Airbag - A Day at the Beach (2020)

Noorwegen
Label: Karisma

1. Machines and Men (10:48)
  2. A Day at the Beach (Part 1) (3:55)
  3. Into the Unknown (10:28)
  4. Sunsets (8:16)
  5. A Day at the Beach (Part 2) (5:33)
  6. Megalomaniac (9:50)
avatar van Alexepex
De link met Archive hoor ik (nog) niet. Heb de album nog maar 2x beluisterd.
Ik vind de muziek van Airbag best leuk, maar ik wacht regelmatig tevergeefs op wat daverend, iets wat de sfeer omhoog stuwt. Het is allemaal wat vlakjes.

avatar van stoepkrijt
Mijn eerste indruk van dit album en van Airbag in het algemeen: prog van de oude stempel. Pink Floyd is nergens ver weg. Eigenlijk had ik een wat modernere sound verwacht, maar ik moet zeggen dat ik het niet oubollig vind of dat ik me eraan stoor. Het is op een prettige manier sfeervol, maar ik ben wel benieuwd of de composities die onder die dikke laag sfeer verstopt zitten interessant genoeg zullen blijken. Dat gaat de tijd uitwijzen.

avatar van Guinness1980
Guinness1980 schreef:

...........
Ik twijfelde altijd of All Rights Removed of Disconnected mijn favoriete Airbag album was maar die twijfel zal niet lang meer duren.
Ik durf nu al te zeggen dat ze met A Day at the Beach hun beste album hebben afgeleverd.

4.5* maar maakt zeker nog kans om de volle 5* te krijgen.

Voor het eerst sinds lange tijd ga ik weer eens de volledige score aan een album geven.
Dit blijft voor mij keer op keer genieten.

avatar van vanwijk
Ik ga er een halfje bijdoen. Een, voor mij, hypnotiserend openingsnummer en een magistraal laatste nummer doen het voor me. Krijg vooral Machines and Men niet uit mijn hoofd/lijf,

avatar van hydex
Heb er ook een halfje bij gedaan. Dit is voor mij het beste album die airbag ooit heeft afgeleverd. Wat een ontzettend goed album. Denk steeds dat ze megalomaniac geschreven hebben met Trump in het achterhoofd.. geen bewijs voor maar als je opzoekt wat het woord betekent kom je al gauw tot deze conclusie.

avatar van grovonion
Erg goed, na een eerste beluistering, maar een vergelijking met Anathema dringt zich bij mij wel op...

avatar van Leptop
Had ik ook na de 1e keer luisteren, meer dan de vergelijking met Pink Floyd. Is nu overigens weer wat minder, maar ik snap wat je schrijft.

Dit is de eerste kennismaking met deze band.
Mooi alvast.
Alvast een pluim voor het openingsnummer Machines and Men.
Wat ik me afvraag of al de albums van Airbag zo de moeite waard zijn .............?

avatar van Prog66
De eerdere albums zijn wat mij betreft stuk voor stuk beter dan deze plaat. Ik vind dit misschien wel het meest tegenvallende album, maar dan nog is het niveau hoger dan dat van een doorsnee prog band.

avatar van vanwijk
Ik ben ook nog niet zo lang geleden ingestapt, ken alleen All Rights Removed. Dat schurkt meer tegen Floyd aan.
Ik vind dit wel een heerlijk album, kruipt onder je huid..en blijft er, bij mij in ieder geval, ook zitten. Er zit iets monotoons in dat me enorm bevalt.

avatar van ProGNerD
TONYLUNA schreef:
Dit is de eerste kennismaking met deze band.
Mooi alvast.
Alvast een pluim voor het openingsnummer Machines and Men.

Hoog tijd om uitgebreid kennis te maken dan; zal je vast en zeker bekoren afgaand op je muzikale voorkeur...

Van de voorgaande albums is Airbag - All Rights Removed een mooie aanrader om mee te beginnen. En vergeet ook het solowerk van de drijvende kracht niet, bijv. z'n laatste: Bjørn Riis - A Storm Is Coming

Deze gaat zeker in mijn favorietenlijstje.

avatar van symforock
Heerlijk album ! Eindelijk weer wat steviger materiaal wat zorgt voor een fijne afwisseling tussen de rustige nummers door. Wat mij betreft zijn ze hiermee de enige juiste weg ingeslagen. De productie is best aardig maar net niet goed genoeg om de volle 5 sterren te scoren. Audiofiel zijn en liefhebber van dit soort muziek is helaas niet altijd de beste combi. Gelukkig wel een stuk beter geproduceerd dan Disconnected !

avatar van Leptop
Er is toch weinig mis met de productie? Wat mis je precies symforock?

Leptop schreef:
Er is toch weinig mis met de productie? Wat mis je precies symforock?

Diepte en dan met name in het 1e nummer, de rest valt nog wel mee ( Killer op Disconnected is ook een mooi voorbeeld van hoe het NIET moet. Eeuwig zonde van zo'n geweldig nummer)..................... in dit genre zijn er maar weinige die deze techniek beheersen. Steven Wilson is daar 1 van.

avatar van Leptop
Ik zal als medeaudiofiel nog eens met een ander oor naar deze nummers luisteren. Het was mij in ieder geval niet opgevallen. Wel bv dat de stem van Riis helemaal los staat van de muziek.
Welk nummer heeft bv wel diepte? Dit om te kunnen vergelijken.

Leptop schreef:
Welk nummer heeft bv wel diepte? Dit om te kunnen vergelijken.

