Elton John - Goodbye Yellow Brick Road (1973)

Label: DJM

1. Funeral for a Friend / Love Lies Bleeding (11:08)
  2. Candle in the Wind (3:50)
  3. Bennie and the Jets (5:23)
  4. Goodbye Yellow Brick Road (3:14)
  5. This Song Has No Title (2:23)
  6. Grey Seal (3:58)
  7. Jamaica Jerk-Off (3:39)
  8. I've Seen That Movie Too (5:59)
  9. Sweet Painted Lady (3:52)
  10. The Ballad of Danny Bailey (1909-1934) (4:24)
  11. Dirty Little Girl (5:01)
  12. All the Girls Love Alice (5:08)
  13. Your Sister Can't Twist (But She Can Rock 'N' Roll) (2:42)
  14. Saturday Night's Alright (For Fighting) (4:54)
  15. Roy Rogers (4:08)
  16. Social Disease (3:44)
  17. Harmony (2:45)
  18. Whenever You're Ready (We'll Go Steady Again) * (2:51)
  19. Jack Rabbit * (1:50)
  20. Screw You (Young Man's Blues) * (4:43)
  21. Candle in the Wind [Acoustic] * (3:50)
totale tijdsduur: 1:16:12 (1:29:26)
het titelnummer _o_
het titelnummer zou ik waarschijnlijk 24 uur lang kunnen horen.
zo onbeschoft mooi!
om dat gevoel te koesteren draai ik hem zelden, of nooit.

Dat is idd een geweldig nummer!
Misschien wel de beste van Elton John dat nummer,dit album trouwens ook. Ik ben niet echt een liefhebber van zijn muziek,maar deze is toch best wel goed.
Andere nummers die ik prachtig vind zijn:

Mijn interesse houdt na 1975 ook op, maar tussen '70 en '75 heeft hij goeie albums gemaakt.

deze blijft voor mij onovertroffen, maar "Don't shoot me, I'm only the pianoplayer", "Elton John"," ...Captain fantastic", "Madman across the water", "Honky Chateau" en "Tumbleweed Connection" zijn ook pareltjes

Tussen '70' en '75' heeft hij absoluut goede albums gemaakt maar daarna houd het idd op. Ik heb dan een paar albums van zijn latere periode maar die vallen me toch wel wat tegen. Op zijn Greatest Hits '70' tot '02' geld dat ook. Zijn eerste nummers (van zijn eerste jaren) zijn goed maar de rest is middelmatig op sommigen na dan. 'Made In England' is bijvoorbeeld een prachtig nummer van zijn latere periode.

daarom heb ik liever de reguliere albums die ik al noemde, liever dan verzamel tot 2002, want dan mis je geweldige nummers als bv. Mona Lisa and mad hatters e.a. en krijg je onbeduidend werk terug.

avatar van musicboy
Dit is wellicht Eltons bekendste album, zo een beetje hét album.
Terecht, want er staan heel mooie nummers op. Het lang uitgesponnen openingsnummer is een absoluut hoogtepunt. Het titelnummer is hemels. Ook een aantal onbekende nummers bevallen heel goed, zoals de nrs. 5, 6, 8 en 9.
En toch heb ik ook een 'maar': nrs. 11, 12 en 13 vallen me tegen. Het is een genre (beetje jaren '60 rock & roll) dat me niet ligt. Daarom vind ik dat het album wat verwaterd naar het einde toe. Eigenlijk had hij beter een album gemaakt met 12 nummers, zodat het mindere wegvalt en een topalbum rest. En daarom is een 5 te hoog gegrepen. Die bewaar ik voor het album 'Elton John', van begin tot einde op zijn best. De sfeer is er ook intiemer.

shappy1010
Absoluut een prachtig album van deze wereldster. Grappige is dat hij met de opening een soort symforock nummer neerzet die eigenlijk zijn tijd ver vooruit was. Voor fans van dit werk kan ik zijn nieuwe album the captain & the kid sterk aanraden, welk nog maar weinig aandacht heeft gekregen op MuMe.

avatar van FunkStar
Dit is misschien wel de beste cd die Elton ooit heeft uitgebracht!! Met uitschieters 'Bennie And The Jets' 'Candle In The Wind' en 'Saturday Night's Alright For Fighting' en natuurlijk de titelsong!

EVANSHEWSON
Naast Tumbleweed Connection, die ik al had, vandaag deze in de afprijsbak gevonden.
En al beluisterd.
De plaat is pas 34 jaar uit of daaromtrent... Grapje, heb deze vroeger nog op ELPEE gehad, dus wist wat ik kocht.
Mijn favoriet is SWEET PAINTED LADY.
Voor de activiteiten van song nummer 7 hoef je niet echt naar Jamaica, dat kan hier ook zowat overal hoor !
Madman across the water en Captain Fantastic zijn ook nog Eltonparels, het is maar dat U het weet !
Deze muziek blijft tijdloos mooi.
Tegenwoordig maakt Elton terug beluisterbare platen, in de jaren 80 en 90 waren zijn elpees niet meer om aan te horen, vaak een hit(je) en véél rommel om de plaat mee op te vullen.
Dit plaatje bewijst dat het ooit anders was !

