Kevin Rowland & Dexys Midnight Runners - Too-Rye-Ay (1982)

Pop / Soul
Label: Mercury

1. The Celtic Soul Brothers (More, Please, Thank You) (3:11)
  2. Let's Make This Precious (4:03)
  3. All in All (This One Last Wild Waltz) (4:10)
  4. Jackie Wilson Said (I'm in Heaven When You Smile) (3:05)
  5. Old (5:32)
  6. Plan B (5:04)
  7. I'll Show You (2:40)
  8. Liars A to E (4:10)
  9. Until I Believe in My Soul (7:01)
  10. Come on Eileen (4:41)
  11. Love, Pt. 2 * (1:18)
  12. Dubious * (2:41)
  13. T.S.O.P. * (3:47)
  14. Let's Get This Straight from the Start * (3:35)
  15. Old [Live at Shaftsbury Theatre, London] * (4:55)
  16. Respect [Live at Shaftsbury Theatre, London] * (7:42)
  17. Let's Make This Precious [Original Version] * (3:42)
  18. T.S.O.P. (BBC in Concert) * (4:14)
  19. Burn It Down (BBC in Concert) * (4:01)
  20. Let's Make This Precious (BBC in Concert) * (4:04)
  21. Jackie Wilson Said (BBC in Concert) * (3:15)
  22. Come on Eileen (BBC in Concert) * (6:32)
  23. Soon (BBC in Concert) * (1:26)
  24. Plan B (BBC in Concert) * (4:05)
  25. Geno (BBC in Concert) * (3:33)
  26. Respect (BBC in Concert) * (6:59)
  27. Old (BBC in Concert) * (4:26)
  28. The Celtic Soul Brothers (BBC in Concert) * (2:45)
  29. There, There My Dear (BBC in Concert) * (4:54)
  30. Show Me (BBC in Concert) * (3:25)
  31. I'll Show You (BBC in Concert) * (3:02)
  32. Let's Make This Precious [BBC Session] * (3:40)
  33. Jackie Wilson Said [BBC Session] * (3:05)
  34. All in All [BBC Session] * (3:52)
  35. Old [BBC Session] * (4:39)
  36. Reminisce, Pt. 1 * (5:55)
avatar van edje1969
0,5
album heb ik al jaren geleden weggegeven en het staat nog altijd in mijn geheugen gegrift dat ik het niets vond. In de herkansing vanwege de feedback. De reden dat ik het album gewoon niet mooi vind is door de stem van de zanger. Dat is persoonlijk. Waar ik Robert Smith of Can Bonomo die ook kenmerkend eigen stemgeluid wel mooi vind.... Muzikaal zit Come On Eileen en Celtic Soul Brothers goed in elkaar. Onderscheidend geluid ook met de viool. Maar nummers als Old en All In All vind ik gewoon echt niet mooi. En slechtste album ooit? Natuurlijk niet. Als je iets al van tevoren slecht vind, dan neem je de moeite niet om het te kopen of te luisteren. Als laatste...ja ik vul afgelopen weekend veel punten. Komt omdat ik sinds 3 dagen hierop zit. Geeft voorlopig alleen punten aan albums die ik ook echt ken(daarom tot heden ook haast alleen jaren 70 en 80 punten toegekend). Vind mijzelf een echt muziekverzamelaar. Ben 44 en koop al jaren albums via platenbeurzen, download veel en nou ja..kast en schuur is goed gevuld. Dit weekend zit ik half verslaafd elpees en cd's weer na te lopen. Via downloaden ook albums weer compleet te maken. Zoals Walls And Bridges van John Lennon en Equinor van Styx. Heerlijk. En dan kom ik ook verzamelaar tegen waarop ik Come On Eileen zie staan en in jullie ogen onheus cijfer toeken. Niet ieder zal ook met mij eens zijn dat Jerney Kaagman en Max Werner topzangers van NL zijn... dat is dan weer mijn smaak. Hoewel met dit album dan oneens, voed mij rustig met beschouwingen/feedback. Ben altijd hongerig om meer te ontdekken. En als jullie echt blijven vinden, dat ik DMR onrecht doe, dan haal ik punten weg en blijft mening vermeld staan...erwin

avatar van dazzler
Ik volg al een tijdje je puntenverdeling omdat je regelmatig op albums stemt, die ik in de kast heb staan.
En daarbij valt me op dat je erg gul bent met alle cijfers, zowel de allerlaagste als de allerhoogste.

Als je vindt dat een album muzikaal best goed in elkaar zit,
maar je struikelt over de stem van de zanger, lijkt 0,5 me streng.

Maar zolang we erover kunnen discussiëren, hoef je die punten van mij niet weg te halen.

avatar van EttaJamesBrown
edje1969 schreef:

Eigenlijk geven wij hetzelfde cijfer: bij jou zijn alleen de 0 en de 5 verwisseld. Toch fijn dat je zoveel woorden besteed aan een album dat je niets vindt. respect.

avatar van edje1969
0,5
Prima toch. Diversiteit in muziek is juist zo mooi. Ik snap heus wel dat als je album zeer waardeert dat het niet fijn is als iemand dit als laagstgewaarde album heeft. Dat heb ik als Queenfan waarbij ook mm-ers zijn die er totaal niets mee hebben. Ik tot nu toe 2x een 0,5 gedeeld van mijn ongeveer 300. Is dit dan het slechtste album? Nee. Want die albums beluister ik niet. Verschil is dat ik dit album via anderen wel meekreeg. Fijn weekend met muziek die jou veel goeds brengt. Ik heb heel fout nu Enrique opstaan! (sterke guilty pleasure)

edje1969 schreef:

En nog steeds geen beschrijving die onze honger naar argumenten wat kan stillen.

