Steven Wilson - THE FUTURE BITES (2021)

Label: Caroline

1. Unself (1:05)
  2. Self (2:55)
  3. King Ghost (4:06)
  4. 12 Things I Forgot (4:42)
  5. Eminent Sleaze (3:52)
  6. Man of the People (4:41)
  7. Personal Shopper (9:49)
  8. Follower (4:39)
  9. Count of Unease (6:08)
  10. Personal Shopper [Extended Remix] * (19:44)
  11. Unself [Long Version] * (2:45)
  12. Ha Bloody Ha * (5:07)
  13. Move Like a Fever * (4:45)
  14. King Ghost [Extended Remix] * (8:28)
  15. I am Cliche * (2:55)
  16. Wave the White Flag * (4:33)
  17. Eminent Sleaze [Extended Remix] * (8:15)
  18. In Pieces * (4:03)
  19. Every Kingdom Falls * (4:06)
Neal Peart schreef:
Zeer goede analyse meneer, wat ik heb dat zelfde gevoel!

+1 hier

... na Personal shopper vaker en vaker te horen wordt het beter en beter.

Het doet me uitkijken naar de rest.

Wat opvalt is dat het langste nummer - door proggers vaak gewaardeerd - de eerste singel is; is dat een voorbode voor nog meer No-Man - Love You to Bits (2019) invloeden, de gelijkenis is evident en volledig in verwachting met de richting ingeslagen met Steven Wilson - To the Bone (2017).

avatar van VanDeGriend
"De traditionele prog". Precies. Zelden een subgenre met zo'n onjuiste benaming getroffen.

avatar van Leptop
Is conservatieve progfan wellicht beter ?

Ik wil maar zeggen dat het genre progressief veel subgenres kent, waarbij het bijvoeglijk naamwoord progressief vaak niet van toepassing is. Aldus mijn mening.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit nieuwe album zich over de volle breedte manifesteert.

avatar van GrafGantz
Leptop schreef:
Is conservatieve progfan wellicht beter ?

Nee, dat is een contaminatie.

avatar van Tony
De alleen in de marge van de rockmuziek bekende Steven Wilson heeft de ambitie om te willen uitgroeien tot een megaster, een artiest die iedereen kent, net als Bruce Springsteen, ABBA, Coldplay, etc. Namen die hij zelf al dropte als 'lichtende voorbeelden hoe het moet' bij uitkomen van het To the Bone album. Muziek maken die iedereen goed vindt, zonder concessies aan de kwaliteit te doen, zoiets. Dat je muzikale richting daarvoor noodzakelijkerwijs meer richting het midden van de weg dient te bewegen is duidelijk, waarmee hij zijn progverleden definitief achter zich lijkt te laten. Een ontwikkeling die een Queen al na 2 a 3 platen en een Genesis pas na een hele trits albums inzette.

Proggy2 schreef:
... na Personal shopper vaker en vaker te horen wordt het beter en beter.

Het doet me uitkijken naar de rest.

Ook hier begint Personal Shopper te groeien na meerdere luisterbeurten en doet verlangen naar de rest van het album. En op zich niks mis met de nieuwe richting met meer electronische invloeden die er overduidelijk zat aan te komen, alleen dan wel wat meer afwisseling dan No Man - Love You To Bits graag...

Ik ben al jaren Steven WIlson fan. En heb de beste man trouw gevolgd. In oktober heb ik de nieuwe plaat al in pre-order geplaatst.

Ik luister nu nogmaals de nieuwe single en... ik denk niet dat dit hem gaat worden voor mij.

Er gaan wat verschillende gedachten door mij heen, in combinatie met de reacties die ik lees. En waar ik mij het meest over verbaas (eigenlijk altijd) is het verdedigende gedrag van de 'hardcore' fans.
Want SW gooit het over een andere boeg, en dat zou het kenmerk van een echte goede (prog?) artiest zijn. Maar... Ik hoor hier gewoon basic popmuziek.
Het is heel leuk dat hij er een cynische tekst bij heeft geschreven. Over ons 'consumerism' gedrag en het kopen van dure boxsets. En deze dan zelf uiteraard aanbieden op zijn site.
Ligt het aan mij... Of ligt het er allemaal veel te dik bovenop?

