ThomasQuinn schreef:
Het is mensen hier vast weleens opgevallen dat Dylan's stem op dit album en op "Nashville Skyline" wat vreemd (of in ieder geval: anders) klinkt. Honderden theorieën doen de rondte hierover, maar helaas: de oplossing is simpel.
Deze twee albums hebben te maken met een technisch probleem; op 33 1/3 toer heeft Dylan z'n vreemde stem, maar op 31 toeren, klinkt 'ie weer normaal. Oftewel: de snelheid van de albums klopt niet helemaal.
DIT vind ik een van de opmerkelijkste theorieën die ik ooit gehoord heb. Als dit klopt dan is het de grootste ergernis die ik in mijn jeugd heb opgelopen opgelost. Ik ging over mijn nek van die stem in neshville skyline. Dit was Bob niet.....dit was een oudere pijprokende heer in de veertig die in zijn schommelstoel wat voor zich uit mijmerde. Deze man maakte het zelfs zo bont dat hij onder de naam Bob Dylan een album genaamd selfportrait uitbracht. Om de opstandige kids in de jaren 60 helemaal op een dwaalspoor te brengen zeker. De CIA zat daar achter, dat was duidelijk. Een paar jaren later maakte de echte Bob Dylan pas weer een plaat: new morning. Van die pijproker hebben we nooit meer iets gehoord gelukkig.
En dan nu dit nieuws: Het was WEL Dylan, maar op de verkeerde snelheid.....het moet niet gekker worden
Maar John Wesley Harding was Dylan echt zelf wel. Hij had de Bijbel eindelijk eens goed bestudeerd en kwam met een paar eigenhandig aangepaste parabels op de proppen. Die goot hij in een country-jasje en speelde ze zo te horen in een take met een paar begeleiders. Een heel aardige plaat, je kan er goed bij werken wat mij bij de andere Dylanplaten niet lukt. All along he watchtower is een voorbeeld van hoe goed simpele muziek kan zijn. Al snap ik nog steeds niks van de tekst. Of is het weer Bijbels?