Queen - Queen II (1974)

Label: EMI

1. Procession (1:12)
  2. Father to Son (6:14)
  3. White Queen (As It Began) (4:34)
  4. Some Day One Day (4:23)
  5. The Loser in the End (4:02)
  6. Ogre Battle (4:10)
  7. Fairy Feller's Master-Stroke (2:40)
  8. Nevermore (1:15)
  9. The March of the Black Queen (6:33)
  10. Funny How Love Is (2:50)
  11. Seven Seas of Rhye (2:50)
  12. See What a Fool I've Been * (4:38)
  13. Ogre Battle [1991 Bonus Remix] * (3:30)
  14. Seven Seas of Rhye [1991 Bonus Remix] * (6:35)
  15. See What a Fool I've Been [BBC Session July 1973, Remix 2011] * (4:22)
  16. White Queen (As It Began) [Live at Hammersmith Odeon, December 1975] * (5:32)
  17. Seven Seas of Rhye [Instrumental Mix] * (3:09)
  18. Nevermore [BBC Session, April 1974] * (1:27)
  19. See What a Fool I've Been [B-Side Version February 1974] * (4:31)
Tja, dit is toch wel het beste album in mijn collectie. Fantastisch zoals veel nummers naadloos in elkaar overlopen. Zo gaat het harde Ogre Battle over in het bizarre Fairy Feller's Master Stroke, dat vervolgens het lieve Nevermore in leidt. Prachtige nummers stuk voor stuk, White Queen, March of the Black Queen, kan ze eigenlijk allemaal wel de hemel in prijzen. Hoewel niet iedereen dit zal kennen (of herkennen als Queen) zit er toch al het typische Queen geluid in. Heb overigens niet die extra nummers, maar ben daar niet echt rouwig om denk ik.

avatar van lebowski
En vergeet niet dat bizarre intro van Ogre Battle! Heerlijke schijf met klassieke lelijke hoes!

Inderdaad erg lekker begin, mooie spannende tekst ook. Mooie lyrics trouwens op heel het album, regelrechte dichtkunst van die gasten!

avatar van lebowski
Én: de favoriete plaat van Billy Corgan! En zo komt mijn hele muzieksmaak samen. Voor mensen met een Queen-allergie, luister eens naar dit album.

avatar van Eddie
DE allerbeste queen plaat (samen met sheer heart attack) deze plaat heeft nog een beetje dat rock 'n roll image wat ik latere platen ben gaan missen. 4.5*

avatar van avdj
Prachtige CD, commercieel gezien een flop, maar persoonlijk vind ik het één van Queens sterkste albums.

avdj schreef:

commercieel gezien een flop

Ik ken wel wat mensen die deze per abuis hebben aangeschaft. Ze dachten Greatest Hits II te hebben gekocht.

PartyMarty schreef:

Voor sommigen kun je ook nooit duidelijk genoeg zijn.

Ach, misschien beseffen ze later nog eens wat een zegen het is dat ze uiteindelijk deze hebben. Is tenslotte wel het beste album allertijden (bij mij dan )

avatar van avdj
Ik vind het van Queen zeker één van de beste.

avatar van bloempje24
Voor mij de beste van Queen. Sterlke teksten, afwisselende muziek, conceptalbum, wat wil je nog meer? 4,5****

beste van Queen
maar ik sta niet alleen, merk ik

avatar van Eddie
Zeker niet, daar verbaasde ik mij ook zo over, omdat ik nog nooit iemand tegen ben gekomen die deze plaat zo goed vind, heel vinden Innuendo of A night.../A day... hun beste werken.