Het is een lekker deuntje. Maar alles wat Steven Wilson zo uniek maakte als artiest is vrijwel verdwenen. En dan wordt je als artiest wel inwisselbaar. Want waarom nog luisteren als de vijver met vergelijkbare muziek zo groot is? Er is zó veel muziek binnen handbereik dat het soms moeilijk kiezen is.

Ik hoor nu Elton John wat geforceerde kreten mijn speakers uit gooien. Nee.... Ik voel het niet.
Natuurlijk moet ik het volledige album gaan horen. Maar dat is nog maar 30 minuutjes muziek. Onze aandachtsspanne zou te kort zijn voor een album dat een uur of langer duurt. Nee hoor! Als de muziek boeiend genoeg is blijf ik wel luisteren. En velen met mij.
Die cliché 35 minuutjes durende albums die hippe artiesten eens in de drie jaar (!!!) uitpoepen kunnen mij vaak gestolen worden.

Sorry voor de rant. Ik wacht het album af, maar ik vrees dat ik hier af ga haken. Dat is natuurlijk niet erg. Maar de beweegredenen van SW doen mij de wenkbrauwen fronsen. Hij maakt er geen geheim van door te willen breken. Als je daarom je muzikale koers gaat wijzigen.... Is het dan nog wel puur?

avatar van devel-hunt
Nyarlathotep schreef:

Om echt door te breken bij het grote publiek, daar is hij inmiddels te oud voor, dat zit er niet meer in.
Steven Wilson, toch wel 1 van de meest productieven artiesten die ik ken.
Hij gaat nu andere paden verkennen nadat hij keer op keer met prog rock op de proppen kwam, eerst met porcupine tree en daarna solo. Waarschijnlijk is zijn pallet waar het om prog rock gaat helemaal leeg en heeft hij de behoefte andere wegen te verkennen, het werd hem wellicht te eenzijdig. Terwijl Wilson juist bijzonder veelzijdig is, blijf bij je leest en doe de rest van je leven hetzelfde kunstje past hem blijkbaar niet.
Geef hem een kans en luister met nieuwe oren, en wie weet, valt het kwartje.

avatar van gaucho
BUY THE BOX SET AND THE KIND OF STUFF
YOU’VE BOUGHT BEFORE A MILLION TIMES

180 GRAM VINYL REISSUES

(alles in caps natuurlijk, want dan komt de boodschap luider over... )

Tja, hij maakt het de cynici wel erg gemakkelijk dit keer - is het immers niet Steve Wilson die in de achterliggende jaren ons steeds geremixte versies van prog- en andere klassiekers liet horen? Ik neem aan dat SW de ironie er bewust dik bovenop heeft gelegd, maar toch...

Ik heb er best begrip voor dat een artiest zich doorontwikkelt en het muzikale accent in zijn werk laat verschuiven. Ik ben ook niet vies van jaren tachtig-elektronica, synthpop of elektronische disco, maar mijn gevoel zegt me dat dit nummer wel erg gemakzuchtig klinkt. Het is het langste nummer van de plaat, maar het zou gemakkelijk de helft korter hebben gekund. Het pulseert ruim acht minuten door (met een 'break' halverwege, dat dan weer wel), heeft een catchy refrein en de nodige hippe electronica-bliepjes, maar het klinkt allemaal erg dertien-in-een-dozijn en weet me op geen enkele manier echt te boeien of te raken. Het klinkt nog het meest als het soort elektronische disco dat vanaf eind jaren zeventig in zwang kwam. En met die falsetstem doet het mij zelfs denken aan de Bee Gees of Patrick Juvet...