EVANSHEWSON
En al beluisterd.
Mijn favoriet is SWEET PAINTED LADY.
Deze muziek blijft tijdloos mooi.
Dit plaatje bewijst dat het ooit anders was !

avatar van Drs. DAJA
Opzich een goed album, maar veel te lang om de volledige tijd te blijven boeien.

avatar van korenbloem
wat een heerlijke plaat is toch. Ik had altijd een nekhaar moment wanneer ik de naam elton john hoorde. Nu zie ik in dat er ver naast zat. Wat si dit een heerlijke plaat. De plaat rockt. Bij bennie en the jets funkt hij er een eind op los. Mijn favouriet is Goodbye Yellow Brick Road.

Elton laat op dit album zien, de geest van een echte "rocker"te hebben. Alleen heeft de rocker zijn gitaar in geruilt voor de piano/ Naast de rocker in hem, geeft hij hier zijn ziel bloot op muzikaal en soms op tekstueel gebied , denk maar aan candle in the wind.
Onder de muziek en verborgen in de teksten wacht de hopelose romanticus die: Af en toe een poet probeert te zijn: Let me drink deeply from the water and the wine
Light coloured candles in dark dreary mines

Veel teksten zijn geschreven door: Bernie Taupin.
De muziek is gedaan door elton.

. Al: met al een geweldige plaat, die zeker de moeite waard is om te proberen.

4,5 halve sterren

Zijn beste album.

avatar van Tribal Gathering
Pieter Paal schreef:
Zijn beste album.

Dat is voor mij toch Honky Chateau. Veel gelijkmatiger van kwaliteit.

Het tweede deel van Goodbye Yellow Brick Road is toch beduidend minder als het eerste. Maar wanneer deze goed is, is hij ook steengoed. Neem alleen al het ruim tien minuten durende openingsnummer of het prachtige titelnummer.

Tot aan Sweet Painted Lady blijft de kwaliteit onverminderd hoog. (Al zal die foute reggaeplaat niet bij iedereen in de smaak vallen.) Daarna tuimelt het album toch aardig de diepte in. Zelfs de single Saturday Night's Alright for Fighting is niet echt een favoriet.

Social_Mask
Goodbye Yellow Brick Road Wát een prachtig nummer is dat zeg. Gisteren liet een goede vriend van mij een paar nummers van Elton horen en ik was best wel verrast. Het klonk namelijk erg erg goed. Ik moet hier maar eens achteraan..

Heerlijk ook; All the Girls Love Alice!

Super album.

avatar van blunnie
Wonderschone nummers oa Funeral for a friend,Sweet painted lady en grey seal en natuurlijk het onovertroffen Goodbye Yellow Brick road/candle in the wind.De rest is ook goed maar wat minder dan eerder genoemde nummers en daarom ben ik geneigd dit album te draaien in programmeer stand 3.5 ster

Verzameling zeer goede en mooie nummers, met voor mij als uitschieters het titelnummer, Bennie & the Jets en Funeral For a Friend, maar de andere nummers zijn ook erg goed. Ik snap alleen niet wat Jamaica Jerk Off op deze cd doet, komt een beetje misplaatst op me over. Verder gewoon een goede plaat, Elton John zoals ie moet zijn.

avatar van LucM
Dit is volgens mij het beste album van Elton John en een tijdloos meesterwerk.
Dit album bevat niet alleen louter sterke songs met hoogstaande teksten, Elton John brengt hier een ongelooflijke conglomeraat van stijlen : pianoballads, stevige rock, reggae, country ...
Een album dat mij nooit verveelt en steeds blijf draaien. Absolute hoogtepunten vind ik "Candle in the Wind" (ik hoor liever deze versie dan de latere Diana-versie), "Goodbye Yellow Brick Road" en "Sweet Painted Lady" en Elton heeft nooit harder gerockt als op "Saturday Night's Alright for Fighting".
Overigens vind ik zowat alle albums uit de eerste helft van de jaren '70 van Elton John de moeite waard.

avatar van crosskip
Kwam deze laatst toevallig tegen bij de lokale cd-boer en heb de cd op de gok meegenomen, maar wat werd ik een portie verrast zeg! Wat een klasse-cd! Vooral het openingsnummer is werkelijk geniaal. Voor een cijfer moet ik het album nog vaker luisteren, maar het wordt minimaal een 4... (misschien nog wel hoger)

avatar van musician
Ook ik ben erg positief verrast met mijn eerste kennismaking met Elton John.

Ja, ik heb wel voldoende verzamelaars van hem maar ik was nog nooit begonnen aan regulier studio-werk van Elton John. Ach, je bent nooit te oud om ergens aan te beginnen, zal ik de eerste zijn om te erkennen.

