Steven Wilson - THE FUTURE BITES (2021)

Label: Caroline

1. Unself (1:05)
  2. Self (2:55)
  3. King Ghost (4:06)
  4. 12 Things I Forgot (4:42)
  5. Eminent Sleaze (3:52)
  6. Man of the People (4:41)
  7. Personal Shopper (9:49)
  8. Follower (4:39)
  9. Count of Unease (6:08)
  10. Personal Shopper [Extended Remix] * (19:44)
  11. Unself [Long Version] * (2:45)
  12. Ha Bloody Ha * (5:07)
  13. Move Like a Fever * (4:45)
  14. King Ghost [Extended Remix] * (8:28)
  15. I am Cliche * (2:55)
  16. Wave the White Flag * (4:33)
  17. Eminent Sleaze [Extended Remix] * (8:15)
  18. In Pieces * (4:03)
  19. Every Kingdom Falls * (4:06)
avatar van jurado
jurado schreef:
Aha, dus jij bepaalt voor mij dat mijn mening onzin is. Fraai! Waarom is dit zijn zwakste album of zou je eigenlijk moeten zeggen:"IK vind dit zijn zwakste album tot nu toe"?
Dank voor de toelichting!!

avatar van codex
Prog-vleespetten... *proest*. Ja ik begrijp het ook niet, dat dit door sommigen zo slecht gevonden wordt. Over smaak valt niet te twisten... Ik vind dit overigens niet zijn beste sinds "The Sky...", maar wel stukken beter dan "To The Bone". Maar ja... muziek raakt je of het raakt je niet he. Ik vind het wel stoer van Wilson dat hij doet wat hij wil en niet blijft hangen in het proglabel dat hij opgeplakt heeft gekregen. Zijn werk is zoveel meer dan dat.

avatar van vanwijk
legian schreef:
Steven Wilson - ANYONE BUT ME (Official Audio) - YouTube De oorspronkelijke afsluiter is nu ook uitgebracht. Door het uitstel heeft hij het nummer vervangen door Count of Unease. Of het de betere keuze was?

Dank, ik wist dit niet. Ik vind Count of Unease een van de beter nummers dus een prima wissel zou ik zeggen.
Maar Anyone But Me had, wat mij betreft, zeker niet misstaan op dit album. Een prima nummer, lekkere melodie, prima tekst waar ik ook wel wat humor in hoor terugkomen en tevens een mooi eerbetoon aan Electric Light Orchestra. Voor mij een waardevolle aanvulling op het album!

Ikzelf ben een grote fan van Steven Wilson en moet toegeven dat ik deze na een eerste luisterbeurt al had afgeschreven. Het lossen van verschillende singles vooraf, die de verwachtingen totaal niet inlosten, had dat oordeel eigenlijk vooraf al wat bepaald. Ik heb ondertussen de tijd genomen het album geregeld op te leggen (voorlopig digitaal, heb hem nog niet aangeschaft) en moet zeggen dat hij toch blijft plakken. Het is anders dan zijn andere materiaal, als progrock liefhebber ook wel aanpassen, maar de gelaagdheid, de psychedelische sfeer met momenten (Personal Shopper bv.), het is gewoon een degelijke plaat geworden. Wat dat betreft ook beter dan To The Bone wat mij betreft. Het komt niet in de buurt van wat hij met PT deed, Fear of a Blank Planet blijft één van mijn all-time favoriete albums, maar in een heel andere stijl heb ik dit album toch leren appreciëren. Hij komt in elk geval ooit wel eens in mijn CD collectie terecht.

avatar van Aproxis
Het verbaast mij dat er hier nog niet over wordt gesproken, maar er gaat volgens mij iets groots gebeuren en ik neem aan dat er langzaam aan een hype op gang zal komen. In een van de laatste interviews van Steven Wilson zei hij dat er dit jaar nog een nieuw album uit zou komen: gitaar als middelpunt en het wordt een samenwerking.

Nu kun je Porcupine Tree natuurlijk ook een samenwerking noemen, en daar hebben weinig mensen op dat moment aan gedacht. Ik heb wel Cavanagh voorbij zien komen of een 2e storm corrosion, maar geen TPT. Nu komt het: het hoeft nog niks te zeggen, maar het is wel toevallig. We lopen tegen het einde van de tweede kwartaal en de tijd om iets voor dit jaar wordt korter en korter, vooral voor iemand als Wilson. Ongeveer 10 dagen geleden dook opeens iets op, op de website van de Engelse equivalent van de kvk: Porcupine 3! Directieleden: Steven Wilson, Gavin Harrison en Richard Barbieri! Het kan toch niet anders dan dat Wilson daarmee bezig is? Solo gaat hij de lijn van the future bites doorzetten (hij heeft al laten weten dat opvolger komt in 2022) en voor de oude fans wordt TP3 uit de kast getrokken. Om die 3 zeer belangrijke leden heen, kan Steven echt wel een 2e gitarist en bassist vinden (Nick Beggs iig en gitaristen zijn er genoeg).

avatar van Mindscapes
Aproxis schreef:

Inderdaad, hier een bron: https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/13381221

Benieuwd hoe dit er uiteindelijk zal komen uit te zien... Hopelijk geen nieuw officieel "kanaal" om reissues van alle eerdere albums uit te brengen...