Effe de rest van de songs afwachten maar, voordat ik de deluxe editie op 180 grams vinyl bestel... .

avatar van Fluvver
De eerste single laat weer een nieuwe muzikale richting horen, echter is het tekstueel weer meer van hetzelfde. Op elk album met/van Steven Wilson staat dit thema's allang beschreven. Daarom hou ik ook van zijn concept albums waarin dit minder voorkomt.

avatar van 4addcd
Als PT liefhebber van het eerste uur heb ik meerdere keren de wenkbrauwen gefronsd als nieuwe muzikale paden werden bewandeld. Want bijvoorbeeld van de The Sky moves Sideways naar Fear of a blank Planet. Dan moet je toch wat incasseringsvermogen hebben om de hele wijziging daar naartoe te verwerken en te waarderen. Maar omdat SW zo’n genie is probeerde ik alles uit; ook de side projects. Alles wat heel ver van het pad afweek kreeg een andere projectnaam, en dat is slim!
Nu komt er weer iets totaal afwijkends, maar dan onder de eigen naam. Luisterend naar deze nieuwe cultuurshock vraag ik me af of dat wenselijk ik. Logisch is het wel; meteen veel naamsbekendheid en live meteen een breed repertoire om een set mee te vullen. Maar de artiestennaam Steven Wilson zal nu bij vele die-hards een stevige knauw krijgen. Want de assiociatie met progressieve muziek van het allerhoogste niveau lijkt nu helemaal zoek. Heel vaak vragen mensen mij wie SW is en wat voor muziek hij maakt als ik weer een shirt van hem draag. Een goed en verhelderend antwoord geven zal een onmogelijke opgave worden.
Maar ik kijk tóch weer reikhalzend uit naar het nieuwe werk en vind het stoer dat hij het durft. Of ik deze poppy SW zal waarderen weet ik niet, maar de hele marketing campagne vind ik in ieder geval zeer interessant en slim bedacht. Verleidelijk genoeg om mij wederom een gelimiteerde box te laten bestellen. Hij heeft me waar hij me hebben wil. Ik ben een fan die blind geld aan hem uitgeeft. Hetzelfde geldt voor de tour. Ook hier weer veel geld betaald voor een mooie plek. Het zal een mooie en spectaculaire avond worden en ik zal wéér trots zijn dat mijn held het zo ver heeft geschopt en dat ik hem decennia geleden als een van de eersten in Nederland zag. Ik denk dat ik klaar ben voor de shock...

avatar van PUbu
Zo jaren 80 dit, zoals bv heaven 17 koortje. Gitaarrifje tears for fears. Dit nummer van hem maakt het allemaal niet spannender op, helaas.

avatar van meneer
PUbu schreef:
Gitaarrifje tears for fears.

En wat is daar mis mee ?

avatar van PUbu
Niks mis. Ieder zijn smaak. Maar ik hoor teveel dingen erin en het is zo gekunsteld wat mij betreft.

avatar van Aproxis
Mag toch hopen dat Steven Wilson wat goede ideeën overhoudt aan het geïsoleerde leven tijdens deze corona-crisis en zich gaat focussen op iets anders dan 'sell-outs'. Ik ben best voor verandering, en ik herken echt nog wel een stukje moois van SW's muziek, maar als personal shopper het langste nummer is van deze plaat, dan ben ik echt heel bang dat de rest verschrikkelijk gaat zijn voor mij. Ik hoop nog steeds dat het een grote grap is en straks de tracklist helemaal gewijzigd wordt en er een goed album staat, maar de zalen die hij volgeboekt wil krijgen, geven al even weinig hoop. Ik was er al een beetje bang voor na To the Bone.

