voor 5 euro verkrijgbaar in de Media Markt - Tof om Coltrane's foto bovenaan te zien.
MdoubleU schreef:
Geen samenhang - Ieder zijn mening natuurlijk, maar hoe 2 blazers elkaar ondersteunen tijdens iemand's solo in het titelnummer is toch op zijn minst erg interessant?

avatar van unaej
Net als MdoubleU of Paalhaas behoor ik helaas niet tot de uitgesproken fans: ik heb het niet op "bop" in het algemeen en vind de improvisaties dus ook niet erg interessant (de pianist maakt bijvoorbeeld amper gebruik van de linkerhand, waardoor er weinig meer dan losse flarden jazz overblijft)....

'Blue Train' laat horen wat ik versta onder "oerdegelijke jazz". De grote Coltrane horen we hier misschien in de catchy thema's (die me ook tot een voldoende doen besluiten), maar solistisch scheert zelfs hij niet de hoogste toppen. Gelukkig kan ik in zijn gigantische discografie genoeg andere topplaten grasduinen.

avatar van kaztor
Ik ben nog niet lang bezig met deze muzieksoort maar tot nu toe is dit een van m'n favorieten. Coltrane's geluid spreekt me erg aan. Het gaat tegelijk alle kanten uit, er wordt uitstekend geïmproviseerd door de begeleiders, maar toch klinken de thema's zeer aanstekelijk en herkenbaar.

voltazy
kaztor schreef:

probeer the black saint... van mingus eens, als je dat nog niet gedaan had.

avatar van kaztor
Okee, zal ik doen! Ik sta wel open voor 'nieuwe' dingen.

avatar van jellorum
Blue Train is zowat het enige dat ik van deze man ken..vooralsnog geen tijd gehad om wat meer te ontdekken van de man die volgens de meesten pas in de jaren ’60 zijn beste werk afleverde.
Nu als dat waar is, geen seconde twijfelen want deze is al lichtjes geniaal.
Het feit dat ik bij jazz toch liever blaasinstrumenten hoor dan bijv. enkel piano zal daar ook aan toedragen vermoed ik.
Als ik ‘m opleg kijk ik nooit naar de tracks maar laat me altijd overweldigen door de opeenvolging van uiterst mooie stukjes muziek…geen plaat om de afwas bij te doen bijv. maar wel gezellig gaan zitten met een kopje koffie en de zeden laten verlichten.
Van techniciteit, noten, schema’s e.d. heb ik geen kaas gegeten dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen..en misschien is dat wel beter zo, indien men de muziek volledig ontleedt kan men dan nog ten volle genieten? Die kennis heb ik niet nodig om jazz te appreciëren. Anderen dan weer wel en zij vinden dan daar hun gading.
Deze jongen niet, deze geniet er gewoon van..

Zoals u kunt lezen heb ik weinig zinnigs te zeggen over deze plaat eigenlijk.
Later als ik wat meer toetsstenen heb..kan dat wel misschien….

avatar van Schizophrenia
Mijn tweede coltrane. Mijn eerste was Bitches Brew, die dan weer compleet anders van opzet is. Ik heb een gevoel dat dit een best wel easy listening jazz album is, als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld zijn latere werk of dat van zijn collega Miles Davis.

Dit album zelf kan ik heel erg graag naar luisteren. Ook heb ik het gevoel dat deze plaat soms wat minder hectisch is dan zijn latere werk.
Desalniettemin, een geweldige plaat. Die nu al voor mij thuis hoort in het lijstje jazz klassiekers.

avatar van unaej
Bitches Brew is van Davis, niet van Coltrane. Schoonheidsfoutje.

avatar van Schizophrenia
Dat moet natuurlijk A love supreme zijn. Ik ben echt werkelijk altijd met deze twee platen in de war. Ook beide meesterwerkjes.