Steven Wilson - THE FUTURE BITES (2021)

Label: Caroline

1. Unself (1:05)
  2. Self (2:55)
  3. King Ghost (4:06)
  4. 12 Things I Forgot (4:42)
  5. Eminent Sleaze (3:52)
  6. Man of the People (4:41)
  7. Personal Shopper (9:49)
  8. Follower (4:39)
  9. Count of Unease (6:08)
  10. Personal Shopper [Extended Remix] * (19:44)
  11. Unself [Long Version] * (2:45)
  12. Ha Bloody Ha * (5:07)
  13. Move Like a Fever * (4:45)
  14. King Ghost [Extended Remix] * (8:28)
  15. I am Cliche * (2:55)
  16. Wave the White Flag * (4:33)
  17. Eminent Sleaze [Extended Remix] * (8:15)
  18. In Pieces * (4:03)
  19. Every Kingdom Falls * (4:06)
1,5
Zo begreep ik het ook, dat het echt een groot geheel moet vormen. Maar uit het bericht blijkt niet direct dat ze de tour verplaatsen. Ze zullen achter de schermen daar wel druk mee bezig zijn. Die planning worden steeds moeilijker natuurlijk.
Ik ga er ook niet vanuit dat het dit jaar doorgaat.

avatar van herre48
De optredens worden niks hoor. Hij wacht net als de rest op algemene richtlijnen per land. Dit vanwege verzekeringstechnische redenen. Heel erg jammer, ik had tickets én een hotel voor Oberhausen. Zijn momentum om eventueel dergelijke zalen te doen vollopen, zal volledig voorbij zijn, jammer. Ik had het wel eens willen zien op die schaalgrootte.

avatar van chevy93
Ondanks de zwaar aangezette moralistische ondertoon van Personal Shopper is het muzikaal weer een prima nummer. De lauwe reacties komen op mij hetzelfde over als die bij To the Bone en dat was al met al gewoon een uitstekend album. Ik kijk er vooralsnog nog steeds naar uit dus.

Ook zijn vorige concert in de AFAS was dikke prima.

Steven Wilson - EMINENT SLEAZE (Official Video) - YouTube

Hopakee. Ik vind het strak (maar ben dan ook een fanboy).

avatar van Rick53
Vernieuwend zoals gewend.
Helaas is deze vernieuwing, wat mij betreft, geen raakvlak..

Rick53 schreef:
Vernieuwend zoals gewend.
Helaas is deze vernieuwing, wat mij betreft, geen raakvlak..

Daar zal je niet alleen in staan. Ik prefereer wel de constante vernieuwing. Zie de laatste Pinapple Thief, mooi maar voor de elfde keer hetzelfde...

avatar van Rick53
herre48 schreef:

Pineapple Thief is geen 'vernieuwing'. Daar moet ik je gelijk in geven, echter kan de nieuwe 'Versions Of The Truth' mij wel bekoren. Dan is die vernieuwing niet altijd even nodig. Bij Wilson heb ik nu het gevoel dat hij zich verplicht voelt om te vernieuwen.

Nieuws: album afsluiter Anyone But Me is vervangen door een nieuwe song: Count Of Unease. Nieuwe single Eminent Sleaze kwam vandaag uit. Beter dan Personal Shopper vind ik. Op zich wel toffe productie, maar wel een mager refreintje. De single gaat met RSD (de oktober editie) uitkomen inclusief wederom 2 nieuwe tracks (die exclusief daarvoor zijn en dus ook niet op de boxset zullen staan). Over de boxset gesproken; daarvoor heeft Steven ook 2 nieuwe songs opgenomen en die komen op de bonus disc te staan. Daar komen nu dus naast 6 (!!) nieuwe en/of overgebleven songs ook een 19 minuten versie van Personal Shopper en wat alternate takes op te staan. Goed nieuws voor degenen die die box vooruit hebben besteld dus.

1,5
Tja vernieuwend zal het voor hem wel zijn. Ik vind het maar een saai nietszeggende radio vriendelijk nummer. Het is dat ik laatst een mail kreeg over een voucher vanwege het cancelen van zijn tour. Maar ik was deze alweer helemaal vergeten. En Eminent Sleaze gaat daar geen verandering in brengen.

avatar van herre48
Vernieuwend en vernieuwing zijn twee aparte zaken De meeste prog is allesbehalve vernieuwend. Hij bereikte reeds zijn hoogtepunten met Porcupine Tree, The Raven en HCE. Gelukkig doet hij dat niet dunnetjes over. Dus heb ik liever een radiovriendelijke SW dan een PT-doorslag.

herre48 schreef:
De twee termen gaan voor mij wel hand in hand eigenlijk. En dit zou ik eerder onder electro-pop scharen dan prog, wat voor hem wel weer een vernieuwing in genre is.