Mindscapes schreef:

Daar heb ik ook even aan gedacht, maar waarom is dit kanaal dan zonder Chris Maitland, John Wesley of zelfs Colin Edwin?

avatar van legian
Mindscapes schreef:

Ik zie graag nog een deluxe uitgave van Deadwing zoals bij In Absentia gedaan is eigenlijk. Dat mogen ze van mij wel doen. Qua nieuwe muziek verwacht ik er eigenlijk niets van.

avatar van herre48
Aproxis schreef:

Zal echt niet gebeuren hoor, hij zal niet van gedacht veranderen. Heeft wellicht te maken met de reissue van The Incident: The Incident - burningshed.com

herre48 schreef:

Hij heeft in meer recente interviews juist gezegd dat het weer gaat gebeuren en dat het waarschijnlijk komt op een moment dat we het niet verwachten.

avatar van herre48

avatar van Mindscapes

Ah, dan is dat groot nieuws. Heb je een link naar die interviews?

Er was een kort (ondeelbaar) filmpje waarin SW zich tot het SW Street Team (https://www.facebook.com/groups/StevenWilsonStreetTeam/) richt, waarin hij vertelde dat hij bezig is met 2 nieuwe albums. Eentje als verderzetting van zijn solowerk in de stijl van TFB en eentje dat meer 'rock-oriented' was en een samenwerking met anderen. Veel meer kwam er niet uit, maar dat laatste deed de gemoederen wel oplaaien, zeker in combinatie met inderdaad de 'oprichting' van dat bedrijfje met Barbieri en Harrison. Een nieuwe Storm Corrosion is eigenlijk ook nog wel iets dat ik zou durven verwachten, daar zijn minder 'anderen' voor nodig, enkel zijn boyfriend Mikael Akerfeldt Er is ook een special edition heruitgave van het tot nog toe enige Storm Corrosion gepland n.a.v. de 10e verjaardag van die plaat de komende maanden.

En nu ben ik even helemaal off-topic gegaan

avatar van legian
Oeh dat laatste klinkt toch wel interessant. Als ze Portnoy nou eens als drummer strikken daar. Dan is het feest compleet. (die wilde nog wel een keer samenwerken met Akerfeld kan ik me herinneren). Een nieuwe Storm Corrosion zou ook wel een leuk uitstapje weer zijn. Ach, ik heb de hoop op een nieuwe PT al opgegeven. En als ze er toch eentje maken, zie dan maar het niveau te halen wat ze hadden. Of ze moeten iets als de laatste Tool doen en gewoon duidelijk afwijken van de laatste paar platen.

Ach. Volgend jaar een nieuwe Solo plaat. Laat hem daar maar eerst op focussen om daar een sterke plaat van te maken. Ik zou het zonde vinden om Steven vaarwel te moeten zeggen.

Ah, dan is dat groot nieuws. Heb je een link naar die interviews?

Dit is niet het interview dat ik bedoel, maar hierin geeft hij ook aan dat er zeker weer een album zal komen met PT. Ik heb wel begrepen dat hij niet de enige songwriter wil zijn en dat het echt een groep effort moet zijn.

avatar van symforock
3.5 sterren omdat de 5.1 HD-Audio zo lekker klinkt.
Verder niks bijzonders dit album

avatar van jellylips
Na zoveel albums met mooie, groots opgezette nummers en climaxen valt dit toch echt tegen. Pariah is ook een onwijs poppy track, maar die heeft door die postrock uitbarsting echt de SW signatuur. Op dit album lijkt hij bijna expres dat soort payoffs te vermijden. Ik blijf het saaie, goed geproduceerde kwaliteitspop vinden.

avatar van Aproxis
Ennnnnnnn daar gaan we weer. Wilson’s tweet van vandaag is een vaag audiofragment, en daarbij zit de volgende link:

Music For Nations - Porcupine Tree - signup form - porcupinetree.lnk.to

Wat zal het worden? Het is iets met sony music en daar hebben ze volgens mij nooit iets mee gedaan. Is het dan echt een reunie en een nieuw album?

Edit: het fragment in reverse en dan versneld levert dit op: https://wetransfer.com/downloads/48dfa4f0bb6c3e332951144f3c42328020211028134230/1368de