Deep Purple - Whoosh! (2020)

Label: earMUSIC

1. Throw My Bones (3:38)
  2. Drop the Weapon (4:23)
  3. We're All the Same in the Dark (3:44)
  4. Nothing at All (4:42)
  5. No Need to Shout (3:30)
  6. Step by Step (3:34)
  7. What the What (3:32)
  8. The Long Way Around (5:39)
  9. The Power of the Moon (4:08)
  10. Remission Possible (1:38)
  11. Man Alive (5:35)
  12. And the Address (3:35)
  13. Dancing in My Sleep (3:51)
avatar van ricardo
Sinds 2 week deze in de auto eens opgezet, en zelfs mijn vriendin vind deze lekker klinken. Hij groeit zeker, en ga hem beslist nog vaak opzetten. Nothing At All is voor mij het prijsnummer op deze plaat, samen met And the Address. Half puntje erbij nu, van 3.0* naar 3.5*

ricardo schreef:
...en zelfs mijn vriendin vind deze lekker klinken.
Nou Ricardo in dat geval gaat het tussen "Whoosh! en jou helemaal goed komen.

avatar van WoNa
Veel discussie over 'Stormbringer' en 'Come Taste The Band'. Grappig, want dat waren respectievelijk de tweede en eerste Deep Purple plaat die ik leerde kennen. De eerste is geheel uit mijn leven verdwenen, maar die laatste niet. Ik trek hem bij tijd en wijle uit de kast om dat geweldige 'You Keep On Moving' te spelen, een van mijn absoluut favoriete Deep Purple nummers. 'Burn' wordt ook een paar keer genoemd. Die ga ik binnenkort eens luisteren. Tot op heden geheel overgeslagen en het bestaan ervan vergeten.

Whoosh komt binnenkort in huis en dan ga ik mijn diepere mening ontdekken. Voorlopig blijft mijn mening overeind, een goede en degelijke plaat.

WoNa schreef:
Veel discussie over 'Stormbringer' en 'Come Taste The Band'. Grappig, want dat waren respectievelijk de tweede en eerste Deep Purple plaat die ik leerde kennen. 'Burn' wordt ook een paar keer genoemd. Die ga ik binnenkort eens luisteren. Tot op heden geheel overgeslagen.
"Burn" was het allereerste album dat ik kocht. WoNa, ik kan kort zijn: "Burn" is het beluisteren meer dan waard!

WoNa schreef:

Klopt. Goed toetsenwerk van Don Airey en goed gitaarwerk van Steve Morse, maar de term hardrock is niet meer van toepassing!

avatar van ricardo
Ben ik met jou eens Neal Peart, dit is idd geen hardrock meer, maar meer gewone rock, maar wel gewoon overduidelijk Deep Purple! Ik ben blij met het album, want het voegt zeker wat extra,s toe qua variatie. Tig x een album van de mark II generatie hoeft van mij daarom ook niet. Veel variatie daar houd ik het meest van.

avatar van WoNa
Neil Peart & ricardo. Vandaag kwam mijn exemplaar in huis en heb hem rond het koken eens heel hard aangezet. Ik ben het eens als we concluderen dat Whoosh geen classic rock is, zoals we het zijn gaan noemen met dank aan Arrow. Maar rock is het zeker wel. Er zitten referentie genoeg in naar ouder werk, zoals solo's die vergelijkbaar zijn met Jon Lord's werk in 'Woman From Tokio' bijvoorbeeld, toch wel een heel echte favoriet van me. Daarnaast is het aan Bach, houd me t en goede, ik ben helemaal geen kenner, refererende keyboard werk van Don Airey toch zeker op Lord niveau te noemen. De eerste luistersessies op mijn stereo en niet als stream bevallen me heel erg goed. Daaraan toevoegend, gelukkig is het geen classic/hard rock meer. Het zou suggereren dat de band 45 jaar heeft stil gestaan. Whoosh toont aan dat dat niet zo is. Sterker, dat 70 plussers nog een heel overtuigend potje kunnen rocken.

De stem van Ian Gillan is veel om te doen. In mijn oren doet hij het heel goed. Hij weet precies wat hij niet meer kan en ook wat wel. Dat laatste doet hij heel erg. Ik denk dat hij vergeleken moet worden met Robert Plant, die haalt zijn Led Zep uithalen ook niet meer en blijft er dus van weg door bijvoorbeeld niet meer met Page on tour te gaan.

