Steven Wilson - THE FUTURE BITES (2021)

Label: Caroline

1. Unself (1:05)
  2. Self (2:55)
  3. King Ghost (4:06)
  4. 12 Things I Forgot (4:42)
  5. Eminent Sleaze (3:52)
  6. Man of the People (4:41)
  7. Personal Shopper (9:49)
  8. Follower (4:39)
  9. Count of Unease (6:08)
  10. Personal Shopper [Extended Remix] * (19:44)
  11. Unself [Long Version] * (2:45)
  12. Ha Bloody Ha * (5:07)
  13. Move Like a Fever * (4:45)
  14. King Ghost [Extended Remix] * (8:28)
  15. I am Cliche * (2:55)
  16. Wave the White Flag * (4:33)
  17. Eminent Sleaze [Extended Remix] * (8:15)
  18. In Pieces * (4:03)
  19. Every Kingdom Falls * (4:06)
TONYLUNA schreef:
...maar ik heb toch een 4 tal nummers al beluisterd

Al?? Het album is intussen meer dan drie maanden uit. Blijkbaar is dat viertal nummers zo oninteressant dat je zelf niet eens de moeite hebt genomen het hele album te beluisteren. Maar SW is een 'rasmuzikant' die we met z'n allen bijzonder serieus moeten nemen hè.

avatar van Leptop
Ik ben wel blij met bovenstaand gekissebis. Je moet er toch niet aan denken dat er over dit album na 3 maanden al geen reuring meer zou zijn. Dat is pas erg!

avatar van Aproxis
0,5 sterren is echt onmogelijk voor dergelijke muziek. Staat genoeg moois op het album en enkel de gelaagdheid en de goede productie zou al extra sterren moeten opleveren. Voor sommige mensen bestaat echt alleen goed en slecht en zit er verder niks tussen. Dit is wat kinderlijk gedrag waarbij je blijkbaar alleen op die manier kan laten blijken dat je het niet eens bent met een muzikale keuze in plaats van het album gewoon te waarderen als andere muziek.

avatar van Kronos
5,0* is echt onmogelijk voor dergelijke muziek. Alleen al de zeurstem van Wilson zou een vol strafpunt moeten opleveren. Enzovoort.

Natuurlijk zijn beide mogelijk en het gezeur dat het niet kan is wat kinderlijk gedrag omdat men blijkbaar alleen op die manier kan laten blijken andere meningen lastig te vinden in plaats van het gewoon te aanvaarden als een kwestie van smaak.

avatar van milesdavisjr
Hoewel de beste man best talentvol is ben ik het wel met Kronos eens. De ijle zeurderige stem van Wilson is in mijn ogen gespeend van enig karakter en doet afbreuk aan zijn albums. Sterker nog, zijn klankkleur irriteert mij elke keer weer. Dat de beste man geen prima zanger durft in te huren (hij heeft de financiële middelen en de onafhankelijkheid) is in mijn ogen altijd een zwaktebod geweest en een grote vorm van zelfoverschatting. Tevens krijg ik het gevoel dat bij veel Wilson liefhebbers elke nieuwe scheet van de beste man wordt verwelkomt als een nieuw godsgeschenk, die wij kritiekloos tot ons moeten nemen. Maar zo zit de wereld niet in elkaar. Vanuit instrumentaal opzicht vind ik dit plaatje een krappe voldoende scoren, dat zit met name in de bliepjes, hier en daar vervormde vocalen, het gebruik van de drumcomputer en het feit dat Wilson zich te weinig onderscheidt van zoveel andere hippie indie bandjes van tegenwoordig die rijkelijk putten uit de wereld van soundscapes en ambient. Kortom, het enthousiasme van een aantal users deels ik niet in deze.

