Run the Jewels - Run the Jewels 4 (2020)

Alternatieve titel: RTJ4

Label: BMG

1. Yankee and the Brave (Ep. 4) (2:26)
  2. Ooh La La (3:04)

met Greg Nice en DJ Premier

3. Out of Sight (3:21)

met 2 Chainz

4. Holy Calamafuck (3:58)
  5. Goonies vs. E.T. (3:03)
  6. Walking in the Snow (3:55)
  7. Ju$t (3:25)

met Pharrell en Zack de la Rocha

8. Never Look Back (2:57)
  9. The Ground Below (2:32)
  10. Pulling the Pin (3:37)

met Mavis Staples en Josh Homme

11. A Few Words for the Firing Squad (Radiation) (6:42)
avatar van Nr.4
De match van de El-P producties en de raps van Mike is echt ongekend. Vond Killer Mike vroeger altijd een ok rapper, tot zijn RAP Music album me overdonderde. En een fan van El-P beats zonder Killer Mike erop zal ik nooit worden denk ik. Te afwijkend van mijn wat meer conventionele hiphopsmaak. Maar als ik dan Mikey hoor binnen knallen op elke rauwe track op deze plaat...je voelt de urgentie en emotie in de muziek. Een beetje wat ik in m'n tienerjaren had bij optredens van Immortal Technique.

In de lijn van het album past die Ooh la la track het minste qua sound, maar mede door die vette clip is dat hier wel een favoriet geworden afgelopen weken. Lekker meeschreeuwen met Greg.

avatar van Benjaminjow
Gewoon vet lekker

avatar van alexander-r
Blijft op repeat staan, dit gaat keihard. Beat van track met 2chainz is fantastisch ook. Persoonlijk vind ik het het net niet halen bij RTJ2, zeker geen schande gezien dat album een absurd hoog niveau haalt.

Walking in the snow zou eigenlijk het anthem van BLM movement moeten zijn...

Roedster
El-P deelde op twitter een video-review van een jonge fan. Fantastisch dat enthousiasme van dat ventje, mijn dag is weer goed:

YouTube

avatar van Johnny Marr
Gestoord irritant die clean versie, is er ook een dirty? Need mah vloekwoordjes.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)

RTJ4 by Run The Jewels on Spotify - open.spotify.com

Neem aan dat deze ook ongecensureerd is: RTJ4 - FREE DOWNLOAD – Run The Jewels - us-preorder.runthejewels.com

avatar van Johnny Marr

Ik luister via Spotify, veel woorden worden weggelaten.

avatar van madmadder
Ik heb gewoon de explicit versie op spotify, hoor. Die link van panjoe is zo te zien ook naar de explicit versie.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Johnny Marr schreef:

Ik luister via Spotify, veel woorden worden weggelaten.

De link die ik postte gaat naar de ongecensureerde versie. Als ik op RTJ4 zoek op Spotify krijg ik twee versies van het album. Eén van de twee heeft voor alle tracks een [E] symbooltje staan - die zijn dus explicit en niet gecensureerd.

Als je deze niet kan vinden, heb je wellicht je explicit filter aanstaan op Spotify?

avatar van Jelle78
Hip-hop is niet mijn favoriete genre en zal dat ooit nooit worden. Tot 2014 moest ik er zelfs niks van hebben en nam ik het genre totaal niet serieus. Daar kwam verandering in toen ik het tweede album van Run the Jewels hoorde. Daarmee werd mijn interesse in het genre gewekt en kwam ik erachter dat er wel degelijk veel goede hip-hop muziek wordt gemaakt. Run the Jewels is dus soort van mijn gateway band naar de hip-hop en ik ben ze daarom altijd min of meer blijven volgen. Hoewel ik ook weer niet kan zeggen dat ik regelmatig naar ze luister.
Toen ik hoorde van het verschijnen van deze plaat en de overwegend zeer positieve reviews las ben ik gaan luisteren en stel ik vast dat Run the Jewels nog steeds hip-hop maakt die ik zeer kan waarderen. Goede beats en de juiste mate van agressie/ boosheid, gelardeerd met teksten die precies weergeven wat er nu speelt in de samenleving. Ik verwacht dat dit één van de vrij schaarse hip-hop platen zal zijn waar ik de komende tijd nog wel naar zal luisteren.

Overigens: als ik in spotify zoek op Run the Jewels 4 dan staat de gecensureerde versie bovenaan. Als tweede staat de explicit versie. Als ik naar de spotify-pagina van RtJ ga dan zie ik alleen de explicit versie.

avatar van peterjames777
Ik ben ook best selectief en kieskeurig in de hiphop die ik luister. Om deze reden is RTJ denk ik in het verleden een beetje langs me heen gegaan. Tot nu.

Damn. Wat is dit vet! En had niet op een beter moment uit kunnen komen.

Gauw maar eens hun oude spul op zetten. Als ik deze vet vind, kan ik dan het beste met RTJ 2 of 3 beginnen?

avatar van ArthurDZ
peterjames777 schreef:

Deel 2 vinden velen hun beste (waaronder ik) maar 3 en ook 1 zijn ontzettend sterk. Met RTJ kan je niet misgaan (al zou ik wegblijven van Meow The Jewels)! Veel plezier

avatar van LittleBox
peterjames777 schreef:

Damn. Wat is dit vet! En had niet op een beter moment uit kunnen komen.

Dat herken ik hoor, dat selectieve. Zag ze paar jaar geleden op Best Kept Secret en dat maakte indruk. Vet album dit en relevant ook. Heel goed dit. Beetje zelfde gevoel als de laatste van A Tribe Called Quest uit 2016 (dacht ik), ook zo lekker.

Johnny Marr schreef:
Een beetje ironisch dat een groep met zo'n anti-establishment mentaliteit als RTJ een label überhaupt toelaat om een gecensureerde versie van hun album te posten online.

avatar van lowieke
Pfff ik was wel een fan maar ik kom er dit keer niet in.. het eerste nummer is zo fakking irritant en als ik überhaupt nog verder probeer haak ik om dezelfde reden af: hysterie

Misschien komt het nog.. (wellicht als de hype over is)

Wat moet je met zo een bericht? Ik voelde de drang om te reageren omdat ik verbaasd ben door de score.

avatar van jordidj1
lowieke schreef:

Misschien komt het nog.. (wellicht als de hype over is)

Komt nog wel misschien, ik vond de openingstrack ook irritant eerst. Nu weet ik wel beter.

SirPsychoSexy schreef:

Maar is Run the Jewels nu echt anti-establishment? We hebben het hier wel over een duo met een vrij mainstream benadering van hip-hop - een duo dat haar muziek leent voor spellen als FIFA, een album maakt met 2Chainz en Pharrell als features, een duo met een speciale Rick and Morty merchandise, hell, er wordt zelfs Run the Jewels craft beer verkocht.

Een belangrijke reden waarom dit album mij weinig boeit is omdat RTJ juist nu een van de meest mainstream en accessible hip-hop acts is geworden terwijl dit rond de eerste twee albums niet het geval was. De muziek is m.i. makkelijker, de boodschappen komen een stuk minder aan vanwege o.a. al het bovenstaande en Killer Mike's simplistische (en soms zelfs populistische) politieke boodschappen storen mij, niet omdat ik niet snap waar hij vandaan komt, maar omdat een groot deel van zijn messages extreem kort door de bocht zijn. Het gevoel dat het mij bezorgt is dat de ruwe rand die RTJ en RTJ2 hadden er is afgeschaafd.

Muziekverslaafd
Appels123 schreef:

Helemaal mee eens! Prima verwoord.

avatar van mkrake
Je kunt alleen anti-establisment zijn als je niet mainstream bent en geen commerciële activiteiten ontplooit? Daarnaast, dit album wordt gewoon gratis aangeboden. Als mensen je muziek waarderen, ja dan wordt je groter en bekender.

Vind zelf dat RTJ ten opzicht van hun eerste 2 albums weinig zijn veranderd qua muziek en urgentie. Dit album komt bij mij hard binnen en voelt zeker niet als makkelijk scoren. Het enige waar ik over kan vallen is dat de muziek qua ontwikkeling niet heel veel veranderd is. Maar dit album luisterend dan hebben ze ook groot gelijk.

avatar van overmars89
Na een redelijk lange pauze van de mannen had ik van tevoren wel iets meer een evolutie verwacht in de sound van de mannen. Maar hoor je mij klagen, nee zeker niet. Dit is gewoon weer een vertrouwde plaat van het dynamische duo en de timing van de release had niet beter gekund met al het tumult in de wereld en dan voornamelijk in de states.

Het album begint voortreffelijk yankee and the brave en ooh la la zijn gelijk ijzersterke tracks met heerlijke beats en ongelofelijke flows. Precies wat we van de mannen gewend zijn. out of sight vind ik ook voortreffelijk, vooral de gestoorde flow van Killer Mike valt hier weer op. Alleen de feature van 2 chainz vind ik echt een mis-match. Ik kan best genieten van een 2chainz track of album. Op zijn laatste album staan een paar voortreffelijke tracks op, alleen hij mist gewoon de energie en de skill om hier tot zijn recht te komen. De twee tracks daarna vind ik RTJ op auto-piloot. Het zijn prima tracks, maar ook weer niet zo bijzonder dat ik er wat over kwijt kan. Vanaf walking in the snow wordt de plaat alleen maar beter en beter. De beats worden wat diverser en er worden voor mijn gevoel steeds meer maatschappelijk kritische thema's aangesneden.

Vooral de 2 laatste tracks zijn de kers op de taart. Dat zijn echt muzikale hoogtepunten.
Dit album is uiteindelijk gewoon kei-en keihard. Misschien komt het door de timing van de release of omdat het muziekjaar voor mij persoonlijk tot nu toe een klein beetje tegenvalt, maar momenteel luister ik nergens liever naar.

mkrake schreef:

Er zit een erg groot grijs gebied tussen simpelweg geld verdienen met muziek en datgene wat RTJ op dit moment doet. Hoe kan ik een video als Ooh La La, waarin RTJ probeert te laten zien dat geld geen waarde heeft, serieus nemen terwijl ze tegelijkertijd zwarte hoodies met een RTJ logo verkopen voor 120 dollar of kussens voor 65?

avatar van SirPsychoSexy
Tja, daar kun je over discussiëren natuurlijk. Feitelijk ben je dan van mening dat RTJ geen anti-kapitalistische boodschappen mag verkondigen tenzij ze de toer opgaan van een band als Fugazi, die alles op eigen houtje deed zonder label en nooit merchandise verkocht (meer nog, dat zelfs hekelde in hun muziek).

Ik ben iets gematigder in mijn mening, en denk zoals mkrake niet dat bovengenoemde activiteiten om hun muziek te verkopen per se in strijd zijn met een anti-kapitalistische boodschap. Het is nu eenmaal het systeem waarin wij leven. Zolang je niemand uitbuit om je geld te verdienen en teruggeeft aan je gemeenschap (wat zij zeker doen), is het voor mij niet noodzakelijk hypocriet.

Soit, tot zover mijn filosofische mijmeringen. Dit is gewoon inderdaad weer een heel fijn plaatje geworden, waarbij voor mij vooral het tweeluik Walking in the Snow / Ju$t en de laatste 2 nummers (zoals gehoopt!) bovendrijven als een paar van de hoogtepunten. Mike's verse op Walking in the Snow is zonder meer de beste van het album, en Zack heeft nooit een betere gastbijdrage geleverd wat mij betreft; bijtende teksten met een gruwelijke flow. Voor de rest verveel ik me geen seconde op dit album, maar hij komt nog net niet zo hard binnen als de twee voorgangers. Hopelijk is het een groeiertje.

avatar van iHateDolphins
lowieke schreef:

Misschien komt het nog.. (wellicht als de hype over is)

Ik heb dit met alle RTJ albums, wat me best frustreert eigenlijk. Vroeger veel hip hop geluisterd maar zo nu en dan kan ik een goed hip hop album zeer waarderen. Ik noem een tribe called quest, anderson paak en kendrick lamar. RTJ is ook wel een breed geaccepteerde hip hop act in dat rijtje maar op de een of andere manier kom ik hier gewoon niet in. Ik ga het bij dit album in ieder geval weer opnieuw proberen

avatar van Frenz
Appels123 schreef:

Heb je zijn speech in Atlanta gezien? Weinig populistisch in gehoord, wel veel pijn en zelfs nu nog nuance (zijn vader was agent en twee neven). Waarom worden mensen die vechten voor een meer rechtvaardige wereld altijd langs zo'n hoge meetlat gelegd. Een mening en geld verdienen mag niet samen? Commercieel en een boodschap vloekt? Het gaat in deze tijd om bereik, om gehoord te worden, RTJ wordt steeds meer gehoord en dat kan ik alleen maar toejuichen.

avatar van JayM
Wat Run The Jewels knap doet is het combineren van een rauwe, hardcore sound met teksten die daadwerkelijk inhoud hebben, op een manier die de massa weet te bereiken. Ik heb er bewondering voor dat zij zo hun plek hebben gecreëerd binnen een circuit die commercieel gedomineerd wordt door artiesten die een beetje lopen op te scheppen over hun geld, bling bling en mooie uiterlijk.

Maar hoe rauw de beats ook zijn, hoe actueel en treffend hun teksten ook, de muziek is rechtstreeks gemaakt om te knallen tijdens shows. Zo ook deze, die gereleased zou worden net voordat de grote tour met Rage Against The Machine van start zou gaan. De rock invloeden druipen er werkelijk vanaf, terwijl ze hun spierballen-hiphop-formule traditiegetrouw voortzetten.

En dat is eigenlijk ook precies waar het bij mij en elk Run The Jewels album enigszins wringt. Ik heb ze 2 keer live gezien, wat echt super toffe optredens waren, de chemie tussen El-p en Killer Mike is buitengewoon goed, ze maken hele dope tracks, maar ze hebben me nog nooit weten te overtuigen om ook daadwerkelijk hun albums te kopen. Heel vaak op het punt gestaan, maar toch telkens weer terug in de schappen gezet.

Na het horen van de eerste 2 singles van deze nieuwste dacht ik dat ze me eindelijk zo ver hadden. Ik was enorm hyped voor het album. Vooral Ooh La La, die hier vaak genoemd word als mindere track, vond ik (en nog steeds) een schot in de roos. Die valse piano die lekker nagalmt, ouwe rot Greg Nice die een net zo irritant als catchy hook verzorgt, de boombap invloeden inclusief scratches van Preemo en de meesterlijke tag-team-flow van El & Mike, ik geniet ervan.

Ook dacht ik stiekem te horen (of hopen), dat de beats weer meer terug gingen ten tijden van El-p’s solo work, waar ik enorm liefhebber van ben. En deels gebeurd dat ook, Pulling The Pin had bv zo op I’ll Sleep When You’re Dead of C4C kunnen staan, maar bij RTJ4 als geheel, mis ik vooral een flinke dosis subtiliteit wat mij ervan weerhoudt om het album met regelmaat van het begin tot het eind te luisteren.

Ik snap goed dat mensen hier lyrisch over zijn. De timing van het album is werkelijk subliem, net zoals Mike zijn verse op Walking In The Snow, een track als Holy Calamafuck gaat live enorm vet klinken, net als Ooh La La overigens, en er valt genoeg positiefs te zeggen over deze nieuwste worp. Maar toen bij mij eenmaal de eerste adrenaline rush was gezakt, begonnen me ook steeds meer beperkingen op te vallen (erg zwakke broeders als Never Look Back, The Ground Below of 2 Chains) en laten me wederom met een gemengd gevoel achter.

Kwaliteit sterk is het album zonder meer, vandaar mijn waardering, en diverse tracks van het album zullen zeker met plezier blijven langskomen, maar ik blijf nog altijd hopen op nieuw solo werk van El-p en zet voor gestoorde beats vele malen liever CanOx aan.

JayM schreef:
Zo ook deze, die gereleased zou worden net voordat de grote tour met Nine Inch Nails van start zou gaan.
Kleine correctie: het was met Rage Against the Machine dat ze op tour zouden gaan. Al zou ik zeker ook geen nee zeggen tegen een combo RTJ-NIN.

avatar van JayM
SirPsychoSexy schreef:
Haha oeps, typfoutje aangepast

Frenz schreef:

Wie zegt dat ik specifiek doelde op zijn anti-racisme uitspraken? Ik kijk met name naar Killer Mike's pro-wapen en pro-socialisme uitspraken die simpelweg weinig politiek denkvermogen laten zien. Ik begrijp dat het politiek landschap in de VS anders is dan in Europa, maar veel van zijn betogen staan vol met drogredenen. Het feit dat hij voor een ander doel, nml. anti-racisme, wel sterke standpunten heeft, wil niet zeggen dat zijn overige politieke gedachten juist zijn. Dat is mijn inziens een erg vreemde redenering.

Daarbij, in hoeverre draagt een 65 kosten Run the Jewels kussen bij aan bereik? Waarom moet een zwarte hoodie met slechts een logo 130 dollar kosten? Ik zie andere Afro-Amerikaanse rappers met eenzelfde anti-establishment boodschap zoals Kendrick, J. Cole, of Noname zich niet verliezen in dergelijke extreem commerciële activiteiten, terwijl hun muziek daarentegen wel een groot bereik heeft. Dat Run the Jewels geld wil verdienen is helemaal prima, maar kom dan niet aanzetten met "geld is niets waard" boodschappen, want dat staat compleet haaks op de acties die je uitvoert.

avatar van mkrake
4 Lp Deluxe inclusief hoodie voor 93 euro. Vind het erg meevallen.

avatar van Frenz
Die merchandise draagt niks bij aan hun bereik Appels123 , mijn punt is dat ik ze daar niet op afreken. Verder heb ik geen oordeel over het denkvermogen van Killer Mike, a) omdat ik dat niet goed genoeg ken, b) omdat ik geen Amerikaan ben en blank, of wit is de pc term geloof ik en c) zelf de wijsheid niet in pacht heb.