*kleine side note over The Pineapple Thief, hun laatste album en hun vroegere werk zijn toch wel echt verschillend hoor. Niet zo groots als bij Steven het geval is, maar qua stijl en sfeer toch flink verschillend.

Dus heb ik liever een radiovriendelijke SW dan een PT-doorslag.
Zijn vernieuwingsdrang is wel iets wat ik altijd waardeerde. Maar het betekend helaas ook dat het niet altijd raak gaat zijn natuurlijk. Misschien dat hij over een paar jaar weer eens voor mij interessante muziek gaat maken. Maar de weg die hij hier inslaat vind ik geen interessante route.

Lachende derde
Ik vind beide songs erg goed en ben zo blij dat Steven Wilson niet blijft hangen in het verleden en wéér Porcupine Tree-gerelateerd materiaal gaat uitbrengen. Juist de ontwikkeling maakt een musicus spannend om te volgen. Heimwee naar vroeger tijden snap ik ook. Maar dat maakt zijn vroegere werk alleen maar beter toch? Want verlangen naar hoe het ooit was -sentiment- kleurt muziek nog altijd net iets feller in. Ik heb zin in de nieuwe Wilson. Zolang het geen Coldplay-achtige toestanden behelst althans . Er zijn altijd grenzen.

+1,

(al ben ik wel benieuwd wanneer en hoe dicht hij "die grens" gaat benaderen; even afwachten tot we het hele album tot ons kunnen laten doordringen...;))

ProGNerD schreef:

+1,

+2, zelfs op of voorbij die "grens" zou hij het toch nog een eigenzinnige draai geven zodat hij boeiend blijft

Lachende derde
Dat vertrouwen heb ik ook.

Lachende derde schreef:
Dat vertrouwen heb ik ook.

Daar ga ik bij mezelf ook nog steeds vanuit...

avatar van musician
Een beetje een draak van een nummer, dat Eminent Sleaze als je er mij eerlijk naar vraagt.
Uiteraard, als fan, heb ik er naar uitgekeken voor ook een mooie notering in mijn nieuwe lijst voor het 2020 topic (zie elders).

Maar toch behoorlijk teleurgesteld en geen notering.
Ik lees hier wat over vernieuwing.

Leuk en aardig, maar daarmee is niet elke (sterk) afwijkende keutel gelijk maar goed, vanwege het feit dat het zo lekker anders is. Soms worden er ook wel eens slechte songs geschreven, het komt in de beste families voor.
In steek mijn handen in het vuur voor elk solo album van Wilson vanaf Insurgentes.

Maar afgezien van het feit dat ze allemaal vernieuwend op zich waren, hadden ze als gemeenschappelijke factor goede songs.
Eminent sleeze gaat wat mij betreft nergens over en mag toch wel als een kleine miskleun van een compositie worden betiteld. Jammer. Maar er staan vast nog wel betere nummers op dit album.

Lachende derde
Ik vind Eminent sleeze erg leunen op het latere werk van Peter Gabriel. Die kwam na Genesis weg met pop en reuze commerciële - en steengoede - songs. Het zou me verbazen als Wilson niet naar Gabriel gekeken heeft waar het gaat om het carrièreperspectief. En waarom niet? Hij heeft een minder legendarisch verleden maar zeker geen minder talent in huis.

avatar van Tony
Lachende derde schreef:

Klopt. Wilson heeft zelf in interviews o.a. Gabriel genoemd als voorbeeld hoe hij zijn carrière graag zou zien verlopen. Meer mainstream zonder teveel consessies aan de kwaliteit te doen, maar wel hoge verkoopcijfers en bekendheid opleveren. Dat is hier op de site ook uitgebreid benoemd bij zijn vorige album To The Bone.

avatar van clayhill
Na bijna 30 jaar het werk van Steven Wilson onder aandacht te hebben gebracht bij familie en vrienden neem ik , bij het ophanden zijnde album, (wellicht voorlopig) afscheid van deze held... voor dit soort muziek zijn er genoeg andere bandjes.

clayhill schreef:

Ik kan je twijfel op zich begrijpen, maar na 30 jaar kun je 'm toch nog wel die paar maandjes gunnen om het definitieve oordeel te vellen ?

avatar van clayhill
Ga het wel beluisteren hoor... de opmerking is gebaseerd op wat op dit moment te beluisteren is alsmede het laatste No-man album. Heb, denk ik, alles van Steven in de kast staan (inclusief deluxe versies, aanverwante bands, re-releases en boeken).