1,5
Qua zang moet ik zeggen dat het sinds The Raven steeds storender is geworden. Daarvoor bleef hij altijd binnen de perke en zat het de muziek niet in de weg. Maar sinds The Raven geeft hij zijn zang steeds meer voorgrond. Vooral de laatste twee platen blinken daarin uit. Waar hij op To the Bone nog gebruik maakte van Ninet Tayeb, die een veel pakkendere stem heeft wil hij het hier maar al te graag zelf. Helaas. Want zijn zang kwaliteiten zijn nauwelijks beter dan de mijne.

Aproxis schreef:
Ik heb totaal geen moeite met iemands mening of smaak, ik vind het prima, maar ik vind dat een 0,5 gewoon te mager is voor een dergelijk album. Ik vind het album ook niet goed, maar wel goed genoeg voor een ruim voldoende.

Om eerlijk te zijn vind ik een 3,5 bijzonder hoog voor een album wat je eigenlijk ook niet goed vind. Je cijfer spreekt dat nogal tegen namelijk. Waarom geef je iets wat je niet goed vind een ruime voldoende? Omdat het Wilson is? Omdat je het gemiddelde eigenlijk te laag vind? Omdat het kwaliteit is waar je eigenlijk niet van kan genieten?

legian schreef:

Nee voor mij is een 3,5 een vrij laag cijfer. Ik kan de muziek prima waarderen, maar in vergelijking tot zijn andere werk vind ik dit minder. Ik vergelijk albums van een artiest ten op zichte van zn andere albums en dan vind ik dit een 3,5. Ik zou sowieso nooit een 0,5 geven aan een album, dan moet moet echt alles mis zijn met de muziek: lelijk, slechte kwaliteit, 0,0 origineel, slechte zang, etc etc. Wat mij voornamelijk tegenstaat bij dit album is de zang op sommige nummers. Toen ik het album voor het eerst hoorde zou ik misschien ingezet hebben op 2,0 of 2,5 sterren, maar gaandeweg hoor je toch wel dat melodieën blijven hangen en dat er een gelaagdheid zit in de nummers. Sommige nummers, zoals eminent sleaze deden het eigenlijk gelijk al goed. Maar als ik mocht kiezen, zou ik liever zien dat Wilson terugkeert naar zn geluid ten tijde van The Raven.

avatar van vanwijk
Eminent Sleaze is voor mij juist het nummer dat mij ervan weerhoudt de volledige mep te geven aan dit album. Ik blijf hangen op een 4,5. Ben nog altijd heel blij met deze plaat!
Mocht ik al willen dat Wilson terugkeert naar een geluid ten tijde van, dan liever naar Grace For Drowning. Maar dat hoeft voor mij niet, dat heeft hij al gedaan.

vanwijk schreef:

Het hoeft voor mij ook niet exact het geluid te zijn, maar wel gewoon weer een meer symfonisch album waarbij de gitaar meer wordt gebruikt. Grace For Drowning vind ik ook top. Van GFD, The Raven en HCNE, belandt raven het vaakst en HCNE het minst vaak in de cd speler. To the Bone eigenlijk nooit meer en TFB heb ik nog niet gekocht. Die komt wel regelmatig langs op spotify.

Overigens is 12 Things I Forgot misschien wel mijn grootste afknapper op dit album. Ik vind het simpel, inspiratieloos, klinken alsof hij het nummer al 4 keer eerder heeft geschreven en het past naar mijn mening ook niet op dit album qua geluid. Eminent Sleaze klonk voor mij eigenlijk best snel goed, maar het verhaal erachter van Wilson en de keuze voor de ‘solo’ geven wel een extra dimensie.