Ik had eigenlijk niet gedacht, dat de andere nummers op deze cd beter zouden zijn dan de uitgebrachte singles maar juist dat valt erg mee. Met name Great seal, I've seen that movie too, The Ballad of Danny Bailey en Dirty little girl vind ik kleine meesterwerkjes.

Ik sluit mij bij Luc aan, dat er hier sprake is van een tijdloos meesterwerk. Mooi geremasterd en prima van geluid. Elton verliest bij mij een half puntje voor een klein aantal minder geslaagde composities, m.n. Jamaica Jerk off.

Maar voor het overige is het haast niet anders dan liefde op het eerste gezicht. Het is zelfs een oorspronkelijke dubbel LP, maar ondanks de lengte verveelt hij nooit. Ik was aanvankelijk nog even bang voor een softe voorstelling maar Goodbye yellow brick road is juist speels en gaat nooit over in langdradige ballads.

Als het klopt wat Luc zegt (en meestal heeft hij er wel kijk op), namelijk dat zijn eerste gedeelte van de jaren '70 echt de moeite waard is, wil ik op basis van Goodbye yellow brick road mijn Elton John verzameling met alle liefde uitbreiden.

Ik zag bij de platenhandelaar op de zijkant bij al Elton's 'oude' cd's geloof ik staan "The Early years of", dus het zit ook allemaal in een mooie serie. Die lijkt mij met Goodbye yellow brick road als referentie dan ook van harte aan te bevelen.

Father McKenzie
Die Classic Years van Elton John hebben heel wat schatten van platen voortgebracht. Dit hier is één van mijn all-time favorieten. Ontzettend veel afwisseling, mooie ballades, goede up-tempo songs en een regelrechte rocker Saturday Night's Alright For Fighting.
Sweet Painted Lady blijf ik hemels mooi vinden, op een plaat die boeit van begin tot eind.

avatar van George
Yellow Brick Road laat Elton op zijn best horen en is daardoor een uitstekende keuze om met zijn albumwerk kennis te maken.
Ik denk zelfs dat dit album uit 1973 zijn meesterwerk is en bijna een verplichte aanschaf moet zijn !

avatar van musician
Ik heb ook zeker geen spijt van de aanschaf; het is muzikaal inderdaad een meesterwerkje.
Inmiddels heb ik ook Don't shoot me, I'm only the pianoplayer, uit hetzelfde jaar.

avatar van bikkel2
Elton John beleefde zijn artistieke hoogtepunt rond het begin van de jaren 70 .
Elton was met tekstuele hulp van partner Bernie Taupin een serieus groeiend Singer / Songwriter in die periode .
Dit werkje uit 1973 is 1 van zijn hoogtepunten . Afwisselender dan voorheen .
Het is een uitgekiende verzameling songs waar hij prachtige pianoballads brengt ( wat is hij overigens een vaardig pianist ) en evengoed soepel switcht naar rockgetinter materiaal . Een prima voorbeeld is Saturday Night's Allright For Fighting , die tot op de dag van vandaag altijd een livefavoriet is gebleven .
Fraai is ook de klassieke opener Funeral For A Friend , waar alle registers open gaan .
Kortom , een op maat gesneden album die terecht als meestewerk is erkend .
Jammer dat Elton John op ten duur zo is gaan zwalken .

avatar van citizen
Ik heb deze van Elton John deze week voor het eerst (vrijwillig) gehoord. Gezien mijn kennis van zijn muziek (Nikita, Candle In The Wind á la Di) en zijn m.i. bloedcommerciële uitstapjes met bijv. George Michael heb ik mij altijd verbaasd over de torenhoge waardering die hij wereldwijd gekregen heeft. Ook heeft het poserige karakter van zijn liveshows mij nooit geboeid. Hem vond ik m.n. een vat met kapsones dat het moest hebben van de showbizzzzzzzz en niet van zijn songs of artistieke puurheid.
Maar dit werk van hem lijkt andere koek. Goeie songs en arrangementen, knappe en humoristische teksten in een gevarieerde setting. Beetje gedateerd klinkt het allemaal wel. Muzikaal gezien is het ook niet bepaald buitenissig. Ik sta niet te springen van enthousiasme, maar...hier laat hij een emotioneel pure indruk achter. Overtuigend, soms een tikkie saai dus, maar wel ècht, als je begrijpt wat ik bedoel.
Die platen van hem uit de jaren 80 hebben, samen met die draak van Stevie Wonder (I just Called...) m.i. dat hele decennium om zeep gebracht, maar het was dus niet altijd bagger.

avatar van bikkel2
Op het moment dat Elton in de gaten kreeg dat veel zuipen en drugs gebruiken ook wel lachen is , begon zijn artistieke talent snel in te boeten .
Plus natuurlijk een hoop persoonlijke shit die hij te verduren kreeg .

Hier is nog alles op zijn plaats en van een hoog composorisch niveau .

avatar van evert-jan
prachtig album, alles klopt!