En Hans Brouwer, dank voor de tip. Zodra ik 'Burn' tweede hands zie staan, gaat hij mee naar huis. Ik ben heel benieuwd en wacht tot ik de plaat "echt" kan draaien zoals het hoort.

Kortom, ik blijf er bij, Whoosh is een echt goede plaat en ik sluit een extra halfje binnenkort niet uit.

WoNa schreef:
Doe niet zo flauw WoNa, maak van dat halfje nou gewoon een hele...

Daar is hij na nog twee luisterbeurten, Hans Brouwer

avatar van Hans Brouwer
Helemaal goed WoNa, 4,5**** is een heel mooie waardering voor "Whoosh!" En WoNa? "Burn" al beluisterd?

avatar van Karma_To_Burn
Alweer een ijzersterk album van deze mannen, maar door dat de voorgaande 2 albums van zo'n hoge kwaliteit waren ga ik nu niet verder komen dan 4, ja 4 is nog steeds een hoog cijfer natuurlijk en Gillan heeft heerlijke lyrics, maar nu na 8x het album gedraaid te hebben mis ik toch de langere instrumentele stukken dat de mannen even lekker los gaan, ze gaan nog steeds los maar niet zoals Now What?! en ook niet zoals op Infinite, het is nog steeds genieten maar als ik deze 3 albums naast elkaar leg, zijn die 2 voorgaande albums meer favoriet voor mij geworden, dat kan natuurlijk nog steeds groeien want ook met Infinite ben ik pas later van 4 naar 4,5 gegaan.

Voorlopig dus die 4, mijn favorieten: Drop the Weapon,No Need to Shout ,The Power of the Moon & de cover, And the Address.
Ik hoop eigenlijk nog steeds op een Purple blues album, de zang van Gillan leent zich daar namelijk perfect voor, of die er ooit gaat komen? dat is natuurlijk een kwestie van afwachten.

avatar van Prog66
DP was altijd zo'n bandje dat je zo af en toe met de "classics" op de radio hoort. Nooit de behoefte gehad een album aan te schaffen.

Vraag me niet waarom, maar deze week toch de nieuwste gekocht, en wat een goed idee blijkt dat te zijn geweest!

Het album luistert hartstikke lekker weg, en nodigt ertoe uit meer van DP te gaan checken.
Ik denk dat ik het oeuvre in omgekeerd chronologische volgorde ga beluisteren.

Op naar Infinite!

avatar van liefkleinhertje
Dit is zeker een alleraardigst rock album maar dat ik And The Address nog het leukste nummer vind is natuurlijk niet helemaal zoals het hoort.
Het nummer erna Dancing In My Sleep is voor mij het minste nummer wat deze groep in ruim 52 jaar heeft opgenomen want van die nieuwerwetse fratsen ben ik totaal niet gediend.
In de bijgeleverde documentaire (DVD) lopen Bob Ezrin en Roger Glover mekaar een indianentooi in de reet te steken dus daar ben je na 1 keer ook wel klaar mee.
Het meubilair word gered door de live beelden van Hellfest 2017 dat is uitstekend.

avatar van Karma_To_Burn
liefkleinhertje schreef:
Mee eens ja, nog steeds een sterk album maar het is meer een Gillan album dan een band album zoals we op de voorgaande 2 albums hoorden.
Ik hoor Gillan graag blues zingen met zijn huidige stem, maar ik vrees(als er nog 1 mag komen) dat dat niet het geval gaat zijn helaas.. ik mis op dit album de lange instrumentale stukken die inderdaad wel op de "cover" zijn te horen en ook voor mij is dat een hoogtepunt op dit album.

avatar van Rinus
Gewoon weer een fijn album van de oude rotten. Ze maken al jaren, de muziek, die ze fijn maken. Je hoort ook dat ze dat met alle liefde doen. and the Address kreeg een modernere jasje mee, en dat helemaal geen foute uitvoering geworden. Voor de rest zijn de nummers gewoon weer kwalitatief goed genoeg in elkaar geschroefd en het geheel is overgoten met een fijne, gerelaxte productie. Prima album.