Aproxis schreef:

Ik link een symfonisch album nu juist eerder aan toetsen dan aan gitaar .
Als we het dan toch hebben over het vloeken in de Wilsonkerk, ik vind Raven een wat minder geslaagd album, komt zelden of nooit in mijn speler. Misschien iets te Jazzy voor mij?
GFD en HCNE juist wel. Ook de concerten rondom deze albums vond ik geweldig. In Tilburg, 013, ten tijde van GFD Tour werd ik helemaal weggeblazen, zo onvoorstelbaar goed! Ook de HCNE Tour staat in mijn geheugen gegrift.
Wat betreft To The Bone, ik pik de lekkerste stukjes eruit! Het laatste concert in Ziggo rondom dit album was ook niet te versmaden.
Persoonlijk vind ik het jammer dat de Tour rondom dit album is gecanceld, had het graag live gehoord en gezien. Zoals al (veel) eerder aangegeven werkt het album voor mij wel. Draai het meer dan geregeld.

avatar van musician
Hier geven 260 stemmen Wilson nog 3,31 aan sterren.
Op Rate Your Music zitten 1520 stemmers op 2,90.

Overall denk ik dat Wilson niet blij is met de response.
Misschien heeft hij er een paar liefhebbers van elektronic/dance bijgewonnen. Maar veel meer zijn er afgehaakt cq hebben Future Bites negatief beoordeeld.

Dat maakt mij wel benieuwd wat de volgende stap van Wilson gaat worden.

avatar van namsaap
musician schreef:
Hier geven 260 stemmen Wilson nog 3,31 aan sterren.
Op Rate Your Music zitten 1520 stemmers op 2,90.

Overall denk ik dat Wilson niet blij is met de response.

Dat maakt mij wel benieuwd wat de volgende stap van Wilson gaat worden.

Ik denk dat je iets teveel belang hecht aan ons oordeel op de site. Frans Bauer wordt hier ook niet erg gewaardeerd maar ik denk dat Fransje daar prima om slaapt . De meeste liefhebbers van Frans zullen niet op sites als MuMe, RYM of Sputnik te vinden zijn. Datzelfde geldt voor de liefhebbers van Steven Wilson. Ik denk dat wij hier niet representatief zijn voor de gemiddelde muziekconsument.

Daarnaast heeft Steven Wilson in aanloop naar dit album bewust al de discussie over zijn muziek aangezwengeld met dubieuze uitspraken, zoals die over de rol van de gitaar in de muziek. Volgens mij schept hij er wel lol in dat hij zulke uiteenlopende reacties krijgt. Afgaande op de albumcharts in verschillende landen scoort The Future Bites prima, zij het wel minder dan voorgaand werk. En als concerten weer mogelijk zijn, dan zullen zijn optredens massaal bezocht worden.

avatar van musician
Ik kan je wel volgen, ik begrijp heel goed dat F. Bauer musicmeter niet zal gebruiken als referentiekader voor kritiek.
Hollandse woonwagen folklore vs een (zeg maar) rock georiënteerde site. Dan zou ik kritiek ook verdacht vinden.

Maar ik schat toch in, dat Wilson de wereldwijde kritiek op alle (prog-)rock media op zijn laatste (prog-)rock album wél met gemengde gevoelens zal lezen. Hij komt er gewoon niet omheen, waar hij ook kijkt.

Het is nogal een groot verschil in ervaring tussen (jarenlang) opgehemeld worden en dan min of meer afgebrand, plotseling van buiten komende liefhebbers niet meegerekend.

Daarom blijf ik erg benieuwd wat Wilson gaat doen. Volgt er een Future Bites 2 of komt hij er haastig op terug?
Hij heeft de leeftijd dat hij het van mij eerst rustig mag overdenken. Beter een paar jaar wachten en dan met een goed album komen dan overhaast met matig werk.

avatar van jurado
Ik ben van mening dat Steve Wilson hier zijn sterkste product aflevert sinds The Sky Moves Sideways.
Ik vind het dan ook best jammer dat zoveel prog-vleespetten dit album niet willen waarderen.
Maar goed, mijn mening hè.... ...

namsaap schreef:

Terwijl er toch veel op wijst dat Wilson op meer dan voorgaand werk had gehoopt. Een succes kan je het niet noemen. De meeste progliefhebbers weten wel beter en jeugdige popliefhebbers ook. Blijft over, de trouwe Wilson fans die het een gewaagd, geslaagd en gelaagd album vinden.