De verwachtingen zijn weer hoog, Steven Wilson zal wederom weer verrassen en verbazen, daar ben ik heilig van overtuigd. Of iedereen (= fans van Steven Wilson / Porcupine Tree Blackfield etc) deze gaan waarderen? Nee natuurlijk niet. Steven is een artiest, geen entertainer. Daar hebben we er al genoeg van, toch?
De echte artiest blijft zichzelf opnieuw uitvinden, evolueren. Daar is Steven een uitstekend voorbeeld van.
Ik ben zeer benieuwd in ieder geval.

Tangram1969 schreef:
De verwachtingen zijn weer hoog gespannen, Steven Wilson zal wederom weer verrassen en verbazen, daar ben ik heilig van overtuigd. Of iedereen (= fans van Steven Wilson / Porcupine Tree Blackfield etc) deze gaan waarderen? Nee natuurlijk niet. Steven is een artiest, geen entertainer. Daar hebben we er al genoeg van, toch?
Ik ben zeer benieuwd in ieder geval.

avatar van jellylips
De nieuwe singles vind ik voor Steven Wilson erg matig qua compositie. De duistere stukjes van Personal Shopper zijn wel tof, maar dat ABBA-achtige refrein krijg ik kromme tenen van. Niet als ABBA zelf het doet, wel als Steven het doet. Eminent Sleaze is fantastisch geproduceerd maar om de een of andere manier boeit het net niet. King Ghost net voor het eerst gehoord, en die bevalt tot nu toe het beste. Een sfeervolle elektronische track, niets mis mee.

Ik blijf me toch telkens weer verbazen dat er mensen zijn die direct 'Wilson vaarwel zeggen' en dat soort onzin. De beste man heeft, wat, 30 goede albums al gemaakt? Hij mag best een slechte plaat maken, of op z'n minst een plaat die niet aansluit bij je smaak.

jellylips schreef:

Helemaal eens met je laatste alinea; het zal voor velen - zelfs voor mij - wennen zijn aan z'n nieuwe stijl, maar slecht is het zeker niet...

Ik denk dat ik toch Personal Shopper prefereer boven King Ghost; iets meer afwisseling. Eminent Sleaze doet mij ook het minst.

avatar van musician
De reden waarom wij hier met z'n allen op musicmeter zitten, is juist het benoemen van de verschillen tussen het ene muziekwerkstuk en het andere.

Waarbij het duidelijk zal zijn dat iedereen verschillende voorkeuren heeft. Zelfs de meest afgebrande albums kennen ook liefhebbers. Dat is allemaal prima.
Erger is dat mensen rucksichtslos van een bepaalde artiest alles mooi vinden en al op voorhand met 5***** klaar zitten, voor zelfs het album maar is uitgebracht.
En dat kan niet, elke artiest brengt goede en mindere albums.

Ik moet zeggen verreweg het meeste van Wilson (solo) buitengewoon te waarderen, vermoedelijk heb ik zelfs wel eens geschreven dat hij voor mij de beste albums van de afgelopen 10 jaar heeft uitgebracht.

Dan moeten we ook erkennen, dat Steven Wilson ook met deze derde track aangeeft op het nieuwe album een andere kant op te gaan dan hetgeen we vanaf Insurgenties van hem hebben gehoord. Dat mag uiteraard.
Maar ik geloof niet dat ik dit keer bij Wilson in z'n bootje zal stappen. De elektronica van King Ghost doet mij vrijwel niets, alleen de animatie is weer prachtig. Maar dat is geen muziek.

Ik weiger mij in een dwangbuis te laten stoppen om alles van een artiest maar voor zoete koek te slikken. Zelfs als die artiest Steven Wilson heet. Dus voor mij even nog niet, maar wie weet heeft hij net de drie slechtste tracks van The Future Bites te pakken, je weet het niet.

avatar van Mindscapes
musician schreef:

De eerste single van het fantastische Hand Cannot Erase was Perfect Life, ook niet bepaald een gitaargedreven sound ik weet nog dat er toen ook gesteigerd werd op de voorste banken ("Hij is elektronisch gegaan!"). Idem met Pariah of godbetert Permanating (om een andere reden dan). En ja, ik heb het ook veel meer voor die songs dan voor een Eminent Sleaze... King Ghost moet ik nog luisteren.

