Love - Forever Changes (1967)

Label: Elektra

1. Alone Again Or (3:17)
  2. A House Is Not a Motel (3:31)
  3. Andmoreagain (3:18)
  4. The Daily Planet (3:30)
  5. Old Man (3:02)
  6. The Red Telephone (4:46)
  7. Maybe the People Would Be the Times Or Between Clark and Hilldale (3:34)
  8. Live and Let Live (5:26)
  9. The Good Humor Man He Sees Everything Like This (3:08)
  10. Bummer in the Summer (2:24)
  11. You Set the Scene (6:56)
  12. Hummingbirds [Demo] * (2:43)
  13. Wonder People (I Do Wonder) (Outtake) * (3:27)
  14. Alone Again Or [Alternate Mix] * (2:55)
  15. You Set the Scene [Alternate Mix] * (7:01)
  16. Your Mind and We Belong Together [Tracking Sessions Highlights] * (8:16)
  17. Your Mind and We Belong Together * (4:27)
  18. Laughing Stock * (2:31)
avatar van Ducoz
Ik denk toch dat dit met terugwerkende kracht mijn nummer 1 'aller tijden' zal zijn. Dé beste plaat ooit opgenomen. Het is een strijd die eigenlijk niet gestreden kan worden.

Wat bepaald nou dat een dergelijk album hét album is? Terwijl ik zoveel uit de late jaren 60 nog niet ken. Terwijl ik zoveel prachtige LPs ken en bezit.. Tja. Poles Apart schrijf jij bewust UK hier omdat je daar woont? Dit is natuurlijk een Amerikaanse band, dus hét origineel komt uit de US (al schijnen daar geen goed klinkende versies van te bestaan; in plaats van kopieën van de tapes verstuurde Elektra in 67 laquers van de tapes naar de grote perserijen in de US. Zo werd gewaarborgd dat alle verschillende plekken van herkomst de zelfde geluidskwaliteit zouden hebben.

Waar ze bij Elektra nou weer geen rekening mee hielden is dat de opnames van Forever Changes vrij zacht zijn en laquers snel slijten en bijgeluiden kunnen opleveren. Er bestaat dus eigenlijk geen eerste US persing die 'clean' klinkt. Erg dom.

Ik bezit drie persingen: 1 UK persing uit 1972 (Butterfly label), 1 Rhino heruitgave van een aantal jaar gelee en de Mobile Fidelity Soundlab persing uit 2016 (2x45rpm). Lastig kiezen tussen die drie, al zijn beide heruitgaves kwalitatief en geluidstechnisch beter dan de Engelse reissue uit 1972 (die ik in MINT staat heb, geen kraakje niks). Afin. Daar zou ik ze echt voor achter elkaar moeten draaien.

Wellicht dat ik dat later nog doe en vervolgens ook een mooi betoog schrijf, over dit album der albums en waarom dit nou mijn nummer 1 zou zijn. Wordt vervolgd.

avatar van Poles Apart
Ducoz schreef:
Poles Apart schrijf jij bewust UK hier omdat je daar woont?

Nee, meer omdat die 50th Anniversary Edition in 2018 verschijnt, gebaseerd op de originele uitgave dus een jaar te laat. Weet wel dat het origineel in november 1967 uitkwam in de VS, maar voor het gemak zijn ze bij het label dus maar van de eerste Britse uitgave uitgegaan (die pas begin 1968, februari om precies te zijn, arriveerde). Maakt verder geen mallemoer uit natuurlijk.

Heb zelf overigens (ook) een Griekse persing, met het Love logo en de titel in zwart op de hoes.

avatar van Droombolus
Gister is de 50th Anniversary Box uitgekomen en door de MONO-miks CD en het vinyl gaan toch mijn vingers weer jeuken.......

avatar van Ducoz
Is de LP in de box ook mono? Of hebben ze daar de stereomix voor gebruikt?

avatar van Droombolus
De LP is een stereo remaster van Bruce Botnick himself .......

avatar van Ducoz
Ik las wel van digital HQ files. De stereo versie is al zo vaak heruitgegeven en kleine twitches geloof ik wel... en digitaal tja. Opzich oke en ik vermoed niet dat jij en ik het verschil met analoog gaan horen, maar het is ook het idee. Mono had daar integen wel interessant geweest omdat ze hem zo niet eerder hebben heruitgegeven. Verder heb ik hem 3 keer in de kast staan (uk 74, rhino en OMR) dus een extra stereo uitgave heeft dan niet echt een directe toevoeging.

avatar van clayhill
Bij mij jeukt het niet meer “droombolus”..... zojuist gehaald. Wat een plaat is dit toch. Genieten hoor!

