Steven Wilson - THE FUTURE BITES (2021)

Label: Caroline

1. Unself (1:05)
  2. Self (2:55)
  3. King Ghost (4:06)
  4. 12 Things I Forgot (4:42)
  5. Eminent Sleaze (3:52)
  6. Man of the People (4:41)
  7. Personal Shopper (9:49)
  8. Follower (4:39)
  9. Count of Unease (6:08)
  10. Personal Shopper [Extended Remix] * (19:44)
  11. Unself [Long Version] * (2:45)
  12. Ha Bloody Ha * (5:07)
  13. Move Like a Fever * (4:45)
  14. King Ghost [Extended Remix] * (8:28)
  15. I am Cliche * (2:55)
  16. Wave the White Flag * (4:33)
  17. Eminent Sleaze [Extended Remix] * (8:15)
  18. In Pieces * (4:03)
  19. Every Kingdom Falls * (4:06)

avatar van crosskip

avatar van meneer
Nog geen 40 minuten verspreid over 9 nummers. Dat is vrij kort voor Wilson. Eerste nummer van hem al gerecenseerd bij Steven Wilson himself.

avatar van legian
1,5
crosskip schreef:
WAAROM STAAT ALLES IN CAPS? IK VIND HET VRIJ SCHREEUWERIG OVERKOMEN.

Dat was een succes bij Billie Eilish en hij wilt graag ook populair worden.

avatar van Poles Apart
Interessantdoenerij weer, en behoorlijk afgezaagd inmiddels, als je nou nog de eerste was die er mee aan kwam zetten...

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Voor de liefhebber: via Burning Shed zijn nu leuke pre-orders te krijgen.

legian schreef:
crosskip schreef: WAAROM STAAT ALLES IN CAPS? IK VIND HET VRIJ SCHREEUWERIG OVERKOMEN

Dat was een succes bij Billie Eilish en hij wilt graag ook populair worden.

Nee het ligt anders; effect van Coronavirus: voldoende afstand houden, maar toch zoveel mogelijk mensen bereiken, lol

Maar laten we nu maar gauw weer on-topic gaan...

RichardKoning
Ik heb er zin!!!

avatar van Apieknar
Ik ook!

avatar van Rogyros
Ik ben ben benieuwd. Ik vrees dat dit album in de richting van To The Bone gaat. Dat is niet een album dat ik vaak draai. Zijn muziek met Blackfield vind ik dan wel weer goed. Althans, de eerste twee en de vijfde. De andere twee ken ik niet.
Het hoeft dus niet per se progrock te zijn (al heb ik dat wel het liefst). Ik wacht af. Nog 92 nachtjes slapen.

avatar van Running On Empty
crosskip schreef:
WAAROM STAAT ALLES IN CAPS? IK VIND HET VRIJ SCHREEUWERIG OVERKOMEN.

Ja slaat nergens op die hoofdletters. Foeilelijk.

avatar van legian
1,5
Rogyros schreef:

Ik heb naar aanleiding van dit album To The Bone weer eens opgezet. Daar staan best aardige nummers op. Maar ze voelen erg generiek aan waardoor het niet echt blijft beklijven. Dat zelfde gevoel bekruipt mij bij Personal Shopper ook, alleen dan met wat meer electronic erbij. Ik laat de pre-orders maar lekker gaan. Eerst het album maar eens afwachten.

avatar van Mindscapes
39 minuten, 3 jaar na het vorige album. Is dit een grap? Ik wil een dubbelalbum met minstens 3 epics van een kwartier.

#anesthetize #raider #thewatchmaker #voyage34 #arrivingsomewhere

avatar van Rick53
Dit wordt het album waarna het berg afwaarts gaat. To The Bone had mij nog een beetje kunnen veroveren, echter als ik naar zijn discografie kijk (solo), ben ik teleurgesteld.
Hopen op een goeie plaat van The Pineapple Thief wat hem misschien doet door laten dringen.
Gelukkig komen er dit jaar weer genoeg top platen uit: Caligula's Horse, Oak, Katatonia, Airbag ....

avatar van meesterdch
Wilson doet al zijn hele leven wat hij wil..... dus ook nu. Of wij als verfijnde liefhebber er op zitten te wachten dat hij een andere richting op gaat, zal hem denk ik redelijk worst zijn. Feit is dat al zijn keuzes in welke muziek hij wilde maken, telkens meer nieuwe fans aantrok dan dat het oude fans liet afhaken. Ik zie wel een overeenkomst met jaren '80 Genesis. Dit wordt gewoon zijn ABACAB. En iedereen die straks bij deze nummers gaat fluiten tijdens zijn concerten, krijgt ongetwijfeld een middelvinger van Steven. Net als destijds het publiek in Leiden van Phil kreeg. Ik ben gewoon nieuwsgierig wat deze getalenteerde man ons weer te melden heeft. En vind ik het niks, dan ook prima. Ik zal ongetwijfeld in de minderheid zijn.