Al bespeur ik enige rancune ten opzichte van Queen en Enrique haters.

avatar van EttaJamesBrown
Ik ga direct The Queen is Dead 5 sterren geven. Iedereen blij.

Come On Eileen was voor mij de zomerhit uit 1982.
Waarschijnlijk heeft de clip er ook aan mee gedragen dat de tuinbroek weer helemaal hip werd.
Het symbool voor vrijheid en gelijkheid.
Niet alleen mannen droegen deze in de video, maar ook een vrouw had dit typische werkkostuum aan.
Voor mijn gevoel heeft dit nummer een rol gehad in het uiten van feminisme en de innerlijke liefde van twee vrouwen.
De tuinbroek als status voorwerp.
Kevin Rowland zou zich jaren later regelmatig laten zien in vrouwenkleding.
Hoe ironisch kan deze cirkel zich sluiten.
Maar toch zouden Dexys Midnight Runners altijd hier gezien worden als eendagsvlieg.
Geno was een klein succesje, en ook de ode aan Jackie Wilson scoorde redelijk, maar die is het merendeel al lang vergeten.
Dexys Midnight Runners was de romantische groep denkbeeldige hangjongeren, die zich netjes binnen de lijntjes hielden.
Al snel zou het echte tuig van The Pogues de boel onveilig maken, en ze hardhandig uit onze gedachtes verbannen.
De behoefte naar pure rauwheid was groter.
En eigenlijk is Too-Rye-Ay een lief album.
Soul vermengt met folk en pop, met een stem die ergens zweeft tussen Terry Hall van Specials en Robert Smith van The Cure.
De een vind het geweldig, de andere vind het jammerlijk kattengejank.
Als groot liefhebber van de latere Levellers, zie ik in die band wel veel terug van Dexys Midnight Runners.
Het uiterlijk van frontman Mark Chadwick in hun beginperiode heeft vergelijkingen met die van Kevin Rowland.
De tuinbroek van spijkerstof, het ongeschoren gezicht, de grote oorringen, en het zwerverspetje.
Alleen licht bij deze band niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk op straat.
Qua sound zit Dexys Midnight Runnersin het midden tussen The Pogues en Levellers, maar met een stukje minder overtuigingskracht.

avatar van Gerards Dream
Leuke uiteenzetting deric raven.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wordt altijd vrolijk als ik dit album weer eens beluister en dat kan met alle ellende in de wereld wel eens helend werken.
Jeugdsentiment deze plaat een soort "" niets aan de hand "" popplaat met het prachtige Come On Eileen als afsluiter.
De Van Morrison cover Jackie Wilson Said vind ik ook zeer geslaagd.

avatar van gastheerg
Idd een vrolijke plaat. Heb deze in LP vorm maar ziet toch maar zelden de draaitafel maar na al die jaren toch 3,5 ster

TOO-RYE-AY (1982) 2CD deluxe edition repair shop

In 2007 verscheen een 2CD deluxe editie van het succesalbum van Kevin Rowland en zijn kornuiten.
Met een integraal live concert, maar zonder rekening te houden met alle betrokken singles.
De genesis van het album duurt ruim een jaar. De singles vertellen het verhaal.

Het integrale album uit 1982 met als singles The Celtic Soul Brothers,
de megahit Come On Eileen en het van Van Morrison geleende Jackie Wilson Said.

Maar in 1981 verschenen de nummers Plan B en Liars A To E ook al op single
En die single versies en hun b-kanten, alsmede de niet voor het album weerhouden single
Show Me zijn helaas niet terug te vinden op de 2CD deluxe editie van het album uit 2009.

Daar hoort wat uitleg bij, want het verhaal van DMR is een complex verhaal.
Spilfiguur is van bij de aftrap de sikkeneurige Kevin Rowland die met zijn veelkoppige band
in 1980 een UK nummer 1 hit scoort met de single Geno en zich overtuigend op de muziekkaart zet
met het bejubelde album Searching For The Young Soul Rebels (1980) op het bekende platenlabel EMI.

Een breuk met EMI zorgt ervoor dat Kevin Rowland de line-up van zijn band drastisch vernieuwt.
Plan B is de laatste single die de groep voor EMI opneemt en daarom wellicht niet op de 2CD edition.
Want Dexys Midnight Runners tekent een contract met Mercury en brengt daar twee singles op uit
(met name Liars A To E en Show Me) alvorens drastisch van koers te veranderen.

Rowland had de strakke soulwave van de groep aangelengd met een flinke scheut jazz.
Nu vat hij het plan op om ook nog een dosis folk aan het muzikale DMR recept toe te voegen.
Dat betekent dat nummers als Plan B en Liars A To E nieuwe arrangementen krijgen.
Daarvoor trekt de frontman het strijkerduo The Emerald Express aan.

De eerste single volgens het nieuwe tuinbroekenrecept heet The Celtic Soul Brothers.
De titel van de single is zelfs even in de running als mogelijke, nieuwe groepsnaam.

Daarna verovert DMR na de UK (met Geno) de rest van de wereld met Come On Eileen.
Jackie Wilson Said wordt in principe als dubbele a-kant uitgebracht met Let's Make This Precious.
Dat laatste lied is zowel muzikaal als tekstueel de beginselverklaring van het soul meets folk project.

Eind 1982 verschijnt nog een losse single die helemaal in de stijl van Too-Rye-Aye ligt.
Let's Get This Straight From The Start laat zien dat de line-up van de groep werd uitgedund.

Daarna wordt het lang stil rond Kevin Rowland die het slachtoffer wordt van zijn eigen wispelturigheid
en in 1985 met drie overgebleven bandleden zal uitpakken met het onbegrepen Don't Stand Me Down.