Personal Shopper doet me denken aan alternatieve midden jaren '90 dance, bv. namen als PF Project (Choose Life) en Republica (Bloke, Ready to Go). Echt goed vind ik het niet, maar het heeft wel iets curieus waardoor het toch leuk wordt. Alleen het gesproken stukje tekst klinkt wel een beetje lachwekkend.

avatar van Mjuman
herman schreef:

Bestond er een je- buiten-je-eigen-muziekdoos-begeven award dan zou ik die graag aan jou willen toekennen deze week. Ondanks 't goede productiewerk dat de man her en der heeft verricht staat de naam Steven Wilson - ik noem 'em slechts één keer en gooi een flinke dosis zout over de linkerschouder en stamp driemaal met de rechtervoet - hier garant voor onmiddelijke heftige jeuk, way to those day when the only people that existed were Proglodytes

Ja, de JCB is andere koek - fantastisch nummer.

Personal Shopper voelt als een anachronisme, alsof we weer 25 jaar terug in de tijd gaan. Ik kwam het nummer toevallig tegen, verder laat ik de muziekdoos van Wilson graag aan me voorbij gaan.

avatar van Bravejester
1,0
Just wait… just wait…

The Porcupine Tree style remix of this album in 10 years will blow our minds….
Drumming by Gavin Harrison and insane triple quitar solo's by Steven, Michael Akerfeldt and Guthrie Govan will blow our mind..

So I will wait patiently for the next 10 years…… before I buy it!!

avatar van Rick53
Vooralsnog een pure gok wat aankopen betreft. King Ghost doet het voor mij ook niet, helaas.
De falsetto's liggen er, wat mij betreft, te dik op.

avatar van Leptop
Oh.. Is er een nieuw nummer vrijgegeven?

NoMind
Heerlijk, Steven Wilson doet gewoon lekker weer waar hij zin in heeft en heeft schijt aan alles wat er over geschreven wordt. De man’s interesses reiken verder dan de prog (iets wat ik enorm waardeer, dat noem ik nog eens progressive) en hij daagt zichzelf steeds opnieuw uit. En ja, op z’n 52e mag hij van mij best de vruchten plukken van jarenlang noeste inzet. Zeer benieuwd wat het wordt. Personal Shopper is in ieder geval een mooie binnenkomer.

NoMind schreef:

avatar van Leptop
De concerten dan vast ook. ..

avatar van Leptop
Hij heeft wel een vooruitziende blik, die Wilson, met zo'n titel .

Wilson's verklaring:

"As with many of my albums, The Future Bites is not just about the music, it's a high concept project which involves design, artwork, video and a tour production, all on a grander scale than anything I've attempted before. However, due to the pandemic, there are unprecedented challenges, ranging from manufacturing issues (particularly in relation to the elaborate deluxe edition) and the uncertainty facing record stores as the coronavirus forces them to close their doors, to being unable to shoot most of the video material I planned. It's therefore with a very heavy heart that I reluctantly need to postpone the release of The Future Bites until such time everything can happen as intended. This will now be January next year, with new music and video starting to be issued again around October. In the meantime the pre-order page for the various editions of the album will remain online, although I plan to take the deluxe edition off the site some time before it completely sells out, in order to give fans simply not in a position to purchase at the moment a chance to get it nearer the time. Meanwhile, myself, management, agent and promoters are monitoring the situation regarding the live shows scheduled for this autumn. Should events change we will let everyone know as soon as we do.

I understand that this may be disappointing news, and to no one more that myself, believe me. I worked on the music and background of this project for the last two years and was thrilled to finally be able to launch it. The response to the Personal Shopper track released last month has been phenomenal, and I was looking forward to unveiling more over the next few months in the build up to the release of the album. But alas due to the current circumstances it was not to be.

I sincerely send everyone reading this a message of good health, and I hope that one day in the not too distant future we can once again focus on things like music, which even if it isn't strictly essential seems to somehow make life more worthwhile."

avatar van legian
1,5
Het zal mij benieuwen of de tour nog wel doorgaat dit jaar.

legian schreef:
Het zal mij benieuwen of de tour nog wel doorgaat dit jaar.

Dat lijkt me niet; nog even los van de Corona ontwikkelingen. Volgens mij zag hij de tour echt als integraal onderdeel van de introductie en release van het nieuwe album...