Deep Purple - Whoosh! (2020)

Label: earMUSIC

1. Throw My Bones (3:38)
  2. Drop the Weapon (4:23)
  3. We're All the Same in the Dark (3:44)
  4. Nothing at All (4:42)
  5. No Need to Shout (3:30)
  6. Step by Step (3:34)
  7. What the What (3:32)
  8. The Long Way Around (5:39)
  9. The Power of the Moon (4:08)
  10. Remission Possible (1:38)
  11. Man Alive (5:35)
  12. And the Address (3:35)
  13. Dancing in My Sleep (3:51)
  14. Knocking at Your Back Door [Live] * (6:57)
  15. Uncommon Man [Live] * (5:49)
  16. Black Night [Live] * (8:16)
avatar van Sir Spamalot
Album eenentwintig, u leest het goed, eenentwintig sinds 1968. Respect!

avatar van Karma_To_Burn
Dit is nog eens interessant, zag het eerder voorbij komen dacht dat het een verzamelaar was maar de oude heren nemen gewoon zomaar nog eens een album op, inderdaad diep respect!! And the Address in een nieuw jasje? Leuk dat ze die opnieuw hebben opgenomen, maakt mij heel nieuwsgierig!

avatar van musician
Mooi hoor mannen, waarom ook niet.
Echt een album om naar uit te kijken, met de vorige twee in het achterhoofd ligt het verwachtingspatroon natuurlijk hoog.

avatar van Mr. Rock
De albumtitels worden er niet beter op maar als dit kwalitatief in de lijn van z'n twee voorgangers ligt, hebben we zeker weer iets om reikhalzend naar uit te kijken. Opvallend: eigenlijk niet één echt langer nummer.

Ben weer benieuwd naar de rol van maestro gitarist Steve Morse!

avatar van Halloween
Wat me opvalt aan het album is voornamelijk de speelduur van de nummers.
Een aantal jaren terug zei Gillan nog in een interview dat Deep Purple voornamelijk een instrumentale band is en dat ze daar meer de focus op wouden gaan leggen.
Op dit album zie ik nummers die amper of net niet de 4 minuten halen en voor een band die in het verleden geweldige minuten lange instrumentale nummers wist uit te brengen valt mij de lengte van de nummers toch wel een beetje tegen.

Maar goed, dat zijn speculaties natuurlijk, want dit is ook nog het enige wat we uberhaubt weten van het album.
Voor hetzelfde geld word het natuurlijk een geweldige plaat.

avatar van Matthijs78
Throw My Bones - YouTube

Wat een leuke eerste voorproefje van dit album! Smaakt zeker naar meer!

avatar van Edwynn
Nou, ik ben wat minder enthousiast. Het is weer een vrolijk theekransje geworden. Er zit een leuke groove in het nummer maar het lijkt wel alsof er een wollen deken omheen hangt. Stel je voor dat Deep Purple te luid wordt zeg..
En waarom moet die zang van Ian Gillan zo irritant gedubbeld worden? Raadselachtige productiekeuzes weer als je het mij vraagt.

avatar van Sweet Lucy
Lekker hoor, laat het maar Juni worden !
En vervolgens Oktober dan gaan we de mannen weer zien in Amsterdam.

avatar van Mr. Rock
Leuk eerste nummer. Ik snap de opmerking over het theekransje. Het is wel weer heel erg luchtig en dat was op de afgelopen twee albums ook vaak het geval. Dat werkt prima in combinatie met wat zwaardere nummers, zoals op Infinite met o.a. The Surprising en Birds of Prey. Laten we hopen dat de twee langere nummers op dit album ook weer van dat kaliber zijn.

avatar van gaucho
Theekransje? Tja, Deep Purple maakt 'klassieke' hardrock, het is nu eenmaal geen metalband. Ik vind het een prima nummer. Classic Deep Purple hoor. Goed keyboardwerk, daar zou Jon Lord trots op zijn geweest, zoals ik ook in de commentaren van de YouTube-clip lees. Hooguit jammer van die iets te vroege en te snelle fade-out. Maar misschien is dat ook wel kenmerkend voor het DP-geluid van vroeger, toen was zoiets immers heel gewoon...

Ik beschouw dit vor het gemak maar even als wat ze vroeger de eerste single noemden - en die week soms iets af van het album in de zin dat het aantrekkelijker (lees: iets softer en melodieuzer) is voor een breed publiek. Ik hoop inderdaad wel dat ze de balans zoeken tussen dit soort materiaal en nog wat steviger werk.

avatar van Hans Brouwer
"Whoosh!", ik laat mij weer graag verrassen. En in oktober een concert! Tegen die tijd hebben we alle corona ellende toch wel achter de rug mag ik hopen...

Ach ik zie het allang niet meer als Deep Purple, maar gewoon solowerk van Steve Morse.

avatar van musician
En dat is waar precies op gebaseerd?
Wie het laatste werk van Don Airey heeft beluisterd, zal vinden dat ook Airey zich als een vis in het water moet voelen bij Deep Purple.