avatar van Droombolus
Ik had ook al gekrabd hoor clayhill .......... werd afgelopen woensdag netjes bezorgd.

avatar van HarmJanStegenga
Lekker wegdromen met 'Love'. Alone Again Or en The Red Telephone zijn wat mij betreft pareltjes uit de jaren 60.. en de 60's hebben er veel. Wat een tijdperk. Geef mij een tijdmachine en laat me a.u.b. even lekker meetrippen daar, op de juiste tijd en juiste plaats. Al is het maar voor even. Dit album geeft je dat gevoel in ieder geval een beetje. Erg mooi.

avatar van Droombolus
Nou HarmJan, het is niet echt tijdmachine maar ..........

Toen ik vorig jaar de MONO-miks uit de boks voor het eerst draaide had had een flashback naar 50 jaar geleden en zag opeens precies hoe de zon naar binnen scheen in m'n slaapkamertje als ik op m'n bed naar platen zat te luisteren. Vond het een heel mooie ervaring.

avatar van Alicia
Het nummer Alone Again Or herkende ik onmiddellijk. Dit liedje was en is nog altijd een van de grote favorieten uit de jaren zestig. Echter... ik was in dat jaar nog veel te klein en kreeg ik van mijn vader geen zakgeld genoeg voor die héle mooie grote zwarte langspeelplaten. Dus is dit album in zijn geheel aan mij voorbij gegaan. Net als trouwens al die andere grote zwarte langspeelplaten. Een singletje met twee liedjes was het hoogst haalbare. Pas jaren later kon ik dan eindelijk die ene grote plaat van The Beatles kopen. Maar op dat moment was de net ontloken belangstelling voor de muziek uit de jaren '60 alweer voorbij en schakelde ik pardoes over naar een totaal ander geluid.

Vele jaren later kom je dan dit album via deze site tegen. Mooi is dat.

avatar van ZERO
Leuk album, al is het voor mij eigenlijk ook niet echt meer dan dat. De plaat klinkt mooi als geheel, maar is tegelijkertijd toch afwisselend genoeg.

Het slotnummer steekt er wat mij betreft bovenuit, dat is écht goed en zou in het repertoire van elke 60's-band een hoogtepunt zijn. Verder heb ik ook de opener en 'Maybe the People Would Be the Times Or Between Clark and Hilldale' als favoriet aangeduid.

Alicia schreef:
Een singletje met twee liedjes was het hoogst haalbare

Het ozzinele singletje of de 70s re-issue met Good Times op de achterkant ?

avatar van Alicia
Ha... nee, voor zover ik mij kan herinneren heb ik zelf nooit een singletje van Love gehad.

avatar van Poles Apart
Gitarist Johnny Echols bevestigt in Uncut dat hij bezig is met het afwerken van de 'tweede helft' van het album dat oorspronkelijk ook wat wij nu als "Forever Changes" kennen zou bevatten, genaamd "Gethsemane" - wat jarenlang als een verloren Love-album te boek stond.

Gethsemane was the working title of the other half of Forever Changes, which was meant to be a double album. These are songs worked on by the whole group, but were mostly written by (guitarist) Bryan (MacLean) and I. Elektra... reneged on their promises at the last minute, (precipitating a whole lot of drama) so we only finished half of the project, which of course is the Forever Changes every one knows. One of these days (in the not too distant future) I hope to finish the songs and release them as Gethsemane.

Poles Apart schreef:

Ben benieuwd! De andere helft is idd alleen Arthur Lee met de Wrecking Crew. De band bestond ten tijde van het uitkomen van de plaat al moet meer dus of Gethsemane ook echt er aan vast hoorde lijkt me niet, maar kan wel afgekeurd werk door dictator Arthur Lee zijn.. want die was en wilde de leider van de groep zijn en dulde geen concurrentie waarna de sterke inbreng van Bryan Maclean werd gemarginaliseerd, deze naar de bodem sukkelde.. in een druggy achtbaan terecht kwam en een soort van verdween.. om als compleet herboren super Christenen terug te komen. Triest verhaal. Ben wel benieuwd naar dit materiaal.

Ducoz schreef:
De andere helft is idd alleen Arthur Lee met de Wrecking Crew.

2 nummers van FC zijn met de Wrecking Crew, de rest is met de band. Het hele verhaal, door de ogen van Lee, staat in het boekje van de 2001 RI

avatar van clayhill
Ik heb ook een leuke jeugdherinnering aan de lp. De Centra Supermarkt had een mooie actie destijds. Je kon een tekening maken die dan vervolgens werd afgedrukt op een etensbord. Deze hoes dus.....