Kronos schreef:

Veel stellingen, weinig onderbouwing. Al eerder gezegd...daar gaan we weer...

vanwijk schreef:
Veel stellingen, weinig onderbouwing.

Zoekresultaten (zonder mijn bericht mee te tellen)
gewaagd: 3
geslaagd: 7
gelaagd: 11

Wat de ambitie van Wilson betreft, dat werd al onderbouwd.

avatar van vanwijk
Dank u, je had je punt dus al verschillende keren gemaakt.
We verschillen van mening wat dit album betreft. En ik ben een progliefhebber van de oude stempel. Inderdaad een gelaagd, gedurfd album. Blader even terug, kun je zien waarom.

avatar van musician
Ja, wat moet je met gedurfd? Is het dan opeens plotseling goed?
Wat moet je met gedurfd als criterium?

Hij kan ook een carnavalshit maken.
Zeker gedurfd te noemen.

Maar ja, maakt de eenvoudige stap naar carnavalshit het nummer om die reden beter. Omdat het zo gedurfd is?

Ook met een kreet als "gelaagd" kan niemand enige kant op. Hoezo, gelaagd? Blijken voorgaande albums dit als deerniswekkende tekortkoming te openbaren? Hebben ze geen gelaagdheid? Of hebben ze het juist wel en valt daarmee de extra kwalificatie die blijkbaar past bij dit album weer weg?

"Ik vind er niet veel aan" "Maar heb je dan de gelaagdheid niet goed doorgenomen? Ja, dat is echt het nieuwste, gelaagdheid! Je kunt er niet veel aan vinden. Maar de gelaagdheid van het album is tenminste onvolprezen!"

Ik zou er aan toevoegen: het karton van het cd-boxje is ook van een uitmuntende kwaliteit, zelden zo'n houtsoort tegengekomen, echt niets van te zeggen.
Zodra positieve kritiek vaag begint te wordt, is er terecht ruimte voor enige argwaan.

avatar van Leptop

Al ontstijgt het niveau van het album het gekissebis ruimschoots.

Thanx Leptop, point taken .

Al ontstijgt het niveau van het album het gekissebis ruimschoots.

Ik denk dat daar de meningen ook over verschillen

avatar van Edwynn
1,0
Gelaagde kritiek heet dat.

avatar van vanwijk
Blijft een fantastisch album wat mij betreft .

1,0
jurado schreef:
Maar goed, mijn mening hè.... ...

Het is maar goed dat dit jouw mening is. Sorry, maar dit is onzin dat je uitkraamt. Met afstand zijn zwakste album tot nu toe

avatar van jurado
Neal Peart schreef:

Aha, dus jij bepaalt voor mij dat mijn mening onzin is. Fraai! Waarom is dit zijn zwakste album of zou je eigenlijk moeten zeggen:"IK vind dit zijn zwakste album tot nu toe"?

1,5
Steven Wilson - ANYONE BUT ME (Official Audio) - YouTube De oorspronkelijke afsluiter is nu ook uitgebracht. Door het uitstel heeft hij het nummer vervangen door Count of Unease. Of het de betere keuze was?

legian schreef:

Wat mij betreft inderdaad een betere keuze. Heb mij wat verdiept in de bonustracks en ik moet zeggen een aantal tracks overtreffen een aantal nummers van het officiële album! Heb dan ook nog maar de 2disc-versie aangeschaft. De extended remixen van Personal Shopper (wat mij betreft toch één van de beste songs dit jaar verschenen) en King Ghost zijn prachtig en doen mij denken aan die mooie 12inch versies uit de jaren 80 (bijv. Frankie Goes To Hollywood). Jammer dat de extended remix van PS met Nile Rodgers alleen nog maar digitaal verkrijgbaar is.