Onder de Queen fans wordt dit toch wel gezien als het beste Queenalbum ooit.
En terecht. Hoewel dit album bij mij op nummer 2 komt is het een juweel van een album.
Jammer dat er in de tijd van de LP maar zo weinig tracks op een album stonden.
Enige jammere aan dit album!

avatar van tomthumb
Dat gaat snel als er zulke lange nummers als Father to son and March of the black queen op staan. The Black side is helemaal van de hand van Freddie. Top. En de hoes is helemaal niet lelijk; mooie foto juist. een parafrase op een beroemde foto van Marlene Dietrich

avatar van Drs. DAJA
Geweldig album. Concept LP een van Queen's beste platen dit. Vreemd genoeg commercieel gezien een flop, maar je ze waren in der tijd ook nog niet zo bekend.

avatar van HiLL
Zo dat staat stukken frisser.

avatar van avdj
Wat staat frisser? Nieuwe hoes? Sorry, ik snap je niet.

Ja nieuwe hoes

Oke, opgeknapt zo.

avdj schreef:
Oke, opgeknapt zo.

Ja zo hoort ie, die andere had zo'n veel te 'warme' gloed in het midden.

avatar van avdj
Inderdaad. Maar deze is TOP! Net als de plaat zelf trouwens.

ikkezelf schreef:

Jammer dat er in de tijd van de LP maar zo weinig tracks op een album stonden.
Enige jammere aan dit album!

Vind ik juist een pluspunt, vaak zie je tegenwoordig dat albums kosten wat het kost een uur moeten duren, het nadeel is vaak dat er dan teveel op staat, ga je dan de (voor jou gevoel) opvullers schrappen dan kom je aan een plaat van zo'n 40 minuten. Wat dus voor mij de ideale lengte van een plaat is. Lang genoeg om je zegje te doen, en niet te lang zodat de aandacht gaat verslappen.

avatar van avdj
40+ minuten is inderdaad vaak een prima duur, zo ook hier.

Down_By_Law
Dit tweede Queen album is hun op 1 na beste. 'The March Of The Black Queen' is zelfs mijn favoriete nummer aller tijden, op korte afstand gevolgd door 'Stargazer' van Rainbow. 'The March Of The Black Queen' is echt een juweel, net zoals elk ander nummer hierop. 'White Queen' is een heerlijk poetische semi-ballad, terwijl met name de songs op de tweede kant gigantische indruk maken. 'Nevermore', ook al zo mooi. Het minste nummer is, als ik zou moeten kiezen, 'Funny How Love Is'. Toch nog geweldig, en ook 'The Loser In The End' door Roger Taylor, wordt meestal afgekraakt, is super. 'See What A Fool I've Been' is een bonus track op de Hollywood Remaster uit 1991 (en was de b-side in 1974 van 'Seven Seas Of Rhye'). Dat is ook een fenomenaal blues-nummer, zeker de moeite waard om op te sporen! 5/5

avatar van tomthumb
De tekst van Fairy Feller's Master-Stroke is gebaseerd op een schilderij, heb ik ergens gelezen. Maar van wie ook al weer?
Jammer ook dat Peter Jackson Ogre battle niet heeft gebruikt voor de filmscore van Lord of the rings.

tomthumb schreef:

Dat was een schilderij van Richard Dadd. Mooi schilderij ook, als ik ernaar kijk dan doe ik een poging de tekst te begrijpen... tevergeefs .

'Ogre Battle' is te goed voor "Lord Of The Rings"

Leuk weetje dit, nooit over na gedacht eigenlijk. Was dat trouwens aan de orde dan bij Lord of the Rings?

PartyMarty schreef:

Welnee, dat zou er niet echt in passen denk ik...

Wat een album! Echt schitterend. Alleen al de opening! "Procession" is zo'n wondermooi gitaarstuk, het lijkt zelfs een beetje op een strijkersorkest!
The 'white side' is wel heel goed, behalve natuurlijk het misplaatste "Loser in the End". Dan komt the 'black side' met het heerlijke "Ogre Battle", "Fairy-feller...", "Nevermore" en "The March of the Black Queen", een soort vroegere Bohemain Rhapsody. "Funny How Love Is" is echt een dikke tegenvaller, maar de afsluiter is weer fantastisch.
Klasse! 5*