We moeten overigens de andere 6 tracks van TFB nog horen, maar intussen is (in tijdsduur) wel zowat de helft van het album al gereleaset... Jammer dat singles releasen blijkbaar verplichte kost is, opgelegd door de platenmaatschappij.

Interessant kijkvoer is de live Q&A die Steven vorige maandag hield met zijn web guy Rob Skarin. Over de nieuwe plaat, andere projecten waar hij mee bezig is (o.a. een boekproject!) en over albums die naar het verleden kijken (zijn hele catalogus) versus albums die enkel in het nu hadden kunnen worden gemaakt (TFB). Makkelijker te vinden op Youtube dunkt me.

avatar van meneer
Zo, dus de Vaandeldrager van de Prog wordt hier ontleed, gefileerd en beschouwd. Is hij nog wel die Vaandeldrager ? Verloochent hij zijn verleden ? Of is het een Ziener? Vercommercialiseert hij ? Hebben we te maken met de progressieve Mozart van de 21e eeuw ? Is hij getroffen door creatieve armoede ? Is Wilson bezig om een nieuwe fanbase te bereiken ?

Elke hartstochtelijke Wilson fan heeft het afgelopen jaar toch weleens wat bevreemdend zijn/haar oren doorzocht zich afvragende wat Steven aan het uitbrengen is.

Mij kan het niet bommen of luisteraars het nu mooi of niet mooi vinden. Over smaak wordt, tussen de armoedige reclames door op deze site, veel getwist wat nu goed is of wat niet. Maar ja, smaak en twisten..

Ik ben gewoon eerlijk wbt de, tot nu toe, uitgebrachte nummers van dit album. Maar mijn smaak veroordeelt dit gewoon tot slecht. Of het nu commercieel is, anders vernieuwend progressief of creatieve armoede.

Bij zijn 'To The Bone' stond ik al wat vreemd te kijken toen mijn vrouw bij 'Permanating' plots midden in de kamer haar ABBA moves deed in een spontane dans. Maar ja, ik heb een mooie, vrolijke vrouw dus ik danste gezellig mee. Onderwijl wat bevreemdend luisterend naar de falsetto van Wilson.
Maar bij de nummers van dit album heb ik de neiging om mijn Eurosong Festival scoreblok te pakken en Zero Points uit te delen want deze nummers kunnen, voor mij, zo volgend jaar in de Eurovisie Songfestival #2 lijst geplaatst worden. Misschien iets voor aERodynamIC ?

Ik ga Wilson niet meteen in het 'verdomhoekje' zetten. Als hij deze kant de aankomende jaren op wil gaan, prima. Maar ik luister er niet graag naar. Maar ja, Wilsons Toekomst Bijt, blijkbaar..

En dan heel eerlijk, ik vind het ook gewoon jammer van wat ik tot nu toe gehoord heb.

avatar van musician
Daar kan ik inkomen, de artiest blijft natuurlijk vrij in zijn doen en laten. Maar diezelfde vrijheid hebben wij uiteraard ook.

Ik had, nog voor die afzonderlijke nummers die van The Future Bites zijn uitgebracht, voor mezelf nog een mooie, verslavende, Greatest Hits van Wilson op cd gezet. Dat kan mooi als je z'n werk in huis hebt. En het herinnert er gelijk aan dat Wilson inderdaad één van de beste componisten en muzikanten van de afgelopen jaren is geweest.
Ik wil je mijn keuzes niet onthouden:

01 Harmony Korine
02 Stars die (Porcupine Tree)
03 Drive Home
04 Pariah
05 Postcard
06 Routine
07 The Same asylum as before
08 The Raven that refused to sing
09 Refuge
10 Dark matter (Porcupine tree)
11 Song of I
12 Song of unborn

Verslavend in die zin, dat ik voorlopig ook nog wel even zonder nieuw werk van Wilson kan, mocht hij met een teleurstellend nieuw album komen.
Bovenstaande nummers zijn toch wel een hele uitdaging om te verbeteren lijkt mij, maar ik wil Wilson en komende liefhebbers van The Future Bites verder niet ontmoedigen...