Love - Forever Changes (1967)

Label: Elektra

1. Alone Again Or (3:17)
  2. A House Is Not a Motel (3:31)
  3. Andmoreagain (3:18)
  4. The Daily Planet (3:30)
  5. Old Man (3:02)
  6. The Red Telephone (4:46)
  7. Maybe the People Would Be the Times Or Between Clark and Hilldale (3:34)
  8. Live and Let Live (5:26)
  9. The Good Humor Man He Sees Everything Like This (3:08)
  10. Bummer in the Summer (2:24)
  11. You Set the Scene (6:56)
  12. Hummingbirds [Demo] * (2:43)
  13. Wonder People (I Do Wonder) (Outtake) * (3:27)
  14. Alone Again Or [Alternate Mix] * (2:55)
  15. You Set the Scene [Alternate Mix] * (7:01)
  16. Your Mind and We Belong Together [Tracking Sessions Highlights] * (8:16)
  17. Your Mind and We Belong Together * (4:27)
  18. Laughing Stock * (2:31)
avatar van Ducoz
Ik denk toch dat dit met terugwerkende kracht mijn nummer 1 'aller tijden' zal zijn. Dé beste plaat ooit opgenomen. Het is een strijd die eigenlijk niet gestreden kan worden.

Wat bepaald nou dat een dergelijk album hét album is? Terwijl ik zoveel uit de late jaren 60 nog niet ken. Terwijl ik zoveel prachtige LPs ken en bezit.. Tja. Poles Apart schrijf jij bewust UK hier omdat je daar woont? Dit is natuurlijk een Amerikaanse band, dus hét origineel komt uit de US (al schijnen daar geen goed klinkende versies van te bestaan; in plaats van kopieën van de tapes verstuurde Elektra in 67 laquers van de tapes naar de grote perserijen in de US. Zo werd gewaarborgd dat alle verschillende plekken van herkomst de zelfde geluidskwaliteit zouden hebben.

Waar ze bij Elektra nou weer geen rekening mee hielden is dat de opnames van Forever Changes vrij zacht zijn en laquers snel slijten en bijgeluiden kunnen opleveren. Er bestaat dus eigenlijk geen eerste US persing die 'clean' klinkt. Erg dom.

Ik bezit drie persingen: 1 UK persing uit 1972 (Butterfly label), 1 Rhino heruitgave van een aantal jaar gelee en de Mobile Fidelity Soundlab persing uit 2016 (2x45rpm). Lastig kiezen tussen die drie, al zijn beide heruitgaves kwalitatief en geluidstechnisch beter dan de Engelse reissue uit 1972 (die ik in MINT staat heb, geen kraakje niks). Afin. Daar zou ik ze echt voor achter elkaar moeten draaien.

Wellicht dat ik dat later nog doe en vervolgens ook een mooi betoog schrijf, over dit album der albums en waarom dit nou mijn nummer 1 zou zijn. Wordt vervolgd.

avatar van Poles Apart
Ducoz schreef:
Poles Apart schrijf jij bewust UK hier omdat je daar woont?

Nee, meer omdat die 50th Anniversary Edition in 2018 verschijnt, gebaseerd op de originele uitgave dus een jaar te laat. Weet wel dat het origineel in november 1967 uitkwam in de VS, maar voor het gemak zijn ze bij het label dus maar van de eerste Britse uitgave uitgegaan (die pas begin 1968, februari om precies te zijn, arriveerde). Maakt verder geen mallemoer uit natuurlijk.

Heb zelf overigens (ook) een Griekse persing, met het Love logo en de titel in zwart op de hoes.

avatar van Droombolus
Gister is de 50th Anniversary Box uitgekomen en door de MONO-miks CD en het vinyl gaan toch mijn vingers weer jeuken.......

avatar van Ducoz
Is de LP in de box ook mono? Of hebben ze daar de stereomix voor gebruikt?

avatar van Droombolus
De LP is een stereo remaster van Bruce Botnick himself .......

avatar van Ducoz
Ik las wel van digital HQ files. De stereo versie is al zo vaak heruitgegeven en kleine twitches geloof ik wel... en digitaal tja. Opzich oke en ik vermoed niet dat jij en ik het verschil met analoog gaan horen, maar het is ook het idee. Mono had daar integen wel interessant geweest omdat ze hem zo niet eerder hebben heruitgegeven. Verder heb ik hem 3 keer in de kast staan (uk 74, rhino en OMR) dus een extra stereo uitgave heeft dan niet echt een directe toevoeging.

avatar van clayhill
Bij mij jeukt het niet meer “droombolus”..... zojuist gehaald. Wat een plaat is dit toch. Genieten hoor!

avatar van Droombolus
Ik had ook al gekrabd hoor clayhill .......... werd afgelopen woensdag netjes bezorgd.