meesterdch schreef:

Helemaal mee eens; al hoop (lees: stiekem verwacht ) ik wel dat ik het nog steeds goed blijf vinden en ik niet vanwege mijn smaak moet afhaken; En mocht dat wel zo zijn dan zou ik dat erg jammer vinden, maar dat maakt Steven Wilson nog steeds niet minder een muzikale held voor mij...

avatar van Alicia
Ga dus lekker je gang, Steven. Zeker!

Maar mijn aloude synthpophart win je er ook niet echt mee. En dan zwijg ik nog over de zangpartijen. Enfin, ik wacht de rest van het album gewoon netjes af. Of niet... want ik kijk eigenlijk op dit moment niet meer zo reikhalzend naar nieuw werk van Steven Wilson uit.

1,0
Ik ga 100% met je mee, Alicia!

avatar van crosskip
meesterdch schreef:

Met als verschil dat Phil en co wel echt leuke pophitshebben schreven natuurlijk. Dan kan je fluiten wat je wil, maar dat waren wel gewoon sterke nummers. Dat heeft Steven Wilson met zijn 'popnummers' nog steeds niet laten zien wat mij betreft.

meesterdch schreef:

Daar was ik bij in Leiden.......het publiek wilde oude nummers!!

avatar van Leptop
Vroeger was alles beter....

ik snap deze heisa wel.
Maar ik vind het juist tof dat een artiest/band probeert om nieuwe horizonten te verkennen. SW is iemand die heel creatief is en dat bewonder ik wel. Hij zou het zich zo gemakkelijk kunnen maken en bv een 2de In absentia maken. En dan krijg je weer gezaag dat hij niet origineel genoeg is ……..
Daarmee wil ik niet zeggen dat alles wat hij maakt even goed is, maar in godsnaam geef hem toch een kans.

avatar van ProGNerD
Helemaal mee eens en in lijn met wat ik hierboven zelf aangaf, TONYLUNA

avatar van coldwarkids
Leptop schreef:
Vroeger was alles beter....

Ok Boomer!

avatar van Leptop
Het eerste vrijgegeven nummer rustig op Tidal zitten luisteren. Omdat ik behoorlijk openminded ben (vind ik zelf), heb ik dit nummer eens lekker op me laten inwerken. Lekkere disco beat, donkere geluidjes op de achtergrond, synths, falsetstem, koortjes, jajaja... de traditionele prog en metalfans worden hier aardig op de proef gesteld. Weer eens wat anders, niks mis mee.

avatar van Leptop
Luister ook ook eens naar No-Man: Love you to bit....

avatar van meneer
Leptop schreef:

Op zich ben ik het wel met je eens maar soms vind ik het ook jammer.

Als ik als voorbeeld eens ‘Ogre Battle’ van Queen vergelijk met hun latere nummer ‘Cool Cat’. Of een ‘The Musical Box’ van Genesis met hun latere nummer ‘Illegal Alien’ dan weet ik wel waar mijn voorkeur naar toe gaat. Is dat dan vooruitgang of achteruitgang ? Waren het werkelijk nieuwe horizonten die verkend werden ? Is het de ouder wordende artiest wiens creativiteit steeds meer verwordt tot een ‘writers block’ en/of zichzelf niet steeds wil herhalen maar wel zijn unieke bron al heeft uitgeput ? Natuurlijk, mijn mening m.b.t. tot dit album is nu nog gestaafd op één nummer en ik kan en mag pas een eindoordeel vellen als ik dit album in zijn geheel gehoord heb. Dat zal ik dan pas ook doen.

Ben ik een ‘Boomer’ ? Of een traditionalistische luisteraar ? Ik weet het niet. Ik heb een bepaalde smaak en verken wel zeker de nieuwe bands en stromingen. Juist omdat deze soms nog zo sterk zijn vanwege nieuwe creativiteit. Maar ik ben Wilson al zo dankbaar voor wat hij ons al gegeven heeft. Daar luister ik nog steeds graag naar. Respect !

1,0
Zeer goede analyse meneer, wat ik heb dat zelfde gevoel!