Bob Dylan - Bob Dylan (1962)

Folk
Label: Columbia

1. You're No Good (1:36)
  2. Talkin' New York (3:17)
  3. In My Time of Dyin' (2:37)
  4. Man of Constant Sorrow (3:05)
  5. Fixin' to Die (2:18)
  6. Pretty Peggy-O (3:21)
  7. Highway 51 (2:49)
  8. Gospel Plow (1:43)
  9. Baby, Let Me Follow You Down (2:33)
  10. House of the Rising Sun (5:16)
  11. Freight Train Blues (2:16)
  12. Song to Woody (2:40)
  13. See That My Grave Is Kept Clean (2:40)
BoyOnHeavenHill schreef:
Leuke artikelen Stalin, dank voor de links

Graag gedaan...

Hierbij nog een mooie link naar een filmpje van de bijna 93 jarige held Pete Seeger, die Forever Young covert

Seeger is accompanied by eighteen youngsters (age 9-13) - the Rivertown Kids. Seeger has mentored this group from his home village of Beacon, NY since 2007. In 2011 Seeger and the Kids won the Grammy for Best Childrens' Album.

The Story Behind "Forever Young" by Pete Seeger... Link

Bob Dylan zelf brengt dit jaar gewoon weer een nieuw studioalbum uit !

avatar van BoyOnHeavenHill
Seegers versie doet me weinig, maar het is wel fantastisch dat die man nog leeft, nog energie heeft, nog muziek maakt en nog zoveel plezier uitstraalt. Een levende legende. En een nieuwe plaat van Dylan, goed nieuws!

avatar van woutorrmusic
Heb deze vandaag op puntgaaf vinyl gevonden en uiteraard gekocht

avatar van vanwijk
Vandaag op cd gekocht in mono/stereo versie voor 5 euro!

avatar van Ducoz
Inderdaad, stomme regeling met rechten he...
Dit jaar is het meer dan 50 jaar geleden dat dit uitkwam en kan jan en alleman met de tapes aan de slag.
Zo ook Not Now(ik gok dat het op dat label zit) die nu een super cheape release heeft uitgegeven in mono en stero. Buiten de muziek lijkt niets op de originele release.

avatar van Sanderzzz
Lekker debuut album van de (toen nog) pure Folk-artiest Bob Dylan. Bob heeft dit album in 6 uur opgenomen (kun je nagaan, The Beatles hebben Please Please Me opgenomen in 12 uur). Bob klinkt ongelooflijk energiek op z'n combinatie van gitaar en mondharmonica.
De enige nummers die Bob zelf heeft geschreven zijn Talkin' New York en Song To Woody, de rest zijn covers. De stem van Dylan klinkt hier nog fris, maar langs de andere kant lekker ruig. Verder zingt hij soms buiten de lijntjes, maar wat hij zingt komt zo overtuigend over en dat siert hem wel.

Bob Dylan: first recording session for.. “Bob Dylan”, 20 November 1961

52 jaar geleden alweer

Link

avatar van Sanderzzz
Reden te meer om dit album vandaag nog eens te luisteren dus

Listen: Bob Dylan’s Early Radio Show Recordings From 1961

1 Handsome Molly
2 Naomi Wise
3 Poor Lazarus
4 Mean Old Railroad
5 Acne

Link

Bob Dylan: Unidentified coffehouse, Minneapolis, Minnesota May 1961

The May tape has never enjoyed the same popularity [as the December tape - The Minnesota Hotel Tape]. Partly because of the low quality of the original recording, and partly due to a remarkably uninspired performance. One of the first times that a young Bob would hear himself on tape, nerves, inexperience, and limited repertoire would result in, at best, this mediocre offering. The tape is significant, however, not only for its historical importance, but also as a standard to compare the December tape. A short seven months that separate the two. A lifetime that separate the two. The interim shows the explosive growth from a kid with a guitar to a Folk Phenomenon.

Luisteren maar...

avatar van blaauwtje
Ben na veel vertraging begonnen aan de muziek van Bob Dylan,kan niet echt verklaren waarom dat nu pas is,kom eigenlijk niet verder dan toen ik me voor singer songwriter begon te interesseren, hij net met zijn gospel periode bezig was,ik vondtoendertijd The River van Bruce veel interessanter.