De settings die gebruikt zijn op dit album zijn goed voor de rustige nummers maar minder voor het "ruigere" werk. Bij een juiste diepte kan ik mijn ogen sluiten en dan is het onmogelijk om de locatie van de 2 luidsprekers aan te wijzen, dan zit je er midden in. Hoe vlakker de productie hoe minder dat effect. Hoe beter de luidsprekers hoe groter het verschil. Bij Gazpacho hetzelfde verhaal, albums die briljant klinken en helaas ook aan aantal zonder diepte en te vlak. Het mooiste voorbeeld is nog altijd het dag en nacht verschil tussen de originele uitgave van Radiation van Marillion (1998) en de heruitgave Radiation 2013. Ineens werd het een leuk album om te luisteren. Het origineel heb ik zelden gedraaid.

avatar van Leptop
Snap ik, maar bij dit album heb ik er geen last van. Het klinkt ook los van de speakers zonder compressie bij de stevigere passages. Disconnect heeft wel een mindere opname in dat opzicht.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Airbag - A Day At The Beach - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Airbag - A Day At The Beach
Airbag maakt op A Day At The Beach indruk met muziek vol echo’s uit het roemrijke geleden van de symfonische rock, maar slaagt er ook in om haar progrock eigentijds te laten klinken

A Day At The Beach van de Noorse band Airbag kreeg de afgelopen weken zoveel goede recensies dat ik toch nieuwsgierig werd naar de verrichtingen van de progrock band uit Oslo. A Day At The Beach bevat flarden van de symfonische rock die ik een aantal decennia geleden goed vond, maar Airbag slaagt er ook absoluut in om eigentijds te klinken, waarbij het hier en daar aansluit bij progrock bands van het moment, maar ook kan klinken als een rockband met hier en daar een snufje prog. De lange tracks van de Noorse band zitten vol muzikaal vuurwerk, bouwen de spanning keer op keer fraai op, maar nodigen ook uit tot wegdromen. Aangenaam album.

Ik hou de hedendaagse progrock niet zo heel goed bij. Progrock is voor mij immers vooral een jeugdliefde (of jeugdzonde) die terug gaat naar de tijd dat het genre nog symfonische rock werd genoemd (grofweg van het begin van de jaren 70 tot de punkgolf van de late jaren 70). Als ik behoefte heb aan een album in het genre doe ik daarom over het algemeen een greep uit een goed gevulde platenkast, waarbij ik me meestal overigens beperk tot de grote bands.

Nieuwsgierig geworden door een aantal goede recensies ben ik echter toch begonnen aan A Day At The Beach van Airbag. Airbag is een band uit het Noorse Oslo en A Day At The Beach is al het vijfde album van de band. In de meeste recensies die ik heb gelezen wordt het laatste album van Airbag vooral vergeleken met Pink Floyd. Dat is inderdaad herkenbaar, want wanneer de eerste noten van A Day At The Beach uit de speakers komen hoor ik op zijn minst flarden Pink Floyd ten tijde van A Dark Side Of The Moon en Wish You Were Here.

Wanneer de band uit Oslo het tempo wat opvoert klinkt de muziek van Airbag echter ook wel degelijk eigentijds en is de afstand tot hedendaagse rockbands die niet vies zijn van een randje prog en de smaakmakers binnen de progrock van het moment niet zo heel groot. Het zorgt ervoor dat A Day At The Beach een album is dat meerdere kanten op kan. Van de hoogtijdagen van Pink Floyd, tot hedendaagse progrock bands als onder andere Porucpine Tree en Gazpacho tot zelfs een hedendaagse rockband als Muse.

De raakvlakken met Pink Floyd hoor je in de opbouw van de songs, maar vooral in het gitaarwerk, dat meer dan eens lijkt op de gitaarpartijen van David Gilmour, al speelt Airbag’s Bjørn Riis ook zo nu en dan flink wat steviger.

Dat we vooral te maken hebben met progrock blijkt wel uit de tracklist. A Day At The Beach telt slechts zes songs, die samen goed zijn voor bijna 50 minuten muziek. Twee van de songs duren langer dan 10 minuten, terwijl een van de songs de tien minuten net niet haalt. Het biedt alle tijd en ruimte om de tracks langzaam op te bouwen en lang niet altijd richting een climax.

Volgens de band zelf is de muziek op A Day At The Beach niet alleen beïnvloed door de groten uit de progrock, maar vooral door de elektronische popmuziek uit de jaren 80. Ik hoor het niet zo goed als sommige recensenten die zelfs The Cure aandragen als vergelijkingsmateriaal, maar wanneer wat modernere elektronica wordt ingezet heeft A Day At The Beach inderdaad wel een vleugje 80s, dat ik persoonlijk nog meer hoor in de zang.

Ik ben zoals gezegd geen heel groot liefhebber van hedendaagse progrock, maar het nieuwe album van Airbag bevalt me uitstekend. De Noorse band grossiert in wonderschone klanken waarbij het lekker wegdromen is, excelleert met bijzonder fraai gitaarwerk (met flink wat referenties naar David Gilmour, wat nooit erg is), maar slaagt er ook in om eigentijds te klinken. Bovendien slaagt de band er in om redelijk compacte songs af te leveren, wat knap is wanneer deze songs zo nu en dan tien minuten de tijd nemen.

Zeker op een mooie zomerdag als de broeierige dagen van het moment, is het heerlijk achterover leunen met de melodieuze klanken van Airbag, net zoals ik dat decennia geleden deed met de muziek van de grote voorgangers van de band. Erwin Zijleman