Airbag - A Day at the Beach (2020)

Noorwegen
Label: Karisma

1. Machines and Men (10:48)
  2. A Day at the Beach (Part 1) (3:55)
  3. Into the Unknown (10:28)
  4. Sunsets (8:16)
  5. A Day at the Beach (Part 2) (5:33)
  6. Megalomaniac (9:50)
avatar van Alexepex
De link met Archive hoor ik (nog) niet. Heb de album nog maar 2x beluisterd.
Ik vind de muziek van Airbag best leuk, maar ik wacht regelmatig tevergeefs op wat daverend, iets wat de sfeer omhoog stuwt. Het is allemaal wat vlakjes.

avatar van stoepkrijt
Mijn eerste indruk van dit album en van Airbag in het algemeen: prog van de oude stempel. Pink Floyd is nergens ver weg. Eigenlijk had ik een wat modernere sound verwacht, maar ik moet zeggen dat ik het niet oubollig vind of dat ik me eraan stoor. Het is op een prettige manier sfeervol, maar ik ben wel benieuwd of de composities die onder die dikke laag sfeer verstopt zitten interessant genoeg zullen blijken. Dat gaat de tijd uitwijzen.

avatar van Guinness1980
Guinness1980 schreef:

...........
Ik twijfelde altijd of All Rights Removed of Disconnected mijn favoriete Airbag album was maar die twijfel zal niet lang meer duren.
Ik durf nu al te zeggen dat ze met A Day at the Beach hun beste album hebben afgeleverd.

4.5* maar maakt zeker nog kans om de volle 5* te krijgen.

Voor het eerst sinds lange tijd ga ik weer eens de volledige score aan een album geven.
Dit blijft voor mij keer op keer genieten.

avatar van vanwijk
Ik ga er een halfje bijdoen. Een, voor mij, hypnotiserend openingsnummer en een magistraal laatste nummer doen het voor me. Krijg vooral Machines and Men niet uit mijn hoofd/lijf,

avatar van hydex
Heb er ook een halfje bij gedaan. Dit is voor mij het beste album die airbag ooit heeft afgeleverd. Wat een ontzettend goed album. Denk steeds dat ze megalomaniac geschreven hebben met Trump in het achterhoofd.. geen bewijs voor maar als je opzoekt wat het woord betekent kom je al gauw tot deze conclusie.

avatar van grovonion
Erg goed, na een eerste beluistering, maar een vergelijking met Anathema dringt zich bij mij wel op...

avatar van Leptop
Had ik ook na de 1e keer luisteren, meer dan de vergelijking met Pink Floyd. Is nu overigens weer wat minder, maar ik snap wat je schrijft.

Dit is de eerste kennismaking met deze band.
Mooi alvast.
Alvast een pluim voor het openingsnummer Machines and Men.
Wat ik me afvraag of al de albums van Airbag zo de moeite waard zijn .............?

avatar van Prog66
De eerdere albums zijn wat mij betreft stuk voor stuk beter dan deze plaat. Ik vind dit misschien wel het meest tegenvallende album, maar dan nog is het niveau hoger dan dat van een doorsnee prog band.

avatar van vanwijk
Ik ben ook nog niet zo lang geleden ingestapt, ken alleen All Rights Removed. Dat schurkt meer tegen Floyd aan.
Ik vind dit wel een heerlijk album, kruipt onder je huid..en blijft er, bij mij in ieder geval, ook zitten. Er zit iets monotoons in dat me enorm bevalt.

avatar van ProGNerD
TONYLUNA schreef:
Dit is de eerste kennismaking met deze band.
Mooi alvast.
Alvast een pluim voor het openingsnummer Machines and Men.

Hoog tijd om uitgebreid kennis te maken dan; zal je vast en zeker bekoren afgaand op je muzikale voorkeur...

Van de voorgaande albums is Airbag - All Rights Removed een mooie aanrader om mee te beginnen. En vergeet ook het solowerk van de drijvende kracht niet, bijv. z'n laatste: Bjørn Riis - A Storm Is Coming

Deze gaat zeker in mijn favorietenlijstje.

avatar van symforock
Heerlijk album ! Eindelijk weer wat steviger materiaal wat zorgt voor een fijne afwisseling tussen de rustige nummers door. Wat mij betreft zijn ze hiermee de enige juiste weg ingeslagen. De productie is best aardig maar net niet goed genoeg om de volle 5 sterren te scoren. Audiofiel zijn en liefhebber van dit soort muziek is helaas niet altijd de beste combi. Gelukkig wel een stuk beter geproduceerd dan Disconnected !

avatar van Leptop
Er is toch weinig mis met de productie? Wat mis je precies symforock?

Leptop schreef:
Er is toch weinig mis met de productie? Wat mis je precies symforock?

Diepte en dan met name in het 1e nummer, de rest valt nog wel mee ( Killer op Disconnected is ook een mooi voorbeeld van hoe het NIET moet. Eeuwig zonde van zo'n geweldig nummer)..................... in dit genre zijn er maar weinige die deze techniek beheersen. Steven Wilson is daar 1 van.

avatar van Leptop
Ik zal als medeaudiofiel nog eens met een ander oor naar deze nummers luisteren. Het was mij in ieder geval niet opgevallen. Wel bv dat de stem van Riis helemaal los staat van de muziek.
Welk nummer heeft bv wel diepte? Dit om te kunnen vergelijken.

Leptop schreef:
Welk nummer heeft bv wel diepte? Dit om te kunnen vergelijken.

De settings die gebruikt zijn op dit album zijn goed voor de rustige nummers maar minder voor het "ruigere" werk. Bij een juiste diepte kan ik mijn ogen sluiten en dan is het onmogelijk om de locatie van de 2 luidsprekers aan te wijzen, dan zit je er midden in. Hoe vlakker de productie hoe minder dat effect. Hoe beter de luidsprekers hoe groter het verschil. Bij Gazpacho hetzelfde verhaal, albums die briljant klinken en helaas ook aan aantal zonder diepte en te vlak. Het mooiste voorbeeld is nog altijd het dag en nacht verschil tussen de originele uitgave van Radiation van Marillion (1998) en de heruitgave Radiation 2013. Ineens werd het een leuk album om te luisteren. Het origineel heb ik zelden gedraaid.

avatar van Leptop
Snap ik, maar bij dit album heb ik er geen last van. Het klinkt ook los van de speakers zonder compressie bij de stevigere passages. Disconnect heeft wel een mindere opname in dat opzicht.