OK, nu de box met zijn hele oeuvre aangeschaft, en kan nu dus de inhaalslag beginnen.

Doe dat met deze debuutplaat uit 1962,een akoestische plaat vol covers,op een snelle en krachtige manier gespeeld . Wel een prima debuut,maar een plaat waar je niet altijd zin in hebt om te luisteren, toch start ik met een 3.5 en ga verder met zijn andere platen, hoeft niet perse in de juiste volgorde,heb nog veel te luisteren de komende tijd

avatar van spinout
Hoor hoe de jonge Bob als Bukka White probeert te klinken in Fixin' to die. Bespottelijk. Deze hele plaat is een farce. Het is maar goed John Hammond erin trapte, anders hadden we veel mooie muziek moeten missen. Die mooie muziek staat niet op deze plaat. Een aardig probeersel; zo zou ik dit album omschrijven.

avatar van heartofsoul
Dat ben ik toch niet geheel met je eens. Natuurlijk is de versie van Bukka White superieur, maar die eigenaardige stem met dat vibrato is eigenlijk niet na te doen. Dylan's versie lijkt er niet echt op. Wel vind ik dat Dylan de meeste nummers op dit album op geforceerde wijze zingt. Hij had duidelijk zijn eigen stem nog niet gevonden. Dit album is gewoon een stap in de goede richting, en daarom nog niet geheel geslaagd. Maar Man of Constant Sorrow en Song to Woody vind ik al prachtig.

avatar van spinout
Dat zijn wel de beste nummers van het album, ja.

avatar van Kramer
Goed, laten we de lange voettocht beginnen door het werk van Bob Dylan, en beginnen met dit album. Waterflessen in de knapzak, desert boots aan de voeten, hoed bij de hand tegen de snoeihete middagzon: we gaan op weg!

Zoals hierboven ook al opgemerkt, op de foto is het net Jan Smit die met zijn auto door de tweedehands-kledingwinkel is gereden. Bob - twintig jaar, verdomme, ik loop al twee jaar achter! - klinkt echter een stuk beter: wat een kracht zit er in die melkmuil! Zijn eigen stem lijkt hij hier nog niet gevonden te hebben, hij imiteert wat hij her en der om zich heen gehoord heeft, maar doet dat verdienstelijk en overtuigend. Soms moet ik er een beetje om giechelen (op Pretty Peggy-O is het net een cowboy), soms (op Fixin' to Die bijvoorbeeld) zit ik op het puntje van mijn stoel en wou ik dat ik vijftig jaar eerder geboren was.

Opvallend is dat een van de grootste liedschrijvers ooit daar op zijn debuut nog weinig van liet merken. Dit album bestaat voor een groot deel uit covers. Bobs eigen nummers zijn zeker niet zijn meest memorabele: Talkin' New York heb ik altijd vrij vervelend gevonden, Song to Woody is wel weer aandoenlijk. Het feit dat het overgrote deel van de liedjes van anderen is mag de pret echter niet drukken: het is niet voor niets dat House of the Risin' Sun me een jaar of tien geleden in Bobs armen joeg. Het talent van Dylan is hier al heel duidelijk hoorbaar, nog niet perfect geslepen maar absoluut aanwezig en volop in ontwikkeling.

Natuurlijk is het te horen dat dit album meer dan een halve eeuw oud is. De eenvormigheid van gitaar en zeurharmonica dreigen me tegen het einde van het album wat tegen te gaan staan, maar keer op keer trekt Bob me er dan weer bij met die stem van hem, een stem die soms lijkt te schreeuwen: "Wakker blijven! Niet weggaan! Ik heb nog zoveel moois te vertellen!" Dit album straalt kracht, plezier, strijdbaarheid en levenslust uit, en dat werkt aanstekelijk. Je krijgt ongelofelijk veel zin in de rest van de tocht, benieuwd wat je further on up the road nog allemaal zult tegenkomen. Op naar de horizon!