Aangezien Paice, Gillan & Glover al hun hele leven zo'n beetje bij Deep Purple rondlopen en in ieder geval minimaal blijven aanleveren wat er in de afgelopen 50 jaar ook al werd bedacht, lijkt mij de opmerking teveel eer voor Morse.

Verder geen kwaad woord over zijn bijdragen. Het is het nog immer uitstijgen boven de som der delen dat Deep Purple uniek maakt.

Steve heeft een heel herkenbare gitaarsound zowel bij Deep Purple, als bij Flying Colors als bij Kansas. Ik mis gewoonweg het Deep Purple geluid van Ritchie Blackmore. Daarom vind ik het meer Steve Morse albums klinken. Niet meer, niet minder, ook nu John Lord ook alweer is weggevallen. Ook iemand met een specifieke keyboardsound

avatar van Hans Brouwer
Of Steve Morse nu gitaar speelt of Ritchie Blackmore..., of Jon Lord of Don Airy nu het orgelgeluid laat horen.... Ik beleef aan de muziek van Deep Purple nog net zoveel plezier als pak 'm beet 45 jaar geleden. Ik weet zeker dat "Whoosh! (2020)" gewoon weer een degelijk en strak rockalbum zal zijn waar veel plezier aan kan worden beleefd.

Nooit vergelijkbaar met IN ROCK natuurlijk! En dat verwacht ik ook niet, maar bij Deep Purple denk ik toch aan en totaal ander geluid. Vind het niet slecht, maar ik vind het dus gewoon werk van Steve Morse

avatar van liefkleinhertje
Uitgesteld tot augustus BRAAK.

Tweede single is er ook: Man Alive - YouTube

Waar Throw My Bones gelijk raak was moet deze nog even indalen denk ik.

avatar van gigage
Slapjes, die gitaarsound. Voor de rest best een aardige orkestrale progrocker.

avatar van musician
Het blijft een veelzijdige band, in hun eigen genre.

avatar van Deranged
Beetje hetzelfde effect op Ian zijn stem als op de laatste McCartney.

Zal een 70+ ding zijn.

Persoonlijk geen fan van.

Verder wel grappige nummers.

avatar van ricardo
Infinite vond ik een prachtig mooi album, en heb ik vrij snel nadat hij uitkwam al op cd gekocht. Ben ik nu ook weer benieuwd naar deze? Blijft afwachten, maar vertrouwd en degelijk zal het wel weer zijn. Ik had het wel mooi gevonden als deze heren nog eens een album met pure rustige blues zouden uitbrengen, gecoverde nummers of niet, dat zou leuk geweest zijn. Wel mooi dat ze maar albums blijven maken, maar aan de andere kant blijft het enorm voorspelbaar en is de verassing er al lang vanaf.

avatar van gigage
Steve vindt de eindmix ( meer zang, meer keys, minder gitaar) niet zijn smaak. Nou lekker dan, album moet nog uiitkomen haha.

Ben vooral benieuwd naar de inbreng van lead gitarist Steve Morse ( echt een topper)

avatar van gigage
Die is dus beperkt, zoals ik het lees in een interview. Nou schijnt hij ook een andere techniek te moeten aanleren ivm een slepende polsblessure.

avatar van B.Robertson
Als Don Airey wat de overhand heeft op Steve Morse zou ik niet zo'n punt vinden, baar me eerder zorgen dat Man Alive nog niet echt binnenkomt. Voor de liefhebbers is er meer bekend over de Whoosh! Boxset:

Deep Purple / New album, Whoosh! | superdeluxeedition

Dat bijgeleverde T-shirt wordt maat XL en de tracks zijn bekend van 3 x 10-inch vinyl: The inFinite Live Recordings Vol. 2. Moet het meer van de vormgeving hebben dan dat je er echt veel mee opschiet, maar het heeft mijn interesse.

gigage schreef:

Morse heeft er geen zin meer in. Na het verschijnen van Infinite liet hij al doorschemeren dat het wat hem betreft wel mooi was geweest. In het Aardschok-interview waar je denk ik aan refereert uit hij niet alleen kritiek op het eindresultaat van Whoosh en de rol van producer Bob Ezrin, maar schetst hij ook het beeld van de oudjes Gillan en Glover die maar niet van ophouden weten waardoor ook hij nog een tijdje door 'moet'. Want DP met een andere gitarist wil hij dan ook weer niet zien. Hij spreekt ook voortdurend over de band in de derde persoon.

avatar van gigage
Ja, dat laatste vond ik ook vreemd want mijnheer maakt er al 26 jaar deel van uit. Zo te zien is hij dus al die tijd niet meer dan een werknemer bij het DP concern.

avatar van B.Robertson
Aanvankelijk zag Steve Morse Deep Purple als springplank om meer bekendheid te vergaren in iig. Europa. Werknemer bij Deep Purple was iets waar Joe Satriani voor bedankte. Als je hoort (en bij aanschaf van Whoosh! kan zien) hoe de oudjes halverwege 2017 tekeer gingen op Hellfest zou je zeggen dat ze nog niet uitgeblust zijn en Steve Morse zelf wordt ook een jaartje ouder.