Neil Young - Homegrown (2020)

Alternatieve titel: Never Known to Fail

4. Love Is a Rose (2:16)
  5. Homegrown (2:47)
  6. Florida (2:58)
  7. Kansas (2:12)
  8. We Don't Smoke It No More (4:50)
  9. White Line (3:14)
  10. Vacancy (3:59)
  11. Little Wing (2:10)
  12. Star of Bethlehem (2:42)
avatar van WoNa
harm1985 schreef: Levon speelt alleen mee op Separate Ways en Try; op Homegrown speelt Karl T. Himmel de drums, net als dat hij dat deed op 'A Treasure'.

Ik neem het zo van je aan. Op een overzicht dat ik ergens las, weet niet meer waar, stond nr 1 en 2 van de plaat. Ik kan de tracklist niet checken want Homegrown is kennelijk inmiddels heel moeilijk leverbaar, want Amazon geeft niet eens een indicatie wanneer hij komt. Eigenlijk voor alle platen die ik daar de laatste drie weken heb besteld, want er is er al een van de 6 afgeleverd. Fijn bedrijf dat Amazon.

avatar van gastheerg
Niet alleen Amazon. Maatjes waar ik vrijdag de eerste draaibeurten mee deed hadden vinyl bij de platenwinkel vandaag. Ik had vinyl al 2 weken geleden bij JPC besteld en staat in backorder

Nu heb ik 45 jaar zonder die plaat gedaan dus een paar weekjes extra zal ook wel lukken

avatar van jurado
Geen slecht plaatje maar kan wat mij betreft niet tippen aan het geniale Hitchhiker album.

avatar van kühnekxs

Wat is dit nu voor verhaal/ nummer? Kent iemand de achtergrond. Ik vraag me af waarom het uberhaupt op de plaat staat, maar omdat het er op staat, intrigeert het me ook.

En wat is er met die baby gebeurd?

avatar van harm1985
Interessante vergelijking tussen Homegrown en Rough and Rowdy Ways, waarbij de eerste er het beste uit komt: An old-new Neil Young album eclipses Bob Dylan’s latest release - World News - Haaretz.com

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Neil Young - Homegrown - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Neil Young - Homegrown
Homegrown werd in 1975 niet uitgebracht, maar 45 jaar later blijkt dat het album zeker niet had misstaan in het imposante jaren 70 oeuvre van Neil Young

Neil Young was in de jaren 70 zo productief dat hij kon kiezen welk album hij uit zou brengen en welk album niet. De Canadese muzikant koos in 1975 voor Tonight’s The Night en niet voor Homegrown. Een aantal tracks van het niet uitgebrachte album dook op latere albums op, maar 45 jaar later ziet Homegrown alsnog het daglicht. Het album is misschien net wat wisselvalliger dan de echte klassiekers uit het oeuvre van Neil Young, maar er staat meer dan genoeg moois op het album, wat van de release van Homegrown een interessante release maakt. Het recentere werk van Neil Young is lang niet altijd even goed, maar uit zijn archieven blijven maar mooie dingen komen.

Naast Bob Dylan komt ook zeventiger Neil Young (hij wordt later dit jaar 75) deze week op de proppen met nieuw werk. Waar het bij Bob Dylan gaat om echt nieuw werk, moeten we het bij Neil Young doen met niet eerder uitgebrachte muziek.

Dat is gezien het niveau van het merendeel van zijn recentere werk misschien niet eens zo heel erg, zeker niet als je je bedenkt dat het deze week verschenen Homegrown stamt uit zijn meest productieve en waarschijnlijk ook beste jaren.

Neil Young nam Homegrown op in 1974 en 1975, maar het album zou het daglicht niet zien. De Canadese muzikant had immers nog een album op de plank liggen (Tonight’s The Night) en gaf hier de voorkeur aan, mede omdat hij de songs op Homegrown na het op de klippen lopen van zijn huwelijk te confronterend of te pijnlijk vond.

Nu ik Homegrown meerdere keren heb beluisterd begrijp ik de keuze voor Tonight’s The Night eerlijk gezegd wel, maar dat betekent niet dat Homegrown een overbodig album is. Homegrown past immers uitstekend in het indrukwekkende rijtje albums dat Neil Young in de jaren 70 maakte en had inmiddels zomaar de status van klassieker gehad kunnen hebben.

Waar Neil Young op Tonight’s The Night andere wegen in sloeg, zit Homegrown wat dichter tegen een album als Harvest aan. Homegrown werd gemaakt met een aantal muzikale vrienden, onder wie Levon Helm, Emmylou Harris en Robbie Robertson, om een paar namen te noemen. Op het album hoor je vooral songs met invloeden uit de countryrock en wordt gekozen voor een grotendeels akoestisch geluid, al staan er ook wel wat elektrische songs op het album.

Het klinkt net wat minder baanbrekend dan albums als Tonight’s The Night en On The Beach, die in dezelfde periode werden opgenomen, maar ik zou heel wat wel officieel uitgebrachte Neil Young albums graag inruilen voor Homegrown.

Helemaal onbekend is het materiaal van Homegrown overigens niet. Een aantal van de songs op het album kwam terecht op reguliere albums die Neil Young later in de jaren 70 en vroeg in de jaren 80 zou maken en ook de goed gevulde archieven van Neil Young gaven al wel wat songs van het album prijs. Voor een ieder die wat minder goed thuis is in de archieven van de Canadese muzikant valt er veel te genieten op het album dat in 1975 niet bijzonder genoeg werd geacht.

Je hoort Neil Young aan het werk in zijn beste jaren. Tijdens de Homegrown sessies was hij misschien wat minder gefocust dan op zijn allerbeste albums, maar het blijft goed. De songs op Homegrown zijn vrijwel zonder uitzondering kort en zoals gezegd niet allemaal even goed, maar de beste tracks doen niet onder voor de beste tracks van Neil Young. Het gesproken Florida had best achterwege gelaten kunnen worden en zo zijn er nog wel wat tracks die niet goed genoeg zijn voor een echte Neil Young klassieker, maar de pieken compenseren ruimschoots voor de dalen.

Homegrown bevat een aantal geweldige en vaak zwaar melancholische songs, die zeker niet hadden misstaan op een van de klassiekers uit de jaren 70. Door deze songs heeft de release van Homegrown zeker meerwaarde en is het toch weer genieten van een van de groten uit de geschiedenis van de popmuziek. Wat de status van Homegrown was geworden wanneer het album in 1975 zou zijn uitgebracht zullen we nooit weten, maar dat het album te goed is om op de plank te blijven liggen is zeker. Erwin Zijleman

avatar van blaauwtje
Zal wel een moeilijk verhaal worden, plaat is niet leverbaar , cd heb ik geen behoefte aan , deze lag er nog genoeg, nou ja zoals Gastheerg al zei we hebben al 45 jaar gewacht .

Toen ik toch bij platenboer was heb ik tonight’s the night live at the roxy maar meegenomen.(5*****, had ik twee jaar geleden al moeten doen).

Alhoewel ik dit (Homegrown)een sterk album vind hang ik er geen sterren aan , dat doe ik alleen bij albums die fysiek in mijn bezit zijn, vooralsnog luisteren naar Spotify, en goed luisteren of ergens verborgen staat waar de baby is gebleven.

In onderstaande podcast bespreek ik deze plaat uitvoerig met singer-songwriter Yorick van Norden: Parelduikers - Aflevering 1 (gast: Yorick van Norden) - Etan Huijs | Podcast on Spotify - open.spotify.com

Mooi album ( wel wat kort hé ). Maar kan wat mij betreft toch niet tippen aan albums zoals Harvest, Zuma, On the beach, ....

avatar van TEQUILA SUNRISE
Teleurstellend weekend tot dusver, problemen met het aanleveren van zowel vinyl als CD van dit album.
Zal nog even een weekje geduld moeten hebben☹️
Pak ik Harvest maar uit de kast om de tijd te overbruggen, of Zuma, of Tonight's The Night of.....

avatar van vanwijk
...Rust Never Sleeps, of Ragged Glory, of American Stars ‘n Bars, of Goin’ Home of....

avatar van pmac
Ik vind het na meerdere malen te hebben beluisterd een prima album. De afzonderlijke nummers zijn gemiddeld genomen prima maar 5 je ervan kenden we al, Florida had er af gemogen en We don 't smoke lijkt meer op een jam.
Dan blijven er toch een paar "nieuwe" songs over die ik wel kan waarderen. Hoewel sommige wel heel erg in de grondverf lijken te staan. Geen topper dus maar een leuke toevoeging.

pmac schreef:

Dat lijkt me de juiste omschrijving van dit album. Voor mij 3,5

Gewoon weer een prima Neil Young album. Zoals ik hem graag hoor. Ome Neil houdt ons ieder jaar wel weer bezig. Echt slechte albums maakt hij niet deze springt er weer positief uit en hoor ik gewoon weer Harvest deuntjes...

avatar van uppie
lekker album. beetje rijpen op de planken doet niet alleen wijn goed maar ook een album. gewoon een lekkere "oude" Young met geweldige muzikanten

avatar van Vagabond
Heerlijk album inderdaad, dit draai ik erg graag. Lekkere jaren 70 sound, alleen dat spoken word Florida had er niet op gehoeven. Er zijn inderdaad vinyl leveringsproblemen maar mijn lokale platenboer had wel lp's ontvangen gelukkig, via duitsland begreep ik.

avatar van Wickerman
‘Love is a Rose’: wat een prachtig nummer!

avatar van WoNa

Gisteren kreeg ik de cd binnen (en Dylan). Uit de liner notes blijkt dat Levon Helm idd drums speelt op 'Separate Ways' en 'Try'. Opgenomen tijdens dezelfde sessie. Heb jij andere info hierover?

Overigens, het album klinkt heerlijk in de huiskamer. Mijn oordeel blijft volledige hetzelfde. Homegrown is een heel welkom album dat alle vertrouwde Neil Young gevoelens op de juiste manier raakt.

avatar van blaauwtje
Inmiddels weer verkrijgbaar op vinyl, slechts een weekje wachten , maar dan heb je ook wat, Neil Young zoals ik hem graag hoor, met Emmylou Harris op twee songs , verder een aantal songs die we al kenden van andere albums , maakt niet zoveel uit, enkel Florida- (wat moet je ermee) - , is al genoeg over gezegd hier boven, met name Love is a rose, homegrown( stars and bars) en white line springen er voor mee uit.

Samen met de paar jaar terug verschenen hitchhiker de beste platen uit het laatste decennium, lang leve de archiefkast.

avatar van Cor
Cor
Jaaaaa, fantastisch dat Neil Young z'n archieven blijft ontsluiten. Niet alleen de prachtige 'Performance Release Series' met machtige live-performances, maar ook de 'Special Release Series' geven een inkijkje in complete albums die nog onbeluisterd op de plank liggen. In z'n stijl de ware opvolger van Harvest (pianoballade, rockers en accoustische countryliedjes), maar mist toch wel net de absolute scherpte die platen als 'Tonight's The Night', 'On The Beach' of 'Zuma' kenmerken. Tikkie rommelig en onaf hier en daar. Maar geweldig dat dit niet voor het nageslacht verborgen blijft. Mooie 4**** plaat.