Deep Purple kon zich in de jaren '10 verheugen in een stijgende populariteit. Met opnieuw een grote promotiecampagne werd
Woosh! aangekondigd. Het resultaat was zoals
Sweet Lucy in 2021 schreef:
"Grappig was het dat ik tot drie maal toe naar mijn vaste platenzaak moest om het album te bemachtigen, de eerste twee keer dat ik erom ging was het uitverkocht. Dit terwijl hij naar eigen zeggen toch redelijk optimistisch had ingekocht. Deep Purple leeft zoals ze sinds Perfect Strangers niet meer hebben gedaan was het commentaar." Dat belooft wat voor
= 1 dat morgen verschijnt.
Bij de vorige paar albums kregen de leden van Purple steeds de vraag of dit hun laatste is.
"Zou kunnen, maar we hebben geen plannen tot stoppen," is steevast het antwoord.
Woosh! bleek in ieder geval de laatste met gitarist Steve Morse, die de groep
in 2022 verliet om zijn zieke echtgenote te kunnen bijstaan, nadat hij in het najaar van '21 om dezelfde reden de schrijfsessies voor de opvolger had moeten verlaten.
Wat dat betreft is de titel
Woosh! toepasselijk als verwijzing naar de vluchtigheid van het leven, extra dichtbij toen Gillans echtgenote nadien overleed. Dit album gaat over ouder worden, eindigheid én terugblikken op je leven. Dit in de bekende combinatie van hardrock met de nodige progelementen, dankzij de bijdragen van Morse en toetsenist Don Airey.
Het album is verdeeld in twee bedrijven en op Act 1 bevallen mij het uptempo
Drop the Weapon met zijn koortjes (!), de langzame shuffle van
Nothing at All met prachtig Hammondspel en prachtige gitaarversierinkjes én het van een bombastisch kerkorgel profiterende
Step by Step, die er met hun progrocksferen uitspringen.
Act 2 bevat nog eens zes nummers, waarbij ik vrolijk word van het korte instrumentaaltje
Remission Possible dat naadloos overgaat in het geheimzinnige intro van
Man Alive, het magnum opus van dit
Whoosh! :
"And so the earth was cleansed in no time at all", spreekt Gillan, terwijl Ian Paice de tijd laat tikken. Symfonisch en fascinerend.
Dan volgt een sterke remake van het instrumentale
And the Adress, oorspronkelijk de opener van het debuut
Shades of Deep Purple (1968). Wellicht tevens een eerbetoon aan de oorspronkelijke bezetting, waarvan in 2020 alleen drummer Ian Paice nog over is; toen speelde hij dit nummer met Blackmore, Lord en Simper. Met Morse, Airey en Glover als hun vervangers zit het op deze
Whoosh! wel goed. Bovendien passend bij het thema 'tijd'.
En de niet genoemde nummers, waarbij ook bonusnummer
In My Sleep ? Ach, vanzelfsprekend excellent gemusiceerd. Nee, slecht is het nergens. En toch. Neem bijvoorbeeld het vriendelijke uptempo
What the What: erg doorsnee. Ik mis te vaak urgentie. Komt wellicht ook omdat Gillan niet meer over de extra versnelling beschikt en zijn zang in ieder nummer op elkaar lijkt. Of doe ik nou flauw? Feit is dat
Whoosh! met die keurige middelmaat wederom een lange zit is, ondanks de zes hoogtepunten.
Enfin, wie weet wat de inbreng van Simon McBride doet op het nieuwe album. Ik hoop op een portie nieuwe energie, meer uptempo in de richting van de
Uriah Heep die vorig jaar verscheen. Ben bovendien benieuwd of we nog schrijfsels van Morse tegenkomen, hij was immers betrokken bij de eerste